DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Google+ Followers

Monday, 26 September 2016

Cinta Yang Tertunda - Bab 11

Terasa nikmatnya air teh o panas kurang
manis menuruni rengkungnya. Peluh kecil yang terbit di dahi
diseka dengan belakang tangan. Dia duduk melepaskan lelah
di kaki tangga kayu itu. Sebaik sahaja tiba tadi, dia merancang
mahu mengambil surat kemudian kembali ke Kuala Lumpur
secepat mungkin. Namun hasratnya mati apabila melihat
rumah yang sudah beberapa bulan ditinggalkan seperti
tongkang pecah. Laju saja tangannya mencapai penyapu yang
tersandar di dinding.
Jam Olympus hadiah pemberian Tengku Afnan yang
tersarung di pergelangan tangan dipandang sekilas. Sekarang
menghampiri 8 malam. Sempat lagi kut kalau dia nak kejar
bas terakhir ke Kuala Lumpur. Kemudian dia bingkas bangun.
“Hah, kau nak ke mana pula tu? Kelam-kabut
semacam saja?” tegur satu suara garau disusuli batuk kecil.
“Saya nak balik KL.” Ringkas. Sependek mungkin
dia menjawab. Entah kenapa dengan lelaki itu dia tak betah
berlama mahupun berbual mesra.
“Wah, berlagak kau sekarang ya sejak jadi orang
bandar ni.”
“Berlagak? Apa maksud pak cik ni?” soal Nasuha.
Marah dan benci kepada Pak Mail masih bersisa apabila
mengenangkan kesusahan, penderitaan, kesakitan dan
kedukaan yang lelaki itu beri kepada arwah emaknya dahulu.
“Kau baru berapa jam dekat sini tapi dah nak balik
sana. Apa kau lupa ni rumah kau juga?”
“Pak cik…”
“Sudahlah Suha! Kau memang dah berlagak
sekarang ni. Maklumlah dapat suami orang kaya.”
“Kenapa cakap macam tu, pak cik?” Berdesing
telinganya apabila dituduh begitu.
“Kenapa? Salah ke apa yang aku cakap tu, Suha?”
“Memang salah. Semuanya salah. Suha tak pernah
rasa nak berlagak atau meninggi diri pun. Kaya dan berharta
tu suami saya. Milik dia bukan milik saya pun. Jadi untuk apa
saya perlu berubah?” Keras sedikit nada suara Nasuha.
“Pandailah kau cakap.”
“Terpulanglah pak cik nak kata apa.” Nasuha malas
hendak berbalah.
“Aku tak habis lagi ni. Kau nak ke mana pula tu?”
“Kemas barang-barang saya.”
“Esok siang sajalah balik. Kau tak kesiankan aku ni
ke Suha?” Nada keras bertukar lirih tiba-tiba.
Nasuha kerut dahi. Dah kenapa dengan lelaki itu?
Emosi berubah tiba-tiba.
“Tak boleh. Saya nak balik malam ni juga.” Nasuha
tetap berkeras.
“Malam dah ni. Bahaya tau kalau balik sorang-sorang.”
Nasuha berhenti melangkah. Di memandang wajah
tua lelaki itu untuk mencari keikhlasan.
“Aku tahu aku banyak buat silap sebelum ni.
Lukakan hati kau, lukakan hati mak kau. Tapi bagilah aku
peluang. Aku tak ada siapa-siapa lagi selain kau. Walaupun
kau bukan darah daging aku, tapi aku anggap kau macam
anak aku sendiri. Uhuk! Uhuk!” bicara lelaki itu terhenti
untuk melepaskan batuk.
‘Dah kenapa ni? Buang tabiat ke apa?’ Nasuha gosok
telinga. Macam tak percaya pula dengan apa yang baru
meluncur keluar dari mulut bapa tirinya itu.
“Aku bukan apa, Suha... dah lama tak jumpa kau.
Teringin nak berbual panjang dengan kau. Sejak mak kau
pergi, aku keseorangan dekat rumah ni. Sunyi sangat rasanya.
Sesekali bila kau balik rasa hilang sunyi aku ni ha. Dapat
juga ubat rindu aku ni pada mak kau bila tengok muka kau
tu, Suha,” sambung lelaki itu lagi dalam batuk yang masih
bersisa.
Nasuha serba salah. Batuk lelaki itu semakin
berpanjangan malah semakin kuat. Dari tegap berdiri kini
sudah tertunduk-tunduk menekan perut. Lelaki itu bersandar
namun cuma seketika sebelum tubuhnya terjelepok di atas
lantai.
Nasuha bulatkan mata. Dia tidak tahu sama ada
ingin membantu lelaki itu atau tidak. Namun akhirnya dia
mendekati lelaki itu.
“Ambilkan aku minyak angin tu,” arah Pak Mail
sebaik saja Nasuha menyentuh belakang badannya.
Minyak angin segera dicapai lalu dihulurkan kepada
Pak Mail.
“Sejak mak kau tak ada, macam inilah aku. Sendiri
dan tak terurus,” luah Pak Mail perlahan.
Nasuha hanya diam seribu bahasa. Tangannya pula
lincah menggosok belakang Pak Mail. Tiba-tiba dia jatuh
simpati kepada Pak Mail.
Tengku Afnan merebahkan badan di atas katil bersaiz
king itu. Rasa letih tubuhnya. Mata menatap siling manakala
tangan tak lepas memeluk baju tidur yang sering dipakai oleh
isterinya itu. Dia ketawa kecil tiba-tiba. Tak sangka dia akan
jadi seangau ini. Hebat betul penangan cinta Suha.
Telefon bimbit di atas meja kecil di tepi katil dicapai.
Nombor telefon isterinya didail. Lama menanti tapi panggilan
tak bersambung. Berkerut dahinya.
‘Isy, dia ni... handphone habis bateri ke apa? Kenapa
tak cas? Suka betul buat aku risau,’ bebel Tengku Afnan
dalam hati.
Jam di pergelangan tangan dipandang sekilas. Baru
pukul 11 malam. Takkan dah tidur? Awal betul. Dia masih
belum mandi dan masih dalam pakaian kerja. Mana taknya,
sebaik sahaja sampai di rumah, dia terus meluru masuk
ke dalam. Kononnya nak luah rindu dendam yang sarat
membuak dalam dada. Lupa yang Nasuha tiada.
Mata dipejamkan. Serta-merta dia terbayang
senyuman Nasuha yang manis. Tanpa sedar dia turut
tersenyum.
Tok! Tok!
Bunyi ketukan pintu membuatkan Tengku Afnan
kembali membuka mata.
“Ya?” soalnya. ‘Siapa pula tu? Ganggu sajalah. Baru
nak berangankan Suha.’ Hati membebel sedikit tak puas hati.
“Bonda ni.” Kedengaran suara Syarifah Azulia di
sebalik pintu.
“Ada apa bonda?” soalnya malas.
“Kamu okey ke Nan? Balik-balik saja terus berkurung.
Risau bonda.” Terjengul wajah wanita itu di muka pintu.
“Okey, bonda. Cuma Nan letih sikit. Nak rehat.”
Cepat-cepat baju Nasuha yang dipeluknya tadi disembunyikan.
Syarifah Azulia tersenyum. Macamlah dia tak
nampak apa yang cuba disembunyikan oleh Tengku Afnan
itu.
“Okey. Kalau macam tu kata kamu, bonda tak mahu
ganggu. Berehatlah. Kamu nak makan tak? Kalau nak, bonda
panaskan lauk-lauk yang ada tu.”
“Tak perlulah bonda. Nan kenyang lagi,” balas
tengku Afnan. Hakikatnya dia tiada selera. Mana mungkin dia
ada selera apabila ratu hatinya yang sangat dirindu tiada di
sisi.

Cinta Yang Tertunda - Bab 10

“Aku sayang sangat dengan dia dan ingin lihat
dia bahagia dengan pilihan dan kehidupannya.”
Nasuha yang sedang termenung di balkoni sambil
memerhati tetamu yang mula beransur pulang tersentak
apabila terasa bahunya ditepuk. Seorang gadis cantik berdiri
di sebelahnya.
“Awak siapa?” soal Nasuha.
“Tengku Rania. Sepupu Afnan,” balas Tengku Rania.
“Hai,” ucap Nasuha kemudian menghulurkan salam.
Sepupu Afnan bermaksud sepupunya juga kerana mereka
sudah sah menjadi pasangan suami isteri siang tadi.
“Aku tak ada benda nak cakap dengan kau, Suha.
Aku cuma nak cakap, kalau kau kecewakan dan membuatkan
hidupnya menderita, aku takkan teragak-agak balas balik apa
yang kau buat tu,” tegas Tengku Rania. Namun huluran salam
Nasuha tetap disambut malah dibalas dengan genggaman
erat.
“Maksud awak? Saya tak fahamlah.” Apa yang tak
kena dengan Tengku Rania ni? Tiba-tiba datang dan memberi
amaran begitu kepadanya. Nasuha terpinga-pinga tidak
mengerti.
“Abang aku cinta habis pada kau,” ucap Tengku
Rania. Dia teringat bagaimana bercahayanya wajah dan mata
Tengku Afnan setiap kali berbicara tentang Nasuha.
“Saya juga akan belajar mencintai dirinya,” ucap
Nasuha ikhlas.
“Aku tak nak tahu perasaan kau. Apa yang aku tahu,
kau mesti bahagiakan hidup dia. Jangan kecewakan cinta
dia. Abang aku tak pernah jatuh cinta tau dan kau tu cinta
pertama dia.”
Seingat Tengku Rania, Tengku Afnan belum pernah
jatuh cinta. Kalau berkawan biasa, memanglah ada. Tapi
abang sepupunya itu bukanlah jenis yang mata keranjang dan
hidung belang. Susah nak cari lelaki seperti sepupunya itu
zaman sekarang ni. Lagi-lagi kalau lelaki yang jenis berduit.
“Insya-Allah,” ucap Nasuha sepatah.
“Entah apalah istimewanya kau ni sampai dia boleh
tergila-gilakan kau.” Tubuh Nasuha dipandang atas bawah.
Nak kata wajah cantik jelita, biasa-biasa aje. Tiada pesona yang
menarik pada pandangan matanya, tapi… apabila Nasuha
tersenyum, lesung pipit di sebelah kiri pipinya terserlah.
Agaknya kecacatan itu yang memikat Tengku Afnan.
“Wah... belum sempat abang kenalkan, korang
berdua dah berkenalan, ya? Suha, kenalkan ni adik sepupu
abang yang sangat nakal tapi manja mengalahkan budak
umur 5 tahun. Tengku Rania,” tegur Tengku Afnan. Tanpa
segan silu dia mengambil tempat di sisi Nasuha. Selamba
tangannya merangkul bahu isterinya.
“Kami dah kenallah tadi.”
“Eh, cepatnya korang dah berkenalan? Tak tunggu
abang kenalkan pun. Sayang nilah kan…” Wajah Nasuha
dipandang. Dia ketawa kecil apabila melihat raut wajah
Nasuha bertukar merah. Gadis itu masih belum dapat
membiasakan diri barangkali.
Nasuha menggeliat. Tidak tahu macam mana
hendak memberitahu Tengku Afnan yang dia tidak selesa
dengan perbuatan lelaki itu. Malu kepada Tengku Rania pun
ya juga.
“Sayang kenapa? Letih ya? Nak masuk rehat dalam
bilik dulu ke? Mesti penat dengan majlis kita tadi, kan?”
soal Tengku Afnan ambil berat. Bahu Nasuha dielus lembut.
Rasa sayang dan cinta semakin membuak-buak sebaik sahaja
mereka sah menjadi suami isteri.
Siang tadi hanya dengan sekali lafaz dia dan Nasuha
sah menjadi pasangan suami isteri. Gembira hanya Tuhan saja
yang tahu. Tak sangka cintanya berbalas. Nasuha bersetuju
dengan lamarannya. Hampir sebulan dia bertungkus lumus
membuat persiapan untuk majlis yang berlangsung pada hari
ini. Akhirnya dia dapat menarik nafas lega. Majlis berjalan
seperti yang dirancang.
“Suha diam aje? Kenapa? Penat sangat ke sampai
hilang mood nak bercakap dengan abang ni?” Kening
dijongketkan. Hairan dengan kebisuan isterinya itu.
“Macam mana budak tu tak diam, dia malulah kau
ajak dia mesra-mesra depan aku ni, bang.” Tengku Rania
menyampuk.
“Apa budak-budak?” tegur Tengku Afnan agak keras.
“Ops, sorry... maksud Nia, Kak Suha.”
“Hah, kalau kau dah tahu dia malu, apa kau tunggu
lagi tu, Rania?”
“Apanya?” soal Tengku Rania kurang faham.
“Tunggu apa lagi? Pergilah turun ke bawah sana.
Tolong kemas apa yang patut. Jangan nak kacau daun dengan
pengantin baru yang nak bermesra macam kami ni.”
“Amboiii... menghalau nampak.” Tengku Rania terus
tarik muncung apabila mendengar kata-kata Tengku Afnan
itu. Nampaknya tempatnya di sisi lelaki itu sudah dicuri oleh
Nasuha.
“Apa-apalah. Dah, pergi sana cepat. Jangan kacau
abang dan Kak Suha nak berdating. Cuba belajar jadi rajin
sikit. Ringankan tulang tu sikit,” bebel Tengku Afnan.
“Yalah, yalah… Nia pergilah ni. Tak payahlah nak
membebel. Hah, Kak Suha ingat tau apa yang I cakap tadi.”
Bahasa bertukar lembut. Sebenarnya dia tidak membenci
Nasuha pun. Dia sengaja nak menguji gadis itu. Nak tengok
bagaimana reaksi gadis itu dengan sikap kasarnya tadi.
Nampak pilihan sepupunya itu tidak salah. Gadis itu seorang
yang tenang dan tidak mudah melenting.
“Ingat… dan jangan bimbang, Nia. Saya akan cuba
sebaik mungkin.” Sebuah senyuman manis dihadiahkan
kepada Tengku Rania.
“Nia cakap apa dengan Suha?” soal Tengku Afnan
ingin tahu. Dia memandang Tengku Rania dan Nasuha.
“Adalah… rahsia orang perempuan. Kan Kak Suha?”
“Alah, cakaplah Suha. Takkan dengan abang pun nak
berahsia?”
“Kalau saya beritahu dah tak jadi rahsialah nanti,”
balas Nasuha selamba.
“Cakaplah sayang… please…” pujuk Tengku Afnan.
“Kalau dah dinamakan rahsia memang tak boleh
beritahu orang lain. Kan Kak Suha?” Laju Tengku Rania
menjawab bagi pihak Nasuha.
“Abang tak tanya Nia. Abang tanya isteri abang tau.
Dah, jangan menyampuk,” balas Tengku Afnan.
“Alah, tak salah pun kalau Rania nak jawab bagi
pihak saya ni,” bela Nasuha.
“Aik, sejak bila pula korang jadi sahabat baik ni?”
“Sejak tadi.” Mata dikenyitkan ke arah Nasuha
sebelum Tengku Rania berlalu meninggalkan pasangan
pengantin baru itu.
“Betul ni tak nak kongsi rahsia dengan abang?” soal
Tengku Afnan. Kalau tadi tangannya berada di bahu Nasuha,
kini sudah beralih pula. Dia memaut pinggang isterinya itu.
Nasuha menggeleng dengan senyuman kecil. Terasa
bertambah keras tubuhnya dek perlakuan Tengku Afnan.
Ingin menolak perbuatan lelaki itu, takut berkecil hati pula.
Tak mahulah pada hari pertama bergelar isteri dia sudah
mengutip dosa.
Tubuhnya dipusingkan. Suasana sekeliling
yang hingar-bingar bertukar sepi. Hanya bunyi degupan
jantungnya saja yang kedengaran. Nasuha tertunduk malu
apabila pandangan matanya berlaga dengan mata Tengku
Afnan.
“Lantai tu lagi kacak daripada wajah abang ni ke
sampai Suha lebih rela pandang lantai daripada tatap wajah
abang?”
Kelu lidah Nasuha hendak membalas bicara lelaki
itu.
“Isteri abang ni malu-malu pulak. Nampak makin
comel tau muka Suha. Abang rasa nak cium aje.”
“Hah?” Bulat mata Nasuha mendengar bicara
Tengku Afnan itu.
Tengku Afnan ketawa besar melihat riak terkejut
yang terukir jelas di wajah Nasuha. Seronok dapat mengusik
isterinya.
“Ouch!” Tengku Afnan laju menggosok lengannya
yang terasa pedih. Entah bila tangan Nasuha mencubit pun
dia tak perasan.
“Rasakan!”
“Amboi sayang… diam-diam, ya. Tak sangka isteri
abang ni keturunan ketam.”
“Sakit sangat ke?” soal Nasuha. Serba salah pula
apabila melihat wajah suaminya berkerut-kerut. Dia
mengusap bekas cubitan di tangan lelaki itu.
“Suha ni cantiklah. Buat abang rasa geram tau. Jom
masuk bilik,” ajak Tengku Afnan dengan senyuman nakal
memekar di hujung bibir.
“Hah? Nak buat apa? Awal lagilah. Takkan dah nak
masuk tidur? Saya tak mengantuk pun. Lagipun tetamu masih
ramai yang belum balik lagi.” Nasuha sempat memandang
sekeliling.
“Alah, biarkanlah tetamu tu. Kita kan pengantin
baru. Jomlah masuk bilik. Takkan nak bermesra dekat sini?
Malu kat orang.” Tengku Afnan jongketkan kedua-dua belah
keningnya sambil memandang Nasuha. Wajah mulus itu
direnung tanpa rasa jemu.
“Gila!” balas Nasuha. Dia mula dapat menangkap
maksud ajakan suaminya itu.
Ketawa Tengku Afnan kembali bergema apabila
melihat wajah Nasuha yang berubah kelat itu.
“Memang abang rasa abang dah gila tau. Abang
gilakan Suha. Siang malam hanya Suha aje yang mengisi
ruang fikiran abang ni.”
“Amboi... sampai macam tu sekali.”
“Suha bomohkan abang, ya?”
“Awak... tolong jangan mengarut boleh tak?” soal
Nasuha.
“Dah tu?”
“Manalah saya tahu… tanyalah hati awak tu.”
“Kalau abang tanya hati abang, jawapannya memang
tak tahu. Sebab hati abang ni memang hilang kawalan
semenjak jumpa Suha.”
“Macam-macamlah awak ni.” Nasuha ketawa kecil.
“Dari tadi abang dengar Suha asyik berawak-awak
aje. Suha tak sudi nak panggil abang ni abang ke?”
“Saya… saya bukan tak sudi, cuma…” Nasuha
menelan air liur. Sengaja membiarkan ayatnya tergantung.
“Cuma apa Suha?”
“Cuma saya rasa janggallah. Tak biasa lagi.” Sungguh
keras lidahnya untuk cuba membahasakan lelaki itu dengan
panggilan abang.
“Sebab janggal dan tak biasalah Suha kena gunakan
panggilan abang mulai sekarang. Kita dah jadi suami isteri
kan. Bukan untuk sehari dua tau hubungan kita ni. Abang
harap berkekalan hingga ke hujung nafas kita.”
“Baiklah. Nanti Suha cuba,” balas Nasuha sambil
menunduk menekur lantai.
“Tak sangka minah yang selalunya garang waktu
abang kenal ni pemalu sangat rupanya. Lebih rela tengok
lantai daripada tengok wajah suami sendiri. Hai... untunglah
kau lantai… tak kacak pun tetap dipandang.”
Nasuha tergelak kecil. Tercuit dengan kata-kata
Tengku Afnan.
“Gelak pulak dia. Abang tak buat lawak tau.”
“Tak kata pun abang ada buat lawak.”
“Ha… kan sedap panggil abang macam tu. Sejuk
hati abang mendengarnya,” ujar Tengku Afnan. Berbunga
hatinya mendengar panggilan Nasuha.
Perlahan-lahan Nasuha mengangkat wajah apabila
Tengku Afnan menjawab panggilan telefon yang berbunyi
tiba-tiba. Lama dia menilik segenap inci wajah Tengku Afnan
yang asyik menjawab panggilan telefon. Memang kacak lelaki
itu.
Laju Nasuha alihkan pandangan apabila Tengku
Afnan memandangnya tiba-tiba. Lelaki itu mengenyitkan
mata ke arahnya.
“Malu-malu tapi curi-curi pandang kita,” ujar
Tengku Afnan selepas menamatkan telefon.
“Mana ada,” nafi Nasuha.
“Alah, macamlah abang tak sedar yang Suha tu
pandang abang lama sangat tadi. Abang baru jawab telefon
sekejap, Suha dah rindukan abang. Macam manalah kalau
Suha kena berjauhan dengan abang? Mesti Suha menangis
rindukan abang, kan?”
“Eh, boleh tak jangan nak perasan? Kuat sangat
perasan tau.”
“Perasan dengan hak abang saja. Bukan dengan
orang lain pun. Isteri sendiri.”
“Sudahlah.”
“Apa yang sudahnya? Kita belum mula lagi tau.”
Tengku Afnan tersenyum lebar.
“Saya nak masuk bilik tukar baju. Lepas tu nak
tolong dekat bawah tu.”
“Bawalah abang sekali.” Mata dikedip-kedip laju.
Tengku Afnan buat muka comel.
“Bawa ke mana?” soal Nasuha kurang faham.
“Tadi kata nak masuk bilik. Bawalah abang sekali.
Abang boleh temankan Suha. Tolong apa yang patut…
Tolong tukarkan…”
“Sudah. Suha cubit abang lagi nanti,” potong
Nasuha.
“Apa? Abang maksudkan lain tau. Suha tu yang
faham lain.”
“Yalah tu... tolong tukarkan apa maksud abang?”
“Tolong tukarkan baju.”
“Hah, tengok! Eh, saya bukan budak kecil tau. Tak
payah tolong pun saya boleh buat sendiri.”
“Memanglah Suha bukan budak kecil. Kalau Suha
budak kecil, tak adalah abang nak kahwin dengan Suha.
Maksud abang, tolong tukarkan baju dari dalam beg Suha
tu ke dalam almari. Tukarkan tempat baju tu. Hah, tengok...
Suha tu yang fikir hal bukan-bukan, lepas tu kata abang.
Apalah Suha ni. Lain kali dengar orang cakap sampai habis
dulu. Gopoh.”
“Wah... pandainya abang pusing ayat,” balas Nasuha.
“Betullah. Mana ada pusing ayat. Abang kata yang
betul. Abang tak ada niat lain tau. Lagipun abang tak suka
tengok barang sepah-sepah. Sakit mata memandang. Semak
pun ya jugak.”
“Yalah, yalah... Suha malaslah nak bergaduh dengan
abang.” Nasuha cuba mengalah.
“Bagus… dengar cakap abang. Sebab abang ni suami
tau.”
“Eleh…”
“Tengok... tadi kata tak nak bergaduh. Tapi tu
tercebik-cebik macam itik tercekik tu kenapa? Tak puas hati?”
sakat Tengku Afnan. Seronok melihat isterinya bengang.
“Dahlah. Bye…” Laju Nasuha melangkah menuju
ke bilik pengantin. Pantas tangan memulas tombol pintu dan
meloloskan tubuhnya ke dalam bilik. Lagi lama dia melayan
Tengku Afnan, lagi bertambah tak betul otaknya dengan
kerenah lelaki itu. Ada saja nak mengenakan dirinya.
“Suha, nanti…” Belum sempat Tengku Afnan
menghabiskan kata-kata, pintu bilik telah ditutup. Nasib dia
lambat beberapa saat. Kalau tak, mesti dia dah tercedera pada
hari pertama bergelar suami. Suha… Suha…

