DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 13 February 2019

Silhouette - Bab 3

BUNYI bising bersilih ganti dengan suara
tengkingan lelaki di luar bilik hanya didengari dengan mata
yang dipejam rapat. Suara yang kuat membolehkan dia
mampu mendengar setiap butir bicara mereka.
Mujur hari ini moodnya agak baik. Jika tidak, semua
yang ada di ruang tamu itu pasti akan terima habuan dek
mengganggu ketenteramannya.
“Andy, kau ingat tempat ni senang-senang boleh
keluar masuk ke, hah? Kalau ada orang ikut kau, macam
mana?”
Mendengar nama itu, kelopak matanya terbuka luas.
“Andy...” Perlahan nama itu meniti di bibir.
“Sebab tu aku datang pada waktu macam ni. Aku
tahu yang tempat ni ibarat siang pada malam hari. Kau jangan
banyak cakap, bagi aku jumpa dia! Aku ada benda penting nak
beritahu dia!”
“Kau ingat dia nak jumpa kau? Dah setahun kau blah
dari sini. Kalau nak cakap apa-apa, melalui aku. Faham? Jadi
kau cakap ajelah pada aku, biar aku yang beritahu dia nanti.”
“Jay, aku kenal dia lagi lama daripada kau, jadi kau
jangan nak berlagak sangat!” suara itu semakin keras.
Segaris senyuman sinis di bibir. Dia akhirnya bangun
dan menapak perlahan menghampiri pintu. Kedua-dua
butang baju kemeja di bahagian tangan ditanggalkan dan
lengan baju disingsing hingga ke paras siku.
Sebaik saja pintu dikuak, suasana bising menjadi
sepi. Semua anak mata merenungnya tanpa ada sikit rasa
untuk bersuara.
“Kita satu team, kan? Buat apa nak bergaduh? Jadi
Andy... kau nak cakap apa?”
Lelaki yang sedang berdiri di tengah ruang tamu itu
memandang wajah-wajah lain yang berada di sekelilingnya
sebelum pandangan berakhir pada lelaki yang bersuara tadi.
“Aku tak boleh beritahu kalau ada mereka ni semua.
Ini... pen-ting!” Perkataan ‘penting’ ditekankan seiring
dengan pandangan tajam.
“Sam, Jay... get out!” jawabnya dengan mata yang
sedikit sepet. Pandangan langsung tidak berganjak daripada
memandang Andy.
“Tapi...” Jay baru saja ingin bersuara sebelum lelaki
itu mengangkat tangan tanda tidak mahu sebarang bantahan.
Dengan dengusan perlahan, Jay memandang Sam
yakni orang bawahannya yang berdiri di muka pintu. Hanya
anggukan perlahan, lelaki itu beredar terlebih dahulu diikuti
dengannya. Dia memang rasa tidak puas hati, apa yang
penting sangat sampaikan dia tidak boleh turut serta berada
di ruang itu?
“Lama betul aku tak jumpa kau. Aku ingat kau dah
tak nak terlibat lagi dan aku pun dah lepaskan kau dengan
cara baik.” Lelaki itu berjalan perlahan menghampiri Andy.
“Tak sangka yang kau akan datang jumpa aku. Kenapa, kau
nak pakai duit?”
“Ini bukan soal duit. Ini... melibatkan aku dan
kau. Jadi aku tak boleh duduk diam saja.” Dia tidak boleh
melengah-lengahkan masa lagi. Ini semua melibatkan dirinya
juga. Diibaratkan ditelan mati emak, diluah mati bapa. Dia
cuba beriak tenang, tapi tidak mampu. Apa yang paling dia
pasti, dia takut!
“Maksud kau?”
“Apa yang kita risau dah jadi. Aku... nampak dia,
Karl...” Andy mula tergagap sebaik saja dia mengesan
perubahan wajah dan nada lelaki di hadapannya. Dia melihat
lelaki di hadapannya mula bercekak pinggang bersama
renungan yang tajam.
