DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Sunday 24 September 2017

Firdaus Buat Jannah - Bab 2

“CINTA? Aku hanya akan bercinta selepas
kahwin,” luah Nur Jannah. Namun matanya masih tertumpu
pada skrin laptop milik Alice Suraya Zainal itu.
“Kalau macam tu, boringlah hidup kau. Kalau kau
kahwin umur 30 tahun, so... ada lagi 8 tahun barulah nak
merasa cinta. Isy, tak naklah aku. Buang masa. Kita baru
22 tahun. So, masa inilah sesuai nak bercinta.” Alice masih
lagi baring-baring di tilam empuk sambil memintal-mintal
hujung rambutnya yang kerinting itu.
“Yang kau ni, duk bersedap-sedap atas katil, kau dah
siap ke assignment tu?”
Alice bangun, mundar-mandir di sekeliling Nur
Jannah. Kemudian duduk di sebelah rakannya itu.
“Teddy bear dah siapkan,” jawab Alice malas.
“Bagus benarlah tu. Ada assignment, cari teddy
bear. Kalau nak berseronok, cari Syahir. Tak kesian ke kau
buat Azmil macam kuli?” Nur Jannah berhenti menaip, lantas
merenung wajah Alice di sisinya.
“Azmil, teddy bear tu? Kesian apa bendanya? Dia
yang sukarela. Aku tadah tangan ajelah.”
Nur Jannah menggeleng sambil memerhati Alice
yang sudah bangun menuju ke pantri.
‘Hmm, anak orang kaya. Cantik pulak tu. Ramailah
yang nak. Kesian si Azmil. Banyak sangat tolong Alice.
Syahir bukan baik pun, harap handsome aje. Perangai ya
Rabbi. Alice pun, tak fahamlah! Macam mana boleh berkenan
pada si Syahir tu?’ Panjang omelan Nur Jannah dalam hati.
Berkerut-kerut mukanya. Tangannya masih ligat menaip
assignment berkaitan Undang-undang Tanah itu. Sesekali dia
tersenyum apabila teringatkan gelagat Azmil dan Alice yang
serupa kucing dengan anjing setiap kali bertemu.
“Hah, senyum-senyum tu ingat mata air mana
pulak?” Sengih Alice muncul dari arah pantri membawa 2
mug berisi air teh.
“Bukan teringat mata airlah. Tapi, ingatkan gelagat
kau dengan Azmil.”
“Ah, lagi-lagi teddy bear tu. Kalau berkenan,
kau ambil ajelah. Bagi free pun aku tak nak,” luah Alice
memuncungkan mulutnya.
Nur Jannah senyum lagi.
“Masalahnya, Azmil tu berkenan kat kau. Bukan
aku. Lagipun aku hanya akan bercinta lepas kahwin. Dengan
suami sendiri, baru best.”
Bulat mata Alice mendengar pengakuan Nur Jannah.
Selama ini sahabatnya yang seorang ini amat pemalu.
Jarang sekali mahu meluahkan keinginan dalam hati.
Tambah-tambah soal itu melibatkan lelaki.
“Kau suka kat Azmil? Huh, tak percaya aku!”
Melopong mulut Alice.
Nur Jannah ketawa.
“Aku auta ajelah. Aku tak ada pun perasaan pada
Azmil tu. Aku yakin, satu UM ni pun tak ada yang berkenan
pada aku.” Nur Jannah mencuit hidung Alice yang mancung
itu.
Alice mendengus halus. Barangkali tidak suka
Nur Jannah mencuit hidungnya ataupun sikap Nur Jannah
yang suka merendah diri itu. Acap kali benar Nur Jannah
memberikan alasan kekurangan diri jika sang jejaka cuba
mencuri hatinya. Dan acap kali juga Alice akan memarahi
sikap rendah diri Nur Jannah yang tidak kena tempat itu.
“Mari sini!” Alice menarik tangan Nur Jannah yang
masih berteleku di depan skrin laptop.
Nur Jannah hanya menurut.
“Tengok sini!”
“Tengok apa?” soal Nur Jannah. Di hadapan mereka
cuma ada cermin besar yang menampakkan separuh dirinya
dan juga Alice.
“Kau tengok betul-betul muka kau pada cermin ni.”
Tuding Alice pada cermin besar di hadapan mereka.
Nur Jannah melihat ke arah cermin. Tiada apa-apa
yang menarik.