Cinta Yang Tertunda - Bab 9

Terasa ingin saja dia memeluk tubuh yang
sedari tadi diam sambil memandang jauh. Dia sedar yang
masih ada batas yang menghalang pergaulan antara mereka.
“Terima kasih.” Dua patah perkataan itu tiba-tiba
meluncur keluar dari celah bibir Nasuha.
“Terima kasih untuk apa?” soal Tengku Afnan.
“Hadir pada saat sukar saya. Saya dah tak ada sesiapa
kat dunia ni.”
“Janganlah cakap macam tu, Suha. Awak masih ada
saya ni,” pujuk Tengku Afnan. Memang tepat andaiannya.
Sampai saja di kampung, dia terus menuju ke rumah gadis
itu. Dia terkejut apabila melihat rumah Nasuha dipenuhi
ramai orang. Bertambah terkejut apabila mendapat tahu Mak
Salwa baru saja pergi menyahut panggilan Ilahi.
Wajah gadis itu dicuri pandang dengan ekor mata.
Kehilangan orang tersayang memang memeritkan apatah
lagi orang yang pergi itu satu-satunya dahan yang menjadi
tempat bergantung dan berteduh selama ini. Kalau tak kuat
iman memang boleh sasau jadinya. Dia pasti memang tiada
kata-kata yang mampu meredakan keperitan itu melainkan
berlapang dada dan reda. Dia sendiri pernah rasa kehilangan
ketika arwah emaknya meninggal. Bezanya ketika itu dia
masih terlalu mentah untuk mengetahui makna sebuah
kehilangan.
‘Berat sungguh dugaan yang hadir pada dirimu kali
ini, Suha.’
“Saya tak tahu macam mana nak teruskan hidup
selepas ni. Emak segala-galanya buat saya. Bila emak dah
tak ada… saya tak tahu… saya betul-betul tak tahu…” ucap
Nasuha. Dia betul-betul tidak mampu untuk berfikir apa yang
akan dilakukan selepas ini. Dia langsung tak bersedia malah
tak pernah terfikir akan melalui hari ini. Terasa dunianya
kosong. Pandangan matanya gelap-gelita seolah-olah masa
depannya cuma ada lorong gelap.
“Suha, walau apa pun yang terjadi lepas ni, awak
mesti teruskan hidup. Saya percaya awak kuat. Mungkin
sekarang awak masih lagi dalam keadaan terkejut. Saya yakin
lepas beberapa hari, awak pasti akan dapat berfikir ke mana
hala tuju hidup awak selepas ni,” ucap Tengku Afnan.
“Semua impian saya musnah bila emak dah pergi.
Rasa seperti tak ada gunanya teruskan hidup ni.”
“Syhhh... Jangan cakap macam tu,” tegur Tengku
Afnan. Dia kurang senang mendengar kata-kata Nasuha itu.
“Kenapalah saya yang diuji?” soal Nasuha.
“Allah sayangkan Suha. Sebab tu Dia uji awak.”
“Kenapa tak ambil saya sekali? Biar saya dapat
bersama emak dan ayah. Kan lebih bagus begitu?”
“Suha… kadang-kadang apa yang kita nampak buruk
sebenarnya memberi hikmah pada kemudian hari. Suha tak
boleh persoalkan takdir Allah,” nasihat Tengku Afnan lagi.
“Saya dah tak larat. Kenapa mesti saya? Kenapa
bukan orang lain? Apa salah saya? Saya penat dah. Jujur
sangat penat,” luah Nasuha.
“Suha kena ingat, Allah uji kita bersesuaian dengan
kesanggupan kita. Jangan persoalkan kenapa ujian itu hadir
seolah-olah kita tak reda dengan ujian Allah.” Lembut bicara
Tengku Afnan.
“Mak orang baik, tapi hidup mak tak bernasib baik
seperti orang lain. Kesian mak sebab saya tak sempat nak
bahagiakan mak.”
“Sebab mak orang baiklah Allah pilih dia, Suha.
Ambil dia awal daripada kita.”
Sedih hati Tengku Afnan apabila melihat gadis yang
mula menghuni dalam hatinya jadi tidak tentu arah sebegini.
Ah, kalaulah dia mampu menenangkan gadis itu, alangkah
bagusnya. Tapi bagaimana? Mereka bukan ada apa-apa ikatan
pun.
Sayu hatinya apabila melihat air mata Nasuha yang
tidak henti-henti mengalir. Gadis itu betul-betul hilang
semangat. Saat semua orang sudah beransur pulang, gadis
itu masih lagi tidak mahu berganjak walaupun sudah dipujuk.
Sudahnya Nasuha terpaksa dipapah meninggalkan kawasan
perkuburan itu.
Tengku Afnan tidak tahu apa yang bermain dalam
hati Pak Mail. Saat orang lain asyik membaca talkin, lelaki itu
selamba saja menyedut rokok daunnya seolah-olah pemergian
Mak Salwa tidak memberikan kesan.
“Kalau betul mak nak pergi, sekurang-kurangnya
ucaplah selamat tinggal pada saya ni. Tidaklah saya
terpinga-pinga begini.”
“Suha, ajal maut di tangan Tuhan. Saya percaya
mak sendiri pun tak jangka dia akan pergi secepat ini. Suha
sayangkan mak?” soal Tengku Afnan.
Gadis itu hanya mengangguk.
“Kalau Suha sayangkan mak, Suha reda, ya? Biar
mak tenang di alam sana.”
“Terima kasih, Afnan.” Sekali lagi ucapan itu
meluncur keluar dari mulut Nasuha.
“Untuk apa pula ucapan kali ini?”
“Terima kasih sebab sudi memberikan kata-kata
semangat kepada saya,” ucap Nasuha lagi. Kalau dahulu
kehadiran lelaki itu amat merimaskan tapi tidak untuk hari
ini. Dia betul-betul memerlukan seseorang.
“Suha… kalau boleh saya nak masuk dalam hati
awak. Saya nak menyelami apa yang bermain dalam hati
awak sekarang ni. Mudah untuk kita berkongsi rasa.” Sebuah
senyuman lebar dihadiahkan kepada gadis itu.
“Kenapa kata macam tu?”
“Tinggal terus dalam hati awak pun saya sanggup.”
“Sudahlah… jangan mengarut,” ucap Nasuha. Dia
sudahlah tengah sedih, Tengku Afnan boleh pula cakap yang
bukan-bukan.
“Suha… kalau boleh saya nak terus bersama awak
mengharungi saat sukar awak. Tapi saya kena balik. Esok
saya ada mesyuarat penting di pejabat.” Sungguh berat
hatinya untuk meninggalkan gadis itu. Tapi mengenangkan
tanggungjawabnya sebagai seorang pekerja, dia terpaksa
pulang ke KL.
Jam di pergelangan tangan diperhatikan. Sekarang
sudah menghampiri pukul 11 malam. Cadangnya tadi dia
ingin terus pulang apabila majlis tahlil selesai. Tetapi apabila
melihat wajah sayu Nasuha yang sedang termenung jauh, dia
terpanggil untuk merapati gadis itu. Tak sangka masa begitu
pantas berlalu.
“Tak apalah, Afnan. Awak baliklah. Saya dah okey.”
“Aik, awak macam halau saya aje.”
“Mana ada. Tak ada niat pun nak menghalau,” ucap
Nasuha. Sebenarnya dia agak risau untuk membenarkan
lelaki itu pulang pada waktu yang sudah lewat sebegini.
“Ah, sebelum tu...” Tangan Tengku Afnan menyeluk
saku seluar. Dia mengeluarkan telefon bimbit lalu dihulurkan
kepada Nasuha.
“Untuk apa ni?” Gadis itu memandang pemberian
Tengku Afnan. Dia langsung tidak menyambut pemberian
lelaki itu.
“Ambillah. Mudah untuk saya hubungi awak kalau
ada apa-apa atau...”
“Atau apa?”
“Atau... tiba-tiba hati saya merindu awak.” Mata
dikenyitkan. Tengku Afnan ketawa besar apabila melihat
wajah Nasuha yang sememangnya sedia merah akibat terlalu
banyak menangis.
“Awak ni main-mainlah.” Berdebar-debar pula hati
Nasuha apabila mendengar bicara Tengku Afnan.
“La... saya serius ni. Ambillah. Kenapa pandang saja
telefon ni?”
“Errr… saya mana tahu guna benda alah ni,” ucap
Nasuha terus terang.
“Alah, apa susahnya Suha... bila saya call, awak
tekan saja butang warna hijau ni untuk jawab call saya,” jelas
Tengku Afnan.
“O o… tapi…”
“Tak ada tapinya. Saya dah setkan nombor dan nama
saya. Jawab call saya saja tau. Kalau ada nombor lain call,
awak tak payah jawab.”
“Ooo... baik.” Akhirnya Nasuha terpaksa juga
mengambil pemberian lelaki itu apabila melihat raut beria-ia
Tengku Afnan.
“Hah, lagi satu. Bila awak nak tamatkan panggilan,
awak tekan butang yang warna merah ni tau.”
“Ya, baik.”
“Hah, lagi satu lagi…”
“Eh, berapa banyak lagi satu awak ni?”
“Jangan nak call pakwe lain selain daripada saya tau.
Kalau awak buat macam tu, siaplah awak. Saya ketuk jari
awak tu.”
“Tak betul!” Nasuha jegilkan mata. Macamlah dia
tahu guna benda alah tu sampai nak call orang. Siapa pakwe
yang dia ada selain daripada si Afnan ni? Pakwe? Eh, lelaki itu
ke? Ops!
“Saya tak betul pun sebab awak puncanya, Suha.”
Tengku Afnan tersengih. Sedikit lapang hatinya apabila
melihat gadis itu sudah kembali tenang dan boleh bergurau.
“Dah, pergilah balik cepat. Nanti lambat sampai
rumah awak.”
“Nak baliklah ni, tapi nak pandang lama sikit wajah
awak tu. Nak isi penuh dalam minda sebagai bekal agar
terubat rindu dalam hati saya sepanjang perjalanan nanti.”
“Afnan!”
“Hehehe... yalah, yalah... saya baliklah ni.”
“Elok-elok memandu tu.”
“Baik, sayang. Saya akan memandu dengan cermat
sebab saya tak nak sayang saya ni risau.”
“Hesy, dia nilah!”
“Suha... kalau rindu, jangan lupa sedekahkan
Al-Fatihah pada mak. Biar mak gembira di sana,” pesan
Tengku Afnan.
Nasuha mengangguk apabila mendengar pesan
Tengku Afnan.
“Aku nak kau kahwin!”
Nasuha yang sedang melipat baju terhenti. Wajah
Pak Mail yang muncul di muka pintu itu dipandang. Dia ada
salah dengar ke?
“Oiii... kau dengar tak apa yang aku cakap ni?” sergah
Pak Mail apabila melihat Nasuha hanya membisu.
Kahwin? Dengan siapa? Dia bukannya ada
teman lelaki mahupun calon. Kemudian Nasuha kembali
menyambung kerja yang tergendala.
“Hei! Cuba bila aku tengah cakap ni kau pandang
aku. Jangan nak tunjuk perangai kurang ajar kau tu!” Pak
Mail tiba-tiba mendapatkannya. Kain yang sudah dilipat
dan disusun kemas disepak. Habis bersepah. Jari-jemari
kasar lelaki itu mendarat di dagu Nasuha. Memaksa Nasuha
mengangkat wajah.
“Aduh! Sakitlah, pak cik.”
“Rasakan! Kau yang cari nahas. Lain kali bila aku
cakap tu pandang aku. Jawab bila aku tanya. Jangan nak acuh
tak acuh tunjuk perangai kurang ajar kau tu. Kau ingat sikit
diri kau tu siapa. Kau tu budak hingusan lagi. Jangan nak
tunjuk besar kepala!” Panjang lebar lelaki itu membebel.
Kalau tadi dia mencekak dagu Nasuha, kini dia menunjal dahi
Nasuha pula.
“Saya manalah ada calon kalau pak cik nak suruh
saya kahwin.” Terketar-ketar Nasuha menjawab. Dia terasa
mahu menangis.
“Soal calon kau jangan bimbang. Aku ada calon sesuai
untuk kau dan kau mesti suka punya.” Pak Mail tersenyum.
Tiba-tiba dia teringat perbualan dia dengan Tengku Syukri
pagi tadi.
“Anak tiri kau macam mana?”
“Hai, tiba-tiba tanya pasal budak tu kenapa?” soal
Pak Mail.
“Eh, tak boleh ke aku tanya pasal budak tu?”
“Bukan tak boleh… cuma macam lain macam aje.”
“Aku berkenan dengan budak tu.” Akhirnya Tengku
Syukri berterus terang tentang tujuan sebenarnya.
“Wah... boleh tahan kau ni ya, Syukri. Aku ingatkan
kau ni jenis lelaki yang setia dan tak pandai pandang
perempuan lain. Rupa-rupanya kaki perempuan juga. Tak
sangka betul,” sindir Pak Mail.
“Hoi... kau jangan salah faham, Mail. Maksud aku,
berkenan untuk dibuat menantu untuk anak tunggal aku tu.
Bukan untuk aku,” jelas Tengku Syukri.
“Ooo... berapa kau sanggup bayar untuk budak tu?”
“Bunyi macam kau jual barang pulak,” ucap Tengku
Syukri. Kurang senang dengan ayat Pak Mail itu.
“Maksud aku hantaranlah. Berapa yang kau boleh
bagi untuk budak Suha tu? Kalau kena harga, aku bila-bila
saja boleh bagi budak tu pada kau. Tak ingin aku simpan
lama-lama. Buat habis beras aje,” ucap Pak Mail. Baginya
Nasuha membebankan. Dah alang-alang ada yang tanya dan
yang tanya tu pula bukan calang-calang orang, tak salah
rasanya dia minta lebih.
“Amboi kau Mail… kalau bab duit memang kepala
kau terus geliga, ya?”
“Mahu taknya Syukri, aku dah banyak melabur
untuk budak tu tau.”
“Apa yang kau laburkan?”
“Aku kahwin dengan mak dia, jaga mak dia dan dia
sekali. Kiranya aku ni lelaki yang bertanggungjawab tau.”
Tengku Syukri juih bibir. Rasa geli hati mendengar
perkataan tanggungjawab yang keluar dari mulut Pak Mail
itu.
“Dua puluh ribu, cukup?”
“Itu saja ke yang kau mampu bagi Syukri?”
“Kau ingat budak tu barang ke apa?” Tengku Syukri
jegilkan mata. Sakit pula hati dengan kerenah tamak Pak Mail
itu.
“Yalah... dua puluh ribu pun dua puluh ribulah…
Kalau tak cukup aku minta lagi.” Mata sudah terbayang
duit yang bakal diterima. Otak sudah mula merencana yang
macam-macam. Pastinya untuk keseronokan diri.
“Siapa calon pak cik tu?” soal Nasuha membuatkan
lamunan Pak Mail terhenti.
“Anak si Syukri itulah. Kau kenal kan budak tu?”
soal Pak Mail setelah terdiam agak lama.
“Anak Syukri? Takkanlah…”
“Yalah, budak itulah. Siapa lagi? Jangan cakap kau
tak nak. Aku nampak kau selalu terhegeh-hegeh dengan
budak tu. Lagipun si Syukri tu kenalan lama aku. Dia kata dia
berkenan dengan kau.”
Kenalan lama? Kenapa dia tak pernah tahu pun
Tengku Syukri mengenali bapa tirinya?
“Oh…” ucap Nasuha. Dia tak tahu nak kata apa.
“Jadi kau setuju sajalah dengan lamaran kawan aku
tu, ya...” ucap Pak Mail. Dia memang berharap Nasuha terima
lamaran daripada Tengku Syukri itu.

