DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Google+ Followers

Tuesday, 12 December 2017

Mazrik's Signorina - Bab 10

“JANGAN sentuh dia boleh tak?” Tia jegil mata.
Geramnyalah dia dengan Bobby ni. Selalu bukan
main sombong dengan orang asing. Pantang dekat sikit,
mulalah nak mencakar. Tapi, mahu pula kali ini kucing
itu lepak bermanja-manja dengan lelaki di hadapannya ini.
Beberapa kali dia memanggil, Bobby boleh buat derk aje.
Jatuh kredibilitinya sebagai tuan milik kucing!
“Meow...”
Mazrik tayang muka selamba. Si gebu dalam
pangkuan dibelai manja dengan sebelah tangan. Ini
rupa-rupanya kucing yang pernah hilang suatu ketika dulu.
Patutlah gadis kesayangan menangis. Adorable sungguh
Bobbynya!
“Helo, Bobby yang comel. Sekejap lagi kita pergi
jalan-jalan ya...”
“No!”
Wana yang berada di antara kedua-duanya pening
kepala. Melurut batang hidung yang mula terasa tegang, dia
membuka mulut.
“Teringin pula nak minum air sirap limau ais time
panas-panas macam ni. Aku pergi dapurlah kejap, nak buat
air.”
Bingkas dia bangun dan berlalu. Sesak kepalanya.
Kenapalah malam ini Haji Alis dan Hajah Ruhani tiada sekali
di meja makan. Dia risau kalau-kalau meja makan hitam itu
terbalik aje sekejap lagi.
“Why are you here?” Tia menyoal lelaki di
hadapannya.
“Makan.”
“Serius, abang. Kenapa abang datang sini?”
Mazrik memilih untuk tidak menjawab. Dia ada
jawapan pada soalan yang diutarakan tetapi dia tahu si gadis
tidak akan menyukai jawapan tersebut.
“Balik.”
Dipandang tepat raut Tia yang baru melafazkan kata.
Sedingin suara, begitulah juga riak yang dipamerkan.
“Balik. Tempat abang bukan di sini.”
Mazrik tarik nafas. Rasa pedih dalam hati diketepikan.
“Halau abang?” Dia menyoal lembut.
“Balik, Kak Suria tunggu abang tu.”
“Kalau Kak Suria tak tunggu?”
Tia mendengus. Lelaki di hadapannya ini seolah-olah
sengaja menguji kesabarannya.
“Abang kalau boleh tak nak jarak memisahkan kita.”
“Gila!”
“Abang nak kita sentiasa dekat supaya abang boleh
jaga adik.”
“You’re not my brother. Saya bukan tanggungjawab
abang. Saya tanggungjawab ayah dan Am.” Ditekan perkataan
‘Am’, biar lelaki itu sedar statusnya kini.
“Tapi tak salah kan kalau abang sama-sama jaga adik.
Am sibuk dengan tugasannya sebagai doktor, ayah adik pula
bukan 24 jam boleh berada di sisi adik. Jadi apa salahnya
abang tampung mana yang boleh?”
Tawa Tia kedengaran. Sinis.
“Huh, nak jaga saya? Kalau abang boleh tinggalkan
Kak Suria sekarang ni, apa buktinya yang abang takkan
tinggalkan saya?”
“Because you’re my special one.”
“Stop saying that.”
“Kenapa? Takut dengan abang?”
“Never!” Anak mata Tia semakin bulat. “And you
should bear in mind, kita ni bukan mahram, tak elok duduk
serumah walaupun masih ada orang lain.”
Mazrik jongket bahu.
“Abang akan keluar dari sini hujung bulan ni.”
Tia tidak menyahut.
“Dan sepatutnya adik tak perlu rasa tak selesa. Kat
U pun adik sentiasa dalam jagaan abang, kan? So, sama aje
macam kat U tu... melainkan sekarang ni wujud perasaan lain
dalam hati adik tu.”
Kali ini Tia hantar satu jelingan tajam.
“Jangan nak merepek!” tukasnya menahan marah.
Wana yang masih tidak muncul-muncul dari dapur juga
menambah hangat dalam hati. Buat air sirap ke mandi air
sirap?
“Bila masa abang merepek? Adik yang tak nak terima
kenyataan.”
