DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Google+ Followers

Monday, 16 January 2017

Oh Boy! - Bab 10

“AIK! Ti’ah datang lagi?” Hero buat-buat
terkejut sedangkan inilah waktu yang paling dia
nanti-nantikan. Waktu Fatiha balik daripada kerja. Izzul,
awal-awal lagi dah bersiap sedia dengan alasan sibuk di stor
untuk mengelak daripada bertembung dengan adiknya.
“Cepatlah, isi bakinya.” Fatiha bercakap tanpa
memandang muka Hero di sisi yang sudah terjengul di
tingkap keretanya.
“Berapa?” Hero menyoal dengan senyuman nakal.
“Empat puluh, kan?” soal Fatiha geram. Kad Petron
dihulurkan.
Hero menyambut dengan senyuman. Sempat dia
panjangkan tangannya untuk menyentuh kekura tangan
Fatiha. Gatal!
“Isy dia ni!” Fatiha menarik tangannya. Nakal
sungguhlah Hero ni. Nakal dan gatal. Kenapalah dia mesti
selalu berhadapan dengan Hero sekarang ni? Meluat betul!
Hero pula, tak habis-habis naikkan darahnya.
“Hari ni lagu Europe pulak dia layan. Jiwa rock betul
Ti’ah ni.”
‘Perasan aje dia...’ bisik hati Fatiha. Memang dia
sukakan lagu rock lama. Tak salah sepatutnya. Diperlahankan
radio di dalam kereta. Tak nak dengar nyanyian karut Hero
lagi. Boleh pekak telinganya kalau dengar suara itu setiap
hari.
“Tunggu ya, sayang.” Hero pergi ke kaunter.
Baki duit Fatiha semalam hanya dibawa RM10 ke tempat
kerja. Besok dia bawa lagi RM10 sampailah RM40 tu habis
digunakan nanti. Dia memang nak catu minyak kereta Fatiha.
Biar padan dengan muka gadis itu. Jual mahal sangat! Lagi
Fatiha nak mengelak daripadanya, lagi dia akan buat Fatiha
serabut dengan dia sehingga Fatiha tiada pilihan lain selain
menerimanya.
“Kenapa sepuluh lagi?” rungut Fatiha apabila angka
pada pam itu menunjukkan 10.00. Memang tak berjaya dia
nak lepaskan diri daripada Hero nampak gayanya.
“Banyak tu aje duit abang bawa. Besok datang lagi
ya, sayang?” Hero menjawab tanpa rasa bersalah.
“Awak tipu, kan?” soal Fatiha tak percaya.
“Tak. Sungguh ni... tengok!” Hero keluarkan poket
seluarnya. Kemudian, poket bajunya juga ditayang kepada
Fatiha. Tak cukup dengan itu, dompetnya dibuka. Adalah lima
enam helai duit RM1. Duit untuk dia makan.
‘Harap aje muka handsome, duit banyak itu aje
dekat dalam dompet? Memalukan!’ kutuk Fatiha dalam
hati. Entah-entah lima enam keping duit RM1 itu pun baki
daripada duit dia semalam. Dasar Hero zero!
“Awak ni macam... eeee...” Fatiha genggam stereng.
Rasa nak bubuh penampar dekat pipi Hero. Perangai macam
tahi unta! Dia yakin yang duit bakinya semalam sudah habis
‘dimamah’ Hero.
“Besok bawak 30. Kalau awak guna duit tu memang
siaplah!” marah Fatiha.
Hero hanya sengih. ‘Jangan harap aku nak bawak
semua!’
“Take care. Pandu elok-elok, Ti’ah.” Hero
melambai-lambai.
Fatiha pula naikkan penumbuk.
Hero tergelak kecil. Dia dapat rasa ada ‘chemistry’
dalam hubungan mereka. Kimia yang kalau digabungkan,
pasti akan meletup satu makmal. Tak apalah... meletup pun
meletuplah! Dia tak kisah...
FATIHA MASIH lagi menyeranah. Tak sangka yang Hero
berani berbuat begitu kepadanya. Mujur juga Hero tak cakap
yang duitnya sudah habis dibelanjakan. Kalau habis, entah
macam manalah dia nak berhadapan dengan lelaki itu lagi.
Ya, RM40 bukannya banyak sangat pun bagi sesetengah
orang. Dan dia pun tak rasa jumlah tu besar sangat.
Cuma, kalau Hero yang habiskan, dia rasa ralat
sangat. Tentu lelaki itu habiskan untuk tujuan yang tak
berfaedah. Bukannya boleh percaya si Hero tu. Kerana geram,
dia bertindak menguatkan nada lagu yang didengarnya.
Daripada volume 9, dipulas menjadi 15. Lagu kegemaran dia
sedang berkumandang. Smoke On The Water.
Tapi... kenapa dia terbayangkan muka Hero sewaktu
lelaki itu bergari dan berjalan menghampirinya dulu? Lagu
itu diperlahankan semula.
“Bencinya aku!” cemuhnya sendiri. Mata kalih
pada radio, cuba alih lagu lain. Sekarang lagu itu bukan
kegemaran dia dah. Lagu Soldier of Fortune berkumandang.
Dia memandang ke depan semula.
Automatik kaki menekan brek sekuat hati. Mata
memandang ke cermin pandang belakang. Clear! Mujurlah
dekat Berembang itu tiada kenderaan sangat yang lalu-lalang.
Brek ditekan mengejut hanya disebabkan seekor kucing yang
duduk di tengah jalan.
Fatiha menghentikan keretanya ke bahu jalan. Dia
turun dan berjalan ke arah kucing itu.
“Hai, meow... awak buat apa kat sini?” soalnya
dengan suara halus. Itulah tabiatnya setiap kali dia ternampak
kucing. Mesti nak bercakap dengan kucing.
Kucing itu menggesel-geselkan badan di kakinya.
Fatiha pandang ke kiri dan ke kanan. Kucing itu didukung
dan dia berlalu ke tepi jalan.
“Mana tuan awak ni?” soalnya sambil memerhati
sekeliling. Tiada rumah di situ. Melihat keadaan kucing
itu, dia yakin kucing itu tidak bertuan. Lihatlah betapa tak
terurusnya kucing tersebut. Mesti baru lepas kena buang.
“Kesiannya awak. Ikut akak balik nak?” soalnya yang
mula membahasakan dirinya kakak.
FATIHA MENGGELIAT sebaik sahaja terdengar bunyi enjin
motor. Sudah menjadi rutin hariannya untuk tidur lewat
sebab hampir setiap malam abangnya balik lewat ke rumah.
Dan dialah yang kena bukakan pintu rumah yang sudah
dikunci.
“Kali ni lambat sebab a...” Pelik melihat Hero ada
bersama abangnya. Lelaki kurus itu tersengih lebar. Baju
kerjanya masih tersarung di badan. ‘Macam mana Izzul boleh
balik sekali dengan Hero pulak ni? Bukan Hero bekerja ke?
Izzul jumpa Hero dekat mana?’
“Hai,” tegur Hero.
Fatiha hanya menjelingnya.
“Dia buat apa dekat sini?” soalnya kepada si abang.
Tak sudi dia nak tanya sendiri kepada Hero. Hero ni tak tahu
malu agaknya! Sekarang dah pukul berapa? Dia ingat elok
sangat bertandang ke rumah orang pada pukul dua belas
tengah malam?
“Ti’ah... janganlah nampak sangat muka tak suka
tu. Dia kawan aku. Tetamu aku. Dia berhak datang bila
aku jemput.” Izzul menegur. Kesian juga dia dekat Hero
kadang-kadang. Dilayan buruk oleh Fatiha. Sepanjang
berkawan dengan Hero, tak ada lagi lelaki itu menghasutnya
berbuat jahat.
“Kawan kau yang gatal... kan? Jangan tinggal ayat
belakang tu,” sinis Fatiha.
Senyuman Hero semakin melebar mendengarkannya.
Langsung tak terasa. Memang penyakit gatal dia menjadi-jadi
lepas dia tengok muka Fatiha dulu.
“Ti’ah... janganlah macam ni. Respek sikit dekat
kawan aku.” Izzul tiba-tiba rasa malu kepada Hero sedangkan
Hero biasa-biasa saja.
“Sorry.” Muka tak rela saja Fatiha mengucapkan
kata-kata maafnya. Dia terpaksa meminta maaf demi menjaga
air muka abangnya. Kalau ikutkan hati, tak ingin dia pandang
muka Hero, lelaki yang dah catu minyak keretanya.
“Ti’ah...” panggil Hero.
“Apa?” rengus Fatiha. Dengar suara Hero pun dia
rasa meluat.
“Abang tahu Ti’ah tak sukakan abang. Tapi abang
suka Ti’ah. Jadi, Ti’ah akan rasa meluat sepanjang masa sebab
memang hobi abang buat Ti’ah meluat. Abang suka tengok
mata hitam Ti’ah berguling-guling. Macam ninja. Laju aje.
Dushhh aaaa! Waaaa chaa!” Hero menyakat sambil buat
demonstrasi.
“Awak ni mabuk ke?” Fatiha tak faham. Kenapa
setiap kali dia nampak muka lelaki ini, dia rasa nak meletup?
Kalaupun Hero tak kacau, dia tetap rasa muka Hero tu seperti
satu sumpahan pada mood baiknya.
“Ti’ah!” Izzul bengang dengan cara adiknya bercakap.
Langsung tak ada rasa hormat.
“Abang dah tak sentuh air tu.” Hero menjawab
selamba.
‘Dah tak sentuh? Bererti dia pernah sentuh sebelum
ini? Dasar lelaki tak ada iman!’ bisik hati Fatiha.
“Awak masuk jel baru-baru ni sebab apa? Dadah?”
soal Fatiha lagi.
Izzul mendengus. Macam manalah dia nak suruh
adiknya hormatkan Hero? Fatiha ni, kalau orang yang dia tak
suka, memang payah dia nak layan elok.
Hero hanya tersenyum hambar dan
menggeleng-gelengkan kepalanya.
“Kalau sebab dadah, abang takkan bebas dalam masa
sehari tanpa ikat jamin,” jawab Hero, cuba bereaksi selamba.
Kalau bab dadah, dia memang tak usik dan tak
akan usik! Arwah bapanya meninggal disebabkan overdose
dadah sewaktu dia dan adik-adiknya masih kecil. Tentulah
mendengar sahaja perkataan dadah itu memberi kesan yang
sangat mendalam dalam dirinya.
Kalau arak, dia pernah usik sekali. Sampai
sekaranglah dia serik. Dia kemalangan sebab kepala pening
lalat selepas minum untuk kali pertama dulu. Kemalangan
itu meninggalkan parut yang panjang di bahagian kakinya.
Tak lupa juga, tempurung lututnya juga pecah gara-gara
kemalangan tersebut.
Teruk dia kena ceramah dengan ibunya dulu.
Bukannya dia serik sebab dia kemalangan pun. Kalau nak
ikutkan, banyak kali juga dia bercumbu dengan jalan tar.
Tapi dia serik sebab si ibu mengugut tidak mahu mengaku
dia sebagai anak jika dia menyentuh air itu lagi. Anak lelaki
memang akan kalah dengan air mata dan ugutan ibu yang
berbaur ‘tak-nak-mengaku-anak’ itu.
“Cakaplah sebab apa?” Fatiha membentak. Geram
pulak dia. Entah-entah betul tekaannya dulu. Mamat tu
ditangkap sebab mencabul.
“Sebab hari tu jodoh kita nak dipertemukan.”
‘Asyik bagi ayat chiaa chiaa aje mamat ni,’ Fatiha
berkata dalam hati.
“Cakaplah cepat.” Fatiha mendesak.
“Blackjack, tahu?” Hero menjawab dengan kiasan.
“Apa tu?” Kening Fatiha sudah bercantum. Hero
sengih nakal. Naifnya Fatiha!
“Sebab itulah,” jawab Hero selamba sebelum
berlalu masuk ke dalam rumah meninggalkan Fatiha yang
terpinga-pinga sendiri.
Izzul ketawa terkekeh-kekeh. Dia tahu adiknya tak
tahu apa yang dimaksudkan oleh Hero.
Bengang juga Fatiha dengan Hero. Tak dipelawa
masuk, tapi buat macam rumah sendiri. Pakai masuk macam
itu aje. Nampak gayanya, semakin keraplah dia tengok muka
gatal Hero.
“Meoww...” tiba-tiba bunyi kucing mengganggu.
“Ti’ah, kucing siapa ni?” Izzul menyoal.
“Aku,” jawab Ti’ah sepatah.
“Heee, kenapa bawak balik? Heeee... kotorlah!
Tengok tu telinga dia macam berkurap. Banyak-banyak
kucing, kenapa yang ini kau bawak balik?” Izzul membebel.
Fatiha mencemik. Bukannya teruk sangat pun
keadaan kucing itu. Comot, memang comot. Tapi telinganya
berkurap sedikit saja. Macam luka pun ada gayanya.
“Besok lepas aku mandikan dia, aku bawaklah pergi
vet. Kesian dia. Aku nyaris nak terlanggar dia tadi. Macam
takde tuan aje, aku bawak baliklah. Mak takde bising pun,”
kata Fatiha.
Hero yang mendengar kisah itu? Jatuh hati lagi
dan lagi terhadap Fatiha. Ada sifat perikemanusiaan dan
penyayang. Sejuk hatinya.
“Comel ni kalau bulu dia okey. Kalau mandikan dia
apa semua, cute jugak ni. Colour hidung dia lain, tu yang
lawa,” ujar Hero sambil bercangkung dan menilik kucing
yang berwarna coklat dan bertompok putih di bahagian
hidung itu.
“Kan?” Tiba-tiba Fatiha ketap bibir. Tak sangka yang
dia bersetuju dengan kata-kata Hero itu.
Hero pula sudah tersenyum bahagia. Cukuplah
sekali Fatiha bersetuju dengannya, dia rasa bahagia buat
selama-lamanya.
“Geli aku,” Izzul menggeliat kegelian. Izzul mana
sukakan kucing. Tak kisahlah comel ke tak comel, dia
memang tak suka kucing.
“Buatkan air untuk Hero, Ti’ah.” Arah Izzul.
“Buatlah kau. Kawan kau, bukan kawan aku.” Fatiha
angkat bahu.
“Takpe weh, tak payah susah-susah.” Hero angkat
tangan. Kesian pula dekat Fatiha. Dia bukannya nak susahkan
Fatiha pun. Dia datang sebab nak tengok muka Fatiha aje.
Dia rindu.
“Buatlah.” Izzul jegilkan matanya.
Fatiha mendengus. Dia membentak sambil berjalan
ke arah dapur. Izzul meminta diri daripada Hero untuk ke
dapur juga. Ada benda yang dia nak cakapkan kepada Fatiha.
“BOLEH TAK lepas ni kau jangan sebut perkataan ‘dadah’
depan dia?” soal Izzul tiba-tiba.
Fatiha yang memegang cawan itu terkejut. Dia tak
perasan langsung abangnya turut ke dapur.
“Kenapa pulak? Badan dia kurus. Macam orang main
dadah,” selamba Fatiha berkata-kata. Tak ada rasa bersalah
langsung. Semua perkara yang melibatkan Hero, dia takkan
rasa bersalah pun kalau menggoreskan hati lelaki itu. Padan
muka! Perangai macam tenuk!
“Dia sensitif dengan perkataan tu. Jangan main
tuduh-tuduh.” Izzul berkata lagi. Dari tadi dia nak tegur
adiknya tentang hal itu tetapi Hero ada sekali. Dia tak nak
nanti suasana kekok menemani mereka bertiga, jadi dia buat
keputusan untuk menegur adiknya di dapur saja.
