DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Thursday 13 August 2015

Akad Kedua - Bab 6






ERLAHAN-LAHAN Khuz mengacau air Milo di dalam gelas menggunakan sudu. Selesai membancuh air, dia membawanya ke ruang tamu. Air Milo yang panas itu dihirup sedikit dan diletakkan di atas meja kaca yang terdapat di hadapannya.
Punch Fear in the Face, Escape Average and Do Work That Matters
Buku yang ditinggalkannya tadi diambil semula untuk sambung membaca. Buku hasil karya John Acuff itu sudah hampir separuh dibaca oleh Khuz. Televisyen yang dibuka tidak ditonton. Dibiarkan sahaja agar suasana tidak terasa terlalu sunyi. Beberapa minit kemudian, loceng rumah berbunyi.       
Siapa pulak yang datang malam-malam ni? Fikir Khuz. Jam yang tergantung di dinding dilihat. Pukul 9 malam. Lantas buku diletakkan semula di atas meja.
Dengan rasa malas, pintu dibuka. Terpacul Rayna dengan senyuman dan satu beg kertas yang ditayangkan kepada Khuz. Khuz tersenyum lebar. “Makanan apa pulak kali ni You hantar pada I?” tanyanya setelah beg itu diambil.
“Kenapa? You tak suka ke I selalu datang bagi makanan kat You? Ke, I masak tak sedap?” soalan dibalas dengan soalan dari Rayna.
Sekali lagi Khuz tersenyum. “Bukan tu maksud I. I tak nak la menyusahkan You. Tua-tua macam ni bukannya I tak tahu nak cari makanan pulak kan?” jelasnya agar Rayna tidak terasa hati. “Urm... Sedar pun You tu dah tua. Ingatkan tak sedar diri.” Ketawa Rayna setelah menyindir Khuz.“Gembira nampak dapat menyindir?”Rayna hanya membalas dengan menjongketkan kedua keningnya.“Owh ye, pasal hari tu di pejabat I...”
“You nak mintak maaf pada I kan?” teka Rayna biarpun belum sempat Khuz menghabiskan ayatnya. Khuz mengangguk perlahan.
“Tak payah la Khuz. I dah lali dengan perangai Daliya tu. I sendiri pun tak sangka dia akan jadi seteruk tu lepas bercerai. Bila diingatkan balik, menyesal I kenalkan dia dulu dengan You. Sepatutnya, I yang mintak maaf pada You. Bukan You yang minta maaf pada I atas kesalahan yang You sendiri tak pernah buat,” ujar Rayna dengan rasa teramat bersalah pada lelaki yang berdiri di hadapannya ini.
“You pun tak salah, Rayna. Mungkin dah takdir terjadinya semua tu pada I,” balas Khuz.
“Tak best pulak kan bila kita bercakap pasal Daliya? Automatik suasana jadi macam upacara kematian aje,” kata Rayna membuatkan kedua mereka tertawa.
“Maaf la tak jemput You masuk. Maklumlah I ni kan duda kacak dan You pulak single and available,”
“Eleh... Kalau dah tahu tu. Cepat-cepat la kahwin, nanti boleh I datang makan-makan kat rumah You ni,” cadang Rayna biarpun dia tahu Khuz sekarang sangat sensitif jika dibangkitkan soal kahwin.
No comment about that,” ujar Khuz.
“Tak habis-habis dengan no comment dia. Anyway, dalam beg tu bukan makanan, tapi jubah untuk You. Ibu I kan baru balik dari umrah, dia ingatkan You. So, dia belikanlah satu jubah untuk You kat sana,” beritahu Rayna. Khuz membuka sedikit untuk melihat jubah yang dikatakan oleh Rayna itu.
“Yeke... nanti You kirimkan sejuta kali thank you and sayang I pada ibu You, okey?” pesan Khuz.
“Yelah.” Balas Rayna. Jam ditangan dilihat seimbas. “Dah lewat ni, I nak ke airport. Flight I ke Kedah pukul 10. Manager I pun mesti dah lama tunggu kat bawah tu,” ujar Rayna.
“You pergi Kedah buat apa? Shooting drama kat sana ke?” soal Khuz.
Yup... Dua minggu I kat sana, sebab tu I datang waktu-waktu macam ni semata-mata nak bagi jubah tu pada You. Dah berminggu ibu suruh I bagi, tapi terlupa. Bukan You tak kenal dengan ibu I kalau dia dah mula bising kan?”
Khuz tersenyum mendengar cerita Rayna. Ibu Rayna memang rapat dengannya dan dia juga sudah menganggap ibu Rayna seperti ibunya sendiri.
“I pergi dulu,” ujar Rayna meminta diri.
“Yelah, take care. Nanti jangan lupa belikan buah tangan dari Kedah untuk I,” pesan Khuz kepada Rayna yang sudah berjalan pergi. Rayna menoleh dan membalas dengan mengangkat tangan tanda ‘okey’.
*****
BEG kertas diletakkan di atas sofa, lalu Khuz melabuhkan punggungnya bersebelahan dengan beg tersebut. Kepalanya disandarkan di sofa. Entah kenapa bila dia terpandangkan beg kertas yang berisi jubah itu, kenangan pahit itu menjelma kembali. Kisah dia bergaduh dengan Daliya buat pertama kalinya di awal perkahwinan mereka.
“Sebenarnya kan, abang dah berazam untuk menunaikan ibadah haji sama-sama dengan wanita yang bergelar isteri abang. Jadi, memandangkan Liya dah jadi isteri abang, apa kata kita ke Mekah?” soal Khuz kepada Daliya yang sedang menyikat rambut di birai katil.
“Mekah?!” Membulat mata Daliya. Seakan tidak percaya dengan apa yang didengarinya tadi.
