DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 13 February 2019

Silhouette - Bab 9

SEBAIK saja Razin menghampiri meja, kelibat
Dato’ Mirza hilang. Dia meliar memandang sekeliling,
mencari, namun tiada. Pandangannya terhenti pada Thalea.
Hanya gadis itu saja yang kekal menunggunya di meja makan.
“Mana papa awak?”
Ternyata Thalea terkejut apabila Razin membuka
mulut. Melebar senyumannya apabila Razin sudah tidak
ber‘aku-kau’ dengannya. Ini satu peningkatan yang bagus.
“Lepas awak pergi toilet, dia bayar dan dia cakap dia
nak tunggu dalam kereta.”
“Kenapa awak tak ikut dia? Setakat nak cari kereta,
rasanya saya tak sesat lagi. Kalau awak dan papa awak nak
balik dulu pun tak ada masalah. Saya boleh naik teksi.”
“Sebab saya tunggu awak. Saya tarik balik kata-kata
saya tadi. Saya tetap akan ganggu awak sampai awak sukakan
saya...” Thalea bangun. “Jom?” Sempat lagi Thalea kenyit
mata.
Sepatutnya Razin rasa resah dengan kata-kata itu
namun anehnya dia bagaikan suka. Walau bagaimanapun,
rasa sebenar disembunyikan di sebalik riak wajahnya yang
kosong. Dia berdeham dan mula melangkah seiringan dengan
Thalea.
“Lagi awak sombong, lagi saya suka. Mencabar!”
“Isy, boleh tak jangan menjerit macam ni. Orang
dengar!” ucap Razin sebaik saja mereka berada di tepi kereta.
“Biarlah.” Pintu kereta dibuka, namun pandangan
masih tertumpu pada Razin. “Biar orang tahu yang awak akan
jadi milik saya nanti.”
Belum sempat Thalea berpaling untuk masuk ke
dalam kereta, tangan Razin laju menarik lengan Thalea,
kemudian menutup mata gadis itu sebelum memusingkan
badan Thalea agar memandangnya.
Tindakan itu benar-benar mengejutkan Thalea. Dia
hanya merenung kedua-dua belah tangan yang sudah melekat
di dada Razin.
Razin masih memandang hadapan dengan riak
terkejut. Tubuh Dato’ Mirza sudah terkulai layu dengan
tembakan tepat di tengah dahi. Manakala pemandu pula
terlentok pada stereng. Sekeping kertas yang berada di sisi
Dato’ Mirza direnung tajam.
“Kena... pa ni?”
“Stay still.”
Mata mereka bertaut. Tetapi renungan Razin
menambahkan gundah dalam hati Thalea. Thalea menggeleng
perlahan. Sesuatu telah berlaku kepada papanya.
Arahan diabaikan. Thalea meronta untuk berpaling
ke belakang. Dia merasakan ada perkara yang tidak kena.
Masakan papanya tidak bersuara apabila melihat mereka
serapat ini? Makin kuat Razin memegang, makin kuat
rontaannya. Tubuh Razin ditolak, laju dia berpaling.
Sejenak, masa dan nafas bagaikan terhenti. Tubuh
mula menggigil. Lemah lututnya. Tubuhnya hampir rebah.
Mutiara jernih mengalir tanpa esakan.
“Pa...”
Sekali lagi tangan Razin menutup matanya dan
tubuhnya dipusing perlahan. Thalea cuba meronta.
“Thalea... look at me...” Pegangan pada bahu Thalea
diperkemaskan.
Thalea angkat perlahan kepala.
Renungan mata Thalea menimbulkan satu rasa. Rasa
yang menggamit ke masa silam. Masa yang penuh dengan
titik hitam dan noda.
Razin menarik Thalea ke belakang kereta. Kepala
meliar memandang sekeliling. Keadaan seperti biasa. Tiada
pergerakan yang mencurigakan. Seolah-olah tiada sesiapa
pun yang sedar telah berlaku sesuatu yang dahsyat di sini.
Razin mengeluarkan telefon bimbitnya. Talian
kecemasan didail.
“Helo. Saya nak laporkan, ada pembunuhan di sini...”

