DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Sunday 24 September 2017

Firdaus Buat Jannah - Bab 8

KERETA Audi S5 itu laju saja membelah malam.
Jam sudah menunjuk ke angka 10. Lewat sejam dari waktu
yang dijangkakan. Kemalangan yang berlaku di Beringin tadi
telah melambatkan perjalanan. Baru saja kaki melangkah
keluar dari perut kereta, telefon bimbit berbunyi pula.
Berubah air muka Rais Firdausi mendengar suara
di hujung sana. Punah harapan dan angan yang berbunga
sepanjang perjalanan tadi. Aida tidak dapat datang. Rais
Firdausi mengeluh hampa.
“Encik,” panggilan seseorang membuatkan Rais
Firdausi menghentikan langkahnya untuk masuk ke perut lif.
“Ya, ada apa?” soalnya kepada pengawal keselamatan
yang menjalankan rutin tugasan mereka.
“Petang tadi saya ternampak kereta Vios parking di
tempat encik.”
“Vios biru?” soal Rais Firdausi sambil kerut kening.
Matanya menghala pada petak kereta yang sudah diisi dengan
Audi S5 miliknya.
“Ya, encik.”
“Tapi kenapa lot parking saya kosong aje? Elok aje
kereta saya park di situ.”
“Saya cuma nak beritahu aje encik. Mungkin pemilik
Vios tu dah balik bila encik tak ada kat rumah.”
“Hmm, tak apalah. Terima kasih untuk maklumat
awak tu. Pemilik kereta Vios tu saya kenal. Adik saya,” balas
Rais Firdausi tenang. Kemudian kakinya laju saja melangkah
masuk ke perut lif yang sudah terbuka.
Bibir digigit. Terfikir pula kenapa Alice datang
tiba-tiba. Selalunya kalau dia outstation, Alice tak akan
sesekali datang. Tapi rasa curiga itu cepat saja diusir pergi.
Keadaan diri yang stres dan penat, membuatkan dia malas
untuk berfikir lagi.
Longlai kaki melangkah. Penat memikirkan
rumahnya yang berselerakan. Ingatkan Aida datang
membantu. Nampaknya perancangan yang diharapkan itu
gagal sama sekali. Kesibukan kerja membuatkan dia terlupa
untuk menguruskan rumahnya sendiri. Nak pakai orang
gaji, oh tidak sama sekali! Nanti punah rahsia yang disimpan
selama ini.
Sebaik pintu rumah terbuka, bulat mata melihat
keadaan rumah yang teratur dan kemas. Lega dan hilang saja
rasa penat yang menyinggah tadi. Langsung kaki dibawa ke
bilik utama. Sekali lagi lega melihat isi bilik yang kembali
bersih dan berbau harum. Kala itu kalau Alice ada di depan
mata, ingin saja dipeluk dan dicium adik kesayangannya itu.
Fikirnya, tentu ini kerja Alice.
Segera dia melucutkan pakaian. Seluar panjang
diganti dengan boxer. Biar lega sikit tubuhnya yang terpekup
dengan baju seharian. Kemudian kaki dibawa ke ruang
dapur untuk mengisi kerongkong yang kering tiba-tiba.
Setelah dahaga hilang, dia menapak semula ke bilik utama
yang dijadikan bilik kerjanya. Kerusi ditarik dan punggung
dilabuhkan di situ. Butang power di CPU segera ditekan untuk
memulakan agenda yang sudah terakam sejak dari Ipoh tadi.