“Kenyataan, huh?” sahut Tia sinis. “Abang yang
seharusnya terima kenyataan yang abang tu suami Kak Suria
dan adik ni tunangan Am.”
Tanpa sedar Tia mula membahasakan dirinya adik,
yang mengundang senyuman di bibir Mazrik.
“Balik-balik adik sebut nama Kak Suria. You're quite
jealous aren't you?” balas Mazrik tenang.
“Tak ada sebab nak cemburulah!”
“Baguslah macam tu. Jadi abang rasa tak ada
masalahlah kalau kita sekadar makan malam semeja kat
rumah ni, kan?”
“Uffftttt! Abang memang gila!” Tia hentak kaki lalu
separuh berlari naik ke tingkat atas.
Wana yang sejak tadi memerhati dari balik dapur
mula memunculkan diri. Sengihan turut terbias di wajahnya.
“Mana air sirapnya? Haus dah abang lepas berlawan
cakap dengan kawan Wana tu tadi.”
Sengihan Wana melebar.
“Abang ni nekad betul, kan?”
Mazrik angguk.
“Abang akan...”
“Wanaaaaaa! Naik!!! Bawa sekali Bobby tu!”
Tersedak Wana mendengar jeritan yang tiba-tiba
melengking tinggi. Dipandang wajah Mazrik, dan lelaki itu
hanya mampu tersenyum.
“Pergilah naik. She needs you right now untuk
luahkan perasaan dia.”
“Abang betul-betul faham dia, kan?”
Mazrik kedip mata.
“Apa-apa beritahu abang, okey? Nah, ambil Bobby
ni.”
Akur, Wana memanjat satu per satu anak tangga
yang ada sambil mengelek Bobby. Sampai sahaja di tingkat
atas, tubuhnya ditarik Tia masuk ke dalam bilik. Gadis itu
merenungnya tanpa sebarang senyuman.
“Mazrik. Betul kau tak tahu apa-apa ni?”
“Betullah.”
“Macam susah aje nak percaya!”
Wana melepaskan Bobby dari dukungan sebelum
menghempaskan badan sendiri ke atas tilam.
“Aku gini punya serius, kau cakap aku tipu? Virus
Trojan mana dah bertenggek dalam fikiran kau ni?” Sedaya
upaya ditahan tawa yang ingin pecah. ‘Abang Rik, you owe
me!’
Melihat raut Wana yang serius, Tia mengeluh
panjang. Kaki dilunjurkan di atas lantai manakala belakang
badan disandarkan pada birai katil. Bobby yang lalu-lalang
dibiarkan.
“Aku serabutlah.”
“Kau nak serabut apa?”
“Mazrik itulah. Entah apalah rancangan dia, buat
macam ni.”
Wana angkat tubuh dan letak punggung di sebelah
si teman. Mendengar suara Tia yang sayu, hatinya sedikit
terusik.
“Rissa, think positive, will you? Mungkin dia nak
mengenali keluarga kau dengan lebih mendalam. Who
knows?”
“Kalau terus terang yang kami ni dulu satu universiti,
tak boleh berkenalan? Ayah dengan mak aku tu kau pun kenal
macam mana, diaorang bukannya makan orang.”
“Betul, aku setuju.” Wana angguk. “Tapi mungkin
Mazrik fikir, kalau dia berterus terang yang korang berdua
dah kenal, nanti parents kau syak kau dengan dia ada
hubungan. Yalah, tiba-tiba dia ada kat sini, mestilah diaorang
akan tertanya-tanya, kan?”

HAJI ALIS memandang wajah si dara yang memuncung.
Sejak sejam yang lepas, begitulah Tia Clarissa. Mulut yang
selalunya riuh berkata itu ini menjadi bisu sebisu-bisunya.
Mungkin tanda protes si dara dengan keputusannya tadi.
“Mazrik...” Dia menahan pemuda yang kini
menumpang di rumahnya sejak beberapa hari yang lalu.
Tidak dihiraukan jelingan halus yang dihantar Tia.
“Ya, pak cik...”
“Duduk sekejap.”
Mazrik akur. Kerusi makan di sebelah Haji Alis
ditarik, menjadikan dia duduk bertentangan dengan si gadis.