“Kenapa nak sensitif? Dia tu faham ke maksud
sensitif?” Nak tergelak Fatiha mendengar abangnya membela
kawan tak senonoh dia tu.
“Arwah bapa dia meninggal sebab dadah waktu dia
kecil. Overdose. Sebab tu dia sensitif.”
Tangan Fatiha terhenti membancuh kopi. Terkejut
mendengarnya. Baru tadi dia fikir yang dia takkan rasa
bersalah dengan Hero, sekarang dia mula rasa bersalah.
Bukan setakat bersalah, dia mula rasa simpati.
“Mana aku tahu. Dah dia nampak tak terurus macam
tu... aku ingatkan dia main dadah.” Fatiha menggumam.
“Banyak benda yang kau tak tahu tentang dia. Aku
tak nafikan yang dia tu nakal. Tapi aku tahu dia ada hati yang
baik. Dan... dia takkan sesekali sentuh dadah.”
“Baik my ass,” cemik Fatiha. Hero masih berhutang
RM30 duit minyak keretanya!
“Jangan nilai dia atas perwatakan dan penampilan
dia. Dia tu jenis buat baik, tak suka nak tunjuk.” Izzul
membela rakannya lagi. Dia kenal lama dah Hero tu. Perangai
Hero masih sama macam dulu-dulu. Easy going. Tak nampak
macam ada masalah.
“Dan buat jahat, dia suka menunjuk-nunjuk.” Fatiha
mencemik.
Izzul tarik nafas sedalam-dalamnya. Sabar, Fatiha
langsung tak tahu-menahu tentang jasa Hero terhadapnya
dulu. Dan dia tak mahu menceritakan tentang hal itu kepada
Fatiha kerana ia akan memburukkan dirinya sendiri.
“Just... tolong jangan sebut perkataan dadah tu lagi,
boleh tak? Tu aje aku minta daripada kau.” Izzul kerut kening.
“Okey,” jawab Fatiha. Sebenarnya dia masih rasa
bersalah. Malam ni dia takkan dapat tidur lena mengenangkan
rasa bersalahnya terhadap Hero.
FATIHA MENGUAP untuk kali yang entah ke berapa.
Mengantuk sungguh dia rasakan. Hero dan Izzul tak ada
tanda-tanda hendak berhenti berborak. Rancak sekali.
Sesekali kedengaran mereka ketawa perlahan dan bertumbuk
perlahan sesama mereka. Mungkin menghormati si ibu yang
sedang pulas tidur.
Fatiha tak faham. Kenapa kalau lelaki sama lelaki
bergurau, mesti nak tumbuk bahulah, sekeh kepalalah? Tak
boleh ke tangan tu duduk diam? Lepas tu, kalau dapat gelak...
sampai berguling-guling di atas lantai. Seronok betul. Apa
yang mereka ketawakan pun dia tak tahu.
“Ti’ah, pergilah tidur kalau mengantuk. Dari tadi
menguap. Jangan risau, abang tak buat hal punyalah. Tak
perlu jadi pengawal,” tegur Hero tiba-tiba. Dari tadi dia
perasan Fatiha menguap.
Fatiha hanya memandang ke arahnya dengan
pandangan kosong. Sibuk aje!
“Ada dua orang bekas banduan dekat rumah ni.
Bahaya!” sindir Fatiha.
Hero ketawa tanpa suara. Dia terlupa Izzul itu
juga bekas banduan. Tapi apa Izzul nak buat dengan rumah
sendiri? Paranoid sungguh Fatiha ni.
“Ti’ah.” Izzul jeling adiknya.
“Okeylah... dah lewat ni. Aku chow dulu.” Hero
kerling jam. Kalau rakan-rakannya masih melepak di Kedai
Encik Rosli di Simpang Tiga, dia akan singgah dulu di situ.
Hari ini mood dia baik, jadi dia rela memanjat pagar rumahnya
dan menyelinap masuk macam ninja. Memandangkan ibunya
sudah tahu tentang pekerjaannya, sepatutnya tiada masalah
lagi kalau dia balik lewat. Bukannya selalu dah. Kut? Hehehe...
“Okey. Elok-elok bawak motor tu, weh. Banyak lembu
dekat kawasan gelap tu. Kekadang, kambing. Malam-malam
macam ni tambah-tambahlah bahayanya,” pesan Izzul.
Siapalah yang dia cuba nak pesan? Hero itu kan sudah lebih
berpengalaman hidup di kampung berbanding dia.
“Kiranya ikut nasiblah ek aku bakal terjumpa apa?”
gurau Hero.
Izzul sengih dan mengangguk.
“Kalau terjumpa sesuatu yang terbang?
Member-member saya ramai yang dah terjumpa benda tu.”
Tiba-tiba Fatiha mencelah dengan senyum senget. Sengaja
nak takutkan Hero. Asyik dia saja yang kena sakat oleh lelaki
itu.
Berubah pucat muka Hero dibuatnya. Izzul pula
sudah terkekeh-kekeh gelak.
“Tak namanya Herolah kalau takut,” jawabnya tidak
lama kemudian. Halkumnya turun naik.
‘Eleh! Takut juga sebenarnya tu. Saja buat berani.’
Fatiha menceber. Dia masuk tidur setelah yakin Hero
benar-benar pulang.
Hero pula, selepas menghidupkan enjin motor,
bermacam-macam doa yang dia baca. Waktu-waktu begini,
barulah dia bersyukur kenapa ibunya merotannya jika dia liat
hendak pergi mengaji sewaktu kecil dulu. ‘Terima kasih, mak.
Aku sayang kau!’
Sepanjang perjalanan pulang ke rumahnya, mulut
Hero terkumat-kamit membaca doa ringkas yang dia masih
ingat. Ini semua gara-gara Fatiha! Walaupun sekarang dia
dah cukup dewasa, tapi kadang-kadang muncul juga perasaan
takutkan hantu itu.
“Allah!” Terlucut perkataan itu sebaik sahaja dia
ternampak bayangan putih terpacak di sebelah tiang elektrik
di tepi jalan. Baru sekarang dia ingat Allah.
Tangan sudah terketar-ketar. Buat masa ini, berpatah
balik bukanlah pilihan yang tepat sebab dia dah begitu hampir
dengan jalan besar. Nak tak nak, dia terpaksa kuatkan iman
untuk merentasi ‘si putih’ itu.
Sebaik sahaja motor menghampiri tiang tersebut,
dia menyeranah sendiri.
“Siapalah yang letak banner menegak bentuk orang
macam tu? Bengong betul!” Akibat geram, dia meludah ke
tepi jalan bagaikan meludah banner tersebut. Menakutkan
dia saja.
Baru saja nak memulas minyak, kaki terpaksa
menekan brek mengejut. Lintasan beberapa ekor kambing
di kawasan gelap itu memeranjatkannya. Sudahlah debaran
banner tadi tak hilang sepenuhnya lagi, boleh muncul pula
kambing tengah malam buta begitu!
‘Hesy, dua-beradik tu memang berdaulat!’ hatinya
membentak. Apa yang disebut Izzul dan Fatiha itu seolah-olah
menghantuinya. Rasa-rasanya, dia boleh terkena strok
kalau ada satu lagi perkara yang memeranjatkannya. Sebab
Fatihalah ni, dia dah mula rasa insecure untuk pulang lewat
pagi.
“LAMBAT KAU balik kerja hari ni?” tegur Jemi sebaik sahaja
Hero menyertai mereka yang sedang melepak di kedai Encik
Rosli. Seperti sebelumnya, Hero menanggalkan baju kerjanya
untuk mengelakkan dia ‘dipulau’ oleh rakan-rakannya.
“Balik lama dah, singgah rumah awek aku dulu.”
Rokok pada tangan Jemi ditarik lantas dihisap selamba.
“Ada awek pulak? Sejak bila ni? Yang mana satu?
Bukan kau dah lama clash ke?” soal Kudin pula bertubi-tubi,
disertai dengan anggukan rakan-rakannya yang lain.
“Bukan yang tu,” Hero jawab selamba. Dia sendiri
pun dah lupa rupa bekas kekasihnya yang terakhir itu.
“Habis?” soal rakan-rakannya serentak.
“Adalah...” Hero berahsia. Kali ini, dia tak nak
ceritakan dekat sesiapa pun tentang Fatiha. Nanti rakannya
ingat nasib dan perangai Fatiha sama dengan bekas-bekas
kekasihnya dulu. Liar. Kalau boleh, dia nak jaga baik-baik
nama Fatiha. Lagipun, Fatiha juga tinggal di daerah yang
sama. Buatnya mereka semua mengenali Fatiha, macam
mana? Lebih memalukan kalau mereka tahu yang dia dengan
Fatiha tu bukannya ada apa-apa.
“Oh, kali ni rahsia? Dah tak nak bawak jumpa kita
orang dah ek?” Muka Eddy nampak nakal semacam. Eddy pun
macam Hero juga. Ada awek, tak pernah lekat. Cuma dia lebih
ligat berbanding Hero dalam soal perempuan. Hero pula lebih
ligat nak berjudi.
“Tak boleh, tak boleh. Awek ni untuk aku kahwin
nanti.”
Sebaik sahaja Hero bersuara, Jemi yang sedang
minum air tersedak dan habis tersembur keluar air di dalam
mulutnya. Terkejut mendengar perkataan ‘kahwin’ dari
mulut Hero.
Tak lama kemudian, mereka masing-masing tergelak
sampai terbahak-bahak.
“Kau melawak apa ni weh?” Kudin gelak sampai
matanya berair. Muka pun sudah naik biru sebab sesak nafas
dek ketawa yang melampau.
“Apa lucu sangat hah?” Hero bersandar ke kerusi,
merenung wajah sahabatnya seorang demi seorang. Sakit
hati sebab selalu menjadi bahan gelak rakan-rakannya.
Mentang-mentanglah dia dalam proses nak berubah sekarang,
semakin teruk dia kena bahan.
“Asal tiba-tiba sebut pasal kahwin ni, Hero? Dia
pregnant ek?” soal Kudin bermulut cabul.
“Hesy, kau ni! Mulut tu macam minta penumbuk.”
Laju Hero menggeleng-gelengkan kepalanya. Dia dah
tanam tekad dalam diri, gadis seperti Fatiha tidak akan
dirosakkannya. Itu demi menjaga hubungan persahabatannya
dengan Izzul, dan juga demi menjaga maruah Fatiha sendiri.
“Yalah, tak pernah-pernah kau sebut pasal kahwin,”
Kudin mencemik.
“Seru dah sampai,” jawab Hero selamba.
“Puih, seru! Yang duk seru dekat masjid tu hari-hari,
tak sampai pulak kat kau ek?” Eddy, bajet-bajet alim bersuara.
Padahal dia pun dua kali lima. Setiap kali azan subuh dan
zuhur berkumandang, dia bantai tidur.
“Tu lain...” Hero sengih tanpa ada riak bersalah.
“Ni balik lambat, singgah rumah awek. Bukan main
seronok lagi kau bermadu asmara ek?” Kudin menyoal penuh
sindiran.
Hero mencemik.
“Madu asmara ngek kau. Aku tak buat dahlah kerja
tu. Kau tuduh lagi, siap ek... aku dah cuci tangan.” Hero
angin apabila Kudin berkata begitu.
“Eh, baiknya kau... macam tak percaya aje!” Kudin
memandang rendah pada tahap iman Hero.
“Abang dia kawan aku. Aku lepak sekalilah.” Hero
rasa nak mengamuk. Bila kawan-kawan dia cakap macam tu,
mulalah akal liarnya teringatkan Fatiha.
“Oh, patutlah baik sangat...” Kudin ketawa mengejek.
“Abang dia? Siapa?” Eddy dan Jemi menyoal serentak.
Manalah tahu kut-kut mereka kenal ke?
“Adalah... buat masa ni, aku tak nak share sikit
pun maklumat tentang dia. Sulit. Dato' Siti cakap, Biarlah
Rahsia.” Hero berkata selamba sambil memulangkan semula
rokok yang dirampas tadi kepada Jemi. Dah nak pendek rokok
itu dihisapnya, barulah dia pandai nak pulangkan semula.
“Kedekut,” kutuk Jemi apabila Hero enggan bercerita
tentang kekasih terbaharunya.
“Mestilah!”
“Berapa lama dah kau bercinta dengan dia?” Eddy
menyoal. Mukanya serius.
“Masa bila aku cakap aku bercinta dengan dia?”
Soalan dibalas soalan.
“Kau cakap...”
Eddy tak sempat bersuara, Jemi dah menyampuk.
“Ni mesti syok sendiri.” Jemi tahu Hero mesti
rahsiakan perihal perempuan tersebut sebab mereka tak
declare apa-apa lagi. Biasanya apabila Hero dapat awek baru,
mesti dia dah kecoh. Berlagak sana sini. Siap tunjuk gambar
lagi. Konon hanya dia yang boleh tackle awek cantik.
“Ni mesti kena reject! Kahkahkah!!” jerit Kudin
sambil tergelak besar sehingga menyebabkan pelanggan lain
memandang mereka dengan pandangan tak senang.
Hero rasa malu apabila diejek begitu. Dah memang
betul pun dia kena tolak dengan Fatiha.
Jemi dan Eddy pun mengekek-ngekek gelak tanpa
mempedulikan pandangan orang lain. Lantaklah! Mereka
pun pelanggan juga di situ. Nak hairan apa? Mana ada papan
tanda yang mengarah mereka untuk bercakap perlahan atau
tertulis ‘dilarang gelak’.
“Hei coyuk, diamlah!” Hero berdiri, dia
menempeleng belakang kepala Kudin. Geram apabila semua
mata memandang mereka. Lebih memalukan, satu kedai tu
tahu yang dia kena reject!
“Aku bersimpati dengan kau, Hero.” Bahu Hero
ditepuk-tepuk Eddy.
Hero mendengus. Kenapalah dia asyik kena bahan
saja? Tak boleh ke mereka melepak macam biasa? Berkongsi
rokok, berbincang pasal nak beli nombor apa besok.
Sekalipun dia dah tak boleh beli nombor, dia masih boleh
suruh rakannya membelikan untuknya. Tak pun, dia masih
boleh berikan idea nombor apa kawannya patut pow besok.
Itu tak dikira melanggar perintah abahnya, bukan?
“Nama aje Hero...” ejek Kudin. Sampai berair
matanya ketawakan Hero. Tengok muka kelat Hero itu pun
mereka dah dapat agak yang Hero kena reject. Tak sangka, ada
juga perempuan yang cerdik akal untuk menolak Hero. Kalau
dia jumpa perempuan tu, memang dia nak sembah-sembah.
“Skill mengurat tetiba tumpul ekkk?” Jemi pula
mencurahkan minyak ke api yang sudah marak.
“Haram J.” Hero mencarut. Tapi punggungnya
masih di kerusi. Tak berniat nak tinggalkan rakan-rakannya
yang begitu seronok membahan. Tak namanya Herolah kalau
cepat sentap, cepat emosi...
Kamus Oh, Boy!
*coyuk - binatang hidung penyek a.k.a
khinzir*

Oh Boy! - Bab 9

IZZUL tanggal baju kerja yang dipakai dan
disorokkan ke bawah seat motornya sebelum dia masuk ke
dalam rumah. Fatiha tentu sedang menonton TV di ruang
tamu. Kepada Hero, dia katakan adiknya sudah tidur sebab
dia tak nak Hero melekat di rumahnya sampai lewat malam.