Pandangan Karl terarah pada pintu sepintas lalu
sebelum kembali memandang Andy.
“Kita bincang dalam bilik.”
Andy mengekori Karl masuk ke dalam bilik. Dia
terus duduk di atas sofa bertentangan dengan lelaki itu.
“Dia? Dekat mana kau jumpa dia?”
“Masa tu aku nampak dia melintas di hadapan aku
dan masuk ke dalam kedai makan. Walaupun cara percakapan,
pakaian lain, seolah-olah itu orang lain, cuma tak mungkin
ada wajah yang seserupa tu. Tapi...”
“Tapi apa?”
“Dia tak kenal aku. Dia cakap jangan ikut dia, kalau
tak dia report polis. Lagi satu, perwatakan... lain sangat. Dia
menyanyilah, apalah... memang lain!”
Karl ketawa kuat sebaik saja ayat Andy menemui
noktah.
“Menyanyi? Report polis? Buang tabiat ke apa?”
“Hmmm... kalau betul itu dia, macam mana?”
Tawa Karl mati. Tangan menurut dagu. Otak mula
merangka rancangan.
“Mulai sekarang aku nak kau stay dengan aku.
Faham?” soalan Andy langsung tidak dijawab.
Angguk.
“Rahsia ni, hanya aku, kau dan Akim saja yang tahu.
Akim dah mati... tinggal...”
“Memang patut pun dia mati!” pangkas Karl dengan
nada keras. “Aku dah agak semua ni akan jadi lepas Akim buat
hal!”
Hati Karl mula panas apabila Andy mula menyebut
nama itu. Kerana si Akimlah semua ini terjadi.
“Aku tahu...”
“Aku tak pasti apa yang jadi sekarang. Aku kena fikir
dulu. Aku cuma nak kau tutup mulut kau dan jangan sesekali
kau larikan diri. Aku tetap akan cari kau dan nasib kau akan
sama macam Akim, faham?”
“Fa... faham...” Gerun Andy mendengar kata-kata
itu. Apa pilihan yang dia ada sekarang? Tak ada melainkan dia
hanya menurut perintah Karl.
“Bagus!”
Perbualan mereka terganggu apabila pintu diketuk.
Perkataan ‘masuk’ bergema dan wajah Jay muncul.
“Ada call. Job baru.” Telefon bimbit diserahkan
kepada Karl.
Andy dan Jay saling berpandangan tatkala melihat
riak wajah Karl kelihatan begitu gembira mendengar suara
yang menyapa di hujung talian.

MENDONGAK RAZIN sebaik saja tiba di hadapan sebuah
banglo. Kelibat Thalea yang sudah berdiri di depan
motosikalnya dipandang sekilas sebelum pandangan kembali
terarah pada banglo tiga tingkat di hadapannya. Rumah besar
macam ni pun nak keluar malam-malam lagi. Dah besar
macam ni, mestilah semua benda ada. Itu pun tak puas hati
lagi ke?
Tak faham dia dengan perangai gadis ini. Apabila
dia tersedar gadis itu memandangnya sambil menghulurkan
topi keledar, Razin berdeham seraya menyambut huluran itu,
namun topi keledar diletakkan dahulu di dalam raga motor.
“Aku balik dulu.”
“Erm, sekejap. Jaket... ni...”
“Tak apalah, kau pakailah. Lagipun keadaan baju kau
dah tak serupa baju. Kalau aku lambat sikit tadi, sah baju kau
jadi kain perca.”
Nafas dihela perlahan. Benar apa yang dikatakan
lelaki itu. Jaket diperkemas. Malu dengan keadaan bajunya
ketika ini.
“Sebenarnya...” Thalea diam. Dia tertunduk dan
bermain-main dengan jari-jemarinya. Otak ligat merangka
ayat.