Khuz duduk di sebelah Daliya. “Yelah, Mekah. Tapi, memandangkan musim haji lambat lagi kita pergi la buat umrah dulu sama-sama dengan abi,” jelasnya agar Daliya mengerti.
Daliya bangun dari duduknya dan mengetap bibir. Gayanya seolah tidak senang dengan cadangan suaminya itu. “Abi yang nak pergi buat umrah, yang kita nak ikut buat apa? You kan dah janji dengan I nak pusing satu Europe untuk honeymoon kita. Sekarang ni kenapa berubah pulak?”
Khuz mendekati Daliya. Tubuh kecil itu dipusingkan supaya berdepan dengannya. Masam sahaja wajah Daliya memandangnya. “Pasal tu abang akan tunaikan. Tapi, selepas kita balik dari buat umrah dengan abi, boleh? Kesian, abi tu kan tak berapa sihat,” pujuknya pula dengan harapan Daliya akan bersetuju.
Kedua belah tangan Khuz yang memegang bahunya ditolak. Membuatkan Khuz sedikit terkejut dengan tindakan Daliya.
“Tak boleh, tak boleh dan tak boleh! Sikit-sikit abi You. Dua minggu kita tanggu nak pergi sana sebab abi You tiba-tiba aje tekanan darah tinggi dia naik. Sekarang dah baik, You ajak I pergi buat umrah pulak? You kan banyak duit. You bayar la siapa-siapa untuk tolong usung abi You kat sana. Tak pun, You tangguh untuk ke Mekah tu selepas kita balik dari honeymoon.”
Pelbagai cadangan yang diberikan oleh Daliya bagi membolehkan plan mereka untuk bercuti akan berjalan seperti yang dirancangkan.
“Ye... abang mintak maaf pasal tu. Tapi, abi kan dah cadang nak pergi bulan ni jugak. Dua minggu aje kita kat sana,” pujuk Khuz lagi.
“I tak ready lagi la nak pergi buat umrah. You sendiri tahu I ni macam mana kan?” ujar Daliya seraya menghempaskan punggungnya di kerusi berhadapan dengan meja solek.
“Tak bererti Liya tak boleh berubah. Nanti kita pergi sana, buat amal ibadat, mohon ampun dan bertaubat pada Allah. InsyaAllah semuanya akan okey,” balas Khuz, lembut.
“Ini yang I tak suka ni. I ingat You kahwin dengan I sebab You terima I seadanya. Tapi, ni... You macam nak ubah I. I ni pelakon dan model. You sendiri tahu betapa I cintakan karier I ni kan?” ujar Daliya yang masih dengan keras hatinya.
“Tapi sampai bila, Liya? Abang nak ubah Liya ke arah kebaikan. Salah ke? Abang sayang Liya sangat-sangat dan abang ni kan suami Liya. Tak elok la orang lain yang tengok tubuh Liya yang terdedah tu selain abang,” tegur Khuz.
Memang dia tahu bagaimana hidup dan karier Daliya sebelum mereka berkahwin. Tapi, Khuz tidak kisah kerana percaya, secara perlahan dia dapat membimbing Daliya ke arah kebaikan. Ini janji Khuz, kerana dia sangat cintakan gadis itu.
Daliya tersenyum sinis mendengar kata-kata suaminya. “Owh... sekarang baru You nampak semuanya tak elok? Sebelum You lamar I, You tak nampak pulak? Hidup I memang macam ni dan akan sentiasa macam ni! Takde yang akan berubah dan takde siapa yang boleh ubah, termasuk You!” ujarnya kasar. Entah di mana hilangnya kelembutan dia dalam bertutur. Adakah selama ini dia berpura saja?
“I tahu... Abi yang menghasut You supaya ubah I kan? Memang dari awal lagi I dapat rasakan, abi You tak suka pada I. Dia ajak You pergi buat umrah mesti ini rancangan kedua selepas dia pura-pura sakit tempoh hari. Sengaja la tu nak gagalkan plan kita pergi berbulan madu. You tak sedar ke?!”
“Liya?! Liya boleh kata apa aje pada abang, tapi bukan pada abi. Abang tak suka Liya tuduh abi yang bukan-bukan. Abi juga sayang Liya, sebab tu dia ajak kita sama-sama buat umrah. Liya satu-satunya menantu dia. Abi tak pernah menghasut atau merancang yang tak baik untuk kita.”
Khuz cuba menafikan segala tuduhan yang dilemparkan oleh Daliya. Mana mungkin abinya seperti itu. Dia kenal siapa abinya. Segala kehendak dia selama ni semua diberikan oleh abinya termasuklah untuk berkahwin dengan Daliya.
“You memang selalu menangkan abi. I ni semuanya salah. Ingatkan bila dah kahwin dengan You, hidup I akan jadi senang. Nampak gayanya, selagi orang tua tu ada dengan kita takkan senang la hidup I!” bentak Daliya.
“Liya! Cukup!” Kali ini Khuz benar-benar terkejut mendengar ucapan daripada mulut isterinya. Sungguh tak sangka, sampai begitu teruk sekali ayat yang keluar. Adakah itu yang Daliya mahukan? Sedangkan hanya abi sahaja yang dia miliki di dunia ini.
“Kenapa? You nak marah I? You ingat bila I dah jadi isteri You, suka-suka hati aje nak I ikut segala perintah You? Never!” ujar Daliya, lalu bangun dari duduknya setelah mengambil tas tangan yang diletakkan di atas meja solek.
“I bagi masa pada You sampai esok. You pilih antara I dengan abi. Kalau You pilih nak ke Mekah dengan abi. You memang dah tak sayangkan I, dan I akan rasa ter... amat menyesal sebab kahwin dengan You!” sambung Daliya lagi.
Khