DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Sunday 24 September 2017

Firdaus Buat Jannah - Bab 6

AZMIL masih lagi membaca beberapa buah buku
mengenai tamadun Asia. Badannya belum lagi hilang penat.
Maklumlah dari pagi sehingga lewat petang, baru kelasnya
tamat. Kemudian terus berkejar balik ke kolej untuk mandi
dan bersolat. Lepas itu terus menghadap buku.
“Kau ni, rajin betul. Aku tengok, lepas balik kelas tak
rehat langsung. Terus menghadap buku.” Hairan sungguh
Azman melihat teman sebiliknya itu.
“Mestilah kena rajin. Kalau tak, macam mana nak
maintain 4 flat. Lagipun satgi mata ayaq aku nak mai.
Buatlah persediaan sikit-sikit dulu.”
“Alice datang sini? Buat apa?” soal Azman ingin tahu.
“Nak bincang pasal assignmentlah, tu yang aku kalut
sangat ni.”
“Isy, sejak dari tahun pertama... dari ASTAR sampai
Dayasari. Tak habis-habis kau tolong dia. Tak penat ke?”
Azman masih lagi hairan dengan sikap Azmil. Bukan dia tidak
tahu perangai kawannya yang seorang ini. Macam melukut
di tepi gantang, ada tak ada pun bukannya Alice ambil tahu.
“Bila lagi aku boleh berdamping dengan Alice tu?
Dulu kat ASTAR, bolehlah menghadap muka dia hari-hari.
Dah kena pindah Dayasari, kira nasiblah kalau boleh tengok
muka dia lagi. Dia budak law, aku budak engine... celah mana
lagi nak jumpa?” Azmil mengeluh perlahan.
Terbayang wajah Alice di ruang mata. Mula-mula
sekali mendaftarkan diri di ASTAR, Alice gadis pertama yang
dikenalinya. Dia sendiri tidak tahu bila satu perasaan aneh
hadir dalam hidupnya. Jika dipandang wajah Alice, tidak
keruan hatinya berdendang. Alice gadis yang bertakhta dalam
hatinya itu milik Syahir. Dia sedar diri. Tubuh gempalnya
selalu saja jadi bahan lawak Alice. Namun dia gembira.
Walaupun Alice mempergunakan dirinya, dia tidak kisah.
Baginya jika Alice bahagia, dia pun ikut bahagia.
“Cuti ni balik kampung tak?”
“Baliklah. Nanti cuti semester panjang, bukan boleh
balik kampung lagi. Ada latihan ROTU.” Teringat keperitan
latihan ketenteraan itu. Tapi minat punya pasal dan nak
menguruskan badan yang gempal ini, terpaksalah dia
bertahan.
“Kenapa kau nak buat kerja sia-sia ni?”
“Maksud kau?” soal Azmil hairan. Tiba-tiba saja
Azman masuk semula topik berkaitan Alice.
“Bersusah payah untuk Alice. Tapi Alice sikit pun tak
hargai,” luah Azman jengkel.
“Entahlah. Untuk Alice aku sanggup buat apa saja.
Biarlah kau kata aku bodoh sekalipun. Yang penting, aku
ikhlas.” Pandangan mata dibuang ke luar tingkap melihat
kawan-kawan sekolejnya bermain sepak takraw.
“Aku bukannya apa, Mil. Aku tak nak kau berputih
mata. Sekarang ni pun Syahir yang mendapat tempat di hati
Alice. Kau siapa?” selar Azman. Dia tahu benar percintaan
antara Syahir dengan Alice kerana selalu benar dia
bertembung merpati dua sejoli itu di Fakulti Undang-undang.
“Aku tahu. Tapi sedangkan suami isteri pun boleh
berpisah, inikan lagi kekasih. Lagipun jodoh itu Allah yang
tentukan. Kalau sudah tertulis jodoh Alice itu ialah Syahir,
aku terima dengan reda. Tapi kita kena percaya kepada qadak
dan qadar. Allah tak akan mengubah nasib seseorang itu jika
kita sendiri tak mahu mengubahnya.” Bersemangat betul
Azmil mempertahankan hujahnya.
Azman mengerutkan dahi tanda tidak faham.
“Maksud kau?”
“Best man wins. Aku akan berusaha selagi Alice itu
belum hak mutlak Syahir,” tekad Azmil.
Azman hanya menggaru kepala yang tidak gatal.
Pelik memikirkan pendirian Azmil. Fikirnya, zaman alaf
baru ini sudah tidak ada lagi lelaki yang terkejar-kejarkan
perempuan. Lebih-lebih lagi lelaki kaya seperti Azmil.
Maklumlah bapanya tauke balak di Sabah. Azmil pula anak
lelaki tunggal. Sengaja berlagak seperti budak miskin kerana
sejak kecil dia sudah menetap di Kedah dengan tok dan tok
wannya, seorang pesawah. Tiada sesiapa pun tahu mengenai
latar belakang Azmil kecuali dia.
“Kau tak pernah beritahu pada Alice?” soal Azman.
“Beritahu apa?” soal Azmil pula sambil keningnya
dikerutkan. Entah perihal apa yang penting sangat untuk
diceritakan kepada Alice.
“Kau anak tauke balak di Sabah. Kau lebih kaya
daripada Syahir.”
“Hesy, mengarut!” Azmil senyum.
“Kenapa pula?”
“Alice tu bukan gila harta. Biarlah dia kenal aku
sebagai anak kampung. Biarlah dia terima aku seadanya.
Lagipun yang kaya itu bapa aku. Bukannya aku.”
Azman hanya mengangkat kening. Mungkin
menyetujui pendapat Azmil.
Azan maghrib yang berkumandang menghentikan
sebentar perbualan mereka. Azman pula sudah bersiap
menyalin seluar pendek yang dipakai dengan kain pelekat.
Baju-t yang tersarung di badan ditukar dengan baju Melayu.
Ketayap putih yang tersedia di atas meja studi disauk lalu
diletakkan ke atas kepala.
“Aku nak pi surau ni. Mailah kita sekali,” pelawa
Azman.
“Hari ni aku solat kat bilik aje. Nanti nak sambung
studi assignment ni sat. Kirim salam aje kat kawan-kawan
eh.” Azmil terpaksa menolak pelawaan Azman.
Selalunya memang dia kerap ikut solat berjemaah
di surau Dayasari pada waktu maghrib dan isyak. Kemudian
sama-sama ikut usrah dengan rakan-rakan yang lain. Cuma
hari ini disebabkan jadual yang padat, dia terpaksa membuat
pilihan.
“Insya-Allah. Aku pergi dulu. Assalamualaikum,”
ucap Azman sebelum kakinya melangkah keluar dari pintu
bilik.

No comments:

Post a Comment