Memandangkan dia dah tahu tujuan Hero ke rumahnya
semata-mata untuk berjumpa dengan Fatiha, lebih baik dia
elakkan Hero daripada kerap datang ke rumahnya. Nanti naik
lemak pula si Hero itu.
“Baru sekarang kau balik?” teguran Fatiha itu
memeranjatkannya. Nyaris dia tak bersilat. Soalan adiknya
diabaikan.
“Dah pukul berapa ni?” Fatiha menyoal dengan lagak
seorang ibu. Ibu mereka sudah pun lena diulit mimpi.
“Nek Wan, aku keluar melepak ajelah.” Bohong
Izzul.
“Melepak sampai pagi? Dengan budak tak matang
itulah agaknya.” Fatiha mencemik. Terbayang muka gatal
Hero. Automatik dia menjulingkan matanya ke atas. Nampak
gayanya Hero dah berjaya mempengaruhi abangnya itu.
“Kau pasal apa tak tidur lagi?” Izzul menyoal.
Dia sendiri tak boleh jangka pukul berapa adiknya tidur.
Kadang-kadang awal. Kadang-kadang lewat.
“Kalau aku tidur, siapa nak bukakan pintu untuk
kau? Daripada kau ketuk tingkap bilik aku waktu aku tengah
lena tidur, baik aku tunggu kau balik dulu,” ujar Fatiha. Dia
paling pantang apabila tidurnya terganggu.
“Aku suruh bagi kunci kat aku, kau tak nak bagi.”
Izzul terasa macam dia itu budak kecil pula kerana dikawal
oleh adiknya sendiri.
“Ah, malas aku. Nanti kau hilangkan lagi.”
“Kejadian tu dua tahun lepas dah. Aku boleh
bertanggungjawab jaga kunci, okey?” rungut Izzul. Dulu,
sewaktu mereka tinggal di Selangor, dia pernah terhilangkan
kunci rumah mereka. Mengamuk Fatiha sebab terpaksa
pecahkan mangga dan tukar tombol pintu yang baru.
“Dua tahun pun kau masih tak boleh dipercayai. Ni
kenapa lewat sangat balik?” Fatiha masih tak berpuas hati.
Semenjak dia mengikat jamin abangnya beberapa hari lepas,
setiap jam pergerakan abangnya pun dia nak tahu kalau
boleh. Takut Izzul tak berubah-ubah.
“Adalah hal aku.” Izzul berahsia. Malulah dia nak
mengaku yang dia sudah bekerja.
“Dengan si gatal miang tu, kan?” soal Fatiha sambil
menjeling Izzul dengan tajam. Bergolek-golek mata hitamnya
setiap kali teringatkan Hero.
“Dia tanya aku, hantaran kau berapa. Aku rasa dia
memang nak kat kaulah.” Izzul ubah topik.
Serentak itu Fatiha menggeliat kegelian.
“Eee, geli! Dia tu ada masalah mental ke apa?”
“Jangan risau. Aku pun tak nak beradik iparkan
lelaki ligat macam dia. Aku cakap hantaran kau 30K.” Izzul
terkekeh ketawa sendiri apabila teringat muka kelat Hero
tadi.
“Kenapalah kau tak letak 100K terus?” ceber Fatiha.
“Tiga puluh tu dah kira banyak, okey? Aku yakin
sangatlah dia takkan mampu.” Izzul bersuara.
“Kalau dia mampu pun memang aku tak nak dekat
dia.” Fatiha bangkit. Dia nak tidur.
“Ni, boleh tak bagi aku kunci? Nanti tiap-tiap hari
kau kena tunggu aku balik lewat,” ujar Izzul.
“Tak. Nanti bila kau dah pegang kunci, kau akan
balik pagi buta.” Fatiha berkata lantas menutup TV. Dia
masuk tidur tanpa ucapan selamat malam kepada abangnya.
Izzul mengeluh. Payah pula kalau macam ni. Dia
nak melepak selepas balik kerja pun tak boleh. Nanti dia kena
buat kunci pendualah tanpa pengetahuan Fatiha.
“KAU KE mana, Hero? Dah lewat malam baru reti nak balik.
Ingatkan betullah nak berubah. Tapi tetap juga balik lewat.
Sampai ke pagi aku menunggu kau balik,” bebel Badariah
sebaik sahaja wajah Hero menyapa matanya.
“Kerja.” Hero melabuhkan punggung ke sebelah
ibunya. Dah bersedia hendak dipukul. Mujur juga ibunya
belum tidur lagi. Kalau tidak, panjat pagar sekali lagilah dia.
“Kerja apa? Bau petrol kuat sungguh kau ni,” komen
Badariah sambil mengembangkan hidungnya.
“Minyak tumpah kat seluar tadi,” jawab Hero. Dia
bukan sengaja pun tumpahkan minyak tu. Tapi gadis tadi isi
minyak banyak sangat sampai tertumpah keluar. Dia mana
tahu isian tangki kereta gadis itu. Sepatutnya gadis tersebut
lebih arif berapa banyak minyak yang boleh diisi dalam tangki
keretanya.
“Minyak tumpah?”
“Ya, ni ha, baju kerja orang. Orang kerja pump boy
dekat Petron. Jangan risaulah lepas ni kalau orang balik
lewat.” Gumpalan baju kerja itu dibuka dan dibentangkan di
atas paha ibunya.
Badariah mati kata. Perlahan-lahan bibirnya
mengukir senyuman. Tak sangka langsung dia yang Hero
betul-betul bekerja.
“Tak sangka kau serius.”
“Baru hari pertama mak. Jangan nak gembira
sangat,” pesan Hero. Takut ibunya berharap lebih. Dia
menaikkan kakinya ke sofa. Dia mengubah posisi dengan
meletakkan kedua belah kakinya ke atas paha si ibu. Tangan
Badariah automatik mengurut lembut paha anaknya.
“Mak tahu kau boleh buat,” ujar Badariah.
Hero memejamkan matanya dan hanya diam. Tak
mahu berjanji apa-apa.
“Nak tidur, pergilah mandi dulu.”
“Penat,” jawab Hero sepatah.
“Tak biasa buat kerja, penatlah. Pergi mandi dulu,”
desak Badariah. Tak suka apabila si anak mengabaikan
kebersihan diri.
“Melainkan mak nak mandikan orang, baru orang
pergi mandi.” Hero pula apabila dia rasa tak nak mandi,
memang dia takkan mandi. Paksalah macam mana sekalipun.
“Isy! Dah buang tabiat ke apa?” bebel Badariah.
Apabila Hero bekerja, dia mula rasa lain macam.
Macam tak percaya aje anaknya tiba-tiba dapat ‘hidayah’
nak bekerja sedangkan selama ini sudah puas didesak, tapi
tak mahu. Rasa sangsinya bertambah apabila Hero suruh dia
mandikannya. Memang betul-betul buang tabiat ke? Dia tak
naklah anaknya mati sekalipun Hero banyak menyusahkan
hatinya. Siapa tak sayang anak? Nakallah macam mana
sekalipun, dah namanya anak, sayang tetap sama semuanya.
“Mak, Fatiha tu...” Hero tiba-tiba bersuara.
“Kenapa dengan dia?”
“Hantaran dia... abang dia letak 30 ribu.” Sebenarnya,
dia bukan nak bercerita sangat pun pasal Fatiha. Tapi dia nak
menagih simpati ibunya. Mana tahu, ibunya boleh bantu
kumpul duit untuk dijadikan hantaran? Izzul kan tak bagi dia
guna duit menang judi. Kiranya dia kena bermula daripada
kosong betullah ni.
“Abang dia yang letak?”
“Haah. Mak kenal abang dia. Izzul. Orang pernah
bawa balik zaman sekolah dulu. Abang Fatiha kata dia tak nak
orang nikah dengan adik dia. Tu pasal dia letak 30K,” cerita
Hero.
Serentak itu ibunya ketawa mengekek tanpa suara.
“Padan dengan muka. Aku tak nak tolong,” selamba
Badariah berkata. Memang patut pun Izzul letak harga
hantaran macam tu. Baru Hero sedar diri sikit. Siapalah nak
beradik iparkan dia tu?
“Tak apalah. Cuma nak beritahu mak, suruh paksa
orang kerja keras sikit nak kumpul duit tu.” Hero tukar
fikiran pula. Tak namanya Herolah kalau guna pertolongan
ibu. Hesy, nanti mesti Fatiha dan Izzul akan perlekehkan dia
kalau dia gunakan pertolongan ibunya.
“Kau tu, aku paksalah macam mana sekalipun, tak
jalan punyalah.” Badariah berkata geram. Hero itu kan hero
sangat? Dia aje betul. Degil!
“Alah, sebut-sebutlah nama Ti’ah tu. Bagi naik sikit
semangat orang ni,” ujar Hero lagi.
Badariah mencemik. Daripada dia duduk sebut-sebut
nama Fatiha, baik dia jampi anaknya itu supaya turut sikit
katanya.
“Ingat nak buat kerja lain jugaklah.” Tiba-tiba Hero
berkata sendiri.
Badariah agak terkejut. Memang Hero ni serius
ke nak beristerikan si Fatiha tu? Mulalah dia rasa tak sabar
nak jumpa Fatiha. Nak tengok sikit macam mana orangnya
sampai anaknya boleh jadi begitu.
“Jangan yang takde faedah sudahlah...” si ibu berkata.
“Tahu. Kerja halallah nak cari. Bercakap pasal dia,
rindu pulak,” keluh Hero. Dia tak singgah ke rumah Izzul
dulu tadi. Kalau dia singgah nanti, entah-entah Fatiha dah
pun tidur. Izzul kata, Fatiha akan tidur awal kerana dia harus
kerja keesokan harinya. Jadi sia-sialah kalau dia datang rumah
Izzul sekalipun. Nak berborak dengan Izzul? Cukuplah waktu
bekerja saja dia menghadap muka Izzul. Itu pun sampai dah
tiada modal mereka nak berbual tadi.
“Angau! Menyampahlah aku layan kau ni!” Badariah
menolak kaki Hero ke bawah sebelum bangkit. Tak kuasa
dia nak melayan perangai gatal anaknya itu. Disebabkan
seorang perempuan, baru anaknya itu cuba untuk berubah.
Sebelum ini, dah naik berbuih-buih mulutnya menyuruh
Hero berubah. Tapi... haram!

“HAI TI’AH, minyak berapa puluh kali ni?” Teguran itulah
yang dia paling menyampah sekali. Tapi nak buat macam
mana? Dia dah biasa isi minyak di situ.
“Isi penuh,” jawab Fatiha penuh meluat. Dia nak isi
penuh supaya nanti dia tak perlu hadap muka Hero untuk
beberapa hari. Ramai yang kata isi minyak di Petron ni
banyak kelebihannya. Selain daripada kad ahli, minyaknya
juga lebih murah berbanding pam minyak yang lain. Tak
tahulah setakat mana kesahihannya. Selama ini, Fatiha selesa
mengisi minyak di situ sehinggalah kemunculan Hero.
“Ada nak pergi mana-mana ke?” soal Hero. Pelik.
Biasanya orang isi minyak penuh sebab nak berjalan ke luar
daerah saja. Contohnya ke KL ataupun Kelantan, atau...
mana-mana yang jauh.
“Kalau boleh nak pergi jauh daripada awak,” jawab
Fatiha jujur namun berjaya menerbitkan senyuman nakal
Hero.
“Alah, janganlah jauh sangat. Letih abang kejar
nanti.” Hero bersandar ke kereta Fatiha tanpa rasa bersalah.
Mujur hari ini dia jaga di depan. Rezeki dia agaknya dapat
berjumpa lagi dengan Fatiha. Mujur juga pada waktu yang
sama, Izzul kena buat kerja di dalam bilik staf. Selepas ini, dia
dah boleh agak pukul berapa Fatiha akan muncul di situ dan
Izzul tak perlu berlari selamatkan diri lagi.
“Diamlah!”
“Eh, Ti’ah pun layan lagu Deep Purple?” soal Hero
terkejut apabila mendengar rentak salah satu lagu daripada
kumpulan kegemarannya, Deep Purple di corong radio
Fatiha. Apa lagi? Seronok dia menyanyikan lagu itu. Siap buat
muka nakal lagi.
There once was a woman
A strange kind of woman
The kind that gets written down in history
Her name was Ti’ah
Her face was nothing fancy
She left a trail of happiness and misery
I loved her
“Tolong cepat sikit, boleh?” marah Fatiha sambil
menghulurkan duit dan kad ahli Petron kepada Hero. Radio
diperlahankan. Dia baru saja beli CD itu. Tak ada mood nak
layan lagu itu apabila Hero seperti sudah menghafalnya.
Dahlah suara macam katak. Lepas tu, siap buat isyarat petik
gitar lagi. Budget gila!
“I want you, I need you, I got to be near you!”
nyanyi Hero sambil kenyit mata ke arah Fatiha. Dia berjalan
ke arah kaunter sesudah mengambil wang yang dihulurkan
kepadanya. Kalau orang lain datang isi minyak, jangan harap
dia nak jadi serajin itu untuk menolong membayar di kaunter.
Fatiha punya pasal, dia sanggup.
Hero muncul semula. Kad diserahkan semula kepada
Fatiha. Dia menarik nozzle Ron 95 lantas dimasukkan ke
dalam lubang tangki kereta Fatiha. Sampai angka RM 10.00,
pam itu automatik terhenti. Fatiha ternganga.
“Kenapa sepuluh? Saya suruh letak penuh, kan?”
soal Fatiha.
“Kalau rasa nak letak penuh sebab tak nak tengok
muka abang lagi, sorrylah Ti’ah. Abang bayar minyak
10 ringgit aje. Esok datang lagi, ya?” ujar Hero sesudah
melakukan kerjanya.
“Mana baki?” Tak percaya sungguh yang dia bakal
diperdaya oleh Hero.
“Esok datang, abang bagilah...” jawab Hero bersahaja.
Tangan menyeluk kocek, dikeluarkan pencungkil gigi lantas
digigit-gigit. Jangan haraplah dia nak bagi begitu saja. Nanti
Fatiha dah tak nak isi minyak di situ.
“Eh! Dia ni... bagi balik!” Fatiha rasa nak mengamuk.
Tangan ditadah. Hero buat muka tak bersalah. Langsung
diabaikan permintaan gadis itu.
“Bagilah balik...” Fatiha mula menggunakan nada
memujuknya. Mana tahu, hati Hero akan sejuk?
Hero mengukir senyuman mendengarkan suara
lembut Fatiha.
“Abang tak lari ke mana-mana. Ada kat sini. Esok
datang lagi. Kesian orang belakang. Dah lama tunggu,”
bohong Hero.
Fatiha mendengus. Tak berjaya juga rupanya dia nak
memujuk.
“Cepatlah. Hati-hati sayang.” Sempat lagi Hero
kenyit mata.
“I hate you!” Sempat Fatiha menyeranah sebelum
memasukkan gear dan menurunkan handbrake.
“I love you too,” jawab Hero sambil memuncungkan
mulutnya, melayangkan flying kiss. Fatiha menjelingnya
setajam-tajamnya. Lantaklah, Ti’ah...
Fatiha mendengus kasar. Macam mana niat
murninya diketahui oleh Hero? Hero pakar nujum ke apa?
Menyesal dia tak tipu Hero dan cakap yang dia nak ke KL
atau ke mana-mana. Ahhh! Dah melepas duit RM40 miliknya.
Entah besok duit itu ada lagi entahkan tidak. Hero tu
bukannya boleh percaya!
Cermin pandang belakang dijeling sekilas. Terkejut
melihat lelaki itu terkinja-kinja sambil melagakan kedua
belah kakinya ke udara. Bahagia sangat. Baru Fatiha perasan,
dia ditipu. Mana ada orang pun yang menunggu giliran nak isi
minyak di belakangnya. Memang Hero ni nak kena betullah!