“Sebenarnya apa?” soal Razin sekali lagi dek mula
hilang sabar. Pantang betul dia dengan manusia yang selalu
bercakap sepatah-sepatah.
“Sebenarnya aku nak tahu, apa yang kau buat
dengan adik aku???” Cengkaman di leher Razin membuatkan
dirinya tergamam. Dari mana datangnya juga tidak dapat
dikesan. Tiba-tiba muncul saja. Cengkaman semakin lama
semakin kuat sehingga menyebabkan dia sukar untuk
bernafas. Tangannya cuba meleraikan, akan tetapi lelaki itu
seolah-olah mampu membaca pergerakannya. Nampaknya
lelaki ini bukan calang-calang orang.
“Abang, apa ni? Lepaskan dia!”
‘Ah, keluarga ini memang seorang angkuh, seorang
ganas macam ni ke? Tak reti nak tegur elok-elok ke?’ Razin
menahan sabar dalam hati.
“Abang, dia tak buat apa-apa pun! Dia yang
selamatkan Lea!” Kali ini Thalea cuba untuk meleraikan
cengkaman dengan memegang tangan abangnya seiring
dengan kata-kata. Ternyata dia berjaya.
Saat cengkaman dilepaskan, Razin mencuri nafas
dan batuk silih berganti. Leher dipegang. Kebas.
‘Main kasar betul. Mujur adik kau ada aje. Kalau
tidak, melambung dah kau ni! Lagi sikit aje topi keledar ni
nak cium wajah kau,’ gumam Razin geram.
Berselang beberapa saat...
Pintu pagar terbuka luas. Muncul seorang lelaki lebih
kurang dalam lingkungan 50-an. Bapa kepada Thalea Aleesya
dan Hadif Alfian, Dato’ Mirza. Serius wajahnya memandang
Razin sebelum beralih kepada anak-anaknya.
“Thalea, Hadif... masuk...”
Razin berkira-kira untuk pergi dari situ namun sekali
lagi suara serius lelaki 50-an itu membantutkan niatnya.
“Dan kamu... masuk ke dalam rumah juga...”
Nafas dihela perlahan. Tak pasal-pasal dia terlibat
juga dalam permasalahan keluarga ini. Dia cuma mahu
beredar dengan kadar segera. Tapi sekarang ini, niatnya nak
beradu musnah. Dah lewat sangat ni.
Razin turun dari motosikalnya. Dengan langkah yang
lemah, dia berjalan mengekori Thalea dan bapanya sambil
menolak motosikalnya masuk ke pekarangan rumah. Lelaki
bernama Hadif itu mengekorinya dari belakang. Barangkali
takut dia melarikan diri.
Sebaik saja masuk ke dalam rumah, langkah Razin
dihalakan ke ruang tamu. Dia hanya berdiri sambil melilau
memandang sekeliling. Ruang tamu diteliti. Mewah dengan
gaya ala-ala barat.
“Duduk...”
Jangan kata duduk, kalau lelaki ini suruh dia baring
pun dia akan baring. Mengantuk sangat. Hendak membuka
kelopak mata juga sudah malas sebenarnya.
Kini dua pasang mata itu merenungnya tajam
namun Razin beriak selamba. Sesekali dia menguap tanpa
menghiraukan pandangan mereka. Padanya dia tidak perlu
takut, kerana dia tidak bersalah. Dia hanya membantu orang
yang memerlukan.
Berbeza dengan Thalea, dia pula hanya tunduk. Dia
sudah tidak mampu untuk bersuara dan memasang telinga
akan perbualan mereka. Dia tenggelam dalam dunianya
sendiri. Kepalanya yang kusut menyukarkan dia untuk
merangka jawapan yang bakal ditanya.
Dia tidak berani bertentang mata dengan papa
apatah lagi abangnya. Pasti abangnya sangat marah sehingga
sanggup bertindak seperti tadi walaupun pada hakikatnya,
abangnya bukan manusia mudah marah sebegitu. Segalanya
berpunca daripada dia dan sekarang, semuanya pasti akan
terbongkar.