Cinta Yang Tertunda - Bab 8

“Suha... oh Suha…” panggil Mak Salwa
perlahan.
Nasuha yang sedang berada di dalam bilik bingkas
bangun apabila mendengar namanya dipanggil. Dia bergegas
mendapatkan Mak Salwa.
“Ya, mak nak apa-apa ke?” soalnya sebaik saja tiba di
muka pintu bilik Mak Salwa.
“Mak nak solat subuh ni. Suha tolong papah mak
ke bilik air. Mak nak ambil wuduk. Tak larat benar mak nak
bangun sendiri. Kepala rasa berpusing. Rasa macam nak
tumbang,” adu Mak Salwa.
Nasuha belas tapi dia kagum sebab dalam keadaan
badan lemah tak berdaya begini, emaknya masih tetap
tidak pernah lupa pada suruhan-Nya. Kemudian dia segera
membantu Mak Salwa mengambil wuduk.
Sementara menanti Mak Salwa selesai solat subuh,
Nasuha sibuk di dapur menyediakan sarapan untuk mereka
berdua.
“Suha dah siapkan sarapan. Mak nak makan sekarang
ke?” soal Nasuha. Dia hairan melihat Mak Salwa masih lagi
dalam keadaan sujud dan tidak bergerak-gerak. Lama dia
berdiri di muka pintu memerhati. Hati berbisik risau. Tak
tahu kenapa perasaan itu wujud.
“Mak?” Dicuit bahu Mak Salwa tapi perlahan-lahan
tubuh itu rebah ke lantai.
“Makkk!!!” jerit Nasuha apabila melihat wajah pucat
Mak Salwa.
“Mak… bangunlah mak... jangan tinggalkan Suha,
mak. Mak tak kasihan ke dengan Suha ni? Suha dah tak
ada siapa-siapa selain mak. Mak…” Air mata mengalir di
pipi apabila mengenangkan dirinya yang keseorangan kini.
Satu-satunya tempat dia bermanja sudah tiada.
‘Kenapa mak pergi tanpa tinggalkan apa-apa
pesanan? Ya Allah... kenapa semua ni mesti berlaku pada
aku?’ Pandangan Nasuha gelap secara tiba-tiba dan akhirnya
dia rebah di atas tubuh kaku milik Mak Salwa.
Prang!!! Cawan yang berada di tangan terlepas tiba-tiba.
Berkerut dahi Tengku Afnan dengan kejadian tidak diduga
itu.
“Hah, kamu kenapa pula ni Afnan? Kamu tak sihat
ke?” tegur Tengku Syukri. Dia bimbang melihat wajah
Tengku Afnan yang pucat itu.
Syarifah Azulia yang duduk di sebelah Tengku Afnan
terus bangun. Tangan mendemah dahi Tengku Afnan.
“Hurm... elok saja suhunya. Tak ada panas pun,” ujar
Syarifah Azulia.
“Errr… Nan sihat, ayah. Entah kenapa cawan
ni tiba-tiba boleh terlepas. Macam licin pulak.” Pelik!
Perasaannya rasa tak tenteram. Seolah-olah ada perkara
buruk yang akan berlaku. Berdebar-debar kuat hatinya.
“Kalau sihat, kenapa muka tu macam orang tak sihat
saja?” soal Tengku Syukri.
Nasuha! Entah kenapa sepotong nama itu terlintas
dalam fikirannya. Telefon bimbit dicapai. Dia mula mencari
nama Nasuha di dalam ruang daftar panggilan. Kemudian dia
menepuk dahi. Lupa, Nasuha tiada telefon.
“Budak ni... ayah tanya, dia boleh buat tak tahu saja.
Hah, kamu nak ke mana pula tu?” soal Tengku Syukri apabila
melihat Tengku Afnan bergegas bangun.
“Nan nak balik kampung, ayah.” Balas Tengku Afnan.
“Sekarang?”
“Yalah. Sekarang.” Hatinya kuat mengatakan Nasuha
berada dalam kesusahan.
“Kamu biar betul? Tak kerja ke hari ni?”
“Nanti Nan ambil EL,” balas Tengku Afnan kemudian
berlalu pergi.
“Apa kenalah dengan budak ni?” Tengku Syukri
memandang ke arah Syarifah Azulia. Wanita itu hanya
mengangkat bahu. Dia semakin tidak faham dengan perangai
anak bujangnya itu.
“Oiii... Buka pintu ni! Pekak ke apa? Tak dengar ke aku
panggil ni!” tengking Pak Mail.
Pekikan Pak Mail menyedarkan Nasuha daripada
pengsan. Dia terpisat-pisat dan sedikit terpinga-pinga. Dia
menggaru-garu kepala yang tidak gatal. Ingatan yang kabur
sebentar tadi semakin jelas. Hati berdebar kencang. Jantung
berdegup laju tiba-tiba. Peluh mula membasahi dahi.
“Mak...” Mata terus terpandang tubuh Mak Salwa
yang terbaring kaku. Dia mengetap bibir menahan rasa sedih.
Air mata mengalir ke pipi. Lemah rasa seluruh jiwa raganya.
Segala semangatnya seolah-olah terbang bersama roh Mak
Salwa. Dia hanyut dalam perasaan sedihnya sehingga terlupa
kepada Pak Mail yang masih berada di luar.
Dengan langkah yang memberat, dia menuju ke
almari usang yang terdapat di penjuru bilik. Pintu almari
dibuka dan sehelai kain batik lepas separa lusuh diambil.
Perlahan-lahan dia menutup tubuh kaku Mak Salwa.
“Hoi, pekak ke? Aku panggil punyalah kuat, kau buat
tak dengar saja! Naik perit dah tekak aku ni!” sergah Pak Mail
sebaik sahaja Nasuha membuka pintu.
Geram! Ikutkan hatinya yang panas, memang teruk
dia kerjakan Nasuha. Sudahlah panas akibat kalah bertaruh
malam tadi masih tidak hilang sepenuhnya. Ini ditambah
pula dengan sikap Nasuha yang acuh tak acuh. Betul-betul
sengaja memarakkan lagi api panas yang membara. Matanya
tajam memerhati wajah tak bermaya Nasuha.
“Hoi, kau nak ke mana pula tu, Suha? Kau tak dengar
ke apa yang aku kata ni? Sejak bila kau dah jadi pekak ni?
Kurang ajar punya budak! Mati kau kalau kena dengan aku
nanti! Jangan buat aku panas hati! Jangan cabar kesabaran
aku pagi-pagi buta ni. Aku penat, tahu tak???” Marah sungguh
Pak Mail dengan kebisuan yang ditunjukkan oleh Nasuha.
“Pak cik... boleh tak untuk kali ni pak cik jangan
marah Suha?” soal Nasuha.
“Kau tu yang suka buat aku marah. Pandai pula
kata itu ini dengan aku. Macamlah aku seronok sangat
tengok muka kau tu. Lain kali kalau aku tanya, kau jawablah.
Bengap! Suka sangat cari pasal supaya aku marah kau!” Pak
Mail menunjal dahi Nasuha untuk melepaskan amarahnya.
Nasuha hanya diam sahaja. ‘Sabarlah Suha,’ pujuk
hatinya.
“Hei! Mak kau ke mana hah? Dari tadi tak
nampak-nampak muka dia. Tak bangun tidur lagi ke? Pergi
cari dia. Suruh dia buatkan aku kopi. Aku dahaga ni. Kering
tekak aku ni dibuatnya bila bercakap dengan kau.”
Tanpa dapat dikawal Nasuha teresak-esak di hadapan
lelaki itu. Dia terduduk di situ.
“Hoi! Aku tak suruh pun kau menangis depan aku ni.
Aku tanya emak kau mana? Itu pun nak menangis ke? Kau ni
betul-betul menyakitkan hati aku saja,” bebel Pak Mail.
“Emak... emak…”
“Yang kau tergagap-gagap ni kenapa?” tengking Pak
Mail geram.
“Mak dah tak ada, pak cik...” ucap Nasuha perlahan.
“Hah, mak kau tak ada? Dia pergi mana? Takkan
lari dari rumah pula? Takkan pasal aku ambil barang kemas,
dia terus lari dari rumah? Kau biar betul, Suha? Jangan nak
main-mainkan aku ni!” marah Pak Mail.
“Mak dah meninggal, pak cik. Mak dah pergi.”
“Hah, meninggal? Meninggal pergi mana? Pergi
dengan siapa? Eh, kau jangan nak buat lawaklah dengan aku.
Aku tak ada masa nak bergurau senda dengan kau,” balas Pak
Mail.
“Mana ada saya buat lawak. Saya cakap benda
yang betul. Lagipun perkara mati ni mana boleh dibuat
main-main.”
Pak Mail tersandar di dinding. Dia seperti tidak
percaya mendengar kata-kata Nasuha. Kemudian dia
memandang Nasuha yang ingin berlalu meninggalkannya.
“Eh, kau nak ke mana pula tu?” soal Pak Mail apabila
melihat Nasuha menunggang basikal buruk miliknya.
“Saya nak pergi beritahu orang kampung,” ucap
Nasuha lemah.