Kalau dia pusing balik, nanti semakin giat Hero
menyakatnya. Heee, semakin hari dia semakin benci kepada
Hero.
“Kalau dapat tu memang aku cekik-cekik dia sampai
biru!” ujar Fatiha dengan gigi yang terkacip. Siapa sangka
yang minyaknya bakal dicatu oleh Hero. Memang puaka
sungguhlah Hero ni! Kalaulah dia tahu ilmu pertahankan
diri, dah lama patah tulang si Hero tu dikerjakannya.

Oh Boy! - Bab 8

“TU kereta Ti’ah, kan?” soal Hero.
Izzul mula kelam-kabut. Fatiha tak boleh tahu yang
dia bekerja sebagai pump boy. Dia takut diketawakan oleh
Fatiha sebagaimana dia ketawakan Hero baru-baru ini.
“Jangan cakap aku kerja sini.” Sempat lagi dia
berpesan sebelum menghilangkan diri sepenuhnya dari situ.
Terkekeh-kekeh Hero ketawakan Izzul. Ceh! Jenis
takut adik ni yang lucu. Kalau dia? Adik-adiknya sering
menjadi mangsa buli.
“Hai sayang, isi minyak berapa puluh?” tegur Hero
sebaik sahaja kereta Fatiha berhenti di pam nombor 8.
“Huh?” Fatiha nampak terkejut melihat wajah Hero.
Kenapalah muka lelaki ini lagi yang dia perlu hadap? Melihat
saja pada pakaian lelaki itu, dia tersenyum sinis. Mesti baru
kerja. Sebelum ni tak pernah nampak pun Hero dekat situ.
Baju kerja pun tak pakai dengan kemas. Sakit hati Fatiha
dengan perangai Hero yang tak berdisiplin itu.
“Nak isi berapa?”
“20,” jawab Fatiha ringkas. Kalau Hero bekerja di
sini, lebih baik dia isi minyak RM20. Sekurang-kurangnya,
tak perlu dia nak hadap muka Hero setiap hari.
“Okey. Bagi abang duit.”
“Please stop...” baru lagi nak membebel, Hero
menyampuk.
“Bagi abang duit cepat, abang pergi bayarkan.” Hero
menadah tangan.
Fatiha mengeluh. Kenapa lelaki ini boleh bekerja di
tempat yang selalu dia isi minyak? Lambat-lambat diserahkan
duit RM20 kepada Hero tanpa memandang wajah lelaki itu.
Hero tersenyum. Tak apa, aku akan buat sampai kau
pandang muka aku.
“Buka tank, sayang.” Cermin tingkap kereta diketuk
tidak lama kemudian. Fatiha mendengus. Meluat sungguh
dia dengar suara lelaki itu. Dia membuka tangki minyak
untuk Hero.
“Dari mana ni? Bahaya balik sorang-sorang waktu
malam,” ujar Hero.
Fatiha mencemik. Meluat dengan bebelan Hero. Dia
pergi melepak makan aje pun dengan Aina dekat Pahang Club
tadi.
Hero membuat kerjanya. Nampak gayanya dia kena
gandakan usaha untuk mengurat Fatiha. Fatiha tak layan dia
langsung. Cis!
Lambat-lambat Hero menutup tangki minyak
setelah selesai tugasnya. Kalaulah dia boleh berlama dengan
gadis itu, kan bagus?
“Datang lagi.” Lebar senyumannya dibalas dengan
jelingan tajam oleh Fatiha. Tiada langsung ucapan terima
kasih daripada gadis itu.
“Sama-sama!” sindir Hero bersama senyuman yang
semakin melebar. Sukanya dia melihat jelingan maut Fatiha
itu. Pemergian Fatiha hanya dihantar dengan senyuman
angaunya. Kenapalah begitu payah hendak memikat orang
yang dia betul-betul suka? Sebelum ni, kalau dia mengurat
perempuan lain sekadar suka-suka, mudah benar dia dapat.
Tidak lama kemudian, muncul semula Izzul bersama
keluhan leganya. Nasib baik! Dari jauh dia tertilik-tilik
adiknya sendiri.
“Izzul,” panggil Hero. Matanya masih memandang
ke arah jalan yang Fatiha tinggalkan tadi.
“Apa?”
“Berapa hantaran adik kau?” soalan itu membuatkan
Izzul tersedak liur sendiri. Serius ke Hero berfikir hendak
memiliki adiknya secara mutlak? Memang dah angau sangat
ke si Hero ni? Dari gaya Hero, dia fikir Hero sekadar suka-suka
nak mengurat.
“Jangan nak mimpilah!” Orang gila pun belum tentu
sanggup beradik iparkan Hero. Dia tak nak merisikokan
hidup adiknya bernikah dengan lelaki seperti Hero. Tidak
sama sekali!
“Serius ni. Berapa?” Muka Hero memang serius. Dan
dia memang sedang serius.
“Tiga puluh ribu.” Izzul menjawab selamba. Padan
muka! Memang dia cukup yakin yang Hero takkan mampu
cari duit sebanyak 30 ribu. Hero bukannya bekerja mewah
pun. Nak kata Hero rajin? Selisih. Tadi pun asyik memonteng
aje dalam tandas, hisap rokok.
“Mahal benar!” Membuntang mata Hero.
“Sebab tak nak kau masuk meminang,” jujur Izzul
menjawab.
Hero tersengih. Dia tak terasa pun. Dah biasa kena
kecam, jadi kata-kata Izzul itu hanya dianggap sebagai sawang
di tepi dinding. Bila-bila boleh dibuang.
“Tak apa. Tiga puluh ribu ek? Aku tabur depan muka
kau sambil culik adik kau naik kuda nanti.” Hero buat gaya
menabur duit di depan muka Izzul.
Serentak itu Izzul meludah ke tanah. Menyampah
dia dengan Hero. Berlagak. Cakap besar. Macamlah kerja
mewah.
“Kau ingat kau koboi zaman Clint Eastwood?” Izzul
angkat sebelah kening.
“Tak kisahlah. Asalkan aku dapat dia.” Hero berpeluk
tubuh. Wajah cantik Fatiha menyapa mindanya. Memang dia
akan jadikan Fatiha itu aweknya. Atau mungkin, isteri. Siapa
tahu?
“Tiga puluh ribu duit halal. Tak nak duit menang
judi ke menang nombor.” Izzul menambah syarat.
“Alah...” Hero tumbuk tapak tangan. Baru dia rasa
nak curi-curi main nombor ekor.
“Bye bye, adik ipar tak jadi.” Izzul ketawa mengekek
sambil berlalu dari situ. Suka dia mengejek Hero. Dia rasa
Hero tu sekadar bergurau saja dengannya. Takkanlah Hero
betul-betul suka kepada Fatiha?
“Tak ada sesiapa dapat halang aku untuk dapatkan
apa aku nak,” kata Hero penuh azam. Dah nama pun Hairul
Azam. Dia sukakan cabaran.
“TAK BALIK lagi anak kesayangan awak tu, bang?” Badariah
membebel. Sudah jam sepuluh empat puluh malam. Apa Hero
buat di luar sana? Hero suka buat dia naik angin. Semalam
katanya mencari kerja. Tapi senyap. Hari ni takkanlah
mencari kerja lagi? Sampai ke malam pula tu.
“Alah... adalah benda yang dia buat tu.” Ismail tak
nak Badariah terlalu memikirkan Hero. Badariah tu ada sakit
darah tinggi. Nanti jadi stres pula. Mulalah tekanan darah
melambung naik.
“Saya tak patut percayakan dia bila dia cakap dia nak
berubah.” Badariah mendengus.
Ismail alih mata dari TV ke isterinya di sisi.
“Janganlah terus buat hukuman macam tu. Mana
tahu dia sibuk cari kerja ke?” Ismail masih berfikiran positif.
Pagi tadi, bersungguh-sungguh Hero bangkit
daripada tidur. Katanya nak cari kerja. Macam serius saja dia.
Kalau Hero nak menakal, Hero takkan bangun pagi-pagi. Dia
kenal sangat Hero tu bagaimana orangnya. Waktu Hero celik
mata biasanya pada waktu matahari dah nak terbenam.
“Cari kerja? Pukul sebelas malam?” Badariah masih
mencari poin.
“Ya, sebab pagi tadi dia nak cari kerja katanya.”
“Dari pagi, sampai ke malam tak balik-balik? Entah
apa yang dia makan pun kita tak tahu. Cari kerja apa sampai
tahap macam tu? Dari semalam pulak tu dia bagi alasan
cari kerja,” rengus Badariah. Entah-entah dia kena tipu
hidup-hidup saja dengan anaknya yang dipanggil Hero itu.
Perangai memang hero sangat!
“Kadang-kadang kerja ni, kita apply hari ni, tak
dapat hari ni, Badar. Mungkin semalam dia tak dapat kerja,
hari ni dia cari tempat lain pulak.”
“Sampai tak balik makan tu yang saya geram!
Letih-letih masakkan nasi untuk dia. Dia tu bukannya reti
nak jaga perut sendiri. Kalau sakit ke apa nanti, saya juga
yang susah hati,” Badar mendengus. Dia tak boleh kalau tak
lihat muka anak jantannya sehari di rumah. Mulalah risau.
Nak-nak anak jantannya itu kusmangat perangainya. Kalau
terjadi apa-apa kepada Hero, macam mana?
“Dia makan dekat rumah buah hati dialah tu.” Ismail
menyedapkan hati Badariah. Dalam garang Badariah, dia
risaukan juga anaknya. Apabila jumpa asyik nak berperang.
Tapi apabila tak bertemu muka, asyik bertanya tentang Hero.
Tersenyum Ismail memikirkannya.
“Budak tu bukannya sukakan dia pun,” cemik
Badariah.
“Dan, awak risau?” soal Ismail.
“Mestilah. Anak jantan kesayangan awak tu suka
buat sesuatu di luar jangkaan. Kalau dia rasa tercabar sebab
budak Fatiha tu tak sukakan dia nanti, macam mana? Buatnya
dia buat sesuatu yang tak tercapai dek akal... ha, apa kita nak
jawab dengan mak ayah Fatiha tu?”
“Ayahnya dah tak ada,” Ismail bersuara.
“Apa nak dijawab dengan ibunya?” Badariah
membuat pembetulan. Nadanya masih sama. Risau.
“Kita doakan ajelah yang baik-baik.”
“Hero ni bang... saya tak rasa dia serius pun nak
berubah.” Badariah membebel lagi. Mata pandang ke jam
dinding, kemudian ke luar rumah. Hero tak ada lagi. Letih
sungguh nak kena tunggu. Hero bukannya reti nak cakap
sama ada dia balik lambat atau cepat, balik atau tidak.
Menyusahkan hati!
“Dia akan berubah. Cuma tunggu masa,” Ismail
masih membela Hero.
“Dia dah besar! Nak berubah macam mana? Rasanya
macam terlewat sungguh. Dia lambat matang.”
“Saya percaya Hero akan berubah. Jangan ragui dia.
Kita sepatutnya beri sokongan dekat dia. Jangan teragakagak.
Nanti dia sendiri pun rasa teragak-agak nak berubah
sebab apa jua yang dibuatnya, kita pertikaikan. Orang yang
nak berubah ni Badar... kita kena beri dia masa juga. Jangan
terlalu mendesak dan jangan pertikaikan. Setiap manusia
akan dapat hidayah daripada Allah.” Ismail mula membuka
kitabnya.
“Yalah... tapi dia tu macam tak dapat-dapat pun
hidayah-Nya.”
“Hidayah tu sebahagian daripada rezeki Allah,
Badar. Setiap orang berbeza waktu mendapat hidayah
masing-masing. Rezeki pun macam tu. Ada yang sekelip mata
aje, ada yang makan masa bertahun, ada yang berpuluh-puluh
tahun. Awak tak boleh pertikaikan semua tu. Buat masa
sekarang, kita beri sokongan dan dorongan buat dia. Dia
masih lost tu. Jangan terlalu mendesak, nanti dia jadi nakal
balik, awak juga yang sakit kepala.”
Badariah terdiam mendengar ceramah percuma
suaminya. Kadang-kadang dia tak sangka yang Ismail itu
begitu penyabar orangnya. Kalau lelaki lain, beranak tirikan
Hero, entah-entah dah lama dia diceraikan disebabkan tak
tahan dengan perangai anak tiri yang macam setan itu. Ismail
pula, menyayangi Hero melebihi anak kandungnya sendiri
yang tinggal bersama bekas isterinya.
PULANG DARI kerja, Hero singgah di Kedai Simpang Tiga
apabila melihat rakan-rakannya ada melepak di situ. Mereka
ketawa mengekek sebaik sahaja melihat pakaian Hero. Hero
menarik kerusi kosong di meja sebelah, lantas diletakkan di
meja rakan-rakannya. Dia duduk di situ melepaskan lelah.
“Apa benda ni Hero?” Baju Hero ditarik Kudin yang
masih mengekek itu. Tak sangka Hero akan bekerja. Kerja
Petron pula tu!
“Baju kerja akulah. Dahlah, jangan gelak sangat.
Takde benda yang lucu pun.” Hero bengang. Menyesal dia tak
tanggal dulu baju itu tadi. Tak sangka dia jadi bahan jenaka
rakan-rakannya. Mentang-mentanglah masing-masing tak
bekerja.
“Kuat bau minyak!” tegur Eddy pula dengan hidung
yang dikembangkan. Dia mendekatkan badannya pada Hero
untuk menghidu.
“Minyak tumpah,” jawab Hero pendek. Air pun dia
tak pesan. Dia main sauk saja air sesiapa yang ada di atas meja
itu. Itu untungnya brotherhood.
“Yalah tu. Entah-entah kau dah layan hidu bau gas.”
Eddy mengejek.
“Betullah tu. Sambil-sambil,” jawab Hero acuh tak
acuh.
Baju kemeja kerjanya ditanggalkan selamba dan
yang tinggal hanyalah t-shirt putih Pagoda pada badannya.
Baju kerjanya digumpal sebelum diletakkan ke atas meja.
Sebab baju itulah dia diejek rakan-rakannya. Salah ke dia
kerja Petron? Huh! Nanti kalau rakan-rakannya itu datang ke
tempat kerjanya, dia nak sumbat nozzle minyak tu ke dalam
mulut masing-masing biar ‘sekolah’ sikit!
“Eh, baru-baru ni macam mana kau boleh lepas?”
soal Jemi, rakan judi Hero dulu. Jemi terlepas sebab dia lari
dulu. Hero pula, tak kisah langsung apabila ditinggalkan. Dia
yang suruh rakan-rakannya cabut lari.
“Haah, macam mana boleh lepas?” Kudin pula
bersuara. Pelik juga dia apabila tengok Hero. Siap dengan
baju kerja lagi. Atau dia tertinggal beberapa bulan? Manalah
tahu kut-kut dia kena sorok dek bunian ke? Takkanlah Hero
boleh terus keluar dari lokap dan mula bekerja dalam masa
beberapa hari saja. Ajaib!
“Macam tak kenal aku.” Hero berkata dengan
lagaknya.
“Abah dia la...” Eddy menggumam dengan rokok
yang tersepit di bibir.
“Sekalipun abah dia tolong, cepat pulak dapat kerja.”
Jemi yang berfikiran jauh sedikit berbanding mereka yang
lain itu berkata lagi.
“Aku minta kerja semalam, hari ni terus dapat.
Hari ni hari first aku.” Hero menceber. Takkanlah nak kena
cerita satu per satu. Tapi kepada emak dan abahnya, tidak
diceritakan pula tentang dia dah dapat kerja dari semalam.
Dia beri alasan hendak mencari kerja sedangkan dia sudah
boleh mula bekerja. Sengaja nak buat surprise.
Hero menarik rokok dari bibir Eddy lantas dihisapnya.
Mereka dah biasa berkongsi rokok pun sebelum ni. Selepas
melepaskan beberapa kepulan asap, Hero memulangkan
semula rokok yang masih menyala itu kepada Eddy.
“Alah, sayang... newbielah ni ek? Mesti penat, kan?
Alololo...” Eddy gosok-gosok pipi Hero, melayan rakan
karibnya itu bagaikan dia melayan seorang anak kecil.
Hero menepis tangan Eddy dengan rengusan kasar.
Bengkak hatinya diejek begitu. Dia mencarut. Serentak itu
rakan-rakannya ketawa mengejek.
“Aku rasa macam dah lama tak jumpa kau, padahal
baru beberapa hari.” Jemi memberi komen. Rindu dia kepada
Hero. Biasanya, setiap hari muka Hero sajalah yang asyik
menempel di situ dengan mereka. Tak pun, asyik nombor
telefon Hero sajalah yang naik dalam telefon masing-masing,
mengajak mereka melepak sampai ke pagi.
“Belanjalah kita orang, Hero. Kau banyak duit, kan?”
Kudin angkat-angkat kening.
Hero kerut kening. Tak faham apa-apa.
“Aku banyak duit? Buat apa aku nak kerja kalau aku
berduit?” soal Hero pula.
“Bukan nombor kau naik ke baru-baru ni?” soal Eddy
dengan sengihan nakal. Tahu sangat dia nombor-nombor
yang Hero selalu ‘ikut’.
“Abah aku koyak kertas nombor aku... hari aku kena
tangkap tu. Kalau aku berduit, koranglah orang pertama aku
belanja, kan?”
“Hesy! Rugi gila!” Rakan-rakannya menyeranah
serentak.
“Kan...” Hero garu telinga. Dia rasa rugi betul
apabila tak dapat duit yang dia menang hasil main nombor
ekor itu. Tapi dia dah tak marah pun. Tak boleh nak marah
sebab idolanya yang koyakkan kertas itu. Kalau orang lain,
memang tujuh keturunan dia maki.
“Nombor aku pusing. Eh, seriuslah ni kau tak dapat
nak claim? Kalau tak, kau kena berapa?” soal Jemi.
“2500.” Muka tak rela saja nak menyebut jumlah itu.
Rasa ralat masih ada.
Rakan-rakannya mencarut serentak. Kalau Hero
ada duit sebanyak itu, Hero takkan pernah lupakan mereka.
Sekarang mereka yang merasa rugi.
“Eh, ni dah pukul berapa?” Hero baru teringat pada
sesuatu. Ibunya mesti ingat yang dia tak serius nak berubah
kalau dia balik lewat lagi.
Sekurang-kurangnya, dia perlu tunjukkan prestasi
cemerlang dalam dua minggu berturut-turut untuk dia
kembali ke perangai asal. Kalau dia berjaya pulang awal
dalam masa dua minggu berturut-turut nanti, mesti ibunya
ingat yang dia betul-betul berubah. Mungkin waktu itu
amarah ibunya akan berkurangan seratus peratus dan dia
boleh kembali main judi dan buat perangai buruknya secara
senyap-senyap. Dia perlu lebih berhati-hati lepas ni.
“Dua belas suku. Kenapa?” Kudin menjawab selesai
saja melihat jam pada telefonnya.
“Aku kena balik.” Hero dah bangkit.
“Whoah. Awal lagilah...” Eddy berkata.
“Hahaha! Apa pasal sibuk nak balik awal ni? Ada
isteri tunggu ke?” ejek Jemi.
“Tak, aku kena balik. Besok aku kerja.” Serabut Hero
apabila asyik kena ‘bahan’ oleh kawan-kawannya.
“Kau kerja dari pagi ke?” Kudin menyoal. Maklumlah,
masing-masing bukannya bekerja. Sebab itulah dia tak tahu
jadual kerja Hero.
“Tak. Pukul tiga petang sampai sebelas malam. Besok
dah ikut jadual diaorang bagi tadi.” Cerita Hero.
“Dah tu kau nak kejar apa? Tiga petang kut.” Eddy
mencemik.
“Alah, jarak bukan dekat dari sini ke Lipis weh...
setengah jam merempit. Nak-nak aku ni jenis suka membuta
sampai ke petang. Tak bangun nanti, tak pasal-pasal hari ni
jadi hari pertama dan terakhir aku kerja.” Hero bersuara. Dia
dah kepit helmet di celah ketiak.
“Eee, gelinya aku bila tengok kau jadi macam ni.”
Kudin menggeliat kegelian. Hero yang mereka kenal, tak
pernah risaukan apa-apa. Apabila perangai Hero bertukar
sedikit, dia mula rasa yang Hero itu bakal ‘keluar’ dari
kelompok mereka.
“Sorrylah weh. Karang mak aku kunci pulak pintu
rumah. Tak larat hari ni nak jadi ninja.” Hero sengih. Rasa
bersalah sebab tak dapat melepak lama-lama. Dia takut kalau
kena panjat pagar dan menghendap-hendap nak masuk
ke rumah sendiri lagi. Kalau tengah dia tak penat tak apa.
Sekarang dia penat sungguh. Maklumlah, orang tak pernah
bekerja sebelum ini.
“Tak dan nak berborak lama. Baik kau terus balik aje
tadi.” Eddy mencebik.
“Ala... aku singgah sebab rindu kaulah, baby.”
Sempat Hero cuit dagu Eddy sebelum berjalan ke motornya.
Mereka semua ketawa melihat aksi menjijikkan itu.
“Jangan lupa baju kau ni!” Kudin mencampakkan
gumpalan baju Hero tadi kepada Hero. Hero menyambut
dengan cebikan. Menyampah melihat baju kerjanya.
“Kerja elok-elok, sayang.” Pesan Eddy sambil
kenyitkan mata sebelah.
“Baik, baby.” Hero jawab sambil memuncungkan
mulut, beri flying kiss kepada setiap seorang sahabatnya.
“Muahhhh!” Kudin membalas flying kiss itu.
“Macam haram! Setan, geli aku!” kutuk Jemi yang
geli menyaksikan aksi senget rakan-rakannya itu.
Hero hidupkan enjin motor. Berat sungguh hati
hendak meninggalkan rakan-rakannya melepak tanpa dia di
situ.
“Korang tunggu dua minggu lagi ya...” bisik Hero
perlahan. Dia rasa dia tak mampu nak berubah lama-lama.
Dia mula rindu nak melepak dengan kawan-kawannya sampai
pukul 4-5 pagi. Jadi, dia target dua minggu saja. Dia sedang
mencuba...

Oh Boy! - Bab 7

“ASSALAMUALAIKUM...” Kali ini, salam
diberi. Maklumlah, semalam dia dimarahi Fatiha sebab tak
beri salam. Tak cukup dengan itu, pintu rumah itu diketuk
berkali-kali.
Fatiha yang berada di dalam rumah hanya buat tak
endah. Dia tahu, itu suara Hero. Itu yang dia tak suka. Lebih
baik dia diam saja.
“Assalamualaikum. Ti’ah! Bukalah pintu ni, baby! I
mish you shiooo muchhh, hunny bunny!” Hero memekik di
depan rumahnya dengan buat suara comel ala-ala budak kecil
yang pelat. Sengaja cari perhatian sebab dia tahu Fatiha ada
di dalam rumah. Bunyi TV kedengaran. Kereta Fatiha pun ada
di garaj.
Akhirnya, Fatiha buka juga pintu dengan hati
tak rela. Sakit hati apabila mendengar suara Hero. Ada
pula cari perhatian dengan cara yang macam itu? Macam
mana kalau jiran-jiran dia dengar? Tak pasal-pasal jadi isu
terbesar. Memanglah rumah jauh-jauh jaraknya, tapi dengan
kelantangan suara Hero tu, macam boleh didengari serata
alam saja.
“Awak ni memang meng...” Rahang Fatiha jatuh.
Terkejut melihat penampilan Hero sekarang.
“Tulang rusuk bergetar ya, baby?” soal Hero sambil
mengenyitkan mata.
“Awak dah buang tabiat ke?” soal Fatiha garang.
Senyuman Hero mati mendengar kata-kata Fatiha
itu. Ingatkan mata Fatiha akan bertukar menjadi bentuk hati.
Rupa-rupanya kata-kata pedas itu yang dilemparkan buatnya.
“Kenapa?”
“Apa pasal pakai macam ni?” sinis Fatiha.
“Nak ajak abang awak ke masjid.”
Jawapan Hero itu membuatkan Fatiha ketawa
mengekek sampai tertunduk-tunduk. Siap dengan pakej air
mata lagi. Lucu sangat.
“Hahaha. Berani awak geletek saya dengan kata-kata
lucu awak tu!” Fatiha kesat air matanya. Tak sangka dia akan
ketawa sekuat itu.
“Betullah.” Sampai hati Fatiha ketawakan niat
murninya.
“Sekarang pukul sepuluh pagi. Ada apa dekat masjid
tu? Atau awak ada sertai Pertandingan Qari Antarabangsa?”
semakin seronok Fatiha menyindir lelaki jahil dalam segala
hal itu.
“Lebih kuranglah,” Hero menjawab tanpa
memandang muka Fatiha. Dia salah langkah. Kenapalah dia
boleh beri alasan bodoh sebegitu sedangkan dia tahu solat
zuhur lambat lagi? Meskipun dia tak pernah solat, tetapi
dia masih tahu jam berapa setiap solat lima waktu. Sebab
biasanya, waktu orang azanlah, dia lari menyorok. Takut kena
ajak ke masjid.
“Perlu ke berjubah? Senteng pulak tu. Jubah budak
tadika mana awak belasah ni?” sindir Fatiha. Meluatnya dia
dengan perangai Hero ni.
“Astaghfirullahal’azim, Ti’ah... bila abang cuba
berubah, sepatutnya Ti’ah galakkan. Lagipun, Izzul ada
cakap... abang boleh berkawan dengan Ti’ah kalau abang
berubah. Abang cuba biasakan diri ke masjid, nak buat solat
sunat. Mana tahu, satu hari nanti abang dapat imamkan
Ti’ah? Ti’ah kan tulang rusuk kiri abang.” Hero tersenyum
senget. Lantaklah apa Fatiha nak kata. Disebabkan kata-kata
ibunya pagi buta tadilah dia berpakaian begitu. Sekarang
dia menyesalinya. Fatiha tak suka lelaki yang soleh nampak
gayanya.
“Stop! Meluat sangat! Hipokrit gila!”
Tapak tangan Fatiha diangkat betul-betul depan
mukanya. Mulut Hero terkatup rapat. Tak menjadi ke lakonan
bajet imam muda dia tu? Fatiha langsung tak berdebar-debar
ke bila tengok dia berjubah?
“Awak ingat saya tak tahu yang awak pakai ni
sebenarnya jubah orang? Ingat saya tak tahu perangai sebenar
awak? Apa yang awak cuba buktikan dengan berpakaian
macam ni?” sinis Fatiha lagi.
Aduh, Hero rasa dialah manusia paling kerdil
sekarang ni. Menyesal dia pakai jubah. Banyak kali juga dia
menyeranah jubahnya itu sebab terselak semasa dia merempit
naik motor tadi. Jarak dari Padang Tengku ke Kampung
Gua juga bukanlah dekat sangat. Banyak jugalah mata yang
memandangnya tadi sebab dia seorang saja yang berpakaian
ala-ala tabligh di situ.
“Ti’ah tak suka ke lelaki berjubah?” soal Hero hampa.
“Tak,” jawab Fatiha laju. Semenjak muncul jubah
moden untuk lelaki, dia tidak lagi suka lelaki berjubah
walaupun jubah biasa.
“Mak cakap, Ti’ah suka pada lelaki soleh.” Hero
berkata sambil mengerdipkan matanya berkali-kali.
“Mak siapa?”
“Mak abang...” Ibu jari ditekan ke dadanya.
“Saya tak kenal pun mak awak. No wonder dia cakap
macam tu. Awak tak sedar ek? Dia cakap macam tu sebab
nak awak tu berubah. Dia mesti tak tahan ada anak perangai
macam unta!” Fatiha menyedarkan hakikat itu kepada Hero.
Hero sengih saja. Terkena dia dengan ibunya.
“Lelaki macam mana yang Ti’ah suka?” soal Hero.
“Semua saya suka asalkan bukan awak. Dah! Jangan
banyak tanya. Pergi balik, salin baju. Rimas saya tengok.”
Serabut Fatiha dibuatnya. Banyak cakap juga Hero ni.
“Panggil Izzul.” Hero malas nak balik. Bazir minyak
motor.
“Izzullll! Kawan gila kau ni datang!” jerit Fatiha dari
situ. Malas dia nak kejutkan abangnya yang suka buat tahi
mata itu. “Zullllll!” pekiknya lagi sehingga tegang urat tekak.
Hero telan liur. Besar juga suara Fatiha rupa-rupanya.
Nampak saja lembut. Bagai ternampak-nampak Fatiha
menjerit begitu memanggil anak-anak mereka yang degil
nanti. Oh Tuhan, dia nampak masa depan mereka!
“LA... KENAPA pakai macam ni, Hero? Kau nak ke mana
ni?” Izzul ternganga-nganga melihat penampilan baru
Hero itu. Kenapa teruk sangat? Kepala digaru-garu pelik.
Setahunya, dia tak ada berjanji nak ajak Hero ke masjid atau
ke mana-mana madrasah pun. Sekolah pondok lagilah tidak.
“Aku nak pergi sinilah.” Hero berkata sambil
bersandar di tiang beranda. Dikibas-kibas badannya dengan
jubah itu. Panas.
“Hahaha... lawak apa yang kau cuba buat ni? Kau
ni buang tabiat dah ke?” Izzul mengekek ketawa. Apa yang
mengubah Hero ni?
“Kau cakap aku boleh rapat dengan adik kau kalau
aku berubah.” Hero beri alasan. Takkan dia nak mengaku yang
dia tu dah kena tipu dengan ibu sendiri? Karang terkencing
pulak budak Izzul tu sebab ketawakan dia.
“Perangai! Bukan penampilan. Allah! Jubah tak
sesuailah dengan kau. Buruk! Makin jauh adik aku nanti.”
Izzul ketap bibir. Sakit perutnya menahan gelak. Nak kata
kurang bijak karang, Hero lebih berpelajaran berbanding dia.
Tapi perangai? Allahuakbar!
“Panas weh. Bagi aku pinjam baju seluar kau.” Hero
terpaksa mengalah. Naik berlecak ketiaknya dengan peluh
dek kerana panas. Dah kipas banyak kali pun tak jalan.
“Bijak betullah kau ni. Tengah musim panas macam
ni, pergi pakai jubah. Pak Bahaman si lebai itu pun pakai baju
t-shirt biasa aje tau? Hesy, buat malu sungguh!”
“Kutuk sikit-sikit dahlah...”
“Betullah. Aku ingat ada orang nak berdakwah
dari pintu ke pintu dah ni tadi. Baru nak suruh adik aku
kunci pintu.” Izzul bersuara selamba. Dia bukannya apa,
tak suka orang yang datang berdakwah dari pintu ke pintu
sebab pernah terjadi kes pecah rumah oleh orang yang
berpenampilan begitu.
“Senteng jubah kau. Kau dapat dari mana ni?”