“Siapa kau?” soal Hadif.
“Hadif, biar papa tanya...”
Hadif mendengus kasar seraya memeluk tubuh. Dia
terus membuang pandang ke arah lain.
“Kamu siapa?”
“Saya Razin...”
“Kamu kenal uncle siapa?”
Wajah lelaki di hadapannya direnung. Isy, memang
anak-beranak ni suka tanya soalan begini ke? Mereka ingat
dia kenal ke semua manusia di Malaysia ni? Kalau berjasa
besar, artis terkenal, memang insya-Allah dia kenal.
Razin menggeleng kerana malas untuk mengerah
otak berfikir.
Lelaki itu ketawa perlahan.
“Nama uncle, Mirza...”
Saat lelaki itu menyebut nama itu, barulah Razin
sedar. Syarikat yang dia jejakkan kaki pada pagi tadi...
pemiliknya Dato’ Mirza. Depan syarikat itu jugalah dia
bertemu dengan Thalea. Takkanlah? Memandangkan keadaan
rumah, nampaknya apa yang dia fikir itu memang benar.
“Tapi panggil uncle aje. Jadi uncle nak tanya dengan
kamu, apa yang kamu buat dengan anak uncle sampai balik
hampir pukul 4 pagi ni?” Suara Dato’ Mirza tenang saja
menyoal. Tiada langsung menunjukkan tanda-tanda bahawa
dia sedang marah atau akan mengamuk. Entah kenapa,
melihat wajah lelaki bernama Razin, buat moodnya menjadi
baik.
“Papa...” Thalea cuba untuk mencelah.
“Thalea, diam!”
Tengkingan itu menyebabkan Thalea tersentak.
Razin tarik nafas. Rasanya Thalea takkan mampu
buka mulut memandangkan amaran Dato’ Mirza kepada
Thalea diibaratkan seperti mangga. Jadi baik dia saja yang
ceritakan. Jika tidak, sampai pagi esoklah sesi soal jawab ini
tidak akan berakhir.
“Sebenarnya saya terjumpa anak uncle. Kebetulan
saya lalu kawasan tu. Baru lepas tengok bola di kedai mamak.
Ada 3 orang lelaki cuba buat benda tak elok pada dia dalam
kereta...”
Wajah Dato’ Mirza berubah riak. Lelaki itu
memandang Razin dengan dahi yang berkerut. Begitu juga
dengan Hadif.
Thalea masih tertunduk. Razin yakin, pasti dia terlalu
takut untuk bertentang mata dengan papa dan abangnya.
“Saya tak kenal 3 orang tu siapa... tapi masa diaorang
nak larikan diri, 2 orang lagi ada jerit satu nama. Faris...”
Ternyata ayat itu mengejutkan Thalea. Tidak sangka
pendengaran Razin terlalu tajam.
Terhinggut bahu Razin apabila Dato’ Mirza
menampar kuat bahagian lengan sofa. Hilang sudah riak
wajah tenang lelaki itu.
“Papa dah cakap dah! Jangan keluar dengan Faris
tu... kamu degil! Tengok apa dah jadi? Kamu pergi mana
Thalea sampai boleh jadi macam ni? Kamu pergi club ke,
hah?”
Thalea diam tidak berkutik. Dia hanya tunduk dari
tadi sehingga bunyi esakan menyapa halwa telinga.
“Lea tahu kan Faris tu macam mana?” Kali ini Hadif
bersuara namun nadanya seakan-akan memujuk. Bahu
Thalea terhinggut-hinggut menahan esakan.
“Kejap... kejap. Saya rasa, lebih baik uncle suruh dia
rehat dulu. Dia mungkin trauma lagi.”
Dato’ Mirza diam sejenak. Nafas dihela perlahan.