Cinta Yang Tertunda - Bab 7

Syarifah Azulia duduk di birai katil sambil
memicit kepala Tengku Afnan. Balik-balik saja anaknya
itu terus berkurung di dalam bilik. Ingatkan anaknya ada
masalah, rupa-rupanya demam.
“Hai, masa dekat sana tak ada pula dia demam,” ucap
Syarifah Azulia sambil melihat Tengku Afnan yang menggigil
kesejukan. Dia memandang Tengku Syukri yang turut berada
di dalam bilik anaknya itu.
“Suha… janganlah… Auw, sakitlah. Saya tak
sengaja,” ucap Tengku Afnan tiba-tiba.
“Afnan…” tegur Syarifah Azulia apabila melihat
anaknya meracau-racau ketika tidur.
“Suha… Alah, janganlah macam tu. Janganlah
merajuk.”
“Hesy, budak ni…” tegur Tengku Syukri pula.
“Kan cantik kalau sentiasa senyum macam tu. Suha
janganlah merajuk lagi. Susah hati saya tau. Mari sini, nak
cubit sikit pipi tu,” ucap Tengku Afnan dengan mata yang
terpejam rapat.
“Tengku Aniq Afnan!” Keras suara yang memanggil.
Tengku Afnan terus membuka matanya. Alangkah
terkejutnya dia apabila melihat tangannya sedang mencubit
pipi Syarifah Azulia.
“Siapa Suha tu, Afnan? Budak yang kamu ceritakan
hari tu ke?” soal Tengku Syukri.
“Errr... tak ada siapalah, ayah,” jawab Tengku Afnan
pendek.
“Kalau tak ada siapa, takkanlah sampai seteruk ini
angau tu. Ayah rasa demam merindulah tu.”
“Mana ada demam rindu,” nafi Tengku Afnan.
Hakikatnya dia betul-betul nanar.
“Sakit pipi bonda kena cubit. Angau tahap tinggi
melangit dah kamu tu,” tempelak Syarifah Azulia sambil
menggosok pipi.
“Maaflah bonda.”
“Kamu cakap saja nak bila. Nanti ayah pinangkan.
Ayah anytime aje sedia.”
“Ayah!”
“Tak payahlah kamu nak malu-malu. Tengok kamu
nanar begini pun ayah tahu kamu betul-betul tangkap cintan
dengan budak kampung tu. Ayah tak kisah siapa pilihan
kamu. Bonda pun sama, kan Azu?”
“Haah. Asalkan kamu bahagia.”
“Kalau begitu kata ayah, bonda, sekarang juga Nan
nak balik kampung. Nan nak bawa dia ke sini dan kenalkan
dia pada ayah dan bonda.” Tengku Afnan bingkas bangun.
Selimut yang menutupi tubuhnya ditolak hingga ke hujung
kaki. Tiba-tiba dia rasa demamnya sudah kebah.
“Amboi... kalau ya pun bawalah bersabar sikit.
Demam kamu tu belum sembuh. Rehat dulu. Takkan larinya
Suha kamu tu.” Bahu Tengku Afnan ditolak perlahan supaya
kembali baring oleh Sharifah Azulia.
“Tapi bonda…”
“Dengar cakap bonda kamu tu,” potong Tengku
Syukri pula.
“Pastikan kamu sembuh dulu. Lepas tu baru kita
bincang pasal Suha kamu tu.”
“Nan dah sihat, ayah, bonda…”
“Huh, automatik baik demam kamu bila sebut nama
gadis tu. Mesti gadis tu hebat sampai buat kamu jadi tak tentu
arah macam ni.”
“Betullah ayah. Nan dah sihat.”
“Dah, jangan nak bohong ayah.”
“Tapi ayah…”
“Baring dan rehat. Kalau tak, ayah ikat kamu dekat
katil ni kalau kamu tak nak dengar cakap ayah ni,” ugut
Tengku Syukri.
Syarifah Azulia ketawa kecil mendengar ugutan
suaminya itu.
“Yalah, yalah… Nan bukan budak kecil sampai ayah
perlu tambat dekat katil.”
“Memanglah bukan budak kecil, tapi kadang-kadang
perangai kamu tu macam budak kecil. Sudah! Baring dan
berehat. Kita sambung bincang bila kamu dah benar-benar
sihat,” tegas Tengku Syukri sebelum meninggalkan bilik
anaknya itu.
“Suha… kenapa tak makan bubur tu? Sejuk nanti tak sedap
pula,” soal Mak Salwa apabila melihat Nasuha hanya merenung
mangkuk bubur nasi yang diletakkan di hadapannya.
“Suha tak ada seleralah mak. Tekak Suha ni rasa
pahit.”
“Nanti mak buatkan kamu air asam jawa.”
“Tak apalah, mak. Nanti Suha buat sendiri,” balas
Nasuha. Tak sampai hati membebankan Mak Salwa. Bukan
teruk sangat demamnya pun.
“Itulah... dah jatuh tu patutnya terus balik rumah.
Tak dapat ikan pun tak apa. Mak tak kisah. Tak marah pun.
Makan saja lauk apa yang ada di rumah ni. Telur ayam
kampung yang mak tak sempat jual pun banyak lagi. Boleh
digoreng kalau kamu dah jemu makan berlaukkan ikan
masin tu. Tengok sekarang, dah demam. Susah hati mak
tengok keadaan kamu ni.” Panjang lebar bebelan Mak Salwa.
“Mak janganlah susah hati. Suha demam sikit aje.
Esok baiklah ni.” Segaris senyuman cuba diukirkan untuk
menutup kerisauan Mak Salwa.
“Emak mana yang tak susah hati kalau melihat
anaknya tidak sihat, Suha oi?”
“Yalah mak… Suha minta maaf sebab buat mak
susah hati.”
“Tak ada apa yang perlu kamu minta maaf, Suha.
Kamu pun tak minta nak demam, kan? Mari makan sikit. Biar
mak suapkan, ya?”
“Eh, tak payah mak. Biar Suha makan sendiri.”
Nasuha cuba menghalang namun tangan Mak Salwa laju
menyuakan bubur nasi ke mulutnya. Nak tak nak dia terpaksa
membuka mulut.
“Sudahlah mak. Suha memang tak ada selera. Mak
paksa macam mana pun Suha tetap tak mampu nak telan.”
“Kalau macam tu, kamu makanlah Panadol
yang kamu belikan untuk emak hari tu.” Dua biji Panadol
dihulurkan Mak Salwa kepada Nasuha.
Akhirnya Nasuha terpaksa menelan Panadol demi
menjaga hati Mak Salwa.
“Abang janganlah macam ni. Saya manalah ada duit.
Tolonglah faham. Duit yang ada tu saya nak guna untuk buat
belanja beli barang dapur rumah kita. Barang dapur dekat
rumah ni dah banyak yang habis,” rayu Mak Salwa.
“Ah, diamlah kau! Aku pinjam sekejap sajalah.
Nanti kalau dah menang, aku pulangkanlah balik duit kau
tu. Dengan aku pun kau nak berkira ke? Apa punya binilah
kau ni!” tengking Pak Mail kasar. Berang mendengar teguran
isterinya itu.
“Yalah tu… dah berapa kali abang janji nak ganti
balik duit saya? Tapi sekali pun abang tak pernah ganti.
Dahlah... lagipun saya tak nak duit abang tu. Saya lebih rela
berlapar daripada isi perut ni dengan hasil duit haram abang.”
“Ah! Kau ni tahu nak membebel saja. Nak tunjuk
yang diri kau tu baik sangat ke apa, hah? Eh, aku tak hairanlah
kalau kau tak nak duit aku ni. Tengoklah nanti aku mesti
menang besar,” balas Pak Mail angkuh.
“Abang... abang... sudah-sudahlah dengan dunia
abang tu. Abang tu dahlah semakin hari semakin tua. Buatlah
bawa bertaubat. Cukup-cukuplah jadi kaki judi. Bukan jadi
kaya pun. Hidup kita tak berubah pun. Makin susah lagi
adalah.”
“Bisinglah kau ni. Sudahlah, aku keluar dulu. Malas
nak layan. Aku ambil ni,” balas Pak Mail. Panas telinga
mendengar bebelan isterinya itu.
Mak Salwa tersentak melihat seutas rantai emas
pemberian arwah ayah Nasuha dulu di tangan Pak Mail.
Satu-satunya harta yang dia ada.
“Abang, tolonglah jangan ambil rantai tu. Itu untuk
kegunaan nak hantar Suha sambung belajar nanti.” Mak
Salwa cuba merampas kembali rantai emas yang berada di
tangan Pak Mail, tapi tidak berjaya. Malah tubuhnya ditolak
kuat sehingga terperosok ke dinding.
“Yang kau susah-susah sangat nak hantar dia pergi
belajar tinggi-tinggi tu kenapa? Kau tak tahu ke orang
perempuan ni kalau belajar tinggi mana pun nanti akhirnya
terperosok juga dekat dapur tu. Bodoh! Benda macam tu pun
kau tak tahu nak fikir ke?”
Mak Salwa mengetap bibir mendengar kata-kata Pak
Mail. Sekali lagi dia gagahkan diri untuk merampas kembali
rantai emas miliknya. Tak sanggup melihat satu-satunya
harta yang ada tergadai begitu saja.
“Tepilah! Berhambus! Jangan nak halang aku!”
tengking Pak Mail.
Nasuha yang sedang lena di bilik tersentak apabila
mendengar suara ayah tirinya itu. Selepas itu dia terdengar
bunyi daun pintu dihempas kuat. Dia bingkas bangun untuk
melihat apa yang terjadi. Hatinya rasa tak sedap.
“Mak! Ya Allah!” Dia menjerit kuat sebaik saja
melihat tubuh Mak Salwa terperosok di dinding dengan dahi
dan bibir berdarah.
“Ya Allah, kenapa mak jadi macam ni?”
Tubuh tua itu dipangku. Kesian mak. Sudahlah tak
berapa nak sihat. Lepas tu diperlakukan sebegini pula. Hati
Nasuha meratap hiba. Dia sebak. Air mata mula bergenang
di tubir mata.
“Suha... jangan nangis, nak. Mak tak apa-apa. Sikit
saja ni,” pujuk Mak Salwa. Tangan menyentuh pipi Nasuha
lalu diusap lembut penuh kasih.
“Ya Allah, mak... mak demam balik ni. Tangan mak
panas. Badan mak pun panas. Kita pergi hospital ya, mak?”
“Tak perlulah. Mak nak rehat dalam bilik saja. Suha
bantu mak, ya? Mak nak baring dalam bilik.” Mak Salwa
terkial-kial bangun. Terasa lemah seluruh tubuhnya.
Cepat-cepat Nasuha memapah tubuh Mak Salwa
menuju ke bilik lalu dibaringkan penuh cermat. Tuala yang
tersangkut di dinding dicapai lalu dibasahkan sedikit. Dengan
berhati-hati dia membersihkan luka di wajah Mak Salwa.
“Sial sungguh! Boleh pula tak menang!” omel Pak Mail
geram. Dia bengang melihat ayam yang dipertaruhkannya
tumbang menyembah bumi apabila ditaji oleh ayam lawan.
“Sudahlah Mail, hari ni memang tak ada ong buat
kau.” Itam menepuk kuat bahu Pak Mail dengan wajah yang
sedang tersenyum lebar. Gembira benar dia apabila melihat
ayam yang dipertaruhkannya menang. Dia menayang wang
dan rantai yang dijadikan taruhan Pak Mail. Dia sengaja
mahu membuatkan hati lelaki itu tambah membara.
“Ah... kau dah menang senang cakaplah. Habis rantai
bini aku tu. Hangus macam tu saja,” dengus Pak Mail kasar.
Punah harapan dan impiannya ingin menunjuk kepada Mak
Salwa, isteri yang telah memperkecilkan dirinya tadi.
“Alah... relakslah kawan. Bukan berharga sangat pun
rantai bini kau tu, Mail. Sudah, jom aku belanja kau dekat
pekan tu. Asyik melepak dekat warung si Alip ni aje. Jemu
pula rasanya. Makanan bukan sedap mana pun.”
“Bodoh punya ayam. Lembik nak mampus. Memang
bagus pun mampus macam tu. Buat habis duit aku saja bela.
Bagi dia makan bagus-bagus,” bebel Pak Mail. Bangkai ayam
yang kaku itu disepak-sepak penuh geram.
“Dah, dah... jom kita pergi minum. Aku belanja kau
malam ni. Nanti kau carilah ayam lain yang lebih kuat untuk
ganti ayam lembik kau tu.”
Hati yang panas tadi rasa sejuk tiba-tiba apabila
mendengar janji Itam itu. Terpujuk sedikit hati Pak Mail.
‘Ah, lantaklah dengan rantai tu! Bukannya aku punya
pun. Aku tak rugi satu sen pun,’ omel Pak Mail dalam hati.

Cinta Yang Tertunda - Bab 6

“Bukan macam tulah,” tegur Nasuha apabila
melihat lelaki itu terkial-kial ingin memasang umpan
pada mata kail. Batang pancing bertukar tangan. Tak
sampai seminit umpan sudah siap dipasang. Kemudian dia
menghulurkan batang pancing kepada lelaki itu.
“Nak ke mana tu? Menonong aje sorang-sorang. Tak
ajak saya pun?” soal Tengku Afnan sebaik saja melihat Nasuha
ingin berlalu pergi bersama batang pancing.
“Perlu ke nak ajak awak?”
“Kadang-kadang boleh tahan sarkastik juga awak ni
ya, Suha.” Tengku Afnan ketawa kecil. Mula masak dengan
perangai gadis itu. Memang kena banyak bersabar apabila
melayan kerenah Nasuha.
“Dahlah, saya nak cepat,” ucap Nasuha sebelum
kembali menyambung kayuhan.
“Saya nak ikut!” laung Tengku Afnan.
Nasuha tidak membalas. Dia tahu benar dengan
perangai lelaki itu. Lelaki itu tetap akan mengekori tanpa
rasa malu. Sudahnya di sinilah mereka. Tempat yang menjadi
saksi pertemuan kali kedua mereka dahulu.
Wajah merah lelaki itu diperhatikan. Kulit putih
Tengku Afnan sudah bertompok kemerah-merahan. Cuaca
petang yang agak panas ditambah pula dengan sang angin
yang agak malas bertiup kala itu cukup untuk membuatkan
kulit wajah lelaki itu bertukar warna. Itulah, sibuk sangat
nak ikut. Dahlah sini banyak nyamuk. Tu belum lagi dengan
kehadiran pacat yang sentiasa lapar. Belas pula dia melihat
Tengku Afnan yang sesekali menampar nyamuk yang hinggap
di tubuh.
“Suha, kenapa pandang-pandang saya dari tadi? Saya
kacak sangat, ya?” soal lelaki itu. Rimas agaknya apabila asyik
diperhati oleh Nasuha.
“Huh, perasan!” balas Nasuha pendek.
“Dah tu... kalau saya tak kacak, kenapa pandang
lama-lama? Oh, saya tahu…”
“Tahu apa?”
“Awak rindu saya, ya? Yalah, dekat seminggu kita tak
jumpa, kan?”
“Rindukan awak? Daripada rindukan awak, baik saya
rindukan kucing dekat rumah tu.”
“Alah, mengaku sajalah Suha. Jangan malu-malu.
Saya terima dengan berlapang dada kalau betul awak
rindukan saya.”
“Boleh tahan juga awak ni ya, Afnan.” Nasuha
jongketkan kening sambil memandang Tengku Afnan.
“Boleh tahan apanya Suha?”
“Boleh tahan perasan!” balas Nasuha, kemudian dia
jelirkan lidah.
Tengku Afnan terkesima. Terkaku dengan telatah
gadis itu. Kali pertama gadis itu bergurau manja. Raut nakal
gadis itu memang berjaya membuatkan jantungnya berdegup
laju.
“Suha buatlah lagi muka macam tu. Saya cium
nanti,” sakat Tengku Afnan.
“Gila!” balas Nasuha. Serentak dia menjauhkan diri
daripada lelaki itu. Bimbang dengan ugutan lelaki itu.
Tengku Afnan ketawa besar. Seronok melihat wajah
nakal Nasuha berubah kalut tiba-tiba.
“Diamlah. Ketawakan kita pula.”
“Awak buat muka macam tu pun tetap nampak
comel, Suha.”
“Syuhhh…” Nasuha meletakkan jari telunjuk ke
bibir. Memberi isyarat supaya lelaki itu diam.
“Kenapa?” soal Tengku Afnan dalam nada berbisik.
Hairan melihat wajah Nasuha yang berubah serius tiba-tiba.
Ada yang tak kena ke?
“Jangan bisinglah. Nanti ikan lari.”
“Suha ni... saya ingat apalah tadi. Ikan mana ada
kaki. Macam mana dia nak lari? Ikan berenang sajalah.”
“Awak ni... saya sumbat dengan umpan tepung ni
baru tahu. Mulut pot-pet... pot-pet macam perempuan. Lagi
kita suruh dia diam, lagi dia bising. Kalau macam ni, sampai
kembang umpan tu dalam air pun belum tentu dapat ikan,”
marah Nasuha.
“Kalau saya diam, nanti Suha pun diam jugak. Kalau
Suha diam, tak dapatlah saya nak dengar suara Suha tu. Suara
yang saya rindu nak dengar. Eh, Suha... awak ada telefon tak?
Meh bagi saya nombor telefon awak. Nanti kalau saya rindu,
saya boleh call awak.”
“Saya mana ada telefon. Nak buat apa ada telefon,
bukannya ada sesiapa nak call saya pun.”
“Siapa kata tak ada orang nak call?” soal Tengku
Afnan.
“Eh, ada ke?” soal Nasuha.
“Mestilah ada. Call saya ni kalau ada rasa rindu
dalam hati,” jawab Tengku Afnan selamba.
“Afnan, saya nak tanya sikit boleh tak?”
“Tanyalah. Nak tanya pun nak minta izin ke?”
“Awak ni kenapa, ya? Mana-mana saya pergi mesti
terserempak dengan awak. Awak ekori saya, ya?”
“Uik... tak baik tau tuduh saya macam tu. Mana ada
saya ekori awak. Takdir dah ikat waktu kita untuk sentiasa
bersama. Tu sebab bila awak keluar, mesti jumpa dengan
saya.”
“Yalah tu.” Nasuha juih bibir.
“Betullah… tak percaya sila tanya saya ni.”
“Kalau saya tanya awak, mestilah awak kata betul.
Apa-apalah dia ni.”
“Suha, nanti jumpa keluarga saya nak tak?” soal
Tengku Afnan. Raut wajahnya bertukar serius.
“Jumpa keluarga awak? Nak buat apa? Tak naklah.”
Laju Nasuha menolak tanpa berfikir panjang.
“Kenapa pula tak nak? Alah, naklah… nanti boleh
kenal-kenal dengan ayah dan bonda saya.”
“Kenapa pula saya perlu kenal dengan keluarga
awak?”
“Itu pun nak tanya ke? Untuk rapatkan hubungan
silaturahim sesama manusia. Dan yang paling utama
berkenalan dengan keluarga bakal suami awak ni.” Tengku
Afnan kenyitkan mata kepada Nasuha.
“Siapa bakal suami saya?” Berkerut-kerut dahi
Nasuha mendengar bicara lelaki itu. Macam pelik saja.
“Sayalah. Takkan pokok sebelah saya ni.”
“Hah?” Nasuha ternganga. ‘Eh, biar betul? Aku
salah dengar ke apa? Ribut tak ada, angin tak ada, tiba-tiba
mengaku sebagai bakal suami.’
“Siapa yang nak bersuamikan awak?”
“Janganlah nak jual mahal. Awak tahu tak, hanya
saya seorang saja yang sesuai jadi bakal suami awak. Baik
awak terima saya ni seadanya tanpa banyak soal.”
“Errr... ini cara orang bandar melamar ke Afnan?”
soal Nasuha. Tak pernah dibuat orang melamar sambil
pegang batang pancing.
“Saya belum official melamar tau. Saya cup awak
awal-awal supaya tak ada orang nak cuba-cuba melamar awak
selain saya ni,” balas lelaki itu selamba.
“Awak ingat saya ni barang ke boleh nak cup-cup?”
Nasuha bulatkan mata. Dia memandang tajam wajah lelaki
itu.
“Kalau awak tu barang, lagilah mudah... Suha. Tak
payah susah-susah tanya. Saya terus angkut awak bawa balik
rumah. Senang sikit hati saya ni. Dapat selalu tatap wajah
awak. Tak payah nak kumpul rindu selama seminggu baru
dapat jumpa awak.”
“Amboi... senangnya dia bercakap. Kalau saya ni
barang, saya jenis barang mahal tau. Pandang boleh, tapi nak
sentuh sorry.” Nasuha menjuihkan bibir.
“Alah, Suha... jomlah jumpa keluarga saya.”
“Tak nak. Malulah.”
“Suha nak malu apa? Bukannya awak tak cukup
hidung, mata ada tiga, mulut ada dua.” Tengku Afnan ketawa.
“Saya tetap tak nak pergi.”
“Suha, please…”
“Syhhh... Diamlah. Saya tak boleh fokus tau,” ujar
Nasuha. Rasa rimas pula mendengar rengekan lelaki itu.
“Saya tak akan diam selagi Suha tak setuju dengan
permintaan saya ni.”
“Apa faedahnya kalau saya turutkan kehendak awak
tu, Afnan?” Nasuha main tarik tali.
“Faedahnya awak mungkin akan dapat saya ni. Siap
pakej kacak dan bergaya lagi.” Tengku Afnan tersenyum lebar.
Kembang kempis hidungnya memuji diri sendiri.
“Huh, itu aje? Rasa macam tak berbaloi pula. Dua
tiga tahun lagi mungkin kacak awak tu akan bertukar jadi
berkedut.”
“Nasuha!” Tengku Afnan jegilkan mata.
Nasuha ketawa. Tahu yang lelaki itu mula bengang
dengan sikapnya ketika ini.
“Baiklah, Suha… kalau awak tak sudi tak apalah,”
ucap Tengku Afnan perlahan.
“Aik, cepatnya mengalah.”
“Yalah... takkan saya nak paksa kalau orang tu tak
sudi.”
“Kalau betul awak nak saya jumpa keluarga awak,
tunjuklah kesungguhan sikit. Ini baru uji sikit, awak dah
naikkan bendera putih.”
“Dahlah, lupakan saja. Anggap saya tak cakap apa-apa
pada awak, Suha.”
‘Amboi… sentap pula,’ omel Nasuha dalam hati.
Tiba-tiba tali pancing Nasuha tegang. Dia sedaya
upaya memegang batang pancingnya supaya tidak terlepas.
Dengan keadaan selipar jepunnya yang licin dan tebing tanah
yang agak lembik membuatkan dia tidak dapat mengimbangi
tubuhnya.
Bursss!!! Akhirnya Nasuha jatuh ke dalam tali air
yang agak dalam itu.
“Suha!!!” Tengku Afnan terjun ke dalam tali air
untuk menyelamatkan gadis itu. Dia lupa yang dirinya tidak
pandai berenang.
“Afnan!!!” jerit Nasuha setelah berjaya naik ke darat.
Risau dia melihat Tengku Afnan yang sudah tenggelam
selama beberapa saat itu. Tanpa membuang masa, dia terus
menyelamatkan Tengku Afnan.
“Afnan…” Nama lelaki itu diseru. Wajah lelaki itu
ditepuk-tepuk. Dia meletakkan jari di hidung lelaki itu untuk
memastikan lelaki itu masih bernyawa.
“Afnan, bangunlah. Jangan nak bergurau macam ni.
Bangunlah… janganlah takutkan saya.” Nasuha mula risau
apabila lelaki itu langsung tidak memberi tindak balas.
Tiba-tiba Nasuha teringat latihan pertolongan cemas
yang pernah dipelajari sewaktu di sekolah dahulu. Nasuha
telan air liur sambil memandang wajah Tengku Afnan.
Didekatkan wajahnya ke wajah lelaki itu.
‘Betulkah apa yang aku buat ni? Ah, sekarang tak ada
masa nak fikirkan mana yang betul dan mana yang salah. Apa
yang penting sekarang ni, selamatkan nyawa dia.’ Akhirnya
Nasuha memejamkan matanya.
“Suha, awak nak buat apa dengan saya ni?” tegur
Tengku Afnan.
Serentak Nasuha membuka mata. Kelihatan Tengku
Afnan tersenyum lebar dengan mata dikenyitkan nakal.
Laju Nasuha jarakkan wajahnya dari wajah lelaki itu.
“Alah, rugilah saya. Saya tercepat bangun pulak,”
usik Tengku Afnan.
“Afnan, awak jahatlah!” Nasuha mula menangis
teresak-esak. Malu dan marah menjadi satu. Malu sebab lelaki
itu mesti fikir dia nak ambil kesempatan. Marah sebab lelaki
itu berjaya menipu dirinya.
“Suha… Alamak… janganlah nangis. Okey, saya
minta maaf. Saya usik awak saja. Saya cuma nak tengok awak
sayang saya tak.” Tengku Afnan kalut. Tak pernah selama ini
dia buat perempuan menangis.
“Sayang tak sayang pun kalau orang dah nazak depan
mata kita takkan nak dibiarkan saja.”
“Okey, saya minta maaf. Janji tak buat lagi,” ucap
Tengku Afnan. Siap angkat tangan lagi.
“Benci awak!” bentak Nasuha dalam esak tangis yang
masih bersisa.
“Suha, janganlah benci saya. Saya sayang awak
tau.” Takut betul Tengku Afnan kalau Nasuha benci dia
sungguh-sungguh.
“Amboi, tiba-tiba pula kata sayang dekat saya,” ucap
Nasuha sambil berpeluk tubuh.
“Betullah. Kalau tak sayang, tak adalah saya ajak
awak jumpa keluarga saya,” jawab lelaki itu terus terang.
“Dah, jangan nak manis mulut!” bentak Nasuha.
“Bila masa saya bermanis mulut, Suha? Saya tak
minum air gula pun.”
“Afnan! Saya serius ni.”
“Ya, saya pun serius ni. Salah awak jugak, Suha.”
“Kenapa pula salah saya?”
“Awak buli saya. Awak main-mainkan saya tadi,”
beritahu Tengku Afnan.
“Oh, kiranya awak balas dendamlah, ya? Tak nak
kawan dengan awak lagi lepas ni,” ujar Nasuha.
“Samalah… saya pun tak nak kawan dengan awak,
Suha,” balas Tengku Afnan.
“Kata tak nak kawan, tapi kenapa masih berada
kat sini? Pergilah balik rumah. Karang demam pula sebab
pakai baju basah lencun tu,” halau Nasuha. Bimbang pula
kesihatan lelaki itu terancam gara-gara terjatuh ke dalam tali
air sebentar tadi.
“Memanglah saya tak nak berkawan, sebab saya nak
bercinta dengan awak lepas ni.”
“Hah???” Nasuha mati kata-kata.
“Kenapa diam, Suha?”
“Saya makin tak fahamlah dengan awak ni, Afnan.
Lagipun kita kenal tak sampai beberapa bulan. Saya cuma
tahu nama awak Afnan saja. Nama ibu bapa awak pun saya
tak tahu. Asal usul pun sama juga. Kut awak anak jin ke, anak
Buluh Betong ke, macam mana?”
“Awak ni banyak tengok movielah Suha. Mana ada jin
lahirkan manusia dan buluh keluarkan manusia? Mengarut
saja,” ucap Tengku Afnan.
“Mana ada saya tengok movie. Rumah saya bukan
ada tv pun. Saya banyak membaca tau,” balas Nasuha.
“Apa-apalah, Suha.”
“Sudahlah... awak pergilah balik, Afnan,” halau
Nasuha. Kalau layan lelaki itu, mungkin sampai petang dia
tak dapat ikan.
“Kalau saya balik, awak pun kena balik sekali. Saya
tak nak awak tinggal sini sorang-sorang. Bahaya!”
“Takkan saya nak balik dengan tangan kosong? Nanti
emak saya pelik pula. Pergi memancing tapi tak dapat ikan.”
“Alah, kita beli saja ikan dekat pasar. Lepas tu bawa
balik bagi kat mak awak.”
“Mana ada duit nak beli ikan,” jawab Nasuha jujur.
Kalau ada duit, tak adalah dia pergi memancing.
“Tak apalah, saya belanja. Anggap saja ini balasan
sebab awak selamatkan saya tadi. Lagipun saya tak nak awak
kena kacau dengan dua orang lelaki tua macam hari tu,” ucap
Tengku Afnan ikhlas.
Nasuha terharu mendengar kata-kata Tengku Afnan.
Tak sangka lelaki itu ambil berat akan dirinya.