Izzul menarik bahu jubah Hero dengan hujung jarinya.
Berpeluh-peluh! Seperti adiknya, dia juga mengesyaki yang
itu bukan jubah Hero.
“Jiran aku punya.” Hero berkata sambil lap peluh di
dahinya.
“Kau pinjam jiran kau punya jubah?”
“Dia jemur. Kering, aku ambil pakai.” Hero berkata
tanpa rasa bersalah.
“Kau ambil macam tu aje?” Mata Izzul terbeliak.
“Yalah. Dekat ampaian dia.”
“Lepas tu kau pakai depan dia? Genius!” Izzul
meluku kepala Hero dengan buku limanya.
Hero gosok kepalanya yang sakit diluku.
“Tak. Dia takde tadi. Balik karang aku gantunglah
balik dekat situ. Bukannya aku nak buat hak pun.” Hero
berkata selamba.
“Eeee, ketiak berpeluh-peluh... habatlah kau ni! Kut
ya pun, basuhlah dulu sebelum gantungkan semula. Kau dah
pakai...”
“Malaslah aku. Nanti dia kering sendirilah. Rajin
pulak aku nak kena basuhkan baju dia? Bukannya aku pakai
lama pun,” ceber Hero selamba. Sakit telinganya dibebeli
Izzul.
“Perangai macam ni nak mengurat adik aku?
Memang puih. Usahkan adik aku, mana-mana perempuan
pun memang tak nak dekat kau.” Seronok sungguh Izzul
kutuk Hero. Sebab lelaki jenis Hero ni, kalau kutuk banyak
mana pun tetap relaks. Macam dah biasa sangat kena kutuk.
“Eh, cantik sikit. Ramai gila nak dekat aku. Aku nak
fokus dekat Ti’ah aje sekarang ni.” Hero berkata bongkak.
Sebenarnya, dah tak ada orang nak dekat dia semenjak
namanya famous satu kampung setahun yang lalu. Tapi dia
tak hairan pun.
“Jangan nak mimpi!”
“Kenapa pulak?”
“Pertama... kau berubah tragik macam ni, kau ingat
ada ke orang yang malam tadi dia mencarut-carut sebab tak
dapat tuntut duit nombor ekor dia, tetiba hari ni berubah
alim? Melainkan kalau kau kena cabul malam tadi, tak pun
kena sentuhan maut ke, baru aku percaya.” Izzul mengutuk
selamba.
Hero mengekek gelak dengan kenyataan Izzul itu.
“Kedua... kau pakai jubah senteng. Apa ni, Hero?
Senteng-senteng macam ni, nak ke mana?”
“Sentenglah okey. Senang nak selak. Macam ni
hah...” Hero berkata bersama demonstrasinya.
Izzul halang matanya dengan tangan. Tak sanggup
dia nak tengok kaki kurus Hero tu.
“Dah-dahlah buat free show tu. Jijik! Bagi aku
teruskan. Ketiga... ni jubah orang. Keempat... kau curi jubah
orang. Curi! Tak minta izin, kau main rembat aje. Kelima...
kau nak pulangkan dalam keadaan yang dah kotor. Keenam...
kau punya tingkah laku memang tak boleh diterima akal. Aku
pulak yang sakit kepala memikirkannya.” Izzul picit kepala.
“Alasan ketiga dengan keempat tu sama aje.” Hero
mencemik. Langsung tak ada rasa apa-apa meskipun dah
dikutuk teruk oleh Izzul. Dulu pun mereka saling mengutuk
juga.
“Weh, cepatlah! Panas ni. Aku nak pinjam baju.”
Hero kibas-kibas badannya dengan jubah itu.
“Ketujuh... kau menyusahkan aku pulak sekarang
ni.” Izzul mendengus. Tak pasal-pasal baju dia jadi mangsa.
“Alah, cepatlah. Kalau tak nak cari, takpe. Aku cari
sendiri. Tepi sikit!” Hero menolak Izzul ke tepi. Dia masuk ke
rumah Izzul tanpa rasa bersalah.
“Weh, bijak! Mana boleh kau masuk rumah aku
sesuka hati aje! Tu kesalahan kelapan kau hari ni.” Izzul rasa
nak tempeleng saja kawan tak tahu malu dia ni.
“Aku panas. Kau bernasib baik sebab aku tak cakap
yang aku nak tumpang mandi kat sini, nak tumpang tidur
dekat sini.” Hero berkata selamba.
“Dah, cepat. Lepas tukar, kita lepak kat luar aje.
Jangan mengada-ada nak buat muka tak malu kau tu dekat
dalam rumah aku.”
“Alah... kerek.”
“Mak aku takde. Karang dia bising pulak dekat aku.
Aku ada adik perempuan,” terang Izzul.
Kamus Oh, Boy!
*habat - pengotor*

Oh Boy! - Bab 6

“TENGOK cerita apa ni?” soal Hero cuba
mengajak Fatiha berbual.
Fatiha menjelingnya sekilas. Tiada jawapan yang
terbit dari mulutnya. Sepatutnya Hero dah boleh nampak
tajuk yang tertera dekat hujung skrin itu.
Hero sengih gatal. Dipandang Fatiha atas bawah.
Comel saja gadis itu berseluar tidur putih bercorak kucing.
Baju yang dipakai hanya t-shirt kosong yang berwarna kelabu.
Duduk di rumah pun pakai seluar panjang. Kalau adik-adik
perempuannya, jangan haraplah nak berseluar panjang di
rumah.
“Apa tengok-tengok?” soal Fatiha tanpa memandang
ke arah Hero. Dia pandang TV, tapi dia masih boleh merasakan
dirinya ditenung lelaki itu. Geli sungguh!
Hero ketawa kecil.
“Cantik telinga Ti’ah, macam keropok.” Laju Fatiha
menekup kedua belah telinganya. Geli datang lagi. Geli dan
meluat dengan suara Hero.
Hero ketawa melihat reaksi spontan Fatiha itu.
Comel!
“Perv!” marah Fatiha. Dia tahu tujuan Hero tegur
telinganya. Lelaki itu sengaja nak ingatkan dia pada kejadian
itu.
Tidak lama kemudian, muncul Izzul yang tak
berbaju. Rambut masih serabai. Mata digosok berkali-kali. Si
ibu pula ke dapur, sediakan air untuk Hero.
“Woi, nak apa datang cari aku malam-malam?”
tegurannya sekali gus mengalih tumpuan Hero.
‘Hesy, Izzul ni, kacau!’
“Aku nak jumpa adik kau. Tapi dia buat tak tahu aje.
Aku bagi alasan nak jumpa dengan wali aku.” Hero berkata
sambil tersengih-sengih gatal memandang Fatiha.
Mata hitam Fatiha mula berkeliaran. Meluat!
“Wali ke pembaca talkin?” Fatiha menjegilkan
matanya.
“Eh, eh... tersilap pula. Maafkan abang ya, sayang?”
Hero buat-buat takut. Garang sungguh Fatiha ni. Tak boleh
nak bawa bergurau langsung.
Fatiha mendengus geram. Kenapalah abang dia
boleh berkawan dengan lelaki segatal Hero?
“Heee, geli betul aku dengan makhluk ni!” Fatiha
menggeliat geli-geleman. Dia bangkit, bantal sofa dicampak
ke muka miang Hero sebelum dia masuk ke bilik. Memang
mati selera dia untuk terus menonton TV.
Izzul ketawa lucu. Dia fikir Hero hanya bergurau.
Dia mengambil tempat duduk di sebelah Hero.
“Kenapa weh?”
“Saja aje. Dah lama tak melepak dengan kau,”
kata Hero sekadar berbasa-basi. Pada awalnya tadi dia
bercadang nak pergi melepak di kedai Encik Rosli di Simpang
Tiga memandangkan dia dah dihalau oleh ibunya. Tapi
kawan-kawan dia pula tiada di situ. Masih terlalu awal untuk
melepak agaknya. Jadi, dia buat keputusan untuk merempit
ke Kampung Gua.
“Kau datang ke sini naik apa?”
“Motor,” jawab Hero sepatah.
“Sorang-sorang aje? Lampu jalan takde weh, gelap.
Bahaya,” ujar Izzul.
“Tapi lampu motor aku ada. Lagipun dah biasa
sangatlah, Zul. Lipis ni hak aku. Jalan semua aku dah hafal.”
Hero berkata penuh lagak.
Izzul mencemik. ‘Sekali tersembam dekat jalan yang
dia hafal tu nanti, padan dengan muka!’ bisiknya dalam hati.
“Macam mana kau boleh lepas? Eh, jangan cerita
dekat mak aku pasal kita tu, dia tak tahu.” Izzul garu belakang
tengkuk sambil kepala menoleh ke arah dapur. Bimbang
ibunya dengar perbualan mereka.
“Oh, mujur kau pesan. Okey. Aku... adalah aku buat
deal sikit dengan abah aku.” Hero bersuara perlahan.
“Deal apa?”
Soalan Izzul itu membuatkan Hero tersenyum.
Takkanlah dia nak mengaku yang deal itu melibatkan Fatiha?
“Aku kena kerja. Serius dalam hidup. Itu, ini...
biasalah orang tua. Nak pulak kantoi dengan mak aku, teruk
dia mengamuk ni tadi.”
“Macam mana boleh kantoi?” soal Izzul berbisik.
Takut ibunya dengar.
“Ada kawan dia bergosip pasal aku. Teruk weh aku
kena basuh.” Perlahan-lahan Hero cuba lencongkan topik.
“Patutlah kau nampak bersih semacam. Aku pun
teruk jugak kena basuh tadi. Singa garang tu dah warning
aku. Sekali lagi aku masuk jel, dia tak nak tolong dah. Kau
takpe lagi, banyak kabel. Aku, dia itulah satu-satunya orang
yang boleh tolong aku.” Izzul berkata perlahan. Lagipun, dia
dah fikirkan apa yang Fatiha bebelkan siang tadi. Memang dia
perlu lebih bertanggungjawab dalam hidupnya.
“Kau pun kena cari kerja ke weh?” soal Hero dengan
mata terbeliak.
“Haah. Aku kena ganti balik duit dia sebelum dia
pecahkan rahsia aku.” Izzul menceber. Dia tak ada pilihan
lain dah.
“Jomlah cari kerja dengan aku,” ajak Hero. Lagi
seronok kalau ada kawan untuk bekerja sekali. Tak adalah dia
rasa bosan nanti. Lagi-lagi kalau bekerja dengan kawan yang
sekepala dengannya.
“Aku ingat nak minta kerja 7E aje.” Izzul bersuara.
Hero tergelak.
“Aku dah tanya member-member yang kerja 7E tadi.
Tiga-tiga takde kerja kosong. Kat sini ada tiga aje pun 7E,”
cemik Hero. Peluang pekerjaan di sini memang agak terbatas.
“Adeh...”
“Aku nak try minta kerja dekat Petron.” Hero berkata
pula tidak lama kemudian.
“Cashier?” teka Izzul.
Hero mencebik.
“Pump boy.”
Sebaik sahaja mendengar jawapan itu, Izzul ketawa
berguling-guling sampai ke lantai. Bukannya dia ketawakan
pekerjaan itu, tapi dia ketawakan Hero sendiri.
Sewaktu mereka remaja dulu, bukan main eksen
Hero kata yang dia tak nak kerja yang bergaji kecil. Tak nak
kerja kuli-kuli orang. Nak jadi bos katanya. Dulu... orang yang
bekerja sebagai pump boy tu hanyalah orang yang bertaraf
rendah katanya. Sekarang apa jadi?
“Gelaklah. Aku tahu ini reaksi kau.” Hero tepuk
tangan dengan muka meluat. Dia masih ingat dengan
kata-kata angkuhnya sewaktu mereka remaja dulu. Salah dia
sebab dah perlekehkan kerja itu.
“Apa berdekah-dekah sampai macam tu, long? Seram
jiran dengar nanti. Sekarang ni kan dah malam,” marah si
ibu yang datang dengan secawan air kopi di tangannya. Jiran
bukannya duduk dekat-dekat pun. Kalau silap dengar, nanti
mereka fikir hantu melolong pula.
“Jemput minum, Hairul.” Cik Yam menghidangkan
air Nescafe O panas di depan Hero bersama biskut tawar cap
Ping Pong.
“Untuk Hero aje ke, mak?” soal Izzul.
“Kau boleh tuang sendiri, kan? Ke dah tak ada
tangan?” jeling si ibu. Malas dia nak tuangkan air untuk
anaknya itu.
“Eh, susah-susah aje, mak...” Hero malu-malu.
“Mak?” Izzul kerut kening. Amboi, sejak bila mak dia
jadi mak Hero pula ni?
“Saya dah anggap Cik Yam macam mak saya sendiri.”
Pick-up line untuk bakal ibu mentua pula diberi.
“Oh, panggil ajelah mak. Mak tak kisah pun. Dah
lama kenal Hairul...” ujar Cik Yam. Dia tak kisah pun kalau
kawan-kawan anaknya nak panggil dia dengan panggilan
‘emak’. Dia lagi suka. Itu tandanya dia disenangi oleh
kawan-kawan anaknya.
“Kelas ayat kau,” puji Izzul sebaik sahaja ibunya
meminta diri untuk masuk tidur.
Hero tersengih bangga. Tu baru sikit...
SUDAH JAM 1.30 pagi. Hanya mereka berdua saja melepak
di situ. Fatiha dan ibunya sudah pun tidur. Dari satu topik
ke topik yang lain mereka berbincang sehingga kehabisan
modal. Tapi Hero masih tak nak pulang sedangkan Izzul dah
menguap beberapa kali.
“Hah! Aku baru teringat.” Hero tiba-tiba petik jari.
“Apa dia?”
“Nombor. Tadi aku ada beli. Aku tak cek lagi result
dia. Lupa betul!” Hero tumbuk tapak tangannya.
“Dah pukul berapa ni? Kedai mana buka?” Setahu
Izzul, nak tengok result nombor ekor tu, Hero perlu
pergi dekat kedai Cina. Itu pun dia tahu sebab ada antara
kawan-kawannya yang bermain nombor ekor. Dia tak pandai.
Padanya benda itu menghabiskan duit saja.
“Internet kan ada?” Hero berkata selamba. Nampak
sangat Izzul tu tak cukup nakal. Kalau ikutkan waktu zaman
sekolah dulu, Izzul lebih nakal daripadanya.
“Oh... aku tak tahulah pulak pasal benda ni.” Izzul
tersengih-sengih.
Lama Hero terdiam sambil membelek telefonnya.
Sekejap-sekejap dia skrol ke bawah, sekejap-sekejap dia
sebut-sebut nombor yang dia dah beli.
“Nombor Jemi Pusing. Haaa! Rugi dua ratus ringgit!”
Hero ketawakan rakannya.
“Isy, kau boleh tahu nombor apa kawan kau beli?”
Kagum Izzul dengan Hero. Kalau dialah, memang taklah dia
nak ingat nombor orang lain.
“Ni nombor plat motor dia. Dia selalu ‘ikut’ nombor
ni,” ujar Hero sambil tergelak-gelak. Dia skrol lagi.
Tiba-tiba mulut Hero mencarut. Terhinggut bahu
Izzul dibuatnya. Terkejut dia. Dahlah kuat. Tadi elok sangat
dia ketawa mengejek.
“Syhhhh! Orang tidur. Apasal weh kau
mencarut-carut ni? Kalau dengar dek Ti’ah, memang dia
pang kau. Dia pantang dengan orang mencarut ni.” Izzul
memarahi Hero dengan suara yang tertahan-tahan.
