DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Google+ Followers

Friday, 4 September 2015

DEMI BAHAGIA INI - BAB 7

DEMI BAHAGIA INI - BAB 7



Hari kedua menemani Puan Mariam, Qistina diperkenalkan kepada doktor peribadi Puan Mariam, Dr. Ilyas Khan. Qistina tidak menyangkakan bahawa doktor yang menziarahi Puan Mariam dua kali seminggu merupakan doktor muda warganegara Britain berketurunan Pakistan. Orangnya tinggi, kacak dan pemurah dengan senyuman. Terlintas di hati Qistina seketika bahawa sekiranya pemuda ini tidak menjadi seorang doktor, pastinya dia akan disambar menjadi model atau hero filem Bollywood. Begitu terserlah aura dan ketampanannya.

Dr. Ilyas Khan melangkah masuk ke dalam bilik Puan Mariam tepat jam 9.00 pagi diiringi Ian Iskandar dan Natalie Brown. Qistina bersama Puan Mariam baru selesai bersarapan pagi. Terpegun Qistina seketika memandang wajah Dr. Ilyas Khan sebelum bangun untuk meninggalkan bilik Puan Mariam memandangkan ini merupakan sesi rawatan yang tidak memerlukan kehadiran Qistina. Dia juga merasakan terlalu ramai di dalam bilik itu dan tidak mahu berada dalam ruang ‘sesak’ bersama Ian Iskandar. Cukuplah dia merasa sesak ketika makan malam bersama lelaki itu.

Dr. Ilyas Khan perasan akan kehadiran Qistina sejak dia masuk ke dalam bilik Puan Mariam lagi. Dia tidak pernah bertemu dengan gadis itu dan dia tahu gadis itu bukanlah anak perempuan Puan Mariam. “Morning Mariam. How are you today?” Selepas Puan Mariam membalas sapaan Dr. Ilyas Khan, Dr. Ilyas Khan menoleh ke arah Qistina yang baru melangkahkan kaki untuk berlalu dari bilik Puan Mariam. “And who is this lovely young lady?” Dr. Ilyas Khan bertanya lagi sambil tangannya melambai ke arah Qistina.

Qistina berhenti melangkah. Semua mata bertumpu ke wajah Qistina. “Oh doc, meet my companion Qistina. She’s from Malaysia. Qistina, meet Dr. Ilyas Khan…” Puan Mariam bersuara.

Dr. Ilyas Khan menjungkitkan keningnya. “From Malaysia? That’s nice. Hi Qistina! Qistina? Hmmm…what a lovely name. Nice to meet you. Just call me Ilyas…”

Qistina mengukirkan senyuman manis menerima salam perkenalan Dr. Ilyas Khan. Ian Iskandar mengerutkan dahinya. Mengapa Qistina tidak pernah senyum sebegitu kepadanya sebelum ini? Dia turut perasan riak Qistina ketika pertama kali melabuhkan pandangan ke wajah Dr. Ilyas Khan tadi. Terpikatkah gadis itu kepada doktor ibunya? Hatinya diruntun rasa cemburu. Cemburu? Biar betul!

Nice to meet you too, doc!” Qistina kurang selesa untuk memanggil doktor muda itu dengan panggilan nama Ilyas seperti yang diminta. “Excuse me…I’ll leave madam into your hands…”

Dr. Ilyas Khan membalas senyuman Qistina. Hati Ian Iskandar semakin panas. Hati Puan Mariam pula tersenyum girang…suatu rancangan mula berligar-ligar di kepalanya.

Pemeriksaan Dr. Ilyas Khan mengambil masa lebih kurang setengah jam. Perbincangan mengenai prestasi Puan Mariam dibincang di antara Puan Mariam, Dr. Ilyas Khan, Natalie Brown dan Ian Iskandar secara tertutup. Qistina menunggu di ruang tamu.

Pintu bilik Puan Mariam dibuka. Jururawat berambut kuning keluar ke ruang tamu dan memanggil Qistina masuk ke dalam. Natalie Brown pula mengambil tempat Qistina di ruang tamu. ‘Hish, sombong betul minah ni. Tak reti senyum ke?’ getus Qistina di dalam hati apabila ucapan terima kasih Qistina tidak mendapat sebarang reaksi daripada jururawat itu.

Qistina mengetuk pintu bilik Puan Mariam dengan perlahan dan terus membukanya. Dia tahu dia tidak perlu menunggu sebarang panggilan daripada Puan Mariam untuk masuk. Hanya mengetuk sekadar untuk memenuhi adab masuk ke dalam bilik.

“Madam panggil saya?” lembut Qistina bertanya. Dia melihat Ian Iskandar dan Dr. Ilyas Khan masih berada di dalam bilik Puan Mariam.

Puan Mariam mengangguk sambil tersenyum.

“Qistina, I have been told that you are the reason why Mariam is feeling so cheerful today. You have lifted her spirits and this is good for her.” Dr. Ilyas Khan memuji. Qistina malu dipuji begitu sedangkan ini baru hari kedua dia menjadi peneman Puan Mariam. Pipinya terasa hangat.

I’m sure it’s not me, doc. This is only my second day as her companion…” Qistina mengambil sikap merendah diri. Renungan tajam daripada Ian Iskandar mendebarkan hatinya. ‘Kenapa pulak mamat ni tengok aku macam nak telan je? Apa salah aku? Takkan marah kot doktor tu puji aku?’

Well, don’t be so modest! You know, now that the weather is good, Mariam could do with a stroll outside. Maybe you can accompany her to the park?”

Qistina teruja mendengar cadangan Dr. Ilyas Khan. Tidaklah dia dan Puan Mariam asyik terkongkong di dalam bilik ini sahaja. Boleh juga keluar mengambil angin, memandangkan cuaca sedang panas. “I’d love to! Madam, are you okay with this?”

Puan Mariam tersenyum. Dia pun sudah lama tidak keluar dari biliknya. Dia tidak digalakkan keluar ketika cuaca sejuk. Tidak elok untuk kaki dan kesihatannya. Dia teringin sangat hendak bersiar-siar di taman namun Ian Iskandar terlalu sibuk untuk menemaninya.

Yes, absolutely! Maybe we can go this evening?”

Qistina mengangguk sambil tersenyum. ‘Cantiknya lesung pipit dia ni!’ Ian Iskandar memuji. Geram!

Good! I’ll be off now! I’ll see you beautiful ladies next Tuesday!” Dr. Ilyas Khan meminta diri.

Ian Iskandar mengetap bibir melihat Qistina tersipu mendengar ucapan selamat tinggal daripada Dr. Ilyas Khan. Ian Iskandar mengikut Dr. Ilyas Khan keluar dari bilik Puan Mariam.

