DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 13 February 2019

Silhouette - Bab 8

Beberapa hari berlalu...

PANGGILAN dimatikan. Menyenget senyuman
Karl. Tugas yang diberikan beberapa hari lepas kini sudah
hampir ke penamatnya. Maklumat yang disampaikan sebentar
tadi memudahkan kerjanya. Lokasi dan masa yang sesuai
sudah diketahui. Dia hanya perlu pastikan beberapa perkara
saja lagi dan itu tidaklah sesukar mana.
Habuan berganda-ganda mampu menyemarakkan
lagi semangatnya. Dendam sesama manusia memang
tunjang utama ‘perniagaannya’ yang diwarisi daripada Tuan
Qaiser. Zaman sekarang duit menjadi raja, dan kuasa itu
permaisurinya.
Oleh sebab kali ini tidak boleh ada kesilapan, jadi dia
mahu selesaikan semuanya sendiri. Lagipun sudah lama dia
tidak turun padang.
Karl bangun, dan menapak ke bahagian timur
bilik. Kini dia berdiri di rak buku setinggi melebihi sedikit
ketinggiannya. Dengan mudah dia menolak rak itu ke kanan,
semudah menolak sliding door. Ada satu pintu di sebalik
rak buku itu. Sebaik saja dia memasukkan code, pintu itu
terbuka.
Bilik menyimpan senjata. Semuanya lengkap. Tali
pinggang yang digunakan untuk menyimpan senjata dibelek.
Senyuman nipis terbit.
Sebuah beg dicapai. Glock 17 ciptaan dari Austria
pula menjadi perhatian. Lengkap berpeluru. Ini saja sudah
cukup. Magazine berisi peluru penuh dibawa sebagai
persediaan dan dimasukkan ke dalam beg. Tidak dilupakan
silencer.
Kepalanya menoleh ke arah jaket dan kot yang
bersangkut. Dia mahu memakai pakaian seperti biasa. T-shirt
namun berkot di luar dan berseluar jean hitam. Kasual. Apa
yang perlu hanyalah penutup mulut dan itu hanya dibawa
dan turut dimasukkan ke dalam beg.
Usai keluar dari bilik itu, kelibat Andy sudah berada
di dalam biliknya.
“Aku tahu kau kawan lama aku. Tapi jangan main
masuk aje dalam bilik aku macam ni. Nanti orang takkan
respek aku. Kau faham tak?”
“Kau nak ke mana dengan beg tu?”
“Ada perkara yang perlu aku selesaikan. Jadi aku nak
check senjata aku.”
“Kau selesaikan sendiri?” soal Andy dengan nada
terkejut.
“Sebab aku tak yakin orang lain boleh selesaikan.
Mangsa ni bukan calang-calang orang.”
“Maksud kau... berpangkat?”
“Ya, berpangkat. Dan anak dia inspektor polis.
Polis yang siasat kes-kes berkaitan kita. Sebab tu aku nak
selesaikan sendiri dan aku tak nak ada sikit pun kesilapan.
Anak dia terlalu obsess nak tangkap kita. Sebab tu bila aku
dapat tugas ni, aku nak selesaikan sendiri. Biar aku ajar sikit
pegawai polis tu di samping dapat habuan.”
“Kau nak pergi sorang?”
Angguk.
“Selama ni memang aku selesaikan tugas
sorang-sorang pun, kan?”
Andy diam tidak berkutik, ada sesuatu yang
mengganggu fikirannya apabila dia menyebut ‘selesaikan
tugas sorang-sorang’ itu, namun dia hanya diam saja. Ada
perkara lain yang dia harus luahkan.
“Kau tak rasa ke kita patut risau pasal perkara lain?
Yang kita patut bersedia.”
“Raid?”
“Ya.”
“Lepas ni aku fikirkan pasal dia. Kau juga cakap
dia tak kenal kau. Jadi aku rasa dia takkan bawa masalah
apa-apa.” Karl terus ke meja. Punggung dilabuhkan dan beg
diletakkan di hadapan mata. Sarung tangan hitam dipakai.
