DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Tuesday 18 October 2016

Demi Rindumu - Bab 9

WALAUPUN hatinya cukup terluka dek
perbuatan abangnya, Nurhana memutuskan untuk tidak
kembali ke Sydney. Cukuplah dia membawa diri dan
meninggalkan keluarganya selama dua tahun dahulu. Dia
tidak sampai hati untuk meninggalkan mereka lagi.
Oleh kerana mahu bekerja, dia meminta agar
bapanya mencarikan pekerjaan untuknya. Dengan mudah,
dia diberikan jawatan sebagai Penolong Pengarah Kreatif di
salah sebuah syarikat hiasan dalaman milik rakan bapanya,
bersesuaian dengan ijazah rekaan hiasan dalaman yang
dimiliki.
Sudah masuk seminggu dia bekerja. Nurhana
masih cuba untuk menyesuaikan diri dengan suasana kerja
di situ. Rakan sekerjanya pula begitu ramah dan tidak lokek
berkongsi ilmu.
Dia merenung kalendar di atas meja. Hari-hari yang
berlalu dihadapi Nurhana dengan rasa sebal. Makin dekat
dengan tarikh perkahwinan abangnya, makin dia makan hati
berulam jantung.
Persiapan yang dilakukan abangnya makin meriah.
Barang hantaran sudah siap dan diletakkan di ruang
tamu. Tiap kali dia turun ke ruangan itu, matanya bagai
dicucuk-cucuk apabila melihat hantaran tersebut.
‘Macam takde tempat lain nak letak!’ gumamnya
geram. Mujur perkahwinan itu akan diadakan di dewan,
bukan di rumah mereka. Jika tidak, mahu sakit jiwanya
melihat pelamin, khemah dan lain-lain.
Tumpuannya teralih ke arah telefonnya yang
berdering. Tertera nama Haznik di skrin. Nurhana hanya
memandang telefonnya kosong. Dia tiada hati untuk
menjawab panggilan Haznik pada waktu itu. Apatah lagi
ketika dia berada di pejabat. Satu panggilan daripada Haznik
sebelum ini juga dibiarkan sepi tanpa sebarang jawapan. Dia
tidak mahu melibatkan Haznik dalam hal itu lagi. Lebih baik
dibiarkan sahaja panggilan itu.
Ketukan di pintu membuatkan Nurhana terdongak.
“Hai!”
Berkerut dahi Nurhana melihat wajah jejaka yang
terpacak di muka pintu.
“Awak buat apa kat sini?” soal Nurhana.
“Saya datang sebab nak minta awak design hiasan
dalaman pejabat saya.”
Nurhana melepaskan keluhan berat. Cukup-cukuplah
dengan apa yang terpaksa dia lalui. Dia terlalu penat untuk
berdepan dengan drama ini pula.
“Izlan, kalau awak nak hias pejabat awak, tolong
jumpa Fadzel di bilik sebelah. Dia lebih mahir dalam hal tu.”
“Dan awak pula mahir tentang apa?” tanya Izlan.
“Kediaman,” jawab Nurhana, acuh tak acuh.
Disibukkan diri dengan pelan yang berada di atas meja.
“Kalau macam tu, awak boleh tolong re-decorate
rumah sayalah.”
“Saya sibuk.”
“Saya boleh tunggu,” balas Izlan lalu tersenyum
panjang. Matanya masih tidak lepas daripada memandang
Nurhana. Gadis itu nampak begitu elegan apabila mengenakan
busana korporat. Kerongsang berbentuk orkid yang tersemat
di dada Nurhana membuat gadis itu tampak berseri-seri.
“Apa yang awak nak sebenarnya?” Kedegilan Izlan
sudah mula membuatkan Nurhana rasa meluat. Tiba-tiba
Izlan datang mengganggunya. Untuk apa? Bukankah mereka
sudah tidak ada sebarang hubungan lagi?