TOMBOL PINTU direnung lama, lantas pintu bilik Hadif
dibuka perlahan tanpa diketuk. Hadif yang sedang melihat
sesuatu di skrin komputer segera menumpukan perhatian ke
arah Emir tatkala melihat wajah lelaki itu. Badan disandarkan.
“Kenapa kau ni? Buat terkejut aku aje. Dah tak reti
nak ketuk pintu ke?” Hadif tersenyum. Namun melihat wajah
Emir kekal serius, senyumannya mati.
“Ada kes...” Perlahan Emir bersuara. Dia serba salah.
Hadif bingkas bangun.
“Dia?”
Emir mengangguk. Dia hanya melihat Hadif kalut
mengambil barang-barang peribadi. Dia menjadi teragak-agak
untuk bersuara. Apabila Hadif berdiri di hadapannya, tangan
diangkat, memberi arahan agar Hadif berhenti.
“Kejap.”
“Tunggu apa lagi, cepatlah!”
“Hadif... aku nak kau bertenang dengan apa yang
bakal aku cakap ni.” Sebelah bahu Hadif dipegang. Otak
Emir ligat merangka ayat yang sesuai. Jauh di sudut hati, dia
benar-benar bersimpati dengan sahabatnya ini.
“Kau apa hal ni?”
“Mangsa kali ni... papa kau...”
Tangan Emir ditepis kasar. Pandangan Hadif
sudah bertukar tajam. Dia menapak ke belakang selangkah.
Berlegar-legar ayat itu bermain dalam kepala. Antara ingin
percaya atau tidak menjadi sama banyak.
“Kau jangan main-main macam ni. Tak kelakar.”
“Betul. Aku tak main-main. Baru saja ada orang call
tadi. Ada pembunuhan. Dalam kereta, berdekatan restoran.
Mayat dah dibawa ke hospital untuk bedah siasat dan...”
Tanpa menunggu kata balas daripada Emir, Hadif
melangkah laju beredar dari situ. Telefon bimbit dikeluarkan.
Nombor Thalea didail namun tidak berjawab. Berkali-kali dia
cuba namun keputusannya tetap sama. Hati yang resah kian
berganda.
Sebaik saja memboloskan diri ke dalam kereta, lokasi
Thalea dikesan dengan menggunakan aplikasi Find Friends.
Sebaik saja mengetahui lokasi, kereta dipandu laju.
Stereng digenggam kuat. Nafas Hadif kencang.
Teringat kata-kata papanya pagi tadi yang ingin membawa
Thalea dan mahu mengajak Razin ke restoran kerana mahu
membalas budi lelaki itu. Dia tidak dapat turut serta dek
kekangan kerja.
Apa yang ada dalam kepalanya kini berkecamuk.
Mengenangkan jika papanya benar-benar tiada, apakah yang
berlaku pada Thalea? Adiknya juga ada di situ.
Usai tiba di hospital, Hadif berlari laju ke kawasan
yang pada dulunya dia jejak apabila orang lain menjadi
mangsa. Sebaik saja melihat kelibat Thalea yang sedang
menangis di sisi Razin, langkahnya menjadi perlahan. Apa
yang perlu dia buat? Bagaimana dia mahu tenangkan Thalea
sedangkan dia juga tidak mampu melakukan perkara yang
sama.
“Lea...”
Thalea mendongak. Tatkala melihat wajah Hadif,
tubuh lelaki itu dirangkul erat. Esakan Thalea semakin
menggila.
“Abang, papa kena bunuh! Papa dah tak ada... papa
kena tembak. Abang, pergi tangkap siapa yang buat papa
macam ni... Tolong, abang... Tolong...” mengongoi Thalea
dalam pelukan.
Rintihan itu buat hati Hadif goyah. Seteguh dan
sekuat mana pun seseorang, apabila berhadapan dengan
kehilangan orang yang tersayang, pasti lemah. Akhirnya,
air mata lelakinya tumpah. Kini hanya dia tempat Thalea
bergantung.
Selama ini dia hanya melihat situasi ini daripada
waris mangsa-mangsa yang lain, tapi kini... dia merasai dan
melalui perkara yang sama.
Razin melihat situasi itu dengan perasaan bercampur
baur. Dia mengepal penumbuk. Dia memang sudah berjanji
untuk melupakan semuanya. Tapi kisah silam tidak mungkin
melepaskannya untuk melangkah ke masa hadapan dengan
mudah. Dia tidak boleh membiarkan mereka bermaharajalela
dengan makin angkuh. Hanya seorang yang mampu
selesaikan semua ini.
Raid!

“MANGSA DITEMBAK tepat di tengah dahi dan pemandu
ditembak juga di kepala, namun di sebelah kanan. Hasil
siasatan, suspek membuka pintu kereta di bahagian pemandu,
tembakan pertama dilepaskan. Kemudian dia menembak
mangsa kedua dari situ.”
ASP Ilyas dan Inspektor Emir fokus mendengar
penjelasan daripada seorang anggota unit forensik.
“Itu kawasan awam. Ada saksi?” soal Tuan Ilyas lagi.
Angguk.
“Ada seorang. Dia ditemui pengsan tak jauh dari
tempat kejadian. Dia dah sedar, tapi dia beritahu, dia tak
nampak wajah suspek. Belum sempat dia lari, suspek pukul
dia.”
“Tak ada saksi lain?” soal Emir.
Geleng.
“Tak ada tuan, malah tak ada sesiapa pun dengar
bunyi tembakan. Kami yakin senjata mempunyai silencer.”
“Walaupun guna silencer, tapi still akan keluar bunyi
walaupun perlahan. Takkan tak ada langsung yang dengar?”
Tuan Ilyas mula tidak puas hati.
Emir hanya mendengar, memang dia sudah sedia
maklum tentang itu.
“Lokasi kejadian berdekatan dengan jalan raya,
cuma terpisah dengan pokok. Kejadian pula malam minggu,
kawasan tu sering dilalui geng-geng motor. Mungkin bunyi
motor itulah yang tenggelamkan bunyi.”
“Mangsa pernah ada terima ugutan tak?” soalan itu
ditujukan kepada Emir.
“Kalau mangsa ada terima ugutan, mesti Inspektor
Hadif orang pertama yang akan tahu tuan,” jawab Emir lantas
pandangannya tertumpu ke arah anggota forensik itu.
“Macam mana pula dengan cap jari?”
“Macam sebelum ni, tiada kesan cap jari di kertas
mahupun di tempat kejadian. Kami masih lagi mencari
kesilapan yang mungkin pembunuh lakukan...”
“Macam mana pula dengan CCTV?”
“Kelibat dikesan, tuan. Suspek pakai serba hitam
tapi wajah memang tak nampak langsung.”
Tersandar Tuan Ilyas dan Emir. Semua soalan sudah
disoal namun semuanya tidak terjawab dalam erti kata
sebenar. Memang kes ini pasti akan menemui jalan buntu,
seperti kes-kes sebelumnya.
“Tak apa, awak boleh keluar.”
“Terima kasih, tuan.” Lelaki itu beredar dari situ
meninggalkannya dan Emir.
“Macam mana dengan Hadif? Bila jenazah akan
dikebumikan?” soal Tuan Ilyas tiba-tiba.
“Dia tak okey, tuan. Tadi masa nak bawa jenazah balik
rumah, dia memang tak okey. Jenazah akan dikebumikan
tengah hari ini dan jenazah pemandu pula sudah dibawa ke
Perak, tuan.”
“Emir, saya tak nak Hadif terlibat dalam kes kali ini
dan kes-kes sebelum ni. Saya gugurkan dia. Saya tak mahu
dia didorong dengan emosi dan menyebabkan dia bertindak
terburu-buru. Tuan Nizam juga sependapat dengan saya.
Saya izinkan dia bercuti beberapa hari. Lepas tu, dia mungkin
akan ditukar ke unit lain.” Tuan Ilyas bangun. “Awak pergilah
jumpa dia awal sikit. Kejap lagi saya pergi.”
Emir turut bangun apabila Tuan Ilyas mula bangun
dan beredar dari situ. Jam di tangan dikerling. Memang dia
berniat untuk pergi melawat jenazah dengan lebih awal.
Akan tetapi ada sesuatu yang merisaukannya. Bagaimana
dia hendak beritahu bahawa Hadif digugurkan daripada kes
ini malah lebih teruk lagi, Hadif bakal ditugaskan ke unit
lain? Pasti lelaki itu mengamuk kerana tidak dapat membela
kematian papanya.

