DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Thursday 30 July 2015

PERMAISURI HATI - BAB 15

PERMAISURI HATI - BAB 15


Setelah Haikal menyalamiku dan Datuk Rafael, dia asyik bertanya tentang Era sebaik sahaja  masuk ke dalam kereta.
Era tersedar mendengar mulut bising Haikal. Mulalah anak kecil itu meragam. Aku pantas menyuruh Datuk Rafael ke rumahku. Susah hendak memujuk Era dalam kereta ini.
Di sofa, aku menenangkannya. Datuk Rafael sekadar menjadi pemerhati sahaja. Dia bagaikan bingung dengan sikap Era ini. Pelik pula aku melihatnya. Masakan dia tidak tahu perangai Era.
“Era.. jangan nangis lagi sayang. Kasihan mama”.
“Era tak malu nangis, kan mama”.
“Haikal…jangan kacau Era lagi.  Nanti mama cubit baru tahu”. Aku buat-buat mahu mencubit lengannya. Haikal mengelak dan pantas meluru kearah Datuk Rafael. Dia sudah memeluk leher lelaki itu. Kujeling tajam ke arah Haikal, memberi amaran supaya tidak menganggu Era
Uncle…mama nak cubit Ekal”.
Datuk Rafael tergelak. “Muka you kelakar sangat, Bashira!!”. Gelakknya lagi.
“Datuk jangan nak puji-puji sangat. Tak pasal-pasal sekali dengan Datuk saya cubit”.
“Nak cubit I.. ? Nak cubit kat mana? Silakan..”.
Mukaku berona merah. Malu dengan keterlanjuran kata-kataku.
“Saya tidurkan Era dalam bilik dulu. Lepas ni saya keluar. Kita balik pejabat”. Laju kakiku ke bilik utama.
Era mengusap pipiku sewaktu aku membaringkan tubuhnya. “Mama tidur dengan Era”.
Aku senyum. Tudung di kepala kubuka. “Cantiklah rambut mama”.
“Terima kasih sayang. Okay, kita tidur dulu ye”.
Kubaringkan tubuh mengiring ke arah Era. Aku mengusap-ngusap Era yang sudah memejamkan mata. Dan tanpa sedar, mataku layu sendiri.