Kertas tertera huruf H yang berada di dalam kotak khas
dicapai dan dipandang dengan senyuman sinis. Kertas yang
dia mahu letakkan di sisi bakal mangsanya. Sengaja dia buat
semua ini kerana mahu mencabar pihak polis.
Kertas itu hanya akan diletakkan pada orang
yang menjadi mangsanya saja. Selalunya dia hanya akan
turun padang apabila melibatkan mangsa berprofil tinggi.
Selebihnya Jay dan Sam yang selesaikan.
Andy akui Karl memang hebat di antara mereka
yang berada di sini. Namun masih ada seorang yang mampu
mematahkan Karl. Kerana itulah Karl menjadi seperti ini.
Raid!
Lelaki itu sebenarnya lebih gila. Dan itu yang
merisaukan dia kerana dia tetap rasa lelaki itu bahaya
walau dalam apa pun keadaannya. Kehebatan Raid memang
tidak mampu disangkal lagi walaupun lelaki itu ada satu
kelemahan. Namun jika tempur tanpa senjata, semua pasti
kalah dengan Raid.

TELEFON YANG berdering buat kesekian kalinya buat Razin
mula rimas. Nombor yang sama menelefonnya sejak beberapa
hari lepas.
Thalea!
Hesy, dia nak melepak di media sosial pun terganggu.
Ini semua salah Khalil! Murah hati sangat beri nombornya
kepada orang dah kenapa?
Sejak hari dia dipukul, dia diberi cuti 2 hari. Dan
pada hari dia dia bekerja, dengan sedaya upaya dia mengelak
apabila Thalea mencarinya. Gadis itu memang menakutkan
betul!
Tak cukup dengan ganggu secara fizikal, dia
diganggu pula secara mental. Pagi, petang, siang, malam
Thalea menelefonnya. Gadis itu memang tidak kenal betul
dengan perkataan putus asa. Sudahlah hari ini hari Sabtu.
Cutinya terganggu!
“Apasal tak angkat? Dari pagi tadi bunyi. Rimas aku
dari tadi zzz zzz... kalau silent, tolong matikan vibration
sekalilah...”
“Saja aku nak bagi kau terseksa.” Senada Razin
menjawab. Jelingan tajam dihadiahkan kepada Khalil.
“Hah?”
“Ini semua kau punya pasallah! Aku memang tak
puas hati betul. Kenapa kau bagi nombor telefon aku dekat
dia, hah?” Razin meluahkan apa yang terbuku di dada.
“Dah lebih daripada 10 kali kau tanya dan aku rasa
kau dah sedia maklum dengan jawapannya. Aku nak kau
kahwin.”
Razin mendengus kasar mendengar balasan Khalil.
Tak habis-habis dengan kahwin.
“Apa kata kau off aje telefon kau tu. Senang.”
Sepet mata Razin memandang Khalil yang sedang
minum kopi di meja makan.
“Dah berjam-jam aku off. Aku baru on sejam lepas,
dah lebih 20 kali dia call!”
“Mungkin dia nak tanya keadaan kau.”
“Aku dah cakap masa first time aku angkat call dia.
Aku okey, jangan ganggu aku. Perempuan tu memang tak reti
baha...”
“Assalamualaikum...”
Panggilan salam mematikan kata-kata Razin.
Terbeliak biji matanya. Dia bingkas bangun, memandang
wajah Khalil dan pintu silih berganti. Suara perempuan!
Tak... tak mungkin!
“Assalamualaikum, Razin... awak ada tak?”
“Waalaikumussalam. Ada ni haa,” selamba saja
Khalil menjawab.
Razin berdiri di hadapan Khalil sambil menggeleng
berkali-kali, memberi isyarat agar pintu tidak dibuka.
“Aku dah jawab salam. Sah-sah dia tahu yang kita
ada di rumah. Takkanlah aku nak jawab ‘rumah ni tak ada
orang’...” bisik Khalil lantas menonong saja dia ke muka
pintu walaupun dihalang buat kali kedua.
Razin hanya mampu pejam mata dan mengeluh.
“Razin, sini!” gamit Khalil.