“LAIN KALI sebelum datang sini, buat kerja tu biar bagi
selesai. Ini tidak, main pesan-pesan.” Mulut Azmil mula
berkicau bebelkan Alice.
Juling mata Alice menjeling tingkah Azmil. Muncung
mulutnya dengan omelan itu.
“Aku lupalah!” Alice cebik bibir. “Sebab kepala aku
asyik ingat presentation inilah sampai kunci rumah pun aku
tinggal. Nasib baiklah Jannah tolong ingatkan,” sambung
Alice bela diri.
Azmil berhenti mengomel. Barangkali sedar
mulutnya yang terlebih menggoreng bertih itu. Segera dia
mengalih topik perbualan.
“Jannah tinggal sorang ke?”
“Haah, apasal?” Alice buat muncung itik. Tiba-tiba
pula tanya pasal Nur Jannah.
“Kau tak risau ke?” Nada suara Azmil sedikit berubah.
“Risau apa bendanya?” Alice kerut dahi. Setahunya
Nur Jannah dah besar panjang. Pandai jaga diri. Nak risaukan
tempat tinggal? Hesy, kondo Hillpark tu lengkap kawalan
keselamatannya.
“Jannah tinggal sorang. Tup-tup, abang kau balik!
Kena tangkap basah nanti, tak ke naya?” Spontan saja Azmil
bercakap.
“Choilah kau ni! Mulut macam buntut ayam!” Alice
cubit lengan Azmil. Geram betul dengan mulut yang tak ada
penapis itu. Main sedap mulut nak bercakap. “Tak sayang
mulut ke? Abang aku balik besoklah. Aku dah call sekretari
dia. Seminar 3 hari kat Ipoh. Hari ke-4 baru dia balik sini,”
tegas Alice.
Azmil hanya angkat bahu.
“Manalah tahu, kan? Benda nak jadi, bukan kita
tahu.’ Sengaja Azmil mengacah.
Alice cebik bibir. Meluat. Tapi dalam hati, sudah rasa
tidak keruan. Kata-kata Azmil itu buat hatinya berdebar-debar.
‘Ah... perasaan aje. Tak ada apa-apalah,’ bisiknya cuba
menyedapkan hati.
Azmil perasan perubahan wajah Alice. Dia sedikit
menyesal dengan kelancangan mulutnya itu. Untuk
menjadikan suasana kembali pulih, Azmil mengajak Alice
menjamu selera di seksyen 14, Petaling Jaya. Kedai mamak
yang menjadi tumpuan pelajar UM makan lewat malam.
“Kau belanja!” Alice tudingkan jarinya kepada Azmil
minta belanja.
“La, aku pulak. Dahlah aku yang siapkan assignment.
Aku juga yang kena keluar duit belanja kau makan. Apa punya
memberlah. Kedekut!” Azmil tarik muka.
“Yalah... yalah... aku belanja. Bukan aku kedekut,
tak ada hati perut. Tadi tu, aku eksyen aje nak minta kau
belanja.” Akhirnya Alice mengalah. Dia sedar susah payah
Azmil bersengkang urat mata menyiapkan assignment TITAS
mereka. Apalah sangat nak keluar duit setakat makan di kedai
mamak. Tak luak pun duitnya.
“Okey, apa kata hari ini kau bagi aku test drive Vios
kau,” pinta Azmil. Sengaja mahu menguji Alice lagi. Setakat
kereta Vios, memang dia tak hairan. Kereta Jaguarnya lagi
hebat mengaum daripada Vios Alice itu. Tapi hari ini dia ingin
sangat bawa Alice keluar makan. Takkan hendak membonceng
kapcai buruknya itu? Alice pun tentu tak ingin.
“Ada lesen ke?” soal Alice tidak percaya. Bukan apa,
Azmil tu pandai ke nak drive Vios? Setakat kapcai buruk tu
aje yang dia ada.
“Awat? Aku ni nampak lekeh sangat ke?” Azmil
berjauh hati.
“Tak adalah... kau bawa kapcai aje. Manalah tahu tak
ada lesen kereta.” Lembut tutur Alice. Takut Azmil terasa hati.
“Aku ni bukan setakat lesen kereta aje aku ada, lesen
kereta api pun aku ada tau!” seloroh Azmil.
Alice senyum melebar. Terhibur dengan sikap
selamba Azmil. Lelaki ini jarang sekali terasa hati. Berbeza
dengan buah hatinya, Syahir. Tersilap cakap, tercabar saja
egonya. Berhari-hari lancar mogok tidak mahu berjumpa.
Susah untuk dipujuk.

No comments:

Post a Comment