Cinta Yang Tertunda - Bab 5

“Hah, kenapa dengan korang ni?
Bengkak-bengkak muka tu siap lebam sana sini,” soal Pak
Mail hairan.
“Errr... tak ada apa-apa,” jawab Kassim
tergagap-gagap. Marahkah Mail kalau lelaki itu tahu perkara
yang sebenar?
“Kalau tak ada apa-apa, kenapa lebam dekat muka
tu? Kau bersolek ke?”
“Kami jatuh motor,” beritahu Itam ringkas.
“Oh… jatuh motor. Aku ingatkan korang bergaduh
tadi. Dahlah, yang berdiri tercegat dekat situ, kenapa? Tak
reti nak duduk? Takkan nak aku letak kerusi empuk baru
korang nak duduk?”
“Errr... tak adalah…” Laju kedua-duanya duduk.
Berkerut dahi Pak Mail. Pelik benar. Seperti ada yang
tak kena aje dengan perangai Itam dan Kassim itu.
“Kau dah makan Mail? Mari kami belanja kau.”
“Dah buang tabiat ke apa tiba-tiba nak jadi baik ni?
Biasanya bukan main lagi kau berkira dengan aku ni, Itam?
Menang judi ya semalam? Tu yang sampai jatuh motor, ya?”
“Aku nak belanja pun kau kata buang tabiat,” ujar
Itam perlahan.
“Tak adalah… dah alang-alang kau tanya. Aku pun
memang lapar ni. Kat rumah tu hari-hari lauk ikan masin aje.
Dah tak tertelan aku ni dibuatnya.”
“Hah, mintalah apa yang kau nak makan. Panggil si
Alip tu,” balas Itam.
“Diam saja kau Kassim. Kenapa? Biasa tu kau yang
banyak mulut.”
“Tak adalah… aku… hah, kau nampak tak aku punya
bibir bengkak ni? Susah aku nak bercakap.”
“Hurm... pelik. Kau bukan baru setahun dua naik
motor sampai boleh terjatuh,” balas Pak Mail.
Itam dan Kassim berpandangan sesama sendiri.
Mula tak senang duduk apabila Pak Mail seolah-olah tidak
mempercayai mereka.
“Mail, kalau dah nak jatuh, tak kiralah dah 20 tahun
bawa ke, mesti jatuh juga. Tu takdir.”
“Pandai pula kau percaya pada takdir, Itam?”
Terkekeh-kekeh Pak Mail ketawa mendengar kata-kata Itam.
“Kau ni banyak cakap pula hari ni, Mail? Mabuk ke
apa?”
“Mabuk apa siang-siang buta ni, Kassim?”
“Dah tu lain macam aje kau hari ni. Banyak mulut.”
“Mana tak banyak mulut. Aku tengah gembira. Ada
orang nak payung aku makan hari ni. Hilang sikit bengang
Cinta Yang Tertunda
44
aku ni. Tadi aku minta duit dengan bini aku. Bukan main
kedekut lagi dia nak bagi. Dengan aku pun berkira sangat.
Kan tak pasal-pasal pagi-pagi dah sarapan penampar aku.
Rasakan!”
“Kau ni Mail... kalau sehari tak pukul bini kau tak
boleh ke?” Pak Alip tiba-tiba menyampuk. Cawan berisi teh
O panas dan kopi O panas diletakkan di hadapan Kassim
dan Itam. Dia terpanggil untuk menyampuk apabila melihat
riak tidak bersalah di wajah Pak Mail. Kadang-kadang dia
tak faham dengan perangai lelaki itu. Tak ada rasa belas
langsungkah dalam hati lelaki itu? Menyakiti wanita yang
sepatutnya dilindungi. Wanita itu bukannya orang lain, tapi
isteri sendiri.
“Ah, sibuklah kau, Alip. Dah dia cari pasal dengan
aku, siapa suruh?”
“Dia cari pasal apa? Cuba kau cakap? Sepatutnya
tugas bagi duit tu tugas kau, bukan tugas dia. Tak ada
salahnya dia tu kalau tak nak bagi kau duit. Kau tu lelaki,
Mail. Malulah sikit minta dengan perempuan.”
“Diamlah!”
“Sudahlah Alip… jangan dipanjangkan lagi. Karang
mengamuk pula dia.” Itam menepuk bahu Pak Alip.
“Aku cakap aje, Mail. Terpulanglah pada kau,” ujar
Pak Alip sebelum berlalu. Mengalah.
“Buat rosak mood aku saja.” Pak Mail mendengus.
“Dah, makanlah Mail. Buat tak tahu saja dengan Alip
tu.”
“Tak pa yahlah… emak nampak nanti bertelur kepala
saya kena baling dengan lesung batu.” Sedaya upaya Nasuha
menolak bantuan lelaki itu.
“Takkan emak nak marah? Bukan ada buat salah
pun.”
“Tak ada buat salah? Helo Encik Afnan, sini kampung
bukan bandar tau? Mana boleh sesuka hati jalan rapat-rapat
dengan anak dara orang.” Naik juling mata Nasuha menjeling
wajah selamba lelaki itu.
“Daruratlah!”
“Balik-balik darurat. Sekarang bukan zaman
Jepunlah!”
“Oi... darurat tu bukan berkait masa zaman perang
saja. Menurut Kamus Dewan, darurat tu maknanya keadaan
yang mencemaskan dan menyusahkan yang berlaku secara
tiba-tiba atau tak dijangka. Macam awak punya kes tadi.
Cedera tiba-tiba. Mesti waktu awak keluar rumah pagi tadi
awak tak terfikir akan tempuh peristiwa tadi dan cedera, kan?
Hah, itulah yang dipanggil sesuatu yang yang tak dijangka.
Ada fahamkah Cik Bedah?”
“Ya, faham. Errr... awak ni cikgu BM ke Afnan?”
“Ada gaya macam cikgu ke saya ni?” soal Tengku
Afnan sambil jari telunjuk tuding pada diri sendiri.
“Habis, kalau bukan cikgu, awak ni siapa? Sebelum
ni saya tak pernah nampak kelibat awak dekat kampung
ni. Sejak dua menjak ni saja saya asyik ternampak dan
terserempak dengan awak.”
“Maknanya ada jodohlah tu kalau asyik terserempak.”
“Ke situ pula yang awak fikirkan,” balas Nasuha.
“Betul apa yang saya cakapkan tu. Ke awak tak sudi
kalau berjodoh dengan saya yang kacak ni?” soal Tengku
Afnan mengusik.
“Perasan! Siapalah nakkan awak yang terlebih
perasan ni.”
“Awaklah yang nak.”
“Gila!”
“Memang. Saya akui saya agak tak betul sekarang
ni. Asyik terkenangkan awak saja. Tidur pun kadang-kadang
mimpikan awak. Tak malu betullah awak ni. Suka-suka aje
masuk dalam mimpi saya ni. Awak ada bomohkan saya, ya?
Yalah, biasanya orang kampung ni suka main bomoh-bomoh.”
“Hoi, Encik Afnan! Orang kata cakap siang
pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar. Nanti
orang makan nasi, awak makan bubur pula sebab gigi dah
bertaburan kena tampar dengan saya. Suka-suka aje tuduh
orang bomohkan dia. Tak mainlah bomoh-bomoh ni. Syirik
tau. Dosa paling besar tu.”
“Alah, tamparlah. Macamlah tangan tu besar sangat
nak tampar orang. Tangan kecik awak tu kalau tampar
kerengga pun belum tentu kerengga tu mati tau,” balas
Tengku Afnan. Seronok pula buat gadis itu melenting. Dapat
juga dia dengar suara gadis itu yang agak mahal.
“Malaslah layan awak. Sakit hati.”
“Sakit hati? La... tadi doktor tanya ada sakit kat mana
lagi, kenapa awak tak cakap yang awak sakit hati?”
“Eee… sudahlah,” ucap Nasuha. Dia menolak tubuh
lelaki itu yang masih rapat dengan dirinya. Setia memapah
konon!
“Oi, apa ni tolak-tolak saya? Macam ni ke layan hero
awak, Cik Bedah?”
“Apa yang bising-bising ni sampai ke dalam rumah
boleh dengar? Gaduhkan apa ni? Ya Allah... kamu kenapa lagi
ni Suha?” Mak Salwa yang baru saja muncul di muka pintu
terkejut melihat keadaan anak gadisnya yang berbalut di kaki.
“Suha jatuh basikal tadi, mak,” jawab Nasuha.
Tengku Afnan jegilkan mata apabila mendengar
jawapan Nasuha itu. Sudahnya dia siku perlahan pinggang
Nasuha.
“Apa?” bentak Nasuha perlahan. Tak puas hati
apabila disiku.
“Kenapa tak cakap hal yang sebenar, Bedah?” soal
Tengku Afnan tak puas hati. Kenapa nak berselindung?
Beritahu saja hal yang sebenar. Bukannya salah pun.
“Awak hilang akal? Saya tak mahu emak susah hati.
Emak saya tu bukannya sihat sangat. Baru saja nak kebah
demam, nanti tak pasal-pasal jatuh sakit bila tahu hal yang
sebenar. Awak tolong, ya.” Nasuha memohon pengertian
lelaki itu.
“Kalau macam tu kata awak, terpulanglah. Saya
tak akan ceritakan hal yang sebenar. Melainkan awak yang
ceritakan sendiri.”
“Apa pula yang dibisikkan tu, Suha?”
“Tak ada apalah mak.”
“Awak... dari tadi saya dengar orang panggil
awak Suha. Dekat klinik pun awak daftar atas nama Suha.
Sebenarnya nama awak siapa, Bedah? Baik awak berterus
terang dengan saya ni. Jangan tipu.”
“Errr... sebenarnya… sebenarnya…”
“Sebenarnya apa?” soal Tengku Afnan apabila
melihat gadis itu seperti mahu berdolak-dalik.
“Ha, sebenarnya Suha tu nama betul saya. Bedah tu
nama tipu. Tipu kat awak sorang aje.”
“Tipu? Oh, jadi selama ini awak tipu sayalah, ya?
Sampainya hati awak,” balas Tengku Afnan perlahan. Entah
kenapa hatinya rasa terusik.
“Saya minta maaflah awak. Saya janji tak buat lagi
dah.”
“Minta maaf saja tak cukup. Hati saya dah terlajak
merajuk.”
“Dah tu nak saya buat apa lagi?”
“Keluar dating dengan saya.”
“Hah, sekarang ke?”
“Bila awak dah sembuhlah.”
“Suha... hesy, budak ni... kita bercakap dengan dia,
tapi dia buat tak tahu saja. Kamu tak apa-apa ke? Macam
manalah sampai boleh jatuh basikal ni? Kerap benar kamu
jatuh basikal sekarang ni. Agaknya basikal tu dah tua
sangat kut. Dah tak larat nak bawa kamu.” Mak Salwa mula
menuruni anak tangga kemudian menuju ke arah Nasuha.
Bimbang sungguh hatinya apabila melihat keadaan Nasuha.
“Kamu ni siapa pula?” Mak Salwa pandang lelaki
muda yang berada di sebelah Nasuha.
“Saya Afnan, mak cik. Saya jumpa anak mak cik tadi
dekat jalan hujung kampung sana. Tu yang tolong hantarkan
dia balik tu.”
“Kamu lalu jalan hujung kampung tu, Suha?” soal
Mak Salwa, terkejut.
“Errr... Suha… Mak... Suha…”
“Dah berapa kali mak pesan, jangan lalu jalan
tu. Jalan tu tak elok. Tak berturap. Tengok, sekarang dah
jatuh. Nasib Afnan jumpa kamu. Kalau tak… hesy, budak ni.
Kadang-kadang tu suka ikut kepala dia. Mana yang kita larang,
itulah yang dia buat.” Panjang lebar Mak Salwa berleter.
“Mak...” Nasuha cuba menghentikan leteran Mak
Salwa. Malu pun ada.
Tengku Afnan pula sudah tersengih-sengih. Tu tak
lain tak bukan sedang mentertawakan dirinyalah tu. Nasuha
ketap bibir.
“Betullah yang mak awak cakap tu, Suha,” ujar
Tengku Afnan. Panggilan sudah berubah. Tiada lagi panggilan
Bedah. Lancar sungguh lelaki itu menyebut namanya.
“Saya tak cakap pun mak saya salah.”
“Dah... pergi masuk dalam. Rehat. Terima kasihlah
Afnan sebab tolong Suha,” ucap Mak Salwa setelah
mengarahkan Nasuha masuk ke dalam rumah.
“Alah... tak ada hallah, mak cik. Perkara kecil saja.”
Tengku Afnan mengeluarkan basikal Nasuha dari
bonet kereta lalu disandarkan di tiang rumah papan itu.
Kemudian sebungkus plastik berwarna putih diserahkan
kepada Mak Salwa.
“Ni ubat Suha, mak cik. Suruh dia makan antibiotik
ni. Biar luka tak dijangkiti kuman. Saya minta diri dululah,
ya.”
“Eh, tak nak singgah minum dulu ke?” ajak Mak
Salwa.
“Tak apalah, mak cik. Lain kali sajalah,” tolak
Tengku Afnan. Kalau boleh dia nak terima pelawaan itu
namun apakan daya, hari dah beranjak malam. Macam tak
manis pula senja-senja masih berada di rumah orang.
Nasuha yang bersembunyi di sebalik langsir tingkap
hanya mengintai kelibat Tengku Afnan sehinggalah kelibat
kereta hitam Tengku Afnan hilang dari pandangan mata.
“Hesy... Suha, apa nak jadilah dengan kamu ni.”
Hampir terloncat Nasuha apabila mendengar
teguran Mak Salwa.
“Emak ni... terkejut Suha tau.”
“Hai, takkan tak perasan emak tercegat dekat sini?
Itulah, khusyuk sangat intai anak bujang orang sampai
tak sedar keadaan sekeliling. Anak siapa tadi tu? Elok rupa
parasnya. Berbudi bahasa pula tu.”
“Entahlah mak. Anak oranglah tu…” balas Nasuha
acuh tak acuh. Memang dia tak tahu mana asal usul lelaki itu.
“Yalah, mestilah anak orang. Takkan anak gajah
pula kut. Kamu ni Suha... ada-ada saja nak kenakan mak
ni,” balas Mak Salwa sebelum meninggalkan Nasuha yang
terkulat-kulat sendiri.