AKU terpisat-pisat bangun. Aku beristighfar. Era masih lena di sebelah. Jam sudah menunjukkan pukul 5. Aku terkedu. Biar betul. Lamanya aku tidur.  Nasib baik aku uzur minggu ini. Fikiranku terus terbang kepada Haikal dan Datuk Rafael. Sebelum keluar setelah menyarung tudung, dahi Era kusentuh lagi. Sudah kebah sedikit demamnya.
Aku tersandar di dinding. Mataku bergenang melihat dua gerangan yang lena di sofa. Sudah lama aku tidak nampak pemandangan indah ini. Dulu, Haikal selalu tertidur dalam dakapan Nizam dan setelah sekian lama, aku diberi peluang untuk menatap lagi. Cuma kali ini, lelaki itu bukan Nizam tetapi Datuk Rafael. Aku sebak. Haikal begitu lena di sofa dalam pelukan Datuk Rafael. Apakah Haikal begitu rindu pada Nizam?
Kutinggalkan mereka berdua. Lebih baik aku memasak. Tentu lapar ‘keluargaku’ ini.
Aku memasak lauk ala kadar sahaja. Setelah siap terhidang di atas meja. Aku tersenyum puas.
“Berkeroncang perut I bau masakan you”. Aku terperanjat melihat Datuk Rafael yang berdiri di belakangku.
Aku menjarakkan diri. “Dah bangun?”.
“Ehmm….You masak apa ni, Bashira?”.
“Lemak sayur masak cili padi”.
“Nampak sedap je..I dah lapar ni..”.
“Datuk pergi solat dulu…nanti saya kejutkan Haikal dengan Era”.
“Bashira, boleh I buat satu permintaan dari you?”. Suara garaunya buat aku menatap anak matanya.
“Panggil I Rafael…no more Datuk please”.
“Tak apa..Saya dah biasa. Janggal pula nanti”. Aku menolak.
“Bashira..I tak suka panggilan tu membataskan hubungan kita berdua”.
Aku menghentikan gerakan tangan yang lincah menyusun makanan. “Antara kita berdua tak ada apa-apa hubungan melainkan sebagai majikan dan pekerja.That’s all”.
“Bashira, you tahukan I nak you jadi isteri I. Tell me apa yang you tak suka tentang I. I akan cuba berubah perlahan-lahan. I akan jadi suami yang baik untuk you”. Bersungguh benar Datuk Rafael ingin menjadikan aku suri hidupnya.
“Bashira.. I need you.. I want you. I love you..”.
Aku tergamam dengan ucapan cinta itu. Terasa kebas kedua-dua belah pipiku menahan malu. Aku membuang pandang. Tidak rela dipanah mata helangnya.
“Saya seorang janda yang tak mampu untuk..”.
“Kenapa hendak jadikan status sebagai satu masalah. That is not important to start a relationship. We both know it”.
“Datuk..”.
“I tell you, call me Rafael”. Keras suaranya membuatkan aku terkedu.
Kujongket bahu. “Saya tak cintakan awak, Rafael”. Ujarku berterus terang sedangkan aku sendiri tidak tahu apa yang sebenarnya perasaan aku untuk lelaki ini. Sesungguhnya aku tidak dapat menelah debaran yang seringkali memuncak di dada setiap kali kami saling bertentang mata.
Rafael! Aku ingin memanggil dia begitu mulai hari ini… Aku mahu membiasakan diriku dengan nama yang tidak berpangkat itu. Seperti yang dimintanya.
Dia memandangku tajam, barangkali terkejut dengan apa yang aku luahkan.
“Saya tak mahu memperjudikan nasib saya. Cukuplah sekali saya merasai peritnya sebuah kehidupan. Kita belum tentu bahagia. Awak tentu faham. Rafael, kita pernah membina masjid dengan cinta, pun kecundang akhirnya. Masakan kita boleh berjaya membina dan menegakkannya sekali lagi, tanpa cinta”.
Rafael menyandarkan tubuhnya ke dinding. “Bahagia atau sebaliknya.. kitalah yang menentukan semua tu. Kalau belum cuba, bagaimana kita mahu lihat hasilnya. Tolong I Bashira.. Kita kahwin!”.
“Carilah wanita yang lebih sesuai dengan awak. I’m not the right one for you”.
“I want you. Only you”. Ujarnya tegas.
“I’m so sorry!! I can’t. Saya belum bersedia. Saya hargai perasaan yang awak ada untuk saya, tapi maaf.. saya tak mampu membalasnya. Dan mungkin juga awak cuma keliru dengan semua tu. Baik kita jauhkan diri buat seketika”.
“Larikan diri, mengelak setiap kali terserempak? Macam yang you selalu buat tu ke Bashira?  I bukan pengecut macam you”. Rafael mengherdik tiba-tiba. Mukanya sedikit bengang.
Aku menarik nafas. Aku perlu bertenang sebelum kami sama-sama bercakaran di sini.
“Kita akan kahwin Bashira, sama ada you mahu atau tak!!”. Jeritnya lagi.
Aku terpempan. Kurasakan darah panas sudah mengalir ke otak. “Hei..awak ni dah kenapa?  Kalau saya kata tak mahu tu,maknanya tak. Apa nak main paksa-paksa ni? Kita hidup dalam dunia alaf 21 sekarang ni, okey..bukan zaman dahulu kala sampai awak nak layan saya macam ni. Awak tak berhak pun. Ibu bapa dan abang-abang saya pun tak pernah berkelakuan seperti ni”.
“I percaya ada sebab lain you tak nak terima I kan.. Bukan sebab you belum bersedia or whatever. All of them are nonsense, right?”.
“Yes..memang ada!!”.
“Apa!!”.
“Saya mandul”. Jerkahku kuat. Air mata mengalir laju. “Saya adalah perempuan mandul yang diceraikan suami. Saya ni cacat, saya tak mampu nak melahirkan zuriat lagi. Nizam cari perempuan lain sebab saya mandul. Awak faham tak”. Dadanya kutumbuk kasar berkali-kali.
“Kalau kita kahwin, satu masa nanti awak akan bosan dengan saya, awak akan ceraikan saya macam apa yang Nizam dah buat. Awak akan tinggalkan saya, siat-siat hati saya sebagaimana yang Nizam lakukan”.
“I bukan Nizam, Bashira”. Katanya lemah. Langsung tidak menolak dijadikan sasaran tanganku.
Aku tergelak sinis. “Memang bukan. Tapi suatu masa nanti awak juga akan berperangai seperti Nizam. Semua lelaki sama! Tak pernah setia”.
“I sudah tahu Bashira”.
“Apa?”.
“You tak boleh mengandung. I dah lama tahu!!”. Ucapannya bagaikan halilintar yang singgah bertapa di gegendang telinga. Aku terkebil-kebil memandangnya. Benarkah apa yang aku dengar? Dia sudah tahu.
Tanganku digengam erat. “Bukan hari ni atau semalam.. Tapi empat tahun dulu.. I dah lama tahu..Bashira”.
“Selepas Hasif balik dari Malaysia, lawat you yang accident”.
Aku terduduk di kerusi. Rafael melutut padaku. “Segala-galanya tentang you.. I dah lama tahu”. Katanya lagi, kali ini, hatiku bergetar hebat.
“Jadi isteri I, Bashira!!”.











No comments:

Post a Comment