“Wana masuk wad petang tadi. Esok kita pergi lawat
Wana di hospital ya? Kami tumpang kereta kamu, boleh?”
Tia angkat kepala. Dah kenapa ayahnya ini?
“Boleh, pak cik. Tak ada masalah. Lagipun esok saya
memang tak kerja.”
Ini lagi sorang. Boleh semedang kalau di depan
ayahnya.
“Rissa tak setuju, ayah. Yang sakit tu Wana, tak ada
kena-mengena dengan dia. Lagipun mesti Wana rasa tak
selesa kalau dia ada sekali.” Laju Tia meluah rasa hati.
“Kenapa ni, Rissa? Wana kan kenal dengan Mazrik
ni? Lagi satu, kenapa panggil Mazrik ni macam tu? Mazrik ni
jauh lagi tua daripada Rissa, panggil dia abang sebagai tanda
hormat, macam yang Wana buat.”
“Tapi, ayah...”
“Ayah tak pernah ajar anak-anak ayah supaya tak
menghormati orang, Rissa.” Suara Haji Alis tegas.
“Rissa...” serunya lagi sekali apabila Tia tidak
menyahut.
“Yalah...”
“Minta maaf dengan Mazrik sekarang.”
“Hah?” Sungguh Tia rasa ingin pitam dengan arahan
si ayah.
“Err... tak apalah, pak cik. Hal kecil aje ni, saya tak
ambil hati pun.”
“Rissa?” Haji Alis tidak mempedulikan kata-kata
Mazrik.
Dengan rasa tidak puas hati, dipandang muka Mazrik
dengan perasaan sebal.
“Minta maaf, abang...” Laju dia membawa tubuh
menaiki tangga meninggalkan ruang tamu. Tidak ingin terus
berada di situ dengan kehadiran lelaki yang membuatkannya
sesak dada.

TIA BERCEKAK pinggang.
“Kenapa abang ikut adik?”
“Bila masa pula abang ikut adik?”
“So, what are you doing right now?’
Mazrik jongket bahu.
“Abang sedang jalan masuk ke bangunan hospital,
nak melawat Wana yang sakit. Abang kenal Wana, anggap
Wana kawan abang, jadi sebagai kawan apa salahnya kalau
abang datang tengok dia?”
Tia mati bicara.
“Dahlah, tak payah nak peningkan kepala. Jom!”
“Abang boleh datang sini sendiri, kan? Kita boleh
pergi asing-asing.” Ketidakpuasan hati kembali dilontar.
“Ayah adik semalam yang cadangkan kita semua
pergi sekali, lupa? Cuma kebetulan pagi ni ayah adik ada hal
tiba-tiba. Bukan idea abang.”
“Tapi boleh tolak, kan?”
“Apa salahnya car pool? Boleh jimat petrol, jimat
duit tol, dapat kurangkan kesesakan lalu lintas. Banyak apa
kebaikannya?”
Tia diam dan terus berjalan. Tiba di depan bilik wad
yang menempatkan Wana, dia berpaling ke arah Mazrik dan
bersuara perlahan.
“Jangan nak macam-macam, abang.”
Wana yang melihat kehadiran Tia bersama Mazrik
menguntum senyum. Bukan dia tidak tahu yang BBFnya
ini sentiasa berusaha melarikan diri daripada bertembung
dengan lelaki itu di rumah. Ada sahaja alasan gadis itu untuk
mengelak daripada bertemu muka. Tetapi hari ini boleh pula
datang berdua melawatnya. Dunia dah terbalik ke apa?
“Hari bertuah aku ke ni?” usiknya.
“Shut up, Wana.” Sebiji epal merah Tia sumbat ke
dalam mulut si teman. “Elok-elok kau dah boleh keluar wad
lagi dua tiga hari, ada yang bertambah lagi 2 minggu.”
Mazrik tahan senyum dalam hati. Aksi gadis
kesayangan yang membentak dalam diam kelihatan comel di
matanya.
Wana mengusap rahang yang terasa kejang.
“Macam mana abang boleh selamat naik satu kereta
dengan singa betina ni? Salutelah kat Abang Rik.”
“Babe!”
“Serius ni, Wana salute kat Abang Rik!” Wana tidak
menghiraukan jeritan Tia. Mata tidak berkalih daripada
memaku pandangan ke wajah lelaki di depannya.
Satu... dua... tiga...
“Kejap. Sejak bila kau panggil dia Abang Rik ni?”
Gotcha! Nada tu... Wana senyum penuh makna.
“Sejak aku naik taraf jadi adik kesayangan dia.
Kenapa, kau jealous ke Rissa?”
“Tak kuasa!”
Mazrik tidak dapat menahan senyumannya. Wajah
Tia yang cemberut dipandang senang hati.
“Wana naik taraf jadi adik abang lepas adik jadi yang
utama,” jelasnya lembut. Mata kemudian ditoleh pula ke arah
Wana.
“Dengan abang, Rissa tak pernah jadi garang, Wana.
Sentiasa lemah-lembut dan selalu buat abang tersenyum.”
“Wow! Tu macam punchline nak mengurat jadi isteri
aje, Abang Rik!”
Tia menghela nafas kasar.
“Dah ada Kak Suria, takkan tak cukup-cukup
lagi?” Kemudian dipandangnya muka Wana yang sedang
tersengih-sengih. “Kau! Nanti dah sihat pandai-pandailah
balik sendiri. Ni first and last aku datang jenguk kau kat sini!”
Mazrik tersenyum melihat Tia yang berlalu.
“Tak ada Suria antara kita, sayang...” ucapnya
perlahan.
“Abang ni betul-betul dah angau, kan?” Wana
menegur. “Kena tempik pun masih boleh senyum.”
“Rissa tu terlalu comel di mata abang ni, Wana.”
“Ha yalah, yalah... dah, pergilah balik. Jangan
dibiarkan si comel abang tu jalan sorang-sorang, kena kidnap
nanti.”
“Wana...”
Wana hanya tergelak.
“Jaga diri, okey. Abang balik dulu. Kalau nak abang
jemput masa discharge nanti telefon abang.”
Laju kakinya dibawa mengejar langkah gadis
kesayangan yang telah jauh melangkah.
“Adik balik sendiri.” Tia bersuara apabila menyedari
ada tubuh di belakangnya. Walaupun tanpa berpaling,
daripada cara sepasang kaki itu melangkah telah diketahui
siapa gerangannya.
“Berani ke?”
“Kenapa tak berani pula? Adik dah cukup dewasa
untuk jaga diri sendiri. Bas ada, tren ada, teksi pun banyak.”
“Tapi...”
“Bye, abang! Abang tak perlu jadi bayang-bayang
adik. I have my very own shadow and don’t need another
one!” Tia melangkah dan melambai selamba.
Mazrik hanya mampu memerhati. Hendak ditegah,
dia tiada kuasa. Hendak diheret supaya balik dengannya,
dia tiada hak. Kalaulah Tia tahu betapa dia merisaukan
keselamatan gadis itu...
“Aarghhhhhh!”
Mazrik terpempan melihat insiden di depan mata.
Pantas dia meluru.
“Adik!”
Disambar tubuh Tia yang telah terjelepok di tepi
jalan. Gadis itu tampak bingung, terkejut dan ketakutan.
“Adik, pandang abang!” Ditepuk perlahan pipi Tia
berulang kali.
“Abang... Bb... beg...” Nampak terlalu payah untuk
Tia melontar kata.
“Shhh... tak apa, tak apa, relaks. Kita buat police
report.”
“Beg adik. Barang penting... handphone...”
“Tak apa, biarkan. Telefon tu boleh beli lain. Yang
penting adik tak cedera.”
Mendengar perkataan cedera, Tia baru sedar dia rasa
sakit.
“Pedih,” adunya seraya membelek tubuh sendiri.
Pantas Mazrik meneliti tubuh gadis kesayangannya.
“Luka besar kat siku ni. Kita masuk balik dalam
hospital, check apa yang patut. Boleh jalan tak?”
Perlahan Tia cuba bangun tetapi kakinya dirasakan
terlalu ngilu.
“Sakit?” soal Mazrik tatkala melihat muka si gadis
berkerut.
Melihat anggukan Tia, pantas dia mencempung
tubuh genit itu.
“Abang!” Tia membantah. Laju dia melihat kiri
kanan. Beberapa orang yang mahu menghampiri memberikan
pertolongan, ditolak Mazrik dengan gelengan kepala. “It’s
okay, I can handle it. Thanks!”