Puan Mariam menggenggam tangan Qistina. “I am looking forward to this evening! Saya dah lama tak keluar bilik. Bosan sangat! Rindu nak tengok dunia luar…”

“Jangan risau, madam. Saya akan bawak madam keluar jalan-jalan hari ni. Kita pergi taman, ya? Ambik angin!”

Puan Mariam mengangguk. Tidak sabar dia! “So, what do you think of my doctor?” Puan Mariam cuba memancing. “Handsome tak?”

Di hati Qistina, Ian Iskandar lebih kacak daripada Dr. Ilyas Khan, namun pendapat itu sekadar dipendam di dalam diam. “Handsome, madam! Kenapa? Madam nak mengorat ke?”

Tawa Puan Mariam terletus dengan kuat mendengar usikan Qistina. Tiba-tiba Ian Iskandar masuk ke dalam bilik Puan Mariam. Tawa Puan Mariam masih bersisa. Ian Iskandar memandang ibunya kehairanan. Jarang-jarang sekali ibunya ketawa begitu sekali. Wajah ceria Qistina juga dipandang sekilas. “What’s so funny, mummy?”

Nothing, dear. It was just something Qistina said…” Puan Mariam sengaja membiarkan penjelasannya tergantung begitu sahaja. Ian Iskandar memandang Qistina yang masih tersenyum.

Said about what?” Ian Iskandar bertanya tidak puas hati.

About Dr. Ilyas…” Puan Mariam mengamati riak wajah Ian Iskandar. Ia berubah tegang seperti yang diharapkan. “Run along, dear. I know you’re already late for work…” Puan Mariam ‘menghalau’ Ian Iskandar. Dia tidak mahu anaknya bertanya dengan lebih lanjut lagi. Dia mahu Ian Iskandar memikirkan tentang perkara ini di dalam kepalanya hingga ke petang.

Ian Iskandar mengeluh. Dia menghampiri Puan Mariam dan mengucup dahinya. Tanpa berlengah, dia berlalu meninggalkan bilik Puan Mariam tanpa mengerling ke arah Qistina. Marah agaknya, tapi mengapa, ya?

Qistina mencapai surat khabar dari atas meja dan mula membeleknya. Dia mula membaca berita terkini yang terpapar di surat khabar dan Puan Mariam antara mendengar dengan tidak. Puan Mariam tidak dapat menumpukan sepenuh perhatiannya kepada berita yang dibacakan Qistina. Dia masih teringatkan reaksi anaknya sebentar tadi apabila melihatkan Dr. Ilyas Khan memberikan perhatiannya kepada Qistina. Dia tahu rancangannya pasti akan berjaya.

************

Qistina duduk di atas bangku bersebelahan Puan Mariam yang duduk di atas kerusi rodanya. Suasana taman yang ceria melahirkan senyuman di bibir Puan Mariam. Kanak-kanak berlari berkejaran. Pengunjung taman Hyde Park ada yang berkelah dan ada yang berbaringan dan bersantai di atas rumput. Semua menikmati cuaca panas yang muncul begitu sekejap dalam masa setahun.

Qistina memerhatikan pasangan-pasangan yang berjalan berduaan dan ada juga yang membawa anak-anak mereka bersantai bersama. Ketika pandangan Qistina tertancap kepada sepasang orang tua yang kelihatan dalam lingkungan usia Mak Esah dan Pak Atan, hatinya dibuai rasa sayu dan kerinduan yang amat dalam.

What’s the matter, dear?” Qistina menoleh dan mendapati Puan Mariam sedang memandangnya. “You miss your parents back home?”

“Eh, taklah madam. Saja je tengok orang yang lalu-lalang depan mata…errr..madam selesa?” Pantas Qistina mengalihkan topik perbualan.

I’m okay. Seronok dapat keluar petang ni jalan-jalan…” Qistina dan Puan Mariam saling berbalas senyuman. “Qistina…kenapa saya rasa yang hati Qistina bukan di sini?”

Berkerut dahi Qistina memikirkan soalan Puan Mariam. “Maksud madam?”

“Qistina suka kerja dengan saya?”

“Mestilah suka, madam. Saya bersyukur sangat dapat menemani madam setiap hari…”

“Saya mengingatkan Qistina kepada ibu Qistina sendiri?”

Qistina melarikan pandangannya. Puan Mariam langsung tidak menyerupai ibu Qistina. Walaupuan Puan Mariam seorang muallaf, namun kepatuhannya terhadap suruhan Ilahi seharusnya membuat Puan Sri Ani Suraya berasa malu. Sangat malu!

“Puan Mariam tak macam ibu saya…” perlahan Qistina berbicara. “Ibu saya lain…”

“Lain macam mana?”

Qistina terdiam.

“Qistina, kalau awak tak mahu cerita pada saya, it’s okay. I don’t want to bring up something you’re not comfortable with.”

“Terima kasih, madam. Saya belum bersedia menceritakan hal peribadi saya pada madam. Tak menarik pun…” ujar Qistina sambil tersenyum. Tawar.

“Madam, ceritalah pasal pengalaman madam bekerja di KL dulu. Madam suka tinggal di Malaysia?”

You are very good at changing the topic, huh? Clever girl!” Puan Mariam berseloroh. Kepalanya digelengkan sedikit. Sengehan di bibir Qistina membuatnya tertawa kecil. “Okay, fine! We’ll do it your way!”

Masa di taman dihabiskan mendengar Puan Mariam menceritakan pengalamannya bekerja di British High Commission di ibu negara dan bagaimana dia telah jatuh cinta dengan segala apa yang berkaitan dengan Malaysia. Rakyatnya, makanannya, pantainya, cuacanya, sejarahnya…segalanya. Lama Puan Mariam bercerita. Cuma Puan Mariam langsung tidak bercerita mengenai bapa Ian Iskandar. Qistina pula tidak mahu bertanya. Seperti mana Puan Mariam tidak memaksanya menceritakan kisah peribadinya sebentar tadi, Qistina juga akan menghormati pendirian Puan Mariam jikalau dia tidak mahu menyentuh apa-apa perkara berkenaan bapa Ian Iskandar.

Qistina tergelak mendengar Puan Mariam memaksa dirinya membiasakan diri memakan buah durian, walaupun terlampau perit untuk ditelan pada mulanya. Setelah mencuba beberapa kali, barulah rasa buah durian itu selesa di tekaknya. Begitu juga dengan sambal belacan.

Hampir dua jam mereka berada di taman itu. Masa berlalu dengan pantas sekali. Qistina senang bersama Puan Mariam dan begitu juga sebaliknya. “Madam, we have to go home now...hari Isnin depan kita datang lagi, InsyaAllah ya?” Memandangkan Qistina hanya bekerja separuh hari pada hari Sabtu, cuaca yang terlampau panas pada waktu pagi dan tengah hari, tidak berapa sesuai untuk membawa Puan Mariam ke taman. Qistina bangun dari bangku dan mula menolak kerusi roda Puan Mariam menuju ke rumah.

Setibanya di rumah, Natalie Brown sudah pun pulang. Jadi Qistina menawarkan diri untuk membantu Naseem membersihkan tubuh Puan Mariam. Ian Iskandar pulang ke rumah tidak lama selepas itu. Ketika dia masuk ke dalam bilik Puan Mariam untuk bertemu ibunya, dia melihat Qistina sedang duduk di atas katil ibunya sambil menyisir perlahan rambut ibunya. Sejuk hatinya melihat gadis itu melayan ibunya dengan lembut. Qistina masih tidak menyedari kehadiran Ian Iskandar di dalam bilik itu.

Qistina juga tidak menghiraukan waktu kerjanya yang sudah lama tamat. Dia tidak mahu terlampau berkira dengan Puan Mariam, apatah lagi Puan Mariam begitu baik terhadapnya. Dia melakukan segalanya dengan ikhlas.

Puan Mariam mendongak dan melihat anaknya di muka pintu asyik memerhatikan Qistina. Dia biarkan sahaja. “Thanks, dear. Why don’t you take a break, hmm?”

Qistina bangun. Dia meletakkan sikat rambut di atas meja dan menghulurkan tangan untuk menyalami Puan Mariam. Tangan Puan Mariam dikucup lembut. “Saya masuk bilik dulu, madam. Esok pagi saya datang, InsyaAllah.”

Ketika Qistina memalingkan tubuhnya untuk keluar dari bilik Puan Mariam, dia melihat Ian Iskandar tercegat di muka pintu. Terkejut dia melihat Ian Iskandar yang memandangnya dengan pandangan yang redup. “Selamat petang, Encik.” Itu sahaja yang mampu diucapkan Qistina. Tidak tahu bagaimana hendak berlalu sahaja dari situ, sedangkan Puan Mariam masih di situ. Sedia memerhati. Ian Iskandar mengangguk sebagai balasan kepada ucapan Qistina tadi.

“Qistina, don’t be late for dinner. I’m hungry!” Ian Iskandar sempat berpesan.

“Baik, Encik.” Qistina terus meninggalkan Ian Iskandar bersama ibunya. Pintu bilik Puan Mariam ditutup rapat.

************

“Ibu saya seronok dapat keluar hari ni.” Ian Iskandar bersuara di antara mengunyah dan menelan daging stik.

Qistina mendongak sebentar. “Ya, Encik.”

“Saya terlampau sibuk. Tak dapat nak luangkan masa saya untuk temankan mak saya macam tu…” Ada nada kesalan di suara Ian Iskandar. Sesungguhnya, Qistina memahami apa maksud sibuk. Sangat-sangat memahami.

“Encik sibuk pun, Encik tak lupakan tanggungjawab Encik sebagai anak. Tu pun penting jugak!”

“Maksud awak?”

“Encik masih sediakan semua keperluan ibu Encik. Menggajikan jururawat untuk dia, doktor peribadi…semuanya cukup! Encik masih menjaga ibu Encik walaupun Encik sibuk…Cuma kalau boleh, Encik luangkanlah sedikit masa untuk madam…”

Ian Iskandar tidak berkelip memandang Qistina. Agaknya ini kali pertama gadis itu bercakap lebih daripada sepuluh patah perkataan kepadanya.

“Kenapa Encik pandang saya macam tu?” Qistina mula berasa cuak.

Ian Iskandar segera melabuhkan pandangannya.

“Kalau mak awak sakit, awak akan jaga dia macam saya?”

Qistina tersentak dengan pertanyaan Ian Iskandar. Sudah tentu Qistina ingin menjaga ibunya jikalau dia jatuh sakit tetapi sama ada dia berkesempatan atau tidak, itu suatu perkara yang lain. “Mestilah, Encik…”

Ian Iskandar perasan perubahan ketara di wajah Qistina sebentar tadi. Dia pasti ini ada kena mengena dengan ibu Qistina.

“Oh ya! Sejak awak sampai, awak tak de pun nak call ibu atau ayah awak untuk khabarkan yang awak dah selamat sampai. Kenapa awak tak guna telefon rumah ni je? Mesti mak atau bapak awak risau kalau awak tak call.”

Qistina menelan air liurnya. “Errr…saya baru cadang nak beli sim kad untuk handphone saya esok Encik. Nanti bolehlah saya call.”

“Tak payah! Tunggu kejap.” Ian bangun dan keluar sebentar. Tidak sampai dua minit dia kembali duduk. Dia menghulurkan satu plastik kepada Qistina. “Ambik ni. Saya dah belikan BlackBerry untuk awak. Sim kadnya ada sekali. Nanti awak boleh call atau e-mel pada famili awak.”

“Eh, kenapa pulak Encik yang belikan? Saya boleh beli sendiri,” kata Qistina sebaik sahaja plastik berisi kotak BlackBerry disambut.

“Awak mana ada gaji lagi…tak pe. Habis kontrak setahun, awak pulangkan balik pada saya.”

Walaupun Qistina masih belum dibayar gaji, namun duit yang dibawa dari Malaysia lebih daripada mencukupi. Dia masih mampu membeli barang keperluannya sendiri. Qistina masih teragak-agak.

“Kenapa? Kan saya kata pulangkan balik bila habis setahun nanti. Jadi awak tak payah risau. Ni kira awak pinjam je daripada saya.” Ian Iskandar terus bersuara pabila melihatkan Qistina yang masih ragu-ragu.

“Terima kasih, Encik. Mungkin lepas saya dapat gaji nanti, saya boleh beli sendiri…”
 
“Tak payah! Berapa kali saya nak kata? Kenapa awak nak bazir duit beli yang lain? Pakai je yang saya dah belikan tu…Awak boleh terus guna. Saya dah caj dah pun BlackBerry tu…”

Qistina tidak berani membantah lagi. Fikirannya sudah melayang kepada mesej yang bakal dihantar kepada Timah nanti. “Terima kasih, Encik.” Qistina mengulangi ucapan terima kasihnya.

Ian Iskandar mengangguk. “So, bila awak nak call ibu awak?” Ian Iskandar masih mendesak.

“Nanti-nantilah Encik. Saya tak pasti sama ada ibu saya dah balik KL ke belum.”

“Takkan ibu awak tak de handphone? Kalau dia tak balik KL lagi pun, awak masih boleh cakap dengan dia, kan?” Renungan Ian Iskandar semakin tajam. Dia tahu Qistina cuba berdolak-dalih. Jelas di matanya keadaan Qistina yang langsung tidak selesa.

Qistina nyaris tersedak. Cebisan daging yang ditelan tiba-tiba dirasakan liat dan pahit. “Betul, betul, Encik. Tapi sekarang dah lewat sangat kat sana, Encik…”

Ian Iskandar ingin tahu sejauh mana Qistina ingin mengelak daripada berlaku jujur dengannya. “Saya rasa, sebagai majikan awak, saya bertanggungjawab untuk bercakap dengan ayah awak pasal hal kebajikan awak di sini. Mesti ayah awak risau kan? Awak tu perempuan. Duduk pulak satu rumah dengan saya…”

Qistina semakin cuak. Dia tidak dapat bertentang mata dengan Ian Iskandar. “Tak perlu, Encik. Ayah saya okey…”

No, I insist. Saya yang tak sedap hati. Kalau anak dara saya bekerja di luar negara, lepas tu duduk serumah pulak dengan majikan dia, saya pun mesti akan risau” Mata Ian Iskandar tidak berkalih dari wajah Qistina yang semakin kehilangan warna. “Bagi saya nombor telefon ayah awak! Saya nak call.”

“Tak perlu, Encik. Betul!” Menggeletar sedikit suara Qistina. Takut Ian Iskandar akan benar-benar menelefon papanya.

“Qistina look at me!” tegas suara Ian Iskandar. Serius. Qistina menurut. Takut dia melihat wajah Ian Iskandar begitu. “Jujur dengan saya! Parents awak tau tak yang awak ada kat sini?”

Mata Qistina membulat. Nafasnya seakan tersekat-sekat. Haruskah dia menipu untuk kali kedua? Qistina telah pun nekad sebelum ini untuk mengira setiap pembohongan yang terpaksa dilakukannya. Pembohongan pertama telah pun dilakukan ketika di dalam pesawat lagi. Adakah dia akan melakukan pembohongan sekali lagi?

“Saya tunggu jawapan awak, Qistina!” bentak Ian Iskandar.

Kekerasan suara Ian Iskandar membuatkan Qistina pantas menggelengkan kepalanya. Tidak sanggup berbohong. Renungan Ian Iskandar semakin tajam. Qistina tunduk. Dadanya berdebar-debar. “Why?”

“Sa…saya…saya… tak bagi tau diaorang, Encik.”

Why not? I’m not going to ask again, Qistina!” Keras Ian Iskandar bersuara.

Qistina memberanikan dirinya untuk memandang Ian Iskandar. “Encik, I didn’t know this job required my parents’ prior approval?”

Ian Iskandar menjungkitkan keningnya. Tidak menyangka Qistina masih mahu berahsia dan memilih untuk tidak menjawab pertanyaannya.

“Ini lain, Qistina. Awak memohon pekerjaan di London. Memanglah mendapatkan kelulusan dari parents awak bukan salah satu syarat untuk awak dapatkan pekerjaan ni. Tapi awak anak perempuan, Qistina. Awak masih di dalam tanggungan ayah awak!”

“Encik, cukuplah kalau saya katakan yang saya tidak berdosa dengan bapa saya dengan mengambil pekerjaan ini.”

Ian Iskandar berasa marah dengan sikap Qistina. Kejutan pengakuan Qistina sebentar tadi masih terasa. Adakah Qistina melarikan diri daripada keluarganya sendiri? Mengapa?

Ian Iskandar bersandar ke kerusinya. Wajah Qistina dipandangnya. Lama. Qistina merenung lebihan daging stik di atas pinggannya. Seleranya sudah mati. Ingin sahaja dia bangun dan meninggalkan Ian Iskandar bersendirian tetapi dia pasti tindakannya itu akan dihalang lelaki itu.

“Qistina, kalau keluarga awak cari awak atau buat police report pasal kehilangan awak macam mana? Awak tak fikir pasal tu?”

“Tu takkan terjadi, Encik. Saya jamin! Encik jangan risau!” Qistina cuba meyakinkan Ian Iskandar namun riak wajah Ian Iskandar masih tidak berubah.

I hate puzzles, Qistina. Awak tidak jujur dengan saya!”

Qistina pantas mendongak. “Encik tak boleh cakap macam tu. Saya tak tipu Encik untuk dapatkan pekerjaan ini. Semua soalan Encik masa interview minggu lepas saya jawab. Perkara lain yang peribadi pasal diri saya, Encik tak perlu tahu. Itu tak melibatkan kerja saya.” Qistina tidak tahu di mana dia mendapat keberanian untuk berkata sedemikian kepada Ian Iskandar. Yang pasti, dia tidak rela dianggap telah menipu untuk mendapatkan pekerjaan ini.

Ian Iskandar menyilang tangan ke dadanya. Gadis itu benar-benar menguji kesabarannya. Tidak pernah Ian Iskandar rasa tercabar sedemikian rupa. Lebih-lebih lagi yang mencabarnya hanyalah seorang gadis yang telah membuatnya tidak keruan sejak dua menjak ini.

“Minta maaf, Encik. Boleh tak saya naik sekarang?” Qistina meminta kebenaran. Dia tidak mahu lagi duduk di meja makan asyik menerima panahan mata biru lelaki itu.

Ian Iskandar tidak mahu membenarkan Qistina meninggalkannya ketika banyak persoalan masih belum berjawab. Namun dia tidak tahu lagi bagaimana untuk memaksa Qistina supaya lebih berterus-terang dengannya. Adakah dia berhak memaksa gadis itu?

“Sebelum awak pergi, saya ada benda nak cakap dengan awak.” Ada perubahan pada nada suara Ian Iskandar. Sedikit mengendur. “Kalau sampai masa awak perlukan teman untuk berkongsi cerita awak, saya sedia mendengarnya.”

Qistina diam. Hatinya sedikit terusik mendengar kata-kata Ian Iskandar. Dia sekadar mengangguk kecil. Qistina bangun dan mengangkat pinggannya. Di dapur, dia meminta Naseem menghidangkan kopi kepada Ian Iskandar. Dia tidak mahu lagi bertentang mata dengan Ian Iskandar malam ini. Cukup-cukuplah.

DEMI BAHAGIA INI - BAB 6

DEMI BAHAGIA INI - BAB 6



Qistina turun lebih awal daripada sepatutnya. Di tingkat bawah, kelibat Ian Iskandar masih belum kelihatan. Dia melangkah menuju ke dapur. “Good morning, Naseem!”

Naseem sedikit terkejut apabila disapa begitu oleh Qistina. Naseem berpaling lalu tersenyum melihat gadis itu kelihatan girang dan lebih bermaya daripada semalam. “Good morning, love. You’re up early?”

I’m used to it…” Mana tidaknya. Pada musim panas, subuh di akhir bulan Julai dalam pukul 4.00 pagi. Seusai solat subuh dan mengaji, Qistina sempat menyambung tidurnya semula. Jadi pagi ini, dia terasa segar dan bertenaga. “Can I help, Naseem?”

No, no…there’s no need. Why don’t you go and wait for the boss in the living room?” cadang Naseem.

Oh no. I think I should stay here. Let me clean this up for you.” Qistina menunjukkan pinggan mangkuk yang belum berbasuh di dalam sinki.

Naseem beralah. “Well, alright if you insist, love.” Naseem memandang Qistina yang sudah pun mula mencuci. “You know, you speak with a perfect English accent. Better than mine even…

Qistina terkedu. Pinggan di tangan hampir sahaja terlepas. “Really? I don’t think so.”

“Hmmmm…” itu sahaja balasan daripada Naseem sebelum dia keluar dari dapur bersama pinggan di tangan. ‘Ya Allah. Aku mesti lebih berhati-hati. Kalau rahsia terbongkar, matilah aku...’

Tidak lama kemudian, Naseem kembali ke dapur. “The boss wants you. He’s in the living room. I’ll bring your breakfast into madam’s room.”

Qistina mengambil nafas dalam-dalam. ‘Ya Allah. Biarlah ibu Ian menyukaiku. Aku tidak mahu diberhentikan sebelum tamat tempoh satu tahun ini, ya Allah!’ Setelah doa habis dibaca, Qistina mengatur langkah menuju ke ruang tamu. Ian Iskandar yang lengkap berkemeja biru, bertali leher dan berjaket hitam sedang membelek surat khabar di tangan. Segak menawan. “Selamat pagi, Encik.”

Ian Iskandar mendongak. Wajah gadis itu dilihatnya sedikit berseri. Nampak ceria, walaupun ada garis-garis kerisauan di situ.  Ian Iskandar tidak menjawab ucapan selamat pagi Qistina. Hanya mengangguk kecil. “Come, I’ll introduce you to my mother.” Ian Iskandar yang telah mula melangkah tiba-tiba berhenti. Dia memalingkan tubuhnya untuk menghadap Qistina. Suatu senyuman nakal terukir di bibir. “Bunyi macam nak kenalkan calon isteri kepada bakal mak mentua pulak, kan?”

Membulat mata Qistina. ‘Hish dia ni! Aku dahlah nervous. Lagi nak buat lawak bodoh pagi-pagi ni!’ Qistina hanya diam. Tidak tahu bagaimana untuk menjawab. Ian Iskandar ketawa sendirian. Qistina sempat mencebik dan menjeling di belakang Ian Iskandar. Geram!

Ian Iskandar mengetuk pintu bilik ibunya. Perlahan. Ketika pintu dikuakkan, Ian Iskandar melangkah masuk diikuti Qistina. Jururawat peribadi Puan Mariam kelihatan sedang mengemaskan tuala dan perkakas mandian dari atas katil. Puan Mariam sedang duduk bersandar di katilnya. Katil yang seperti di hospital. Yang boleh ditegakkan dan dibaringkan, walaupun nampak lebih selesa daripada yang biasa dilihat di hospital. Sehelai selimut nipis meliputi seluruh kakinya hingga ke bahagian pinggang.

Mummy, this is Qistina. She will be your companion.”

Sungguh lebar Puan Mariam mengukirkan senyuman membuatkan Qistina rasa kehadirannya disambut mesra. Qistina membalas senyuman Puan Mariam, wanita berbangsa Inggeris yang masih jelita di matanya. Rambutnya perang dan sedikit beruban di ubun-ubunnya. Matanya juga berwarna biru. Sebiru mata Ian Iskandar.

How lovely! Come closer, dear. Let me have a look at you.”

Qistina merapati katil Puan Mariam. Dia menghulurkan tangannya dan disambut Puan Mariam. Seperti kebiasaannya ketika bersalam dengan orang yang lebih berumur seperti ibunya, Qistina tunduk dan mencium tangan Puan Mariam. “Good morning, madam. Nice to meet you.” Qistina berhati-hati dalam pertuturannya.

Sejuk hati Puan Mariam ketika tangannya dikucup gadis ayu itu. Rindu dia kepada budaya Melayu itu. “Oh, this is Natalie Brown, my nurse.” Puan Mariam menunjuk ke arah jururawat tadi. Qistina menyambut tangan yang dihulurkan dengan sekuntum senyuman.

Kata-kata ucapan perkenalan berbalas sudah. Kini masa untuk Natalie Brown beredar kerana tugasannya untuk pagi itu sudah pun selesai. Dia akan kembali menjenguk Puan Mariam dua jam dari sekarang.

Natalie Brown sempat mengerling ke arah Ian Iskandar sebelum berlalu. Ian Iskandar langsung tidak menyedari lirikan menggoda jururawat tadi, namun dapat ditangkap Qistina.

Sit, my dear,” pelawa Puan Mariam sambil menepuk-nepuk kerusi di sebelah kiri katilnya. Qistina mengambil tempatnya. I’m sure we’re going to get on splendidly together. Ian you may leave us now.”

Ian Iskandar masih tidak berganjak. Matanya redup melihatkan kemesraan ibunya terhadap Qistina. Hatinya puas. Kini ibunya tidak akan berasa sunyi lagi.

Puan Mariam menyedari mata anaknya yang seakan tidak berkelip memandang Qistina. Qistina pula memandang ke wajah Puan Mariam, membelakangi Ian Iskandar tanpa menyedari mata Ian Iskandar yang seakan terpaku kepadanya. Puan Mariam tersenyum di dalam hati. Renungan Ian Iskandar itu memberi seribu maksud tersirat. ‘Apalah anak teruna aku ni tenung-tenung anak dara orang pulak ni…’

Ian? Did you want anything else?” tegur Puan Mariam.

Ian tersedar. “What, mummy?”

Kali ini Puan Mariam benar-benar mengukirkan senyuman. “Won’t you be late for the office, dear?”

“Oh! YesrightI’ll see you later, mummy.” Ian Iskandar mengucup dahi ibunya dan berlalu. Wajah gadis itu dipandangnya sekilas. Hati Puan Mariam bertambah girang. Qistina langsung tidak perasan kerlingan Ian Iskandar tadi.

Now, tell me all about yourself. In Bahasa, please. I want to brush up on my Malay language. It has been a long time!”

Qistina terkejut mendengar permintaan Puan Mariam. “Madam boleh berbahasa Melayu?”

Puan Mariam mengangguk.

“Kenapa tak cakap bahasa Melayu dengan Encik Ian?” Qistina bertanya lagi.

“Sebab, rasa kekok. Tak biasa cakap bahasa Melayu dengan Ian.”

Qistina tersenyum. Puan Mariam memang boleh berbahasa Melayu walaupun pelat orang putihnya masih ada. Sebiji-biji perkataan disebutnya dengan penuh hati-hati. Kelakar juga bunyinya. Mungkin dia akan kembali fasih bertutur dalam Bahasa Melayu sekiranya kerap menggunakan bahasa itu semula setelah lama meninggalkannya.

Qistina sudah pun bersedia dari semalam bahawa soalan mengenai dirinya akan menjadi soalan pertama yang akan diutarakan Puan Mariam, sebagai langkah permulaan untuk mengenali dirinya. Qistina menceritakan serba ringkas mengenai dirinya yang berasal dari Kuala Lumpur. Merupakan anak bongsu daripada tiga orang adik beradik. Mempunyai seorang abang dan seorang kakak yang sudah berumah tangga.

That’s all?” Tanya Puan Mariam. Ringkas benar gadis ini menceritakan perihal dirinya. “Sudah kahwin?”

“Belum madam. Tak fikir lagi pasal kahwin…” ujar Qistina sambil tersenyum.

Puan Mariam ingin bertanya lagi tetapi pintu biliknya diketuk perlahan sebelum Naseem membukanya dengan dulang di tangan. Qistina pantas bangun untuk membantu Naseem. Dulang diletakkan di atas riba Puan Mariam. Naseem keluar semula untuk mengambil dulang sarapan untuk Qistina pula. Selepas semuanya selesai, mereka menikmati sarapan sambil berbual mesra.

Puan Mariam amat senang sekali dengan kehadiran Qistina. Sejak matanya jatuh pada raut wajah Qistina awal tadi, hatinya terasa sejuk sekali. Kejernihan dan kesucian yang terpancar dari wajah Qistina menambat hatinya. Sikap Qistina yang menghormati dirinya sebagai orang yang lebih berusia daripadanya menggambarkan peribadi gadis itu yang dibesarkan dengan cukup sempurna. Lembut tutur kata yang keluar dari bibir merah gadis itu. Tidak hairan mengapa anak lelakinya tadi asyik merenung seraut wajah gadis di hadapannya ini.

Why did you take up this position, dear?” soal Puan Mariam sambil menggigit roti bakar di tangan.

Qistina meletakkan cawan kembali ke atas piring. “Sebab saya tengah desperate nak cari kerja, madam. Saya ternampak iklan untuk peluang pekerjaan ni dalam surat khabar, jadi saya terus apply.”

Puan Mariam mengangguk perlahan.

“Madam, berapa lama Madam tinggal di Malaysia?”

Close to thirty years!”

Qistina terkejut. Lamanya! Puan Mariam perasan riak terkejut Qistina. “Saya kerja di British Embassy di KL masa umur saya dua puluh tiga tahun. Kahwin dengan papa Ian masa saya dua puluh empat tahun. Ian lahir masa umur saya dua puluh lima tahun.”

“Bila madam pulang ke London?”

A few years ago. Tak lama lepas accident…”

“Maafkan saya, madam. Madam terlibat dalam kemalangan? Sebab tu ke kaki madam jadi macam ni?”

Puan Mariam mengangguk. Tiada riak kesedihan di wajahnya. “Lepas accident, tiga bulan saya di hospital. Lepas keluar, kakak saya ajak saya balik London. She wanted to take care of me. Dia pun sunyi lepas suami dia meninggal. Ian pulak sibuk kerja and my other daughter Iman tak tinggal di Malaysia. Tapi tak sampai setahun saya balik London, kakak saya meninggal. Tapi saya dah tak larat nak balik semula ke Malaysia…saya terus tinggal di sini. Ian pun decided to move his business here from Malaysia, untuk temankan saya.”

Terkejut Qistina mendengarkan Puan Mariam mempunyai seorang anak perempuan, bernama Iman. Ian Iskandar tidak pernah menceritakan tentang perkaran ini. “Madam ada anak perempuan?”

Yes. Dia dah berkahwin dan ada family dia sendiri. Dia tinggal di Paris.”

Bestnya! Dia selalu ziarah madam?”

“Adalah dalam dua-tiga bulan sekali…Did you know she is Ian’s twin sister?”

Ian Iskandar ada saudara kembar? Menarik! Mesti mata biru juga macam Ian Iskandar dan ibunya.

“Tak, madam. Saya tak tau.”

She looks nothing like me or Ian! Dia lebih kepada muka Melayu. She looks like her father…”

Walaupun hati Qistina ingin tahu ke mana perginya bapa Ian Iskandar, namun dia merasakan soalan itu berbentuk terlalu peribadi. Memandangkan ibu Ian Iskandar pulang ke London untuk dijaga kakaknya, ini bermaksud bapa Ian Iskandar tiada untuk menjaga isterinya sendiri.

I’m sure you’ll meet her the next time she comes down to visit me…”

“Saya tak sabar nak jumpa dengan Puan Iman. Madam ada cucu?”

Just one. Lelaki, tiga tahun. Lasak betul!”

Qistina tergelak. Dia tiada anak saudara. Abang dan kakaknya masih belum bersedia untuk berkeluarga. Masih tidak puas berseronok dengan kehidupan duniawi agaknya.

“Mesti comel, kan madam?”

Puan Mariam tersenyum. Dia terus teringatkan cucu yang seorang itu. Rindu dia kepada Daniel. Ingatan Puan Mariam kepada Daniel terganggu apabila Naseem kembali masuk ke dalam bilik untuk mengambil kembali dulang sarapan. Qistina juga membantu. Seusai berkemas, Qistina mencapai surat khabar yang sudah sedia terlipat di atas meja kecil bersebelahan dengan katil Puan Mariam.

“Saya bacakan surat khabar sekarang, ke madam?”

Puan Mariam mengangguk. “Mesti Qistina tertanya-tanya kenapa saya tak boleh baca sendiri kan? Sebenarnya, saya boleh baca sendiri, tapi rumah ni sunyi sangat. Saya saja nak dengar suara orang lain dalam rumah ni.”

“Sebelum ni tak pernah ada peneman ke, madam?”

“Hanya kakak saya. Bila saya complain pada Ian saya sunyi, dia yang mencadangkan saya mengambil seorang companion. Saya sebenarnya dah tak tau macam mana lagi nak bagi tau pada Ian yang saya sebenarnya nakkan menantu untuk menemani saya…tapi Ian ni terlampau sibuk dengan kerja dia. Sekejap sini, sekejap KL. Tak pernah nak bagi saya seorang menantu…” Semakin lancar Puan Mariam bertutur dalam Bahasa Melayu. Semakin berkeyakinan.

Qistina hanya diam. “Tapi sekarang Qistina ada menemani saya. Saya suka!” Qistina membalas senyuman ikhlas Puan Mariam. Gembira hatinya diterima sedemikian rupa.

Seperti yang diarahkan Ian Iskandar, Qistina mula membaca surat khabar kepada Puan Mariam. Pelbagai berita di dalam negara dan juga berita dunia. Puan Mariam tekun mendengar. Kekadang dia menggelengkan kepala apabila mendengar berita mengenai peperangan dan kematian.

Sedang Qistina membaca, Puan Mariam dapat meneka sesuatu. Gadis di hadapannya membaca surat khabar berbahasa Inggeris dengan begitu lancar sekali. Terkadang, tanpa sedarnya, intonasi dan cara sebutan sesuatu perkataan itu menyamai intonasi dan sebutan lidah warga British sendiri. Selama lebih satu jam, Qistina membaca surat khabar kepada Puan Mariam dan sambil-sambil itu, mereka membincangkan isu-isu berita yang dibaca. Pendapat Qistina ditanya dan didengar. Ternyata gadis ini begitu bijak di matanya. Memberikan pendapat-pendapat yang bernas lagi logik. Memberikan ulasan-ulasan yang mencabar mindanya.

Dengan kelancaran membaca dan bertutur dalam bahasa Inggeris, berserta ulasan-ulasan bernas daripada gadis itu, Puan Mariam pasti yang Qistina adalah seorang yang berpelajaran. Mustahil dia belajar setakat sekolah menengah sahaja. Cuma mengapa gadis itu mengambil keputusan untuk bekerja sebagai seorang peneman?

Gadis itu begitu ringkas menceritakan hal peribadi serta ahli keluarganya. Tidak jelas siapa ibu dan bapanya. Mungkin dia menyimpan rahsia. Namun Puan Mariam tidak bersangka buruk dengan Qistina. Hatinya mengatakan gadis di hadapannya seorang gadis yang baik. Sangat baik. Sebaik untuk dijadikan menantunya, mungkin?

Gadis penuh rahsia seperti Qistina haruslah ditangani dengan cara lain. Satu daripada cara yang dapat difikirkan adalah dengan membuatkan dirinya rasa terperangkap dan akhirnya terpaksa berterus-terang. Namun, dia tidak bercadang untuk memerangkap Qistina sekarang. Dia punyai banyak waktu lagi untuk meluangkan masa bersama Qistina. Mungkin juga Qistina sendiri akan berterus-terang dengannya apabila hubungan mereka menjadi lebih rapat suatu hari nanti.

Rutin harian Puan Mariam tidak banyak berbeza. Natalie Brown akan masuk selang dua jam untuk membantu Puan Mariam membuang air dan sebagainya. Puan Mariam dimandikan pada waktu pagi sebelum sarapan, dan pada waktu petang. Selepas minum teh pada jam 11.00 pagi, Puan Mariam akan berehat dan tidur sebentar sebelum makan tengah hari. Ketika itu, Qistina akan meninggalkan Puan Mariam bersendirian dan membuat halnya sendiri. Kadang-kadang dia memerap di dalam biliknya. Kadang-kadang dia akan ke dapur membantu Naseem. Natalie Brown pula tidak begitu mesra untuk dijadikan teman berbicara.

Salah satu tugas Natalie Brown adalah untuk membantu Puan Mariam melakukan senaman untuk kakinya. Puan Mariam jarang mahu menonton televisyen yang ada di dalam biliknya, melainkan untuk menonton berita. Qistina setia menemani sekiranya ada rancangan yang ingin ditontonnya.

Namun ada satu permintaan Puan Mariam yang tidak disangkanya. Setelah makan tengah hari bersama di dalam bilik Puan Mariam, Puan Mariam telah memintanya untuk mengambilkan wuduk untuknya agar dia boleh mengerjakan solat Zuhur. Rupanya, sebelum ini, Naseem atau Ian Iskandarlah yang akan mengambilkan wuduk untuk Puan Mariam. Terharu Qistina melihatkan Puan Mariam masih tidak melupakan tanggungjawabnya sebagai seorang Muslim, walaupun dia difahamkan bahawa Puan Mariam hanya memeluk agama Islam ketika ingin berkahwin dengan bapa Ian Iskandar. Fahamlah dia kini syarat yang dikenakan untuk calon yang dicari untuk menjadi peneman Puan Mariam dahulu mestilah beragama Islam.

Qistina selesai dengan tugasnya pada pukul 5.30 petang. Sebelum dia keluar dari bilik Puan Mariam, dia akan menyalami dan mengucup tangan Puan Mariam. Puan Mariam hanya mampu tersenyum. Senyuman penuh dengan rasa terharu.

Natalie Brown juga akan meninggalkan rumah keluarga Puan Mariam pada jam 5.30 petang dan akan kembali keesokan paginya. Keperluan Puan Mariam sepeninggalan Natalie Brown akan dijaga oleh Naseem. Hari Sabtu dan Ahad pula, tugas-tugas Natalie Brown akan dilakukan oleh jururawat gantian.

Selepas tugasnya selesai, Qistina akan menggunakan masa yang terluang sementara menunggu makan malam untuk menyelesaikan hal-hal peribadi, seperti mencuci pakaian, menggosok dan sebagainya. Teringin sangat untuk mendengar suara Timah, namun dia harus bersabar. Hari Sabtu nanti, selepas tamat waktu kerjanya, dia bercadang untuk keluar bagi mendapatkan sim kad yang baharu untuk telefon bimbitnya. Kemudian bolehlah dia berhubung dengan sahabatnya itu.

Hendak menulis surat pun, dia masih tidak tahu alamat rumah Puan Mariam ini. Qistina mengeluh. Mungkin soalan itu boleh ditanya secara terus kepada Ian Iskandar malam nanti. Memikirkan makan malam bersama Ian Iskandar nanti, wajah Qistina terus berubah menjadi suram. Kenapalah dia perlu makan malam dengan lelaki itu? Tidak selesa langsung!

Seperti malam pertama, Ian Iskandar banyak merenung gadis yang hanya tunduk sambil menikmati makan malamnya. Kalau Ian Iskandar tidak memulakan perbualan, Qistina akan kekal menyepi. Dia hanya akan menjawab sekiranya Ian Iskandar bertanyakan soalan kepadanya.

Pulang dari pejabat tadi, Ian Iskandar terus mendapatkan ibunya. Tidak sabar dia ingin mengetahui pendapat ibunya tentang gadis itu. Ternyata ibunya amat menyenangi gadis itu. Ian Iskandar mendapat pujian daripada ibunya kerana telah membuat pilihan yang tepat. Cuma dia pelik dengan cara ibunya mengukirkan senyuman kepadanya apabila mengatakan Ian Iskandar ‘telah membuat pilihan yang tepat.’ Seolah-olah ada maksud tersirat di situ.

So how was your first day?”

Qistina melangut. Sepasang mata biru itu mula membuatkan dia tidak tenteram.

“Okey, Encik. Tak ada apa-apa masalah.” Qistina menjawab perlahan. Dia tunduk kembali.

Ian Iskandar mengeluh perlahan. Susah betul hendak mendengar suara gadis itu.

“Awak ni memang macam ni, ke?”

Qistina hairan. Wajahnya didongakkan sekali lagi. “Macam ni macam mana, Encik?

“Suara awak mahal sangat ke? Awak tak boleh nak elaborate ke setiap balasan awak tu?”

“Maaf, Encik. Errr…mungkin saya jetlag…” Qistina beralasan. Panahan mata Ian Iskandar membuat Qistina tidak senang duduk. Menerbitkan debaran di dada. Reaksi yang tidak difahaminya.