“Wahai cermin ajaib, siapakah yang paling cantik
sekali di UM ini?” ucap Alice sambil kedua-dua tangannya
digerakkan lagak seperti ibu tiri Snow White memuja mirror
on the wall.
Nur Jannah tergelak besar. Dicubitnya lengan Alice.
Terjerit Alice menahan sakit tapi tetap juga berlagak seperti
tadi.
“Hah, tengok tu! Wajah kau kat cermin ni. Cermin
ajaib aku ni tak pernah menipu. Kaulah yang paling cantik!”
terang Alice bersungguh-sungguh.
“Temberang! Cermin ajaib konon!” Nur Jannah
ingin segera beredar. Tak mahu terlibat lagi dalam permainan
olok-olok ini. Tapi ditahan Alice.
“Cuba kau lihat betul-betul,” arah Alice lagi.
Nur Jannah menurut saja. Dilihat wajahnya
di cermin. Biasa saja. Tiada apa-apa yang menarik pun.
Warna kulit pun ala-ala hangit saja. Akhirnya Nur Jannah
menjelirkan lidah. Alice tertawa besar melihat tingkah Nur
Jannah. Tangannya segera merangkul bahu rakannya itu.
“Kau tahu tak?”
Nur Jannah angkat bahu tanda tidak tahu.
“Aku paling suka tenung wajah kau. Tatap lama-lama.
Kau kata wajah kau biasa-biasa saja. Tapi aku suka wajah
tu. Terutama sekali pada mata kau. Mata kau sayu sangat.
Wajah polos. Sesiapa yang tengok kau, pasti sejuk hati.
Kadang-kadang kalau aku nak marah, mood aku tak stabil...
wajah kaulah penawarnya.”
“Really?” Nur Jannah senyum mendengar pujian
melangit Alice. “Nak bodek ke? Tak ada duit nak kasilah.”
“Isy, aku cakap betullah. Wajah kau tenang sangat.
Part yang paling aku suka sekali, bila kau senyum. Manisnya
macam gula. Minum kopi pahit pun tak terasa,” luah Alice
ikhlas.
Nur Jannah ketawa besar sambil menekan-nekan
perutnya. Geli hati mendengar pujian Alice. Barangkali Alice
buta gamaknya menilai kecantikan seseorang. Jika hendak
dibandingkan kecantikan antara mereka berdua, bagai langit
dengan bumi jaraknya. Sudahlah Alice cantik, berdarah
kacukan Irish-Melayu lagi. Hidup pula dalam kemewahan.
Sedangkan dirinya serba kekurangan. Sudahlah miskin, ayah
pula sudah lama tiada. Ibu dan adik sajalah tempat bermanja.
Tiba-tiba wajah ibu dan Sofian muncul di ruang
mata. Nur Jannah melepaskan keluhan. Rindu pula dia untuk
menatap wajah-wajah orang tersayang dalam hidupnya.
“Hei, dengar tak apa aku cakap?”
Nur Jannah tersentak daripada lamunan yang
panjang. Dia merenung semula wajahnya di cermin. Alice
sudah menarik muncung.
“Sorry eh, teringat kampung sekejap. Kau cakap apa
tadi?” soal Nur Jannah.
Wajah yang muncung tadi kembali ceria. Alice cepat
saja terpujuk dengan ucapan maaf itu.
“Aku kata, Syahir pernah puji kau. Katanya kau
ala-ala wanita Melayu terakhir.”
Nur Jannah terkejut. Terangkat keningnya. Tidak
sangka Syahir jejaka idaman Fakulti Undang-undang itu
memujinya. Tetapi rasa terkejut itu tidak lama kerana dia
tidak percaya pada kata-kata Syahir jejaka romeo itu.
“Kau tahu tak? Aku nak sangat kau jadi saudara
aku. Jadi kak ipar aku. Baik hati dan sekepala dengan aku.
Tapi, wanita yang baik untuk lelaki yang baik, kan?” Alice
mencemik putus asa.
Nur Jannah terkejut lagi. Dadanya diurut perlahan.
Tidak percaya mendengar kata-kata gurauan Alice. Sampai
begitu besar sekali hajatnya. Sesungguhnya dia bersyukur
kerana mempunyai sahabat seperti Alice. Sudahlah tidak
berkira dengannya. Keluarganya juga baik-baik.