Kemudian dipandang muka Tia yang sedang
mencerun tak puas hati.
“Darurat. Lagipun berlapik.” Segera dia memberi
alasan.
“Banyaklah darurat. Ada orang perempuan nak
tolong adik, dia tak bagi,” tukas Tia geram.
“Perempuan yang nak tolong adik tu saiznya dua kali
lima dengan adik. Ingat dia terdaya ke nak dukung?”
“Tak semestinya dukung. Dia boleh tolong papah...”
“Tak apa, ni dah sampai pun depan pintu ni. Nak
abang terus dukung sampai katil rawatan ke nak naik
wheelchair?”
“Abang!”
“Gurau aje. Adik tunggu sini dulu.” Mazrik turunkan
Tia ke atas kerusi di depan ruang pendaftaran. “Jangan
gerak-gerak,” pesannya sebelum berlalu ke kaunter.
10 minit kemudian, nama Tia dipanggil jururawat
bertugas.
“Nurse, boleh tolong papah saya?” pintanya sopan.
Jururawat tersebut angguk bersama senyuman.
Bersama jelingan, dikerling akan Mazrik yang hanya mampu
memerhati. Padan muka! Ingat dia ni anak patung yang
sesuka hati nak pegang-pegang?
Namun, sebaik sahaja masuk ke bilik rawatan, dia
yang terkedu.
“Am!”
“Darling?”
Am menerpa ke arah Tia. Gadis itu dipapah ke katil
rawatan.
“Kenapa ni?” Dibelek tubuh gadis itu sekilas sebelum
kembali ke salah satu sudut. Beberapa peralatan untuk
rawatan diambil.
“Tak apa, nurse. Yang ni biar saya buat,” tolaknya
apabila jururawat yang menjadi pembantunya ingin
menolong seperti selalu.
Kembali ke katil yang diduduki Tia, wajah gadis itu
dipandang dengan senyuman manis.
“Macam mana boleh cedera ni?” soalnya lembut.
“Kena langgar dengan...”
Pintu bilik rawatan tersebut terkuak. Tubuh Mazrik
muncul dari balik pintu.
“Yes?” sahut Am.
“I'm with her. I'm so worried about her, is she okay?”
Am mengalih pandang ke arah si gadis.
“Err... Am, ni Mazrik, jiran Rissa.”
Mata Tia beralih pula ke arah Mazrik.
“Abang, ni Dr. Am, tunang... adik...” ujarnya
lambat-lambat. Entah mengapa, dia serasa seperti tidak
sampai hati untuk berterus terang.
Mazrik yang baru dihadapkan dengan kenyataan
berusaha mengawal riak muka. Langkah diatur mara, lalu
tangan dihulur untuk bersalaman.
“Mazrik.” Dia memperkenalkan diri. “Jiran Tia
Clarissa.” Ditekan perkataan jiran itu. Wajah Tia dikerling
sekilas.
“Amir Hamzah, just call me Am. Tak perlu panggil
doktor, formal sangat tu.” Am yang tidak menyedari keadaan
sebenar membalas mesra. “You duduk dulu okey, I nak rawat
luka tunang I ni sekejap.”
Tumpuan diberikan sepenuhnya pada tunang di
depan mata.
“Cerita pada Am, apa yang dah jadi?”
“Kena langgar dengan motor kat tepi jalan besar tu.”
Tia memilih untuk tidak bercerita tentang beg dan barang
peribadinya yang diragut.
“You were here?” Riak Am nampak terkejut.
Tia mengangguk.
“Buat apa kat sini?”
“Am ingat Wana?”
Am angguk.
“Wana warded. Mula-mula dia demam panas dan
doktor tahan wad sebab suspek demam denggi. Tapi lepas
check, dia okey tak kena denggi... tapi still kena tahan sebab
BP dia tinggi. Esok lusa dah boleh balik kut.”
“Nanti ada masa Am pergi jenguk dia sekejap. Now let
me check you.” Diperiksa setiap inci tubuh Tia yang terdedah.
“Sakit?” Am menilik siku yang berdarah.
Tia angguk.
“Pedih.”
“Ni kena operate ni.”