Hero yang baru tersedar itu terus menekup
mulutnya. Mata dipandang ke sekeliling. Ah! Tak ada orang.
Lantaklah!
“Kepala kucing betullah! Aku kena! Nombor aku
naik!” Kali ini tegang urat leher Hero bercakap dengan suara
yang tertahan-tahan. Kalau ikutkan, dia nak jerit satu dunia.
Izzul semakin pelik.
“Huh? Kena? Kenapa kau nak marah?”
“Nombor satu weh! Nombor satu. Monyet betullah!”
maki Hero lagi tanpa mempedulikan soalan Izzul.
“Berapa kena?” soal Izzul.
“Dua ribu lima ratus! Alahai...” Skrin telefonnya
ditumbuk perlahan. Geram sungguh. Kalau ikutkan, dia rasa
nak tumbuk muka Izzul yang terpinga-pinga itu. Dia sedang
lara sekarang, boleh pulak Izzul tanya macam-macam.
“Kau patut happy, kan? Kau menang dua ribu lebih,”
soal Izzul.
“Happy apanya? Bapak aku koyak kertas nombor aku
petang tadi. Mail koyakkan satu-satunya bukti aku menang
nombor! Shit!” makinya lagi.
Abah tirinya dah dipanggil Mail akibat geram. Petang
tadi apabila selesai dibebaskan, sempat dia singgah kedai
TOTO dan membeli nombor ekor. Tapi terkantoi pula dengan
Ismail. Laju saja orang tua itu menyiat kertas nombornya.
Kepala sendiri diketuk-ketuk. Tak tahu nak lepaskan
amarahnya ke mana lagi. Dia sakit hati kerana dia tidak boleh
menuntut hadiahnya. Izzul mengekek gelak melihat keadaan
Hero sekarang. Macam orang tak betul.
“So, kau tak boleh nak...” Tak sempat Izzul nak
bercakap, Hero dah menyampuk.
“Taklah! Shit! 2.5k tu. Macam-macam aku boleh
buat dengan 2.5K tu.” Kepala digaru-garu penuh serabai.
Semakin teruk Izzul ketawakan Hero. Entah kenapa,
dia rasa lucu melihat muka frust Hero itu.
“Duit tak halal.” Izzul memberi komen setelah
tawanya reda.
Hero menjeling.
“Tak kisahlah aku. Janji duit. 2.5K, siapa nak bagi?”
“Takpe. Besok cuba lagi.” Bahu Hero ditepuk-tepuk.
Dah puas dia ketawakan Hero, baru sekarang dia terasa
bersalah.
“Besok mana ada. Kalau ada sekalipun, aku tak boleh
main. Aku dah janji dengan bapak aku tadi yang aku kena
stop semua ni. Nanti dia tak nak tolong aku dah kalau aku ke
‘dalam’ semula. Itu tak kisahlah. Tapi dia ugut nak beritahu
mak aku pasal semua kesalahan yang aku dah buat sepanjang
dia back-up aku. Air mata mak tu yang aku lemah, Zul.” Hero
berpeluk tubuh. Mukanya masih bengang. Dia menghidupkan
rokok Malboronya. Stres!
Izzul senyum. Kenapalah mereka mesti kalah
dengan seseorang yang bergelar ibu? Sebut aje perkataan ibu,
automatik hati rasa cair.
“Bagus juga dia ugut macam tu. Sama macam Ti’ah
ugut aku.”
“Selama ni tak pernah pulak nombor tu naik bila
aku pow. Lahanat! Kali ni boleh naik pulak kat nombor satu!
6884! Nombor satu tu. Aku boleh beli telefon baru. Tak pun,
boleh buat bayar down payment untuk motor baru.” Hero
cekup rambutnya. Geram! Tak cukup dengan itu, bahu Izzul
digoyang-goyangkan dengan geram apabila Izzul kembali
mengetawakannya.
“Ujian pertama untuk kaulah tu. Saja nak tengok
kau boleh berubah ke tidak,” Izzul berkata positif.
“Aku pun terbelah bahagi dah ni.” Tengoklah, bila
nak berubah aje, mesti ada perkara yang membuatkan dia
serba salah dan ragu-ragu. Abu rokok dijentik ke dalam bekas
abu rokok.
“Kalau kau tak berubah, jangan harap nak rapat
dengan adik aku.” Izzul sengaja pancing. Dia takkan
benarkan adiknya rapat dengan lelaki macam Hero.
Sekurang-kurangnya, tunggu dia kembali mengenali Hero.
Hero dulu dan Hero sekarang mungkin berbeza. Tapi,
melihat pada Hero yang sekarang, memang taklah dia nak
beri adiknya berkawan dengan lelaki itu.
“Buntut ayam betullah kau ni!” Hero mencarut lagi
berserta dengan bahasa jarinya sekali.
Bahu Izzul bergegar menahan gelak. Sedikit pun
tak terasa dengan perlakuan biadab kawannya itu. Lelaki
sama lelaki memang begitu. Bergurau kasar. Namun
masing-masing susah menyimpan dendam.
“Eh, kejap... kiranya kalau aku berubah, aku bolehlah
ek rapat dengan Ti’ah?” Muka Hero tiba-tiba bercahaya. Dah
lupa terus pada duit yang dia rugi tadi.
“Hmm... kawan bolehlah.” Izzul berkata. Alamak!
Tak sangka, Hero ambil serius pula pada kata-katanya itu.
“Kawan... takpe. Aku akan tunjukkan contoh paling
terbaik sampai kau sendiri yang pergi lamar aku untuk jadi
suami adik kau. Siap merayu lagi. Tengoklah nanti!”
Kata-kata Hero itu disambut dengan tawa Izzul. Tak
mungkin!
“Kau pergi balik sekarang. Hari pertama lagi
dah failed. Pukul berapa dah ni? Aku nak tidur jugak tau.
Mengantuk dah mata ni.” Geram apabila Hero buat tak
nampak aje yang dia dah menguap banyak kali.
Hero mencemik. Alah! Tak nak ke ajak dia tidur di
situ? Dia nak cari tempat menumpang kasih ni. Bila dah kena
halau, waktu-waktu macam ini pulalah semua kawan busy.
“Besok jomlah cari kerja dengan aku,” ajak Hero.
“Hmmm, yang pasti aku tak nak kerja dekat Petron.
Malulah!” Izzul berkata.
“Pasal apa nak malu?”
“Adik aku selalu isi minyak dekat Petron. Aku tak
naklah dia tengok aku kerja tu. Nanti dia ejek pulak aku.
Carilah kerja kat Tong Fat ke, Mr. DIY aku boleh terima lagi.”
Izzul terpaksa mengaku.
“Okey,” jawab Hero acuh tak acuh. Dia meminta
diri untuk pulang. Izzul menghantarnya ke muka pintu.
Pintu kemudian ditutup. Cis! Nampak sangat Izzul dah lama
tunggu dia balik.
Sebenarnya kalau ikutkan, dia tak nak pulang. Dia
nak buat perangai keras pedal dia tu. Mujurlah dia dalam
proses nak menangi hati Izzul sekeluarga. Kalau tidak, dia
nak berpura-pura tertidur di ruang tamu itu. Mana tahu,
tiba-tiba dia bangun dengan selimut di atas badan. Mana
tahu, Fatiha yang selimutkan?
Kalau nak ikutkan ketebalan mukanya sekarang,
memang tak tebal langsung. Dia memang muka tak
malu. Lelaki bernama Hero sepatutnya mudah mengurat
perempuan. Tapi Fatiha ni lain sikit. Dia kena kerja keras
untuk seorang Fatiha.
“Ti’ah... selalu isi minyak kat Petron ya sayang?” bisik
Hero sendiri bersama senyuman nakal. Rokok yang telah
pendek dijentik ke tanah sebelum enjin motor dihidupkan.
‘Maaflah Izzul. Kalau kau tak nak kerja kat Petron,
aku seorang pun tak apa. Asalkan boleh jumpa dengan buah
hati aku,’ bisik hatinya riang.
PAGAR YANG berkunci dipanjat. Semua orang sudah
tidur. Berhati-hati dia melompat masuk ke dalam kawasan
rumahnya. Kereta Ismail ada di situ. Skuter dan kereta adik
perempuannya, Mila dan Hana juga ada. Hanya Mila dan Hana
saja yang tinggal di situ. Adik-beradik yang lain semua sudah
bekerja di luar dari daerah ini.
Perlahan-lahan dia menyusup ke pintu depan.
Berkunci!
“Alamak! Mak memang tak nak tengok muka aku
ek?” soalnya sendiri sambil garu kepala.
Dia ke belakang pula. Ke arah dapur. Pintu dapur
juga berkunci. Itu tak menghalang dia untuk tidur di biliknya.
Sekeping cermin tingkap dapur ditanggalkan dari besi nako.
Tangannya menyeluk ke dalam, meraba-raba bahagian
tombol pintu dapur dan dipulas dari dalam. Klik! Terbuka.
Dia senyum. Cermin tersebut dipasangkan semula ke nako.
Kaki melangkah masuk ke dalam dengan penuh
megah. Berjaya! Dia menuju ke biliknya dengan berhati-hati
selepas mengunci semula pintu dapur. Bimbang juga kalau si
ibu yang masih marah itu terjaga. Nanti ibunya mengamuk
pula. Habis satu kampung dengar.
Di dalam biliknya, dia berbaring. Tangan diletakkan
di bawah kepala sambil mata menghadap ke siling. Kaki
disilangkan.
“Ti’ah, lelaki macam mana Ti’ah suka?” soalnya
sendiri. Tiba-tiba bunyi tapak kaki di luar biliknya
membuatkan dia terpaksa berpura-pura tidur.
“Pandai pulak dia balik sini.” Suara si ibu kedengaran
sebaik sahaja pintu biliknya dibuka. Bunyi tapak kaki Badariah
semakin hampir.
Hero terus berpura-pura tidur sebab tak mahu
dihalau. ‘Hari ini saja, emak. Aku takde tempat tidur hari ni...’
bisik hatinya.
Tapak tangan si ibu singgah di dahinya. Lembut
sekali. Kemudian rambutnya dibelai-belai.
“Susah hati mak dengan kau ni, Hero...” bisik wanita
tua itu perlahan.
Sejuk hati Hero mendengar suara ibunya. Payah
betul dia nak dengar ibunya bersuara begitu. Dia mana rapat
pun dengan ibunya. Nak berborak? Payah sekali.
“Mak marah sebab mak sayang. Mak malu orang kata
anak mak buruk perangai. Mak tak suka orang mengata anak
mak,” bisik suara tua itu lagi.
Hero tahu, ibunya tak pernah maksudkan kata-kata
tajamnya tadi. Biasalah, bila dah marah... apa yang diucap
pun tak sedar.
Dahinya dikucup si ibu. Sumpah, Hero rasa terharu.
“Moga menjadi anak yang berguna, Hero. Mak nak
Hero jadi hero dalam hati mak.”
Tangannya disentuh. Terus Hero tarik tangan
itu. Pegang kemas. Tubuh si ibu yang hampir jatuh akibat
ditarik itu dipeluk kuat. Kuat sangat. Mungkin itu pelukan
pertamanya sepanjang dia meningkat dewasa.
“Orang janji orang akan berubah,” ucap Hero.
Badariah yang pada awalnya terkejut dengan
perlakuan Hero itu perlahan-lahan mengukir senyum.
Terharu apabila dipeluk anak jantannya. Rasanya dah berbelas
tahun dia tak dipeluk oleh Hero. Hero takkan meminta
maaf daripadanya, tapi dia tahu pelukan itu memaknakan
segalanya.
“Sebab Fatiha tu ke Hero jadi macam ni?” soal si ibu.
“Mak tahu pasal dia?” Kening Hero bertaut. Dia nak
berubah sebab dia nak buktikan yang dia itu bukan macam
arwah bapanya. Fatiha dijadikan alasan semata-mata. Tapi,
selepas berjumpa dengan Fatiha tadi, entahlah... betul ke ia
hanya alasan atau dah menjadi niat barunya untuk berubah?
“Abah cerita tadi,” ujar Badariah.
“Hmmm... memang dah lama orang teringin nak
berubah. Tapi hati tak cukup kental,” ujar Hero. Dia tak pandai
nak berbual dengan ibu sendiri sebenarnya. Dari kecil dia
selalu gunakan masa yang ibunya ada untuk memberontak.
“Mak harap kali ni Hero betul-betul berubah,”
Badariah bersuara.
“Orang nak berubah mak... tapi tak nak jadi baik
sangat. Bosan.” Selamba dia mengaku.
“Ada pulak bosan?” Baru lagi nak membebel,
cepat-cepat Hero menyampuk.
“Mak doa-doakanlah.”
“Mestilah aku doakan, anak aku.”
Hero sengih. Dia lebih suka ibunya membahasakan
diri ‘aku-engkau’ dengannya. Sekurang-kurangnya tak adalah
suasana ‘leleh’ lagi.
“Mak kenapa tak tidur lagi?” Hero mengubah topik.
“Mak tunggu kau balik. Susah hati kalau kau tak
balik.” Akui Badariah. Dia tak boleh tidur sebab rasa bersalah
dah halau Hero. Kesedaran baru datang apabila Hero tak
balik ke rumah. Meskipun jarang sangat mereka berbual,
sekurang-kurangnya dia ada juga nampak anak jantannya itu
setiap hari. Berbalas pandangan macam orang asing. Hero
lebih rapat dengan suaminya.
“Tadi mak halau.” Hero terharu lagi.
“Halau sebab marah. Kau tu degil sangat! Memalukan
muka mak aje memanjang. Bukannya reti nak buat mak
bangga dengan kau pun.” Telinga Hero dipiat geram.
Hero ketawa. Terasa macam dia anak kecil apabila
diperlakukan begitu.
“Yalah. Nanti orang buat mak bangga. Sampai mak
terbang ke langit ke-7.” Bahu ibunya diusap-usap, memberi
janji baharu.
“Yalah tu. Mak tunggu bila mak boleh terbang.”
Badariah bangkit. Dia nak keluar dari bilik itu. Legalah
sekarang hatinya apabila dah nampak batang hidung anaknya.
Boleh dia tidur dengan tenang.
“Mak, orang nak tanya sikit.”
Panggilan Hero itu membuatkan langkah Badariah
terhenti di muka pintu. Keningnya terangkat.
“Apa?”
“Perempuan kan... tak, bukan perempuan. Fatiha,
mak rasa dia suka lelaki yang macam mana?” soal Hero.
Badariah senyum. Manalah dia tahu. Dia tak kenal
pun siapa Fatiha itu.
“Mak tak tahu orangnya macam mana. Tapi... mak
tahu apa yang perempuan paling nak dalam diri seorang
lelaki,” ujar ibunya.
“Ya ke? Apa dia?” Bercahaya mata Hero
mendengarnya.
“Perempuan paling suka lelaki yang soleh... yang
boleh bimbing dia.” Kerana nak anak berubah punya pasal,
terpaksalah dia berkata begitu. Entah-entah, si Fatiha tu nak
suami yang rock. Siapa tahu, kan? Tapi dia nak Hero menjadi
anak yang soleh. Yang boleh bimbing isterinya suatu hari
nanti.
Setelah ibunya pergi, Hero mula termenung sendiri.
“Soleh? Boleh bimbing dia? Phbbhhttt! Mengarutlah!
Kalau nak aku bimbing dia jadi pemain judi yang berjaya,
bolehlah!” Hero berkata sendiri lantas tergelak tanpa suara.