Razin tidak punya pilihan lain. Lemah langkahnya
menuju ke muka pintu. Sebaik saja melihat dua manusia
di depan mata, dia terdiam dan terkebil-kebil memandang
wajah mereka silih berganti.
“Uncle...”
“Uncle nak kamu ikut uncle kejap, boleh?” pinta
Dato’ Mirza bersama senyuman. Wajah Thalea di sebelahnya
dipandang sekilas. Asyik betul anaknya memandang wajah
Razin.
“Tapi... saya...”
“Uncle cuma nak ajak kamu makan. Dah dua kali
kamu selamatkan anak uncle. Jadi malam ni, uncle nak balas
jasa kamu. Uncle berharap sangat.”
Dalam hati, Razin sudah bengang kerana Thalea
menggunakan papanya agar dia turut serta.
“Saya tak bo...”
“Masuklah dulu,” Khalil mencelah. Dia tidak mahu
Razin menolak pelawaan itu.
“Tak apa, uncle tunggu di luar aje. Kamu pun kalau
nak ikut, marilah.”
Khalil tersenyum.
“Tak apa uncle, saya nak jumpa orang. Kejap lagi si
Razin ni siaplah,” balasnya sebelum menarik baju Razin dari
belakang.
“Kau pergi siap sekarang...” gumam Khalil perlahan.
“Kau menipu, eh? Kau nak jumpa siapa?”
“Aku nak jumpa Megan Fox kejap lagi, dalam TV. Ada
Transformers. Dah, kau pergi siap!”
Makin mendidih darah Razin apabila mendengar
jawapan Khalil.
“Alasan tu tak relevan! Aku tak naklah...” bantah
Razin dengan gigi yang diketap.
“Jangan mematahkan hati orang yang lebih tua.
Dia berharap sangat. Kau pergi aje. Lepas tu, kau bincang
elok-elok dengan Thalea. Settle face to face lebih mudah.
Dah, pergi siap!” Tubuh lelaki itu ditolak.
Kalau ikutkan memang Razin mahu membantah,
tapi ada betulnya juga apa yang dikatakan Khalil. Jadi,
Razin naik laju ke tingkat atas untuk menukar pakaian. Dia
perlu selesaikan semuanya malam ini. Tak sanggup rasanya
diganggu setiap hari. Biarlah malam ini menjadi kali terakhir
dia rasa begini. Biarpun apa yang dikata bakal melukakan hati
seseorang, tapi dia tidak peduli.
“Kau pakai macam ni aje? Warna tak menarik
langsung,” tegur Khalil sebaik saja Razin memijak anak
tangga terakhir.
Baju T-shirt kelabu yang dipakai dibelek.
“Apa masalahnya? Kau tahu tak, ni warna orang kaya
tau. Kau pernah nampak Mark Zuckerberg pakai baju warna
merah?”
Kali ini giliran Khalil membelek bajunya. Panas
betul hati apabila mendengar Razin ketawa. Kelibat lelaki itu
dihantar dengan mata yang sepet. Langkah Razin diekori.
“Behave sikit depan bakal pak mentua,” bisik Khalil
perlahan.
Oleh kerana dia sudah berdiri di muka pintu, Razin
sabar saja daripada membalas kata-kata Khalil. Usai memakai
kasut, dia mengekori langkah Dato’ Mirza dan Thalea. Dia
sedar Thalea asyik mencuri pandang ke arahnya. Tak selesa
betul!
Sebaik saja sampai di kereta, seorang pemandu
menghadiahkan senyuman kepada Razin dan siap membuka
pintu untuk Dato’ Mirza. Saat itu, Razin terus menyuarakan
kehendaknya.
“Err, saya duduk di depan ajelah, boleh?”
“Boleh, asalkan kamu selesa.” Dato’ Mirza menjawab
dengan senyuman dan itu melegakan hati Razin. Lega kerana
tidak memaksa persis anak perempuannya.
Sepanjang perjalanan, Razin hanya menjawab
apabila ditanya saja. Selebihnya dia mendengar dua beranak
itu berborak. Pemandu yang berusia dalam lingkungan 40-an
itu juga hanya mendiamkan diri.