“Awak dah tahu pasal Rania?”
Nurhana memekakkan telinga apabila mendengar
nama itu. Kerana inikah lelaki itu datang? Untuk
mengingatkan dia pada memori pahit yang ingin dia lupakan?
“Awak tahu dia akan kahwin dengan abang awak,
kan?”
‘Semua orang dah tahulah!’ Nurhana membalas
dalam senyap.
“Jadi, tak salah kalau kita mulakan hubungan kita
semula, kan?” pinta Izlan, tidak berputus asa.
“Awak dah lupa ke saya dah bertunang?” tanya
Nurhana.
“Dengan siapa? Haznik?” tanya Izlan. Dengan tidak
semena-mena jejaka itu ketawa.
Nurhana tidak mengerti. Apa yang kelakar sangat?
“Saya dah tanya beberapa kawan rapat awak dan
mereka begitu yakin awak belum bertunang terutamanya
dengan lelaki tu,” ujar Izlan.
Nurhana mengunci mulut. Dia tertunduk, malu
kerana pembohongannya terbongkar begitu cepat. Dari mana
lelaki itu tahu agaknya?
“Hana, Rania dah mulakan hidup baru. Takkan kita
tak boleh buat perkara yang sama?” Izlan memberi cadangan.
Fikiran Nurhana berkecamuk. Perlukah dia
menerima Izlan semula? Jika difikirkan, dia tidak mungkin
akan dapat berkahwin dengan Haznik pada hari yang sama
dengan abangnya berkahwin. Kata-kata Haznik selama ini
pula dianggap tidak lebih daripada usikan semata-mata. Tak
mungkin Haznik hendak mengahwini dirinya.
Mungkin Izlan boleh menggantikan Haznik. Ya,
memang abangnya tidak sukakan Haznik tetapi Izlan berada
di kedudukan paling utama dalam senarai orang paling
dibenci oleh abangnya itu. Jika dia berkahwin dengan Izlan,
dia yakin dapat membuatkan abangnya lebih sakit hati.
Mungkin abangnya tidak akan jadi berkahwin dengan Rania.
“Sorry, but she’s taken,” sampuk Haznik.
“Nik!” Mata Nurhana terarah ke pintu. Bagaimana
pula lelaki itu boleh ada di sini? Bagaimana lelaki itu tahu
tempat kerjanya? Berpuluh-puluh soalan lain berlegar dalam
kepala. Takdir apakah ini sehingga kedua-dua lelaki itu
muncul di tempat kerjanya dalam masa yang sama?
“Apa yang dia buat kat sini, Hana?” Tajam mata
Haznik mengerling ke wajah Izlan. Lelaki itu membalas
dengan renungan yang lebih tajam.
“Awak pulak buat apa kat sini?” Izlan membalas.
“Saya datang nak jumpa bakal isteri saya la.”
“Tak payah nak menipu lagi. Saya dah tahu perkara
sebenar. Awak bukannya betul-betul tunang Hana pun!”
“Memang dia bukan tunang saya... tapi kami tetap
akan berkahwin bulan depan. Hana tak beritahu awak ke?”
soal Haznik.
Mata Izlan terhala ke arah Nurhana yang terkedu
tanpa kata. Lidahnya kelu apabila dua orang lelaki sedang
bertelagah kerana dirinya. Jika ini adegan dalam drama,
mungkin dia akan bertepuk tangan. Tetapi semua ini
terjadi di hadapannya. Ketegangan yang sedang dia rasakan
membuatkan Nurhana gelisah.
“Beritahulah pada dia, Hana. Kita akan kahwin pada
tarikh yang sama dengan abang awak kahwin, kan?”
“Err... ya.” Entah mengapa Nurhana mengiakan
sahaja.
‘See?’ Ada senyum kemenangan terlukis di wajah
Haznik.
Izlan menggenggam kedua penumbuknya erat. Ada
berang terlukis di mukanya. Tanpa berlengah, dia bergegas
meninggalkan pejabat Nurhana.