Oh Boy! - Bab 5

HERO diam dari tadi. Hanya membiarkan dirinya
dibebelkan Badariah. Nampaknya si ibu lebih awal mendapat
tahu tentang masalah yang baru dia buat. Sebaik sahaja
melangkah masuk ke dalam rumah, dia dilempang sehingga
terteleng mukanya. Tak sempat nak tanya kenapa, terus
Badariah hadiahkan dia berbakul-bakul sumpah seranah.
“Ini yang aku dapat, lepas bersusah payah bekerja
macam nak mati nak bagi kesenangan dekat anak-anak.
Dapat malu! Yang lain menjadi belaka. Tapi yang depan
mata aku ni... perangai tak serupa orang! Jin pun malu nak
mengaku kau kerabat dia!” marah Badariah. Air mata dilap
dengan lengan baju. Geram dengan berita yang didengarnya.
Dari tadi dia tunggu kepulangan Hero. Dia tahu mesti Ismail
takkan benarkan Hero duduk di dalam lokap. Ismail terlalu
sayangkan Hero.
“Mak...” Hero terasa liurnya kesat. Melihat ibunya
mengalirkan air mata disebabkan olehnya bukanlah sesuatu
yang mudah. Tapi, dia tak berani berjanji yang dia tidak akan
membuatkan ibunya menangis lagi. Dia cukup kenal siapa
dirinya, dan disebabkan itulah dia tak boleh nak berjanji
apa-apa.
“Aku malu bila orang duduk bergosip pasal anak aku.
Kecoh pasal anak aku kena tangkap. Lagi sedih, suami aku
selama ni rahsiakan daripada aku tentang perangai anak aku
ni.” Badariah membebel lagi.
Hero ketap bibir.
“Saya tak nak awak sedih. Awak tu sakit, mana boleh
dapat berita buruk. Nanti tumbang, susah...” Ismail bersuara.
Sengaja bagi alasan sedangkan Hero yang mendesak dia
untuk merahsiakan setiap masalah yang telah Hero buat.
“Tak nak sedih? Berahsia macam tu lagi sedih saya
ni, bang.” Marah si isteri.
“Lain kali biarkan aje dia dalam lokap tu. Biar
lima tahun dekat dalam tu pun tak apa. Dia keluar pun
menyusahkan orang aje. Bukannya reti nak kerja. Sampai ke
besar minta duit dengan kita. Tak tahu malu sungguh! Suruh
kerja, memilih! Usaha tak ada, apa tak ada. Dia ingat duit tu
jatuh dari langit agaknya,” bebel Badariah lagi.
Hero garu lubang telinga dengan jari kelengkengnya.
Apa dia nak jawab ni?
“Orang nak kerjalah ni,” jawabnya tanpa memandang
wajah ibunya. Tak berani nak melihat air mata ibunya yang
mengalir.
“Kerja apa? Kerja menyusahkan hidup aku?”
Badariah bercekak pinggang dan membuntangkan mata.
Semakin gelisah Hero dengan renungan ibunya.
“Badar, tak elok cakap macam tu...” nasihat Ismail.
“Nak saya cakap macam mana lagi dengan dia? Dia
tak pernah dengar cakap saya pun. Esok lusa dia buat balik.
Dari kecik dia macam tu. Saya kenal dia. Perut ni yang
mengandungkan dia.” Badariah membebel tanpa henti.
“Ya, orang tahu orang salah. Orang cari kerja. Mak
tak payahlah nak susah hati lagi.” Hero menjawab.
“Pergi cari kerja dulu. Selagi tak dapat kerja, jangan
harap aku nak tengok muka kau kat sini. Pergi keluar, cari
kerja sekarang!” Jari telunjuk Badariah menghala keluar.
“Pukul berapa dah ni?” Hero kerling jam di dinding.
Dah malam.
“Bila suruh cari kerja, pandai terus tengok jam,
kan? Sebelum ni, melepak sampai pukul berapa? Tak reti nak
tengok jam! Sebelum aku mengamuk yang hodoh-hodoh,
baik pergi. Jangan balik selagi tak jadi orang!” Badariah
menengking.
“Mak... orang nak tidur kat mana?” Hero susah hati.
“Tidur ajelah dekat mana-mana! Sebelum ni tak balik
pun takde hal, kan?” Badar berkata dengan nafas yang turun
naik. Dia tak bermaksud nak berkasar sebegitu dengan Hero
tetapi Hero perlukan seseorang untuk bertegas dengannya.
“Badar...” Ismail cuba menenangkan isterinya.
Badariah macam dah hilang sabar sungguh dengan Hero
nampak gayanya.
“Awaklah ni, manjakan sangat dia. Tengok, dia
naik lemak dah. Semua benda tak reti nak buat sendiri. Tak
membesar langsung! Harap usia aje makin tua. Perangai
macam budak tak matang! Malu kat orang lain. Orang lain,
sedang tengah bersekolah lagi dah tolong mak bapak cari
duit. Dia? Menghabiskan duit mak bapak aje yang tahu.
Saya dengar dia asyik peras ugut warga asing sebab nak duit.
Perangai macam anak iblis!” marah Badariah kepada Ismail
pula.
Ismail terdiam. Kalau dia menjawab, maknanya
semakin buruklah mood isterinya.
Hero simpati kepada Ismail. Tak pasal-pasal Ismail
dimarahi sebab nak pertahankan dia.
“Yalah... orang keluar.” Hero menarik helmetnya.
Kecil juga hati apabila kena marah begitu. Tapi dia sedar
semua itu berpunca daripada dirinya sendiri. Dia mengalah
pun sebab tak nak panjangkan pertelingkahan itu. Takut bapa
tiri kesayangannya itu menjadi mangsa amarah ibunya lagi.
TOK! TOK! Tok! Pintu rumahnya diketuk pada jam sebelas
malam. Fatiha melangkah malas ke pintu rumahnya. Terkejut
melihat muka lelaki di hadapannya. Pintu kembali ditutup
sebelum lelaki itu sempat menilik ke dalam.
“Aduh, hidung aku!” Tepat pintu itu terkena batang
hidungnya yang mancung itu. Malang sungguh nasib dia
pada hari ini. Sudahlah ditangkap polis, lepas tu ditempeleng
si ibu. Lagi, hidungnya dihentam pintu pula.
Fatiha di dalam hanya membeku. Rasa bersalah, tapi
dia tak mahu buka pintu. Padan dengan muka! Itulah balasan
untuk si kaki cabul macam lelaki itu.
“Hesy, bukannya reti nak bagi salam pun. Nak apa?”
soalnya dari dalam rumah. Fatiha berdebar-debar. Bukan
sebab dia jatuh cinta atau apa. Tapi sebab dia takutkan Hero.
Entah-entah Hero datang sini dengan niat tak elok. Tadikan
lelaki itu dah cabul dia?
Gulp! Menyesal pula dia buka pintu. Patut dia tilik
dulu siapa tadi. Izzullah ni! Pandai-pandai aje beritahu Hero
di mana mereka tinggal. Memang nak kena!
Hero di luar pula tersengih sendiri. Kena bagi salam
ek? Sebelum ni, dia pergi ke rumah kawan-kawannya tak
payah bagi salam pun.
“Assalamualaikum.” Hero memberi salam.
Automatik mata Fatiha menjuling ke atas.
“Waalaikumussalam. Nak apa?” Nak tak nak dia
kena jawab salam Hero.
“Nak awak.” Mendengar jawapan tak elok daripada
Hero itu menyebabkan Fatiha mendengus. Lelaki yang
bernama Hero ini memang perangai macam katak ek?
Menjijikkan!
“Jangan menggatal boleh tak? Awak nak apa?” Tinggi
suara Fatiha dari dalam rumah.
“Saya nak awak. Nak awak. Awak.” Nyanyi Hero
dengan sumbang.
Fatiha menggenggam penumbuknya. Sempat kut
kalau dia buka pintu sekejap dan terus tinju muka Hero.
“Nak penumbuk?” soal Fatiha.
Hero sengih lagi. Dah macam cerita Masam-Masam
Manis pula. Bercakap di sebalik dinding. Dilekapkan
telinganya ke pintu, sambil itu dia mencakar-cakar pintu itu.
“Boleh aje, asalkan daripada awak. Penumbuk pun
rasa macam madu.” Hero menumbuk tapak tangannya
sendiri apabila berjaya mengeluarkan pick-up line itu.
Fatiha di dalam sudah julingkan mata. Hero belum
lagi merasa penumbuknya. Nanti mulalah kata penumbuk
dia macam hempedu. Dia bukannya jenis perempuan yang
bagi penumbuk manja-manja alah. Kalau dia nak tumbuk,
dia akan tumbuk sampai puas hati. Dia membesar dengan
seorang bapa dan abang yang gemar menonton WWE dan
UFC.
“Yuck! Awak pergi balik sekarang.” Halau Fatiha.
Geram dia dengan mamat pervert itu. Bukannya pandai nak
minta maaf pun dengan kejadian tadi. Dia tayang muka tak
malu pula dekat sini.
“Atau apa?” soal Hero. Dia menggigit penumbuk.
Dengar suara Fatiha pun dia rasa nak tersenyum 24 jam.
“Saya call polis,” ugut Fatiha.
“Bagus juga tu. Calllah abah saya. Cakap awak setuju
nak dipinang oleh saya. Saya lagi suka.” Sekali lagi Hero
tumbuk tapak tangannya. Semenjak berjumpa dengan Fatiha,
mulut manisnya menjadi-jadi. Dia sendiri pun tak sangka.
“Gatal! Miang! Jijik!” Fatiha rasa geram nak bagi
penumbuk dekat muka Hero biar senget rahangnya. Terlupa
pula dia yang ayah Hero itu seorang polis.
“Saya cari abang awak, Ti’ah.” Hero akhirnya
bersuara serius. Dia nak masuk. Sebab itulah dia gunakan
alasan itu. Kalau Fatiha panggil polis, memang sah dia kena
masuk lokap punya. Bukankah dia dah berjanji dengan Ismail
untuk tidak membuat masalah lagi?
“Dia tidur,” jawab Fatiha laju. Malas dia nak bagi
lelaki macam Hero itu berkawan dengan abangnya. Nanti
entah apa jadi kepada abangnya itu. Sudahlah Izzul cepat
benar terpengaruh.
“Awalnya tidur. Macam budak kecik!” kutuk Hero.
“Semua orang dah tidur. Baik awak pergi balik
sekarang.” Fatiha berkata dengan suara mendatar.
“Siapa tu Ti’ah?”
Tiba-tiba suara si ibu mengkantoikannya. Fatiha
menjerit tanpa suara.
“Hah, tipu saya ya? Nakal awak ni Ti’ah.
Gebu-gebab-debab-bab-bab!” nyanyi Hero dari luar.
Serentak itu, pintu dibuka. Wajah masam mencuka
Fatiha dipandang dengan senyuman paling manis.
“Haaa, buka pun. Bagi abang masuk.”
Serentak itu penumbuk dilayangkan tepat ke hidung
Hero.
“Aduhhh makkkk!!!” Sekali lagi hidung Hero menjadi
mangsa. Tak sangka langsung yang dia akan ditumbuk oleh
Fatiha. Mujurlah jarak mereka tak terlalu dekat tadi. Kalau
tidak, entahkan dah patah hidung dia. Kuat juga tumbukan
Fatiha.
“Awak nyanyi lagi macam tu, memang nahas! Kalau
awak bahasakan diri awak tu abang dengan saya, tahulah
awak. Awak jangan ingat saya takut dengan awak!” Fatiha
memberi amaran. Penumbuk diangkat lagi. Memang gengster
sungguh gaya yang dipamerkannya. Lantaklah kalau Hero itu
bekas banduan atau apa.
“Kenapa buli dia? Ti’ah ni!” marah si ibu.
“Dia ni, gatal!” adu Fatiha.
“Mana ada?” laju Hero menafikannya. Kalau ibu
Fatiha halau dia dari situ, macam mana dia nak jumpa Fatiha
lagi?
“Abang-abang tu tadi apa? Eh, jangan nak mimpi eh
jadi abang saya.” Fatiha jegilkan mata.
“Saya kan kawan abang awak. Saya bahasakan diri
saya abang. Lagipun, tak lama lagi kita kan duduk atas satu
pelamin. Apa kelas nak jadi abang awak? Baik jadi suami
terus.” Semakin menjadi-jadi pick-up line Hero. Depan ibu
Fatiha pun selamba aje dia.
“Mak... tengoklah dia ni.” Nak menangis Fatiha
dibuat Hero. Serabut kepala otaknya dengan lelaki gatal itu.
Depan ibunya pun selamba aje.
“Ini siapa?” Kening Cik Yam berkerut-kerut.
“Cik Yam tak ingat saya? Saya Hero. Dulu rajin juga
saya ke sini.” Panggilan Hero kepada ibu Fatiha masih tak
berubah.
Cik Yam pula terkejut apabila namanya disebut anak
muda itu. Mereka saling mengenali ke?
“Hero mana?”
“Ala... yang gebu-gebab-debab-bab-bab tu...” Hero
menyanyi selamba.
Fatiha rasa macam nak mengamuk. Mujurlah ada
ibunya. Muka Cik Yam automatik bercahaya.
“Oh, Hairul! Ya Allah, besar dah awak. Cik Yam
terlupa sungguh dekat awak. Masuklah. Cik Yam kejut Izzul.
Dah lama dia tidur tu,” jemput Cik Yam.
Hero tersengih kemenangan.
“Bagilah abang masuk,” ujarnya perlahan kepada
Fatiha.
Fatiha menjeling.
“Jangan nak mengada-ada. Tunggu sini aje.”
“Biarlah. Mak jemput bakal menantu dia masuk.”
Hero jelirkan lidah.
‘Mak? Bakal menantu? Dia sedar tak yang dia tu
bakal jadi hantu dikerjakan aku nanti?’ omel Fatiha dalam
hati. Semakin meluat dia dengan Hero.
“Saya tak benarkan awak masuk, kan?” Fatiha masih
dengan muka tak berperikemanusiaannya.
Hero pula langsung tak ambil hati.
“Marahnya dia. Ti’ah... mana pergi lemak-lemak
perut Ti’ah yang boleh buat gitar dulu? Mana pergi double
chin Ti’ah dulu?” soal Hero.
Fatiha dah genggam penumbuk. Takkanlah
selamanya dia nak gemuk? Tahulah lemak di perutnya
berlapis-lapis dulu, tapi takkanlah sampai boleh buat main
gitar? Teruk sungguh imaginasi Hero ni! Biasalah, waktu
kecik dulu berisi. Tu tandanya dia bahagia, kan?
“Eeee dia ni...” Baru lagi Fatiha nak belasah Hero,
si ibu sudah bercekak pinggang. Tak jadi. Terpaksalah dia
benarkan Hero masuk juga.
Akibat bengang, dipijak ibu jari kaki lelaki itu dengan
tumitnya sekuat hati. Terloncat-loncat Hero kesakitan. Kalau
boleh, dia nak wrestling Hero dekat situ. Sebab Herolah,
dia jadi geli telinga berjam-jam lamanya. Langsung dia tak
ceritakan hal itu kepada sesiapa. Dia malu!
Puas hatinya melihat Hero menahan kesakitan.
Ditinggalkan lelaki itu sendiri di situ lantas menyambung
aktivitinya tadi iaitu menonton TV.
Hero tersenyum sendiri.
“Dia marah pun comel,” bisiknya perlahan. Hero
duduk di sofa berdekatan dengan tempat duduk Fatiha. Dia
perasan Fatiha anjakkan diri menjauhinya. Tersenyum lagi
dia. Lantaklah pedih hidung sekalipun. Tak apa, nanti dia
dapat jinakkan juga si Fatiha itu. Dia kan Hero? Hero pantang
menyerah!