Tak lama selepas itu, sebuah restoran mewah
terpampang di hadapan mata. Mereka turun betul-betul di
hadapan restoran dan kereta meluncur pergi.
Dato’ Mirza melangkah terlebih dahulu.
“Razin...”
Panggilan Thalea mematikan langkah Razin
seketika. Dia berpaling. Anak mata mengekori gadis itu
berjalan sehingga berada di sebelahnya. Mereka melangkah
seiringan.
“Kenapa awak tak angkat bila saya call awak? Saya
cuma nak tanya khabar awak... nak tahu awak dah okey ke
tidak. Saya pergi pejabat, awak tak ada...” Suara Thalea
perlahan dan kedengaran sayu.
Itu membuatkan perasaan serba salah menjentik
tangkai hati Razin. Dia hanya mendiamkan diri. Tadi bukan
main, kata nak selesaikan semuanya, tapi apabila mendengar
Thalea berkata begitu, segala ayat yang sudah dikarang
menjadi tunggang terbalik.
Selain mak long, pak long dan Khalil, belum pernah
lagi ada orang mengambil berat tentangnya sebegini rupa.
“Kalau awak rasa tak selesa, lepas ni saya takkan
ganggu awak lagi. Saya tengok awak pun dah okey. Cuma
saya minta satu aje. Papa saya betul-betul nak balas jasa
awak, jadi awak janganlah menolak, ya? Awak jangan risau,
dia cuma nak belanja makan aje.” Thalea menghadiahkan
senyuman nipis lalu membuka langkah dengan lebih besar
untuk menghampiri papanya yang sudah duduk. Sengaja dia
berkata begitu. Sekarang ini, dia kena main tarik tali.
Razin kaku. Nafas dihela perlahan. Adakah dia
terlalu pentingkan diri dan sombong? Untuk mengurangkan
rasa bersalah, dia perlu beriak biasa, malah harus menghargai
apa yang berlaku sekarang. Senyuman terukir. Dia melajukan
langkah. Sebaik saja dia duduk, buku menu yang dihulur
pelayan dicapai.
“Apa yang kamu nak makan, oder saja. Jangan
segan-segan.”
“Saya tak kisah, uncle. Apa pun yang uncle pesan,
saya makan aje. Lagipun saya tak biasa makan di sini. Jadi,
saya tak tahu nak pilih yang mana.” Kepala yang tidak gatal
digaru seiring dengan senyuman.
Jawapan Razin menggamit jelingan Thalea. Buku
menu di tangan sudah tidak dipedulikan. Bersinar matanya
memandang senyuman lelaki itu. Kalau dia sendiri di dalam
kamar, pasti sudah melompat kegirangan kerana teruja.
“Lea pun ikut papa aje.”
“Kalau macam tu, okey... biar papa oder
memandangkan papa selalu makan di sini.”
Perihal memesan makanan, Razin dan Thalea
serahkan 100 peratus kepada Dato’ Mirza. Razin hanya
melilaukan mata memandang sekeliling. Restoran ini tidak
begitu ramai. Nak kata tak terkenal, tak mungkin. Restoran
ini boleh tahan terkenalnya. Pernah tular. Adakah kerana
harga atau mereka datang terlalu awal, oleh sebab itulah
tidak ramai pelanggan? Razin memegang kemungkinan
kedua, mungkin mereka datang terlalu awal. Nanti ramailah
yang datang.
Sebaik saja dia memandang ke arah Thalea, gadis itu
sedang menongkat dagu dan memandang ke arah papanya.
Ketika itu, Razin akui Thalea memang cantik orangnya.
Wajah Thalea diteliti.
“Haaa Razin, kali ni barulah boleh borak lama sikit.
Hari tu tak sempat.”
Pandangan Razin terus tertumpu ke arah Dato’
Mirza. Dia mengawal riak. Dalam hati berdetak kencang.
Harap-harap Dato’ Mirza tidak menyedari tindakannya tadi.
“Ya, betul. Hari tu lewat sangat.”
“Uncle tak tahu nak balas budi kamu macam mana.
Thalea ni satu-satunya anak perempuan uncle. Kalau kamu
tak ada, entah apalah nasib dia. Terima kasih sangat-sangat.”