“NIK, APA yang awak buat kat sini?” tanya Nurhana, separuh
berbisik. Dia segera menutup pintu pejabatnya rapat-rapat.
Enggan membiarkan perbualan mereka didengari oleh orang
lain. “Dan macam mana awak tahu tempat kerja saya?” soal
Nurhana. Seingatnya dia tidak pernah memberitahu alamat
pejabatnya kepada Haznik.
“Saya call awak, tapi awak tak jawab panggilan
saya. Saya bimbang ada apa-apa terjadi pada awak.” Haznik
langsung tidak menjawab soalan Nurhana tadi.
Nurhana tergeleng. Hanya kerana dia tidak menjawab
panggilan lelaki itu, Haznik datang mencari sehingga ke
pejabatnya?
“Macam yang awak sedang tengok sekarang, saya
baik-baik aje.”
“Jadi, kenapa tak jawab panggilan saya?” tanya
Haznik.
Nurhana diam, mengunci mulut.
“Awak cuba mengelak daripada saya?”
Nurhana membisu lagi.
“Kenapa?” tanya Haznik, tidak faham. Kebisuan
Nurhana mengiakan andaiannya.
“Abang saya akan tetap berkahwin dengan Rania,”
maklum Nurhana.
“Ya, semua orang dah tahu pasal hal tu,” ujar Haznik,
bersahaja.
“Dan saya tak dapat buat apa-apa untuk hentikan
perkahwinan tu,” luah Nurhana. Apa yang dia boleh buat
sekarang hanyalah menunggu sehingga tarikh perkahwinan.
Dia yakin dia tidak mungkin akan dapat hadir sama pada hari
itu. Semua itu terlalu menyakitkan untuknya.
Haznik melepaskan keluhan perlahan.
“Awak memang tak nak abang awak kahwin dengan
Rania ke?” tanya Haznik.
Nurhana hanya mengangguk lemah. Dia begitu
bencikan perempuan itu. Tidak mungkin dia akan
membiarkan Rania menghancurkan hidup abangnya. Apatah
lagi apabila ternyata Rania hanya mahukan duit abangnya itu.
“Awak tahu tak abang awak ada jumpa saya?”
tanya Haznik. Hatinya terasa panas kembali mengenangkan
semua itu. Dia tidak sangka jirannya ada sikap yang amat
menyakitkan hati.
“Bila? Kenapa saya tak tahu pun?” Nurhana terkejut.
Untuk apa abangnya berjumpa dengan Haznik?
“Awak akan tahu kalau awak jawab panggilan telefon
saya tadi,” balas Haznik.
“Maaf. Saya tak dapat jawab sebab fikiran saya
betul-betul berserabut. Saya tak dapat buat kerja. Saya
tak dapat fikir apa-apa. Baru dua tahun saya tiada, tapi
macam-macam dah berlaku. Kalau saya tak pergi, Rania
takkan ada peluang untuk dekati abang saya. Abang saya
pun takkan buat keputusan untuk berkahwin dengan Rania.”
Nurhana rasa sungguh tidak berdaya. Dia berang dengan
dirinya sendiri. Kepala didongakkan, memandang Haznik
yang setia mendengar luahan hatinya.
“Maaf, tak pasal-pasal awak kena dengar masalah ni.
Saya dah banyak menyusahkan awak. Saya tak tahu macam
mana nak balas segala budi baik awak,” Nurhana dihimpit
rasa bersalah.
“Jangan risau. Sedikit pun saya tak rasa awak
menyusahkan saya.”
Lega Nurhana mendengar bicara Haznik.
“Tapi kalau betul awak nak balas budi, ada sesuatu
yang boleh awak lakukan.”
Terkebil-kebil mata Nurhana memandang wajah
jejaka itu.
“Awak nak kahwin dengan saya tak?” tanya Haznik.
Nurhana tergamam apabila Haznik tidak
semena-mena menyuakan sebentuk cincin di hadapannya.
“Nurhana binti Hussin, sudi tak awak jadi isteri
saya?

No comments:

Post a Comment