Cinta Yang Tertunda - Bab 4

“Nah, semua sekali RM54.50. Ni duit hasil
jualan kuih dengan nasi lemak untuk semalam dan hari ni.”
Duit yang dihulurkan oleh Pak Alip bertukar tangan. Nasuha
sambut dengan senyuman penuh syukur.
“Terima kasih, Pak Alip.”
“Sama-sama. Jangan lupa kirim salam dekat mak
kamu nanti ya, Suha. Kata dengan mak kamu, Pak Alip suruh
tambahkan lagi nasi lemak. Sebab nasi lemak mak kamu
memang sedap. Letak tak sampai berapa jam, dah habis
orang beli sampaikan Pak Alip tak sempat nak rasa kalau tak
asingkan awal-awal.”
“Baik, Pak Alip. Insya-Allah.” Suka Nasuha
mendengar kata-kata Pak Alip itu. Air tangan Mak Salwa
memang tak pernah menghampakan.
“Apa khabar mak kamu? Dah baik demamnya?”
“Macam tu jugalah, Pak Alip. Kejap okey, kejap
demam dia datang balik. Tapi dia tetap gagahkan diri
memasak untuk meniaga. Risau saya ni. Nak bawa ke klinik,
mak tak mahu pula. Tetap berkeras walaupun dipaksa.”
“Ayah kamu tahu mak kamu tak sihat?”
“Entah.” Nasuha angkat bahu. Alah, kalau tahu pun
lelaki itu pasti buat-buat tak tahu saja. Bukannya dia ambil
peduli pun.
“Hai... apa nak jadilah dengan si Mail tu. Beginilah
Suha... kamu kalau dah tak ada siapa-siapa nak minta tolong,
jangan malu-malu nak cari Pak Alip ni, ya. Insya-Allah... Pak
Alip akan bantu kamu mana yang termampu. Pak Alip ni dulu
dengan arwah ayah kamu kawan baik. Pak Alip dah anggap
kamu pun macam anak sendiri. Jangan kamu lupa, ya?”
“Baik, Pak Alip. Terima kasih, saya minta diri dulu.
Nak ke kedai beli barang sikit. Mak pesan tadi. Balik dulu,
Mak Cik Tipah Putih.” Nasuha melambai kepada isteri Pak
Alip yang kelihatan agak sibuk. Kebiasaannya wanita itu akan
ramah melayan kalau dia datang ke kedai mereka.
Terharu Nasuha apabila mendengar kata-kata Pak
Alip. Tak sangka masih ada lagi insan yang berhati mulia
di atas muka bumi ini. Lapang hati mendengar bicara Pak
Alip itu. Memang masih jelas dalam ingatannya betapa rapat
hubungan persahabatan antara arwah ayah dan Pak Alip.
Dahulu, kalau arwah ayah berkelapangan, dia akan singgah ke
warung Pak Alip untuk bertanya khabar dan bertukar cerita.
“Hati-hati naik basikal tu, Suha.” Sempat Pak Alip
meninggalkan pesan.
Nasuha hanya mengangguk mendengar pesanan
lelaki separuh usia itu. Kemudian dia melemparkan senyuman
sekali lagi sebelum berlalu.
Pin! Pin! Sebuah motosikal Suzuki biru tiba-tiba
muncul menyaingi jalannya.
“Hai Suha. Sorang aje ke? Nak pergi mana? Nak
abang-abang temankan?” tegur Kassim sambil mengenyitkan
mata kepada Nasuha. Itam yang membonceng di belakang
tersenyum miang siap menayangkan barisan gigi yang sudah
tidak cukup sepenuhnya.
Nasuha hanya menghadiahkan jelingan tajam
sebagai jawapan pada soalan yang diberikan oleh Kassim tadi.
“Sombongnya dia. Tanya tak nak jawab. Jual mahal,
ya? Ni yang buat Abang Kassim bertambah suka ni.”
Nasuha semakin melajukan kayuhan basikal. Bukan
dia tidak kenal dengan dua orang lelaki yang mengganggu
dirinya itu. Mereka berdua ialah kawan Pak Mail melepak,
berjudi atau senang cerita kawan rapat bapa tirinya. Tak
berkenan benar dia dengan perangai kedua-dua orang lelaki
itu. ‘Umur dah menginjak ke 50-an, masih ada hati lagi
nak membahasakan diri tu abang. Geli-geleman telinga
mendengar,’ kutuk Nasuha dalam hati.
“Suha laju-laju ni nak pergi mana? Perlahanlah sikit.
Cuba jangan sombong sangat dengan Abang Kassim ni.”
“Saya nak cepatlah, Pak Cik Kassim. Mak suruh beli
barang. Nanti lambat pula sampai rumah.” Sengaja Nasuha
kuatkan panggilan pak cik itu supaya jelas di pendengaran
lelaki itu. Biar sedar diri.
“Pak cik dia panggil kau, Kassim?” ejek Itam lalu
ketawa kuat. Seolah-olah lucu benar panggilan yang keluar
dari mulut Nasuha itu.
“Apa pula panggil pak cik ni, Suha? Panggil abang
saja sudahlah. Abang Kassim muda lagi tau.” Tidak mahu
kalah. Sedikit pun Kassim tidak hiraukan Itam yang sedang
tertawa mengejek dirinya itu.
Nasuha mencebikkan bibir.
“Pak Cik Kassim dengan Pak Cik Itam kalau ya pun
tak ada kerja nak dibuat, janganlah ganggu saya ni. Kalau
betul dah tak tahu nak buat apa dan tak ada kerja sangat tu,
pergilah ke surau sana. Tolong kemas-kemaskan surau. Buat
sikit amal jariah untuk dijadikan bekalan ke alam akhirat
sana.”
“Amboi budak ni... nak jadi ustazah pula ceramahkan
kita ni, Itam.”
“Alah, siapa kata Abang Itam tengah tak ada kerja?
Tengok, sekarang ni tengah ada kerja tau. Kerja nak temankan
Suha. Bahaya tau jalan seorang diri. Nanti kalau apa-apa jadi,
kan susah.” Tangan dipanjangkan cuba menyentuh tangan
Nasuha namun tidak berjaya. Laju ditepis oleh Nasuha.
“Apa ni Pak Cik Itam?” Nasuha menjerit kecil.
Berang dengan tindakan tak beradab lelaki yang bernama
Itam itu. Tegang wajahnya.
“Alah, usik sikit pun nak marah. Bukan luak apa
pun.” Itam tersengih seolah-olah kemarahan Nasuha itu
sedikit pun tidak menggentarkan dirinya.
“Pak cik ni memang tak tahu adab ke? Usik-usik anak
gadis orang macam hak sendiri. Cuba fikir kalau orang usik
anak pak cik, adik perempuan pak cik, emak pak cik macam
ni? Mesti marah juga, kan? Jadi sila jaga adab tu. Berdosa
tahu tak?” Panjang lebar Nasuha membebel. Dah tak peduli
dah yang si pengacau itu lebih berusia daripada dirinya. Huh,
sarang tebuan jangan dijolok. Itu bermakna sengaja mencari
sakit!
“Amboi... kau tengok Kassim... anak si Mail ni nak
sekolahkan kita pula.”
“Weh, Suha... tegur bapak kau tu dulu baru
sibuk-sibuk nak tegur kami ni. Tak sedar diri, bapa dia pun 2
kali 5.” Kassim mengejek sinis. Tercabar ego apabila ditegur
oleh budak hingusan.
Pijar telinga Nasuha mendengar herdikan Kassim.
‘Dia bukan bapa akulah! Dia cuma bapa tiri aku!’ jerit
Nasuha dalam hati. Dia mengetap bibir. Cuba pagarkan sabar
sekuat mungkin. Tak mahu marahnya meletus.
Sudahnya dia teruskan kayuhan. Buat seperti tiada
apa-apa yang berlaku. Namun cuma hanya seketika. Tiba-tiba
motor yang ditunggangi Kassim sengaja dihentikan dalam
keadaan melintang. Menghalang laluan Nasuha. Sudahlah
jalan kampung ini tidak sebesar mana.
Nasuha berhenti mengejut. Terkangkang-kangkang
kaki cuba mengawal diri. Itam dan Kassim ketawa kuat
melihat kekalutan gadis itu.
“Suha jangan nak sombong sangat tau dengan Abang
Kassim dan Abang Itam ni. Lagi Suha jual mahal, lagi kami
berkenan tau.”
Nasuha telan air liur. Tiba-tiba rasa gerun apabila
melihat senyuman yang dilemparkan oleh Kassim dan Itam
itu. Allah… Kenapalah dia kena tempuhi semua ni? Tadi dia
mengambil keputusan untuk lalu jalan pintas ini menuju ke
kedai runcit di hujung kampung kerana hendak menjimatkan
masa. Tak sangka pula yang dia akan terserempak dengan
mereka berdua di jalan ini.
Itam dan Kassim turun dari motor. Kedua-duanya
serentak mendekati Nasuha.
“Eh, pak cik berdua nak buat apa ni?” Nasuha
menyoal takut. Dia memandang keadaan sekeliling. Sunyi
dan yang ada hanya pokok-pokok kayu yang tumbuh meliar
di kiri dan kanan jalan.
“Hah, kenapa Suha tanya macam tu? Takut? Eh,
jangan takut. Kami takkan apa-apakan Suha. Cuma nak dekat
dengan Suha dan bergaul lebih mesra lagi.” Itam jilat bibir
sambil kedua-dua tangan cuba menyentuh Nasuha namun
pantas dielak oleh gadis itu.
Laju Nasuha melompat turun dari basikal. Terjatuh
basikalnya. Tepat menghempap kaki Itam. Terloncat-loncat
lelaki itu menyeringai kesakitan.
“Celaka!” sumpah lelaki itu sambil memandang
geram kepada Nasuha. Bergerak-gerak rahang dan merah
padam wajahnya.
“Apalah kau ni, Itam. Itu pun tak boleh nak elak ke?”
Kassim mengejek.
“Diamlah kau, Kassim!” Marah dan panas hati Itam
mendengar ejekan Kassim itu.
“Tengok aku ni, Itam. Suha, Suha nak ke mana tu?
Suha tahu tak hanya kita aje yang ada kat sini? Kalau Suha
lari masuk ke dalam hutan tu, Suha tak takut ke kalau ada
harimau? Daripada Suha serahkan diri tu pada harimau, baik
Suha serahkan diri tu pada kami ni. Lagi berbaloi.”
“Sudahlah Pak cik Kassim. Janganlah usik Suha lagi.
Tolonglah… Suha tak suka,” rayu Nasuha.
“Berapa kali nak cakap, panggil Abang Kassim,
bukan pak cik! Tak faham bahasa betullah kau ni!” marah
Kassim keras.
“Dahlah Kassim. Tak payah berlembut dengan
budak tu. Menyakitkan hati aje. Jomlah lanyak dia. Karang
lambat-lambat, ada pula orang yang lalu. Kempunan pula
kita. Melepas nanti. Bukan senang nak ada peluang macam
ni.”
“Suha pakai macam ni nampak seksilah. Buat abang
lapar pula siang-siang macam ni.”
Hampir menangis Nasuha mendengar ayat yang
dituturkan oleh Kassim itu. Sungguh, walaupun dia masih
muda, dia sudah dapat mengagak makna tersirat di sebalik
bicara lelaki itu. Apa dia nak buat sekarang ni? Bagaimana
cara untuk dia selamatkan diri? Lari masuk hutan di sebelah
kanan atau terjun masuk parit di sebelah kiri? Dua-dua
pilihan yang boleh mendatangkan bencana. Menyerah? Tidak
sama sekali. Dia rela mati daripada membiarkan dirinya
diratah hidup-hidup oleh dua lelaki itu.
“Suha nak ke mana tu?” tegur Kassim apabila
melihat mata Nasuha melingas ke kiri dan ke kanan.
“Jangan dekat atau…”
“Atau apa, Suha?” laju Itam bertanya.
“Saya jerit nanti!” Nasuha mengugut.
“Jeritlah… jeritlah sekuat mana sampai tercabut
anak tekak, jangan kau nak bermimpi akan ada orang dengar!
Budak bebal!” tengking Kassim kuat. Agaknya sudah mula
bosan dengan kerenah Nasuha yang dingin dan memberontak
itu.
“Alah, kau ni banyak cakap aje. Kau nak dulu ke atau
bagi aku dulu? Cepatlah,” gesa Itam.
“Sabarlah Itam. Gelojohlah kau ni. Aku saja nak
tengok budak ni menangis. Tadi sombong sangat. Sekarang
biar dia rasakan. Biar dia merayu dan menyembah kita ni!”
Habis saja ayatnya, Kassim terus menerkam ke arah Nasuha.
Nasuha tunduk tiba-tiba. Tindakan refleks.
Membuatkan tubuh Kassim terdorong dan jatuh tersungkur.
Melihat Kassim yang sudah tersungkur, Itam
meluru dan cuba memeluk Nasuha, namun gadis itu pantas
menggenggam pasir bercampur batu lalu dilempar tepat ke
wajah Itam hingga membuatkan lelaki itu meraung kesakitan.
Melihat keadaan kedua-dua musuhnya itu, Nasuha
pantas mengambil peluang untuk melarikan diri. Laju dia
mencapai basikal. Dia takkan tinggalkan satu-satunya harta
yang dia ada. Pantas kaki memijak pedal basikal dan ingin
memulakan kayuhan, tapi…
Buk!!!
Basikalnya disentap kuat dari arah belakang. Nasuha
terjatuh dan dihempap oleh basikal. Kain batik yang dipakai
sedikit terselak menampakkan betis putihnya.
“Suha ni sengajalah tu nak goda Abang Kassim.
Nakal tau.”
“Tolong jangan apa-apakan Suha.” Nasuha merayu.
“Mana ada kami nak apa-apakan Suha.” Itam alihkan
basikal daripada terus menghempap tubuh Nasuha. Kassim
hulurkan tangan konon untuk membantu Nasuha berdiri.
Nasuha pandang lama pada tangan yang dihulurkan
oleh Kassim itu. Dia meragui lelaki itu. Takkanlah begitu
mudah berubah laku? ‘Tuhan... selamatkanlah aku.
Lindungilah aku dari bala bencana.’
“Marilah… Abang Kassim takkan apa-apakan Suha.
Tadi tu abang bergurau. Saja nak usik Suha. Kan Itam, kan?”
Itam hanya mengangguk.
Nasuha tetap tidak berganjak. Masih berat untuk
percaya walaupun Kassim cuba meyakinkan dengan bicaranya
tadi. Dia memberi isyarat mata agar Nasuha menyambut
huluran tangannya.
“Jangan takutlah, Suha. Kami takkan apa-apakan
Suha. Takkan kami nak rosakkan anak kawan kami sendiri.
Kawan baik pula tu. Kami bukan keji macam tu.” Itam
menyampuk.
Boleh percayakah mereka ni? Nasuha serba salah.
“Cepatlah Suha. Takkan Suha nak duduk dekat situ
terus kut. Tak nak bangun ke?”
Akhirnya lambat-lambat Nasuha sambut huluran
Kassim itu. Terpaksa dan darurat. Sementelah kakinya rasa
teramat sakit. Terseliuh barangkali.
Kassim sambut tangan Nasuha dengan senyuman
yang melebar. Kemudian laju dia menarik tubuh Nasuha ke
dalam pelukannya.
“Mudah betul ayam masuk ke dalam perangkap, kan
Itam?” Sinis!
Nasuha meronta-ronta dan cuba melepaskan diri
dari pelukan Kassim itu.
“Lepaslah! Apa ni? Lepaslah! Tolong!” jerit Nasuha.
“Hahaha... lagi kau jerit lagi aku suka, Suha!”
“Hoi!” Tiba-tiba ada suara garau bertempik kuat ke
arah mereka.
Rontaan Nasuha terhenti. Serentak mereka berpaling
ke arah suara yang bertempik tadi. Satu susuk tubuh sedang
bersandar di kereta berwarna hitam sambil berpeluk tubuh.
Bulat mata Nasuha melihat wajah pemilik susuk tubuh itu.
Dia!
“Hah, kau ni siapa? Nak tunjuk hero ke? Pergi!
Budak ni bukan urusan kau.”
“Maafkan saya pak cik, sebab mengganggu. Saya
tahu bukan urusan saya. Tapi masalahnya, saya memang suka
masuk campur hal yang bukan urusan saya,” balas Tengku
Afnan selamba.
“Kau kenal siapa budak ni, Itam?” soal Kassim
kepada Itam.
Itam hanya mengangkat bahu sebagai jawapan
kepada soalan Kassim itu.
“Hoi budak! Pergi kalau kau tak mahu diapa-apakan,”
halau Kassim.
“Kalau saya tak nak pergi?” soal Tengku Afnan.
“Kalau kau tak nak pergi, bermakna kau sengaja
menempah sakit. Atau… hah, aku tahu.” Kassim tiba-tiba
tersenyum lebar.
“Tahu apa pak cik?” soal Tengku Afnan. Hairan
melihat raut separuh usia yang tegang bertukar ceria tiba-tiba.
“Aku tahu... kau nak kongsi sekali budak Suha ni
dengan kami, kan? Alah, cakap saja kau pun terliur, kan?
Siapa tak mahu pucuk muda? Bergetah lagi tu.”
Nasuha tercengang mendengar kata-kata Kassim.
Dia takut sungguh.
“Huh, mengarut! Minta maaflah pak cik. Saya tamak!
Saya tak berminat kalau bab berkongsi ni. Lepaskan gadis tu.
Kalau tidak…” Tengku Afnan sengaja tidak menghabiskan
ayatnya.
“Hoi, kalau tidak apa?”
“Kalau tidak, nahas pak cik berdua!” Tengku Afnan
benar-benar serius kali ini. Dari tadi dia memerhati tingkah
mereka. Agaknya kerana terlalu asyik mahu melakukan
perbuatan terkutuk, sehinggakan kehadirannya tidak disedari
oleh mereka.
“Kau ugut kami ni. Itam, kau dengar budak tu cakap
apa?”
“Huh, kau ingat kami gentar? Kassim, budak ni
betul-betul buat aku panas hati. Tunggu apa lagi? Jom ajar
dia!” Itam mula pasang kuda-kuda mahu menyerang Tengku
Afnan.
“Cik Bedah, awak tak apa-apa ke tu?” Tengku Afnan
sempat menegur Nasuha yang masih berada di dalam pelukan
Kassim.
Nasuha menggeleng laju.
“Kalau macam tu awak duduk diam-diam dekat situ,
ya. Sekejap lagi hero awak selamatkan awak dan selesaikan
dua ekor pak cik ni,” ucap Tengku Afnan lalu mengenyitkan
matanya kepada Nasuha. Sedikit pun tidak peduli dengan
Kassim dan Itam. Sengaja nak bermain dengan emosi
kedua-dua orang lelaki tua itu.
“Hoi, budak! Kau jangan nak kurang ajar!”
“Oh, saya memang akan kurang ajar kalau dengan
orang spesies makhluk perosak macam pak cik ni. Saya bagi
peluang pada pak cik untuk lepaskan gadis tu. Saya kira
sampai 3. Kalau pak cik lepaskan dia, saya janji saya akan
lepaskan pak cik berdua tanpa sebarang kecederaan.”
“Dasar budak hingusan! Kau ingat kami ni apa?
Budak sekolah? Takut bila digertak?”
“Jangan kata saya tak bagi amaran pada pak cik
berdua.”
“Itam, tunggu apa lagi? Ajar budak tu!” arah Kassim.
Sebaik sahaja Itam mendengar arahan Kassim,
dia terus meluru ke arah Tengku Afnan. Penumbuk sudah
dikepal. Tak sabar untuk menyapa wajah pemuda itu.
Tengku Afnan buka pintu kereta. Sebatang kayu
besbol yang sememangnya disimpan di dalam kereta
dikeluarkan. Itam mati langkah. Gerun agaknya apabila
melihat apa yang dipegang oleh pemuda itu.
“Hah, kenapa pak cik berhenti? Takut ya? Saya dah
kata lepaskan gadis tu kalau tak mahu saya sakiti pak cik.
Susah sangat ke permintaan saya tu?”
“Kau tercegat tu kenapa Itam? Hentam sajalah budak
tu. Takkan nampak kayu tu kau terus jadi takut?” Kassim
jegilkan matanya.
Itam serba salah.
“Penakutlah kau ni, Itam. Sudah! Mari sini pegang
budak Suha ni. Biar aku ajar budak tu!” arah Kassim.
Itam akur. Kassim yang berbadan agak sasa sedikit
daripada Itam terus meluru sambil mengayunkan kaki
ke muka pemuda itu. Namun sasarannya tidak mengena.
Sudahnya wajah Kassim yang tersembam di pintu kereta.
“Pak cik, kalau boleh saya tak naklah cederakan pak
cik. Lepaskan Cik Bedah saya tu,” pinta Tengku Afnan.
“Siapa Bedah?” soal Itam.
“Bedah... gadis yang pak cik duk rangkul sesedap
rasa macam hak milik pak cik sendiri tu. Pak cik tak malu
ke? Lepaskan dia dan saya janji saya akan lepaskan pak cik.”
Itam serba salah. Jika dia menurut kata pemuda itu,
takut pula dirinya akan dibelasah oleh Kassim pula nanti.
Kassim yang masih pening-pening lalat dan terduduk di atas
jalan dijeling.
Nasuha yang merasakan pelukan Itam semakin
longgar pantas mengambil kesempatan. Lengan lelaki itu
digigit kuat. Tangan kanan pula menyiku perut Itam sekuat
hati.
Itam mengaduh kesakitan.
“Bagus! Macam nilah Bedah saya,” puji Tengku
Afnan apabila melihat tindakan Nasuha. Siap tepuk tangan
lagi. Kemudian dia berjalan menghampiri Nasuha.
“Afnan, belakang awak!” tegur Nasuha apabila
melihat Kassim cuba menerkam Tengku Afnan. Bengis wajah
lelaki itu. Macam harimau lapar.
“Cik Bedah, belakang awak juga!”
Nasuha dan Tengku Afnan pantas mengelak
membuatkan Kassim dan Itam bertembung sesama sendiri
lalu rebah.
“Pengsan dah kut.” Tengku Afnan bersuara setelah
suasana bertukar hening selama beberapa saat.
“Oh...” balas Nasuha sepatah.
“Oh saja awak kata? Awak biar betul?”
“Habis nak cakap apa lagi?” Nasuha garu dagu.
“Hmmm... awak tak apa-apa ke?”
“Ouch!” Tiba-tiba Nasuha merasakan kakinya terlalu
sakit sampai nak bergerak pun dia tak berdaya. Dia hampir
terjelepok, namun sempat disambut oleh Tengku Afnan.
“Sudahlah... jom saya bawa awak ke klinik.” Selamba
sahaja Tengku Afnan menyauk kedua-dua kaki Nasuha konon
ingin menggendong gadis itu.
“Hei! Awak nak buat apa ni?” Nasuha terjerit kecil
dengan tindakan lelaki itu.
“Buat apa lagi? Nak dukung awaklah Cik Bedah oi.”
“Jangan! Saya boleh jalan sendiri.”
“Cuba jangan nak jual mahal bila orang nak tolong
tu. Saya bukan nak apa-apakan awak pun.”
“Haruslah jual mahal! Apa awak ingat saya ni barang
jualan murah ke?” marah Nasuha.
“Laaa... ke situ pulak awak ni. Saya tak ada maksud
lainlah. Saya cuma nak bantu awak. Tak apalah kalau awak
dah cakap macam tu. Mari saya papah awak ke kereta. Kita ke
klinik, ya?” Tangan Nasuha cuba dicapainya.
“Haip! Cubit karang! Saya boleh jalan sendiri. Tak
payah nak pimpin-pimpin.”
“Suka hati awaklah kalau dah kata gitu, Cik Bedah.”
Tengku Afnan akhirnya mengalah. “Eh, nak ke mana pulak
tu?” soal Tengku Afnan apabila melihat langkah Nasuha
bukan menuju ke arah keretanya.
“Ambil basikal sayalah. Saya kan naik basikal tadi.”
“Bedah, boleh tak dalam keadaan macam ni awak
lupakan sekejap basikal buruk awak tu? Takkan hilangnya
basikal tu.”
“Bagi awak mungkin basikal saya hanya sekadar
basikal buruk. Tapi bagi saya, basikal ni terlalu berharga
tau. Dah, baik awak tinggalkan saya. Terima kasih kerana
membantu tadi. Kalau awak tak ada tadi, tak tahulah apa akan
jadi.”
“Awak ni memang degillah Bedah.” Tengku Afnan
mula hilang sabar. Akhirnya dia panjangkan langkah
menghampiri Nasuha. Laju tangan menggendong Nasuha,
terus dibawa menuju ke kereta.
“Apa awak buat ni? Lepaslah… lepaskan saya!”
“Kalau awak nak jatuh macam nangka busuk atas
jalan yang berdebu pasir ni, sekarang juga saya boleh lepaskan
awak.”
Nasuha mati kutu.
“Dah, duduk sini diam-diam.” Tengku Afnan
dudukkan Nasuha di kerusi sebelah pemandu. Siap pakaikan
tali pinggang keledar lagi.
“Errr... awak nak ke mana pula tu?”
“Pergi ambil basikal kesayangan awak pulak. Takkan
nak tinggalkan? Menangis awak tu nanti. Dah, jangan banyak
tanya. Kita kena cepat sebelum dua makhluk perosak tu
sedar,” balas Tengku Afnan, terus berlalu meninggalkan
Nasuha yang terkebil-kebil.