“Kebetulan saja saya ada di situ. Dan kali kedua tu,
sebab Thalea nak belanja saya makan.”
“Itu yang dia beritahu uncle. Jadi sebab itulah uncle
ajak malam ni sebab tak jadi nak makan hari tu. Erm, uncle
nak tanya sikit, boleh?”
Angguk. Sesekali Razin menjeling ke arah Thalea.
Gadis itu kini merenungnya. Dia menjadi semakin tidak
selesa namun senyumannya tetap dikekalkan.
“Kamu asal dari mana?”
Mendengar saja soalan itu, Thalea membetulkan
duduknya. Ini yang dia tunggu-tunggu. Sudah lama dia ingin
mengetahui dengan lebih lanjut perihal Razin. Jika dia yang
menyoal, belum tentu Razin akan menjawab.
Berbeza dengan Razin. Dia bagaikan kehilangan kata
apabila soalan itu terpacul keluar. Mata dipejam seketika.
Dia menarik nafas dan senyuman yang mati terukir kembali.
Lupakan yang dulu, kini dia sudah punya keluarga sebenar.
“Saya asal dari Pulau Pinang. Keluarga saya tinggal
di Pulau Aman.”
“Oh, orang utara rupanya. Jangan salah faham tau,
uncle cuma nak kenal kamu dengan lebih dekat lagi. Jangan
fikir yang uncle ni menakutkan pula, ya?”
Tawa Razin meledak.
Indah. Itu saja yang mampu Thalea gambarkan.
Razin, merdunya suara lelaki itu ketawa. Mungkin dengannya
lelaki itu agak kasar, tapi apabila dengan orang yang lebih
tua, perwatakan Razin berubah 180 darjah; daripada kasar
menjadi lembut; daripada sombong menjadi peramah. Itu
yang menyebabkan Thalea semakin sukar untuk melepaskan
lelaki ini.
Thalea mengulum senyum. Tadi bukan main nak
tarik tali, sekarang rasa macam tak sanggup pula. Beg tangan
dicapai. Dia perlu melihat wajahnya, touch-up bedak sedikit.
“Lea nak pergi ladies kejap.”
“Kalau tak pergi ladies tak sah...” ucap Dato’ Mirza
setelah kelibat Thalea hilang daripada pandangan.
“Biasalah, selalunya orang perempuan memang
macam tu.”
Perbualan mereka terhenti seketika apabila pelayan
menghantar minuman.
“Terima kasih.”
Gerak-geri Razin yang mengucapkan terima kasih
kepada pelayan membuatkan Dato’ Mirza makin yakin
dengan naluri kebapaannya. Jika anaknya mahu mencari
rakan, mencari pasangan... dia yakin, Razin memang
sesuai. Dia sudah tahu sedikit sebanyak tentang lelaki ini
sebenarnya. Razin merupakan seorang despatch di syarikat
rakan niaganya. Bekerja belum lagi sampai sebulan. Itu saja
yang dia tahu.
“Razin...”
“Ya?”
“Kamu tahu yang Thalea sukakan kamu?”
Terbatuk Razin dibuatnya. Air yang baru tiba disedut
sedikit.
“Sa... ya...”
“Jangan risau, uncle bukan jenis memaksa.
Terpulang pada kamu. Cumanya, uncle kenal anak uncle, dia
takkan give-up macam tu aje. Kalau kamu rasa rimas, cakap
ajelah dengan dia elok-elok. Tapi kalau jodoh kamu dengan
dia, legalah hati uncle ni. Kalau jadi apa-apa pada uncle,
kiranya dah ada orang yang menjaga dia. Kamu dan Hadif.”
Razin hilang punca. Tak tahu mahu memberikan
reaksi bagaimana, dan akhirnya dia hanya mampu tersenyum
saja.

DARI JAUH, seseorang tersenyum sinis memandang ke arah
dua manusia. Anak mata fokus pada target. Lelaki yang duduk
di hadapan adalah target dan yang membelakanginya, dia
tidak peduli. Yang penting, dia yakin kerjanya akan selesai
pada malam ini.

No comments:

Post a Comment