“Hah, operate???”
Tawa Am pecah.
“Am gurau ajelah, darling. Tempat lain ada yang
sakit lagi tak? Luka kat siku ni aje, kan?”
“Kaki sakit.” Tia tunjuk kakinya. “Tadi nak jalan tak
boleh, rasa sakit sangat.”
Tanpa tangguh, Am membongkok. Perlahan-lahan
dia menanggalkan sandal yang tersarung di kaki Tia dan
hati-hati dia memeriksa. Sedikit demi sedikit.
“Err... teruk ke Am?”
“Patah ni. Tulang dalam kaki ni semua dah hancur.”
“Am!” Tanpa sedar tangan Tia memukul bahu Am
manja, mengundang tawa jejaka itu.
“Sikit aje ni. Tak patah, tak terseliuh. Nanti Am bagi
ubat sapu.”
“Nak kena urut tak?”
“Jangan. Cukup dengan sapu ubat tu aje.”
“Sapu sekarang tak boleh? Sakit ni...”
“Boleh. Tapi Am nak cuci luka pada siku ni dulu.
Lama-lama nanti terdedah pada bakteria, tak elok.”
“Sakit tak cuci luka?” Tia tayang riak bimbang.
“Am buat perlahan-lahan, okey darling?” Dahi Tia
pula dicium selamba.
Dan setiap perlakuan mesra tersebut, Mazrik
saksikan dengan berat hati. Ikutkan perasaan yang tercalar,
mahu sahaja dia menarik Tia keluar dari bilik tersebut namun
dia sedar yang dia tiada hak. Langsung tiada hak jika hendak
dibandingkan dengan Dr. Amir Hamzah!
“Err... Am, Rissa nak tanya sikit?”
“Go ahead.”
“Sejak bila Am bertugas kat sini? Klinik Am macam
mana?”
Perbuatan Am terhenti. Wajah Tia dipandang sekilas.
“Klinik ada, Hizam jaga.”
“Habis tu Am dah tak kerja situ lagi?”
“Am part-time aje kat sini. Klinik tu still my priority.”
Tia senyap. Sedikit terasa kerana Am langsung tidak
berkongsi hal tersebut dengannya. Agaknya jika mereka tidak
bertembung hari ini, sampai bila-bila tunangnya itu akan
berahsia.
“Am minta maaf okey? Sibuk sangat sampai lupa nak
beritahu.”
“Dah berapa lama part-time kat sini?”
“Nak masuk 2 bulan.”
“Oh...”
“Okey, dah siap. Nanti Am bagi peralatan, jangan
lupa tukar balutan ni setiap hari, okey? Dalam tiga empat
hari, eloklah ni. Kalau tak elok juga call Am, okey?”
Dalam keterpaksaan Tia mengangguk.
“Thanks. Bil macam mana?”
“Abang bayar.”
“Hey, it’s on me! Takkanlah dengan tunang sendiri
pun I nak caj?”
“Yup, I lupa.” Mazrik angguk bersama senyuman
pahit.
“Tunggu kejap, Am ambil ubat dan peralatan
membalut.” Pipi Tia sekali lagi dicuit mesra.
Mazrik yang setia menjadi pemerhati berasa tidak
senang. Sebaik sahaja bayang Am menghilang di balik pintu,
lama pandangannya menikam ke wajah si gadis.
“Err, abang...”
“Patutlah dia jadi pilihan adik sejak dulu.”
Tia bungkam. Tidak tahu ayat apa yang sesuai
untuk membalas. Rasa keliru yang tiba-tiba menyapa benak
menghilangkan segala prosa kata untuk dia mempertahankan
diri.
Hampir 10 minit membisu melayani perasaan
masing-masing, Am muncul kembali bersama satu
bungkusan.
“Here it is.” Bungkusan tersebut diserahkan kepada
Tia.
“You tolong hantarkan tunang I ni selamat sampai
rumah ya?” pintanya. “I akan kenang jasa you dunia akhirat.”
Mazrik tersenyum dan bangkit dari kerusi.
“You tak minta pun, I tetap akan buat. Jangan risau,
I akan pastikan dia selamat sampai ke rumah.”


*** AKAN BERADA DIPASARAN UNTUK KELUARAN DISEMBER 2017***