TOMBOL PINTU dibuka. Suis lampu ditekan dan ruang itu
mula cerah. Kepalanya ditelengkan ke kiri dan ke kanan,
sekadar mahu mahu mengurangkan rasa sengal. Kelopak
mata diurut sebaik saja pintu dikunci. Langkah terarah ke
ruang tamu.
Remote televisyen dicapai dan dihidupkan, lalu objek
itu dilempar ke atas sofa. Dapur dituju. Panas betul hari ini.
Langkah Andy tiba-tiba mati. Keningnya berkerut.
Dia berpaling memandang ke arah TV. Langkah kembali ke
ruang tamu. Remote TV dicapai. Bila masa dia tukar channel?
“Kau tak suka ke cerita tu?”
Sebaik saja dia berpaling, wajahnya ditumbuk kuat.
Andy jatuh tersembam. Belum sempat dia mencapai pistol
yang disisip di pinggang, tangan kanannya dipijak, belakang
badan ditekan dengan lutut dan tengkuk dicengkam kuat
dengan tangan. Tangannya kiri yang bebas hanya mampu
terkapai-kapai.
“Raid!”
“Syhhh...” Razin mencapai remote TV dan suara
dikuatkan.
“Kau dah ingat?”
“Aku tak pernah lupa, Andy.”
Tangan pada tengkuk dilepaskan dan pistol di
pinggang Andy dicapai, kelopak peluru dibuka sebelum
dimasukkan balik. Masih ada 6 peluru berbaki.
“Macam mana kau...”
“Kau ingat lepas kau jumpa aku, aku duduk diam?
Kau ingat aku bodoh ke, hah?” Pistol dihala ke belakang
kepala. Tangan kiri mencengkam kembali leher lelaki itu.
“Raid... aku...” Kata-kata Andy terhenti apabila
tekanan lutut di belakang dan cengkaman semakin kuat,
begitu juga dengan tangan yang masih dipijak. Dia mula
mengerang.
“Takkan macam ni pun dah sakit? Belum pun kena
macam aku dulu. Aku datang sini bukan nak dengar kau
merayu. Aku cuma nak tahu, Karl buat apa semalam?”
“Aku tak tahu...”
Razin ketawa sinis.
“Kau tahu kan, aku takkan tanya untuk kali yang
kedua. Aku tak suka.”
“Raid...”
“Satu...”
Andy makin panik.
“Dua...”
“Okey, aku cakap! Dia ada job. Aku tak tahu siapa.
Sumpah! Cuma dia ada cakap yang lelaki tu ada pangkat dan
anak lelaki tu polis. Dia nak ajar polis tu sebab polis tu yang
siasat pasal semua kes-kes berkaitan kami.”
Razin diam. Hanya suara TV dan erangan Andy saja
bergema di ruang itu.
“Mana Akim?”
Mata Andy membulat. Dia takut untuk menjawab.
Jawapannya pasti akan membangkitkan lagi kemarahan lelaki
itu.
“Aku tanya mana Akim?”
“Dia... dia... dah mati...” gagap Andy menjawab.
Berderau darah Razin mendengarnya. Selama ini dia
menyangka tiada siapa tahu perihal Akim pada malam itu.
Pistol diletakkan di atas lantai, tubuh Andy dipusing.
“Siapa bunuh dia?” Bertalu-talu Razin menumbuk
Andy tanpa memberi ruang kepada lelaki itu menjawab
soalannya.
Mata Andy berpinar-pinar. Memang kekuatan
tumbukan Raid tidak pernah berkurang, malah semakin kuat.
Untuk membuka kelopak mata, dia juga sudah tidak mampu.
“Karl...”
Kolar baju Andy dicengkam. Kerana manusia
bergelar kawanlah dia jadi begini, dan kerana kawan juga
Akim mati!
Andy mula gerun. Jelas kelihatan wajah Raid seakan
mahu membunuhnya. Mata lelaki itu tajam umpama helang
meratah wajahnya.
“Aku minta maaf, Raid. Aku terpaksa ikut Karl
selama ni. Kalau tak, Karl akan bunuh aku juga!
“Kau dengar ni...”
“Aku takkan cakap pada Karl! Aku janji... aku akan
diam! Tolong lepaskan aku, Raid!” pangkas Andy.
“Aku dah terlalu lama diam dan biarkan Karl jadi
raja. Dia dah melampau! Kali ni aku takkan biar. Dan kau...
kau ingat kau boleh terlepas macam tu saja lepas apa yang kau
buat pada aku! Pada kami!” Tangan memegang leher Andy.
“Lepaskan aku, Raid. Aku minta maaf. Aku akan...
beritahu di mana Karl...”
“Syhhh...”
“Tolong...”
“Kalau kau betul nak bebas, aku kena lenyapkan kau
dari dunia ni. Lepas tu baru kau akan bebas.” Cengkaman
dikuatkan.
Andy menggelupur. Kekuatan Raid tidak mampu
dibolosi. Wajah bengis lelaki itu dipandang pohon simpati.
Renungan mata yang dia gerun selama ini kini terpampang.

No comments:

Post a Comment