“Alasan! Awak kalau keluar dating, takkan senyap macam ni?” Ian Iskandar cuba mengorek rahsia hati Qistina.

Seumur hidup Qistina, dia hanya pernah keluar berdua dengan Remy sahaja. Sebelum ini, dia akan pastikan yang dia akan keluar beramai-ramai, walaupun pada asalnya dia dijemput untuk keluar bertemu janji oleh mana-mana pelajar lelaki yang berminat dengannya. Namun, kerana dia tidak mahu memberi harapan palsu kepada mereka, dia akan mengajak rakan-rakan yang lain untuk turut serta, sama ada untuk menonton wayang, menjamu selera atau sebagainya.

“Saya…saya sebenarnya tak biasa pergi dating Encik. Saya tak biasa keluar berdua dengan lelaki…” Qistina merasa segan.

Entah mengapa Ian Iskandar merasa amat senang hati mendengar balasan Qistina itu. Lega! “Awak ni memang pendiam ke?”

“Tak jugak, Encik. Saya cuma rasa kekok dengan orang yang saya tak kenal…” jelas Qistina.

“Awak suka ibu saya?” Ian Iskandar masih menyoal.

“Suka, Encik. Saya senang menemani ibu Encik.” Ian Iskandar dapat melihat keikhlasan di wajah gadis itu.

“Saya nak mintak tolong dengan awak, Qistina…” pinta Ian Iskandar.

Qistina meletakkan sudu yang berada di tangan di atas pinggan. Dia memandang ke wajah Ian Iskandar. Permintaan Ian Iskandar tadi dibuat dengan suara separuh merayu. Qistina tertanya-tanya apakah pertolongan yang dimaksudkan Ian Iskandar tadi.

“Ada apa, Encik?”

“Seperti yang awak tau, Natalie adalah jurururawat peribadi ibu saya. Kalau tak de Natalie, mummy tak akan nak buat senaman untuk kakinya seperti yang diarahkan doktor. Dia langsung tak kisah. Doktor peribadi mummy pulak akan datang melawatnya dua kali seminggu. Hari Jumaat dan hari Selasa. Doktor ada menasihatkan agar ibu saya membuat satu lagi operation di kakinya, tapi dia berkeras tak mau. Ada mummy cerita pasal kenapa dia tak boleh berjalan pada awak?”

“Ada, Encik. Accident katanya.”

“Memang accident. Mummy yang bawak kereta. Kaki dia tersepit teruk. Mummy jadi lumpuh. Masa kat hospital pun, operation kaki je dua kali. Sebelum operation yang ketiga dibuat, mummy balik ke London. Puas saya dah pujuk dia, namun dia berdegil. Dia tak mahu operate lagi. Saya pun tak tau kenapa…”

“Jadi, Encik nak saya buat apa?”

“Saya nak awak cuba pujuk ibu saya untuk melakukan operation tu. Harapan untuk dia berjalan kembali lebih cerah…” Wajah Ian Iskandar berubah keruh. Pasti sedih mengenangkan nasib ibunya.

Qistina diam. Dia cuba memikirkan mengapa Puan Mariam nekad untuk tidak mahu dibedah lagi. Mesti dia ada sebab-sebabnya sendiri. Mustahil Puan Mariam tidak mahu berjalan lagi, seandainya pembedahan ketiga membolehkan dia berjalan semula.

“Encik, selepas dua kali operation tu, macam mana keadaan ibu Encik?”

Ian Iskandar mengeluh. Masih teringat bagaimana peritnya si ibu menanggung kesakitan ekoran kesan pembedahan. Segala pergerakan begitu menyeksakan. Ketika melalui pembedahan kedua pula, ibunya mengalami komplikasi tekanan darah tinggi. Hampir sahaja Ian Iskandar kehilangan ibunya. Mungkin disebabkan itu ibunya tidak mahu dibedah lagi.

Not good, especially during the second operation. We almost lost her…”

Qistina melihat garis-garis kesedihan di wajah Ian Iskandar. Hatinya tersentuh. Dia seolah-olah dapat merasakan kesedihan yang dirasakan lelaki itu. Pelik!

“Mungkin sebab tu ibu Encik tak mau dibedah lagi. Saya cuba, Encik. Tapi berilah saya sedikit masa untuk lebih mengenali ibu Encik dulu. Nampak pelik pulak kalau baru je mula bekerja, saya dah mula ungkitkan isu pasal pembedahan kaki dia…”

Ian Iskandar mempertimbangkan cadangan Qistina. Dia memahami logik di sebalik cadangan itu lalu bersetuju. “Baik…saya faham. Manalah tau ibu saya akan mengikut cakap awak pulak, kan? Cakap saya dia tak nak dengar dah…” Ian Iskandar tersenyum. Dada Qistina kembali berdebar melihat senyuman Ian Iskandar…‘Kenapa dengan aku ni?’

Qistina pantas bangun dan mengangkat pinggannya. “Encik, saya ambilkan kopi Encik kejap…” dan terus berlalu meninggalkan Ian Iskandar terpinga-pinga di tempat duduknya.

‘Kenapa pulak dengan dia ni? Tiba-tiba je dia lari?’

Apabila ditinggalkan berseorangan dengan secawan kopinya, Ian teringat kembali kata-kata ibunya petang tadi. “She’s a very intelligent girl, Ian. She reads the paper better than some of the newscasters I’ve seen on TV. She has her own opinions. She speaks her mind. What else do you know about her?”

Not much mummy. She is a very private person. She won’t volunteer any information unless I ask...

“Hmmmm…it’s okay, Ianwe have to respect her privacy, right? But I’m sure in time, I will get to know her a litlle better…”

Sejak pertama kali Qistina bertutur bahasa Inggeris ketika sesi temubual di pejabatnya di Kuala Lumpur lagi, Ian Iskandar sudah mengesyaki Qistina bukan seorang yang cuba digambarkannya. Detik hatinya tidak pernah salah. Kini ibunya pula mempunyai perasaan yang sama.

Yang pasti, Ian Iskandar tidak dapat melupakan gadis itu walaupun sesaat, sejak dia melangkahkan kaki keluar dari rumah ibunya untuk ke pejabat pagi tadi. Ingatannya akan tertaup kepada wajah gadis itu, senyumannya, kegelisahannya dan kesedihan melalui pancaran matanya. Mengapa dia tidak tentu arah sejak bertemu gadis itu? Apakah kuasa sakti yang ditaburkan gadis itu kepadanya. Lenakah tidurnya malam nanti? Ah, perasaan yang datang itu sungguh asing baginya. Tidak dipinta namun tidak terhalang. Haruskah dibiarkan sahaja perasaan itu menular tanpa batasan? Ian Iskandar tidak tahu…