Cinta Yang Tertunda - Bab 3

“Hai... nama siapa?”
“Opocot, hantu naik basikal! Eh, basikal naik hantu!”
Nasuha yang sedang menyanyi kecil sambil mengayuh basikal
tuanya terkejut. Tak ada bunyi tak ada apa, tiba-tiba dia
ditegur satu suara garau. Kus semangat! Dia mengusap dada
yang terasa berdegup kencang.
Laju dia palingkan wajah untuk melihat si penegur
yang sedang tersengih melihat aksi spontannya sebentar tadi.
‘Huh, dia ni lagi! Dia nak apa pula kali ni?’
“Ceh... hantu basikal awak kata saya?” Berkerut dahi
mendengar gelaran luar biasa yang diberikan oleh gadis itu.
“Yalah. Kalau manusia, dia tahu bagi salam dulu
sebelum nak tegur orang.” Nasuha hadiahkan jelingan tajam.
Sudahlah malam Jumaat. Orang tak normal aje yang takkan
seram sejuk siap berdiri segala bulu roma apabila ditegur
secara tiba-tiba begini. Kayuhan basikal dilajukan.
“Weh, tunggulah. Perlahanlah sikit. Takkan lari
rumah awak tu!” laung Tengku Afnan apabila dia semakin
ketinggalan.
Buang tabiat! Hilang akal! Agaknya itu yang sedang
bermain di dalam kepala Tengku Syukri dan Syarifah Azulia
apabila dia suarakan ingin pulang ke desa hari ini. Dia
sanggup ambil cuti separuh hari lagi. Macamlah dia tidak
perasan riak terkejut Tengku Syukri apabila diberitahu yang
dia mahu pulang ke kampung.
Tengku Afnan ketawa kecil. Terasa lucu sendiri.
Nasuha bertambah seram sejuk apabila melihat
Tengku Afnan ketawa sendiri. Kayuhan basikal semakin
dilajukan.
“Weh, lagi orang suruh perlahan, lagi dia laju pulak.
Tak faham arahan betullah dia ni.” Tengku Afnan membebel
tidak puas hati.
Gara-gara ingin mengenali gadis itu, dia nekad
untuk mengheret sekali basikalnya ke kampung. Konon
dengan cara itu terbukalah sedikit jalan untuk dia mendekati
gadis yang kelihatan selesa dengan basikal tuanya setiap kali
mereka bertembung.
“Awak nak ajak saya berlumba ke apa?” soal Tengku
Afnan. Termengah-mengah suaranya apabila berjaya
menyaingi Nasuha.
“Awak nak apa? Sesat ke? Tak ingat jalan balik ke
rumah, ya?” soal Nasuha sinis. Dia kurang senang dengan
kehadiran lelaki itu.
“Amboi... garangnya dia. Soalan saya, awak tak jawab
lagi.”
“Soalan yang mana?” soal Nasuha.
“Saya tanya nama awak siapa?”
“Eh, perlu ke jawab soalan tu?”
“Eh, perlulah… melainkan awak tak bernama.”
“Tak wajib untuk saya jawab, kan?” balas Nasuha
selamba.
“Alah, nama pun kedekut ke? Bagilah tahu... bukan
kita nak tiru dan guna nama awak pun,” gesa Tengku Afnan.
“Tak naklah. Dah, jangan ganggu saya. Mak saya
cakap jangan layan sangat dengan orang asing ni. Bahaya!”
“Awak tengok gaya saya ni ada macam gaya orang
bahaya ke?” soal Tengku Afnan. Rasanya gaya pemakaiannya
tidak kelihatan mencurigakan pun.
“Alah, manalah tahu. Orang zaman sekarang ni
pandai menyamar apa.” Nasuha angkat bahu.
“Tak baik bersangka buruk tau. Lagi-lagi awak tu
baru balik dari surau.”
“Mana tahu saya baru balik dari surau? Intip saya,
ya?”
“Errr…” Terkelu lidah Tengku Afnan. Terjerat
dengan bicara sendiri. Kantoi!
“Diam… hmmm… jadi betullah awak intip saya ni?
Tak ada kerja lain nak dibuat ke?”
“Mana adalah. Kebetulan saya ternampak awak baru
keluar dari surau tu tadi,” jawab Tengku Afnan. Memang
kebetulan pun. Ketika itu dia sedang mengambil angin
malam sambil mengelilingi kampung. Tak sangka pula dia
boleh terserempak dengan gadis itu.
“Sudahlah, saya tak percayakan awak. Dah, jangan
nak ikut saya lagi. Jauh sikit.”
“Tak nak!” balas Tengku Afnan.
“Saya jerit nanti, nak?” Nasuha mula mengugut.
Rimas pula dengan lelaki itu. Apa kena dengan dia ni agaknya?
Nasuha semakin melajukan kayuhan. Macam nak masuk
pertandingan lumba basikal peringkat daerah sudah gayanya.
Lelaki itu pun turut laju mengayuh basikal.
“Jeritlah. Bukannya saya ada cuit awak pun.”
“Awak nak apa sebenarnya ni?” soal Nasuha. Dia
menghentikan basikalnya secara mengejut.
“Nak a... wak...” Tak sempat habis ayat, Tengku Afnan
sudah terbabas dan tertonggeng di dalam semak. Semuanya
gara-gara hendak mengelak basikal Nasuha yang berhenti
secara tiba-tiba itu.
“Ops... alamak!” Nasuha serba salah. Alahai… dia
bukan sengaja, tapi… Eh, bukan lelaki itu pernah buat dia
tertonggeng begini ke gara-gara hendak mengelak lelaki
itu yang muncul tiba-tiba? Oh, Tuhan itu memang adil! Dia
tersenyum sendiri.
“Aduh… awak sengaja ya nak balas dendam dengan
saya?”
“Nak balas dendam untuk apa? Saya tak sengajalah.”
Serba salah pula Nasuha. Cederakah lelaki itu? Tak
bangun-bangun dari tadi. Cepat-cepat Nasuha tongkat
basikalnya. Dia ingin membantu mengalihkan basikal yang
masih menghempap tubuh lelaki itu.
“Yalah... mana tahu... pasal saya, awak terjatuh hari
tu.” Tangan Tengku Afnan laju melekap pada pergelangan
tangan Nasuha yang sedang memegang handle basikal.
“Eh, apa ni? Lepaslah!” Nasuha terjerit kecil. Terkejut
dengan tindakan tidak diduga lelaki itu. Dia cuba melepaskan
tangannya daripada terus dicengkam.
“Tak nak.”
“Saya jerit betul-betul nanti,” ugut Nasuha. Terasa
ingin menangis pun ya juga. Jangan-jangan lelaki itu punya
niat tak baik terhadap dirinya. Sudahlah kawasan ini agak
sunyi dan gelap. Entah kenapa malam ini bulan seolah-olah
segan untuk keluar dari tempat persembunyiannya.
“Jerit sajalah. Tak payah nak gertak. Saya tak takut
pun.” Tengku Afnan ketawa besar dalam hati. Seronok dapat
menyakat. Itulah... jual mahal lagi tadi.
“Awak nak apa sebenarnya?”
“Berapa kali awak nak ulang tanya soalan yang sama,
cik adik oi? Kan saya dah cakap, saya nak tahu siapa nama
awak. Nak kenal dengan awak. Tu aje. Tak ada niat lain tau,”
jawab Tengku Afnan.
“Saya tak naklah kenal dengan awak. Lepaskanlah
tangan saya. Saya nak balik. Nanti emak saya dekat rumah
risau.”
“Oh... sombong, ya? Okey. Kalau macam tu kita
duduklah kat sini. Selagi awak tak cakap siapa nama awak,
selagi tu saya pegang tangan awak. Sampai pagi pun tak
apa. Saya tak kisah, sebab bukan ada sesiapa pun yang akan
risaukan saya dekat rumah tu.”
“Eee... Awak ni dah kenapa?” Nasuha mula tinggikan
suara. Geram. Sudahlah pegang orang macam harta sendirian
berhad!
“Saya tak kena apa-apa pun. Saya nak kenal dengan
awak. Eh, berapa kali nak kena cakap perkara yang sama?
Letihlah.”
“Kalau letih pergilah balik rumah,” balas Nasuha.
“Tak nak! Saya tak akan berganjak selagi saya tak
dapat apa yang saya nak,” ujar lelaki itu tegas.
‘Eee... kepala batu betullah dia ni,’ omel Nasuha
dalam hati. Dia sudah mati akal.
“Hah, kenapa diam?” soal Tengku Afnan apabila
melihat gadis itu menyepi beberapa minit.
“Okeylah... nama saya Bedah!” beritahu Nasuha
spontan.
“Ya ke Bedah? Macam tipu aje. Macam tak betul aje.
Awak cakaplah betul-betul, nama awak siapa?”
“La... tadi kata nak tahu siapa nama saya. Saya dah
beritahu, tak nak percaya pula. Saya ini kan orang kampung.
Dah tentulah nama saya kekampungan. Takkanlah orang
kampung macam saya ni nama Laila Issabella, Cleopatra atau
Jeniffer Limah,” balas Nasuha panjang lebar.
“Amboiii... panjang lebarnya jawapan.” Tengku
Afnan tergelak kecil mendengar nama yang disebut oleh gadis
itu. ‘Pandai buat lawak ya.’
“Dah awak tak percaya saya. Sudahlah, malas layan
awak. Lepaskan tangan saya cepat sebelum saya tangankan
awak pulak.” Nasuha menggertak.
“Wah... garangnya dia, macam tebuan.”
“Mahunya tak garang. Dah memang betul nama saya
Bedah. Siti Bedah. Kalau tak nak percaya sudah. Terpulanglah.
Sekarang tunaikan janji awak tu. Lepaskan tangan saya ni.”
“Yalah, yalah... Cik Bedah.” Berat untuk percaya tapi
Tengku Afnan terpaksa akur. ‘Kenapa kekampungan sangat
nama dia ni? Alah, apa nak dihairankan? Dah dia memang
orang kampung pun.’
Nasuha bingkas bangun sebaik sahaja tangannya
dilepaskan. Laju saja dia mencapai basikalnya dan ingin terus
berlalu.
“Eh, Cik Bedah... takkan dah nak pergi? Habis tu nak
biarkan saya sendiri macam ni ke? Tak nak tolong ke?”
“Huh, tolonglah diri awak sendiri.” Laju Nasuha
membalas. Hampir tergelak pun ya juga apabila mendengar
lelaki itu memanggil dirinya dengan nama itu.
“Oh ya, lupa… walaupun awak tak tanya, saya tetap
nak beritahu yang nama saya Afnan!” laung Afnan sambil
memerhati Nasuha yang semakin menjauh. Kemudian dia
bangun sambil mengibas kedua-dua tangannya.
Tergeleng-geleng kepala dia apabila mengenangkan
kejadian yang baru berlaku sebentar tadi. ‘Tak betul dah kau
ni, Afnan!’