Bukan dia tidak kenal Tuan Zainal dan Puan
Mariam, juga si cilik Faiz dan Faizi. Memang dia sudah lama
mengenali mereka. Faiz dan Faizi pun sudah dianggap seperti
adik sendiri. Keluarga Alice banyak membantu meringankan
beban kewangannya.
Dia sedar, belajar di universiti tertua di kota besar ini
tentu memakan belanja yang bukan sedikit. Pendapatan yang
diterima hasil mengajar tuisyen kepada Faiz dan Faizi tak
terbanding dengan tenaganya yang tidak seberapa. Sungguh
benar dia terhutang budi terhadap Alice sekeluarga. Tak
terbayar rasanya.
Sekarang Alice memasang hajat untuk menjadikan
dirinya sebagai bakal kakak ipar pula. Budi yang ditabur tak
tertanggung dek badan rasanya.
“Kau ni Alice, cakap macam pak lawak.” Nur Jannah
beredar dari cermin besar itu lalu merebahkan badan di katil
bujang miliknya.
Alice mengekori langkah Nur Jannah dan ikut baring
di sebelah rakannya itu. Suka tidur berhimpit begitu.
“Aku seriuslah. Kalau abang aku tu baik, memang
aku suruh abah aku hantar aje pinangan.”
“Abang kau bukan kat London ke?” soal Nur Jannah
ingin tahu. Seingatnya dulu, Alice ada bercerita yang abang
kandungnya itu menetap di London.
“Lupa pulak aku nak cakap. Dah 2 bulan dia balik
sini. Naik pangkat dan dipindahkan di Kuala Lumpur ni.”
“Alhamdulillah. Makbul juga doa kau selama ini,
Alice. Abah dan Chek Mariam tahu?”
“Tahu. Mereka yang sambut kepulangan abang masa
kat airport hari tu. Tapi kau faham ajelah, abang aku buat abah
dan mak uda aku tu macam orang asing. Entahlah. Apalah
lagi yang tak kena?” Alice mengeluh mengenangkan sikap
abangnya. “Mak uda aku tu baik orangnya. Aku bersyukur
kerana abah bertemu jodoh dengan mak uda. Kalau tidak,
tentu hidup kami masih lagi tunggang-langgang,” luah Alice
sayu. Puan Mariam yang dipanggil mak uda itu ialah isteri
muda yang dikahwini Tuan Zainal selepas kematian isteri
pertamanya.
Nur Jannah khusyuk mendengar luahan hati
Alice. Kasihan! Bukan sekali dua Alice bercerita mengenai
abangnya, Rais Firdausi itu. Acap kali jika ada masalah, dialah
tempat Alice meluah rasa.
Rais Firdausi, namanya saja yang didengar Nur
Jannah. Orangnya tidak pernah dikenali walau dalam gambar
sekalipun. Tentu kacak orangnya. Maklumlah anak kacukan.
“Kalau abang kau baik sekalipun, aku tak nak
terimalah. Macam langit dengan bumi. Tak sekufu. Abang kau
tentunya kacak, aku pulak hodoh. Lagipun tak terlaratlah aku
nak balas budi.”
“Aku tak minta pun kau balas. Aku ikhlaslah. Kau ni,
tak ada alasan lain ke? Balik-balik isu hodoh juga yang kau
bangkitkan.” Alice mendengus geram.
“Betullah. Aku hodoh. Kulit gelap.”
“Ciptaan Allah ni mana yang tak cantik Jannah? Soal
cantik, hodoh ini universal Jannah. Bagi kau tak cantik...
bagi aku, kau cantik. Kufu ke tak sekufu ke, bukan diukur
dengan harta benda dan luaran sahaja. Tapi diukur dengan
keimanan.”
Nur Jannah terdiam mendengar apa yang
diungkapkan oleh Alice itu. Cakapnya tadi sekadar bergurau
sahaja. Tak sangka Alice menganggapnya serius.
“Aku minta maaf, Ustazah Alice. Janji tak buat lagi.”
Nur Jannah pandang wajah Alice dengan mata terkelip-kelip
mohon ampun.
Alice menarik senyum. Wajah Nur Jannah yang
manis itu cepat saja membuatkannya sejuk hati.
“Kalau kau ulang lagi pasal isu hodoh ni, aku piat
telinga kau.”
Nur Jannah menjerit kecil apabila jari Alice sudah
mendarat di cuping telinganya. Mereka tenggelam dalam
ketawa yang terlahir ikhlas dari hati masing-masing.

No comments:

Post a Comment