Kata-kata lelaki ini ada benarnya. Sekarang bukan masanya
untuk dia memarahi anaknya. Thalea sudah pasti terlalu letih
dengan apa yang terjadi. Anak perempuannya perlu berehat.
Dia bangun, memimpin Thalea untuk ke tingkat
atas, di samping mahu menenangkan anak perempuannya.
Silapnya kerana menengking harus ditebus. Dia yakin, selepas
ini pasti Thalea akan mendengar kata-katanya.
Kini tinggallah Razin dan Hadif di ruang tamu. Razin
sudah hilang punca. Dalam kepala, dia mula mengarang ayat
untuk meminta izin untuk beredar dari rumah itu dengan
cara yang paling santun.
“Sebenarnya dah lewat ni...”
“Terima kasih sebab tolong adik aku tadi,” cantas
Hadif. Segaris senyuman terbit pada wajah dan itu sudah
mampu buat Razin menarik nafas lega.
Suasana janggal tadi kembali tenang.
“Dan aku minta maaf sebab berkasar tadi. Gerakan
automatik...”
“Tak apa. Kalau aku ada di tempat kau pun aku akan
buat benda yang sama, malah mungkin lebih teruk.”
Hadif ketawa perlahan. Melihat wajah lelaki di
hadapannya yang tenang, pasti lelaki itu tidak mengenali
siapakah Faris sebenarnya. Anak jutawan yang sering kali
buat masalah namun selalu dibela si bapa. Sering kali terlepas
dek kuasa. Ya, manusia sekarang taasub dengan kuasa kerana
kuasa mampu membeli segala-galanya.
“Polis macam aku pun susah nak jentik si Faris tu,
tapi kau belasah terus.”
Terbeliak biji mata tatkala mendengar perkataan
polis. Tak mungkin anak orang kaya mahu bekerja sebagai
polis.
“Polis?”
“Aku rasa bukan itu yang kau patut risau. Faris, dia
tu memang masalah. Clubbing... minum... pernah masuk
lokap... kes bergaduh... tapi, bapak dia selalu back-up. Itu
antara kes yang sampai pada pengetahuan polis. Tapi aku tahu
ada banyak lagi masalah yang dia pernah buat tapi semuanya
diselesaikan dengan duit dan ugutan kepada si mangsa. Dia
ada geng juga. Aku rasa dia mesti takkan lepaskan kau lepas
apa yang kau dah buat. Well, apa yang aku boleh cakap...
hati-hati...”
“Aku rasa sekarang, kau dah ada point untuk
tangkap si Faris tu. Dia nak rogol adik kau. Make sure dia
kena tangkap, dan aku tak payahlah hati-hati lepas tu. Right?”
“Memang aku akan cuba ajak adik aku nanti untuk
buat report... dan aku harap tak ada campur tangan bapak dia
nanti,” bisik Hadif perlahan namun masih didengari Razin.
Razin malas untuk ambil kisah. Tugasnya selesai.
Tanpa mahu berlengah lagi, dia bangun.
“Aku kena balik. Dah lewat sangat.” Razin hanya
tersenyum nipis dan dia terus melangkah. Dia tidak mahu
lagi berlama-lama di sini. Dia sedar Hadif mengekorinya.
Namun belum sempat dia sarungkan kasut, suara Dato’ Mirza
menerjah halwa telinga dan itu membantutkan langkahnya.
Dia berpaling. Begitu juga dengan Hadif, memandang
wajah tua itu.
“Macam mana uncle boleh balas jasa kamu?”
“Eh, tak apa uncle. Saya tolong ikhlas.” Razin
tersenyum nipis dan kembali menyarungkan kasutnya. Dia
cuma berharap dapat pulang dengan kadar segera. Itu pun
sudah cukup. Tolonglah.
“Terima kasih...”
Razin tersenyum manis.
“Sama-sama, uncle...”

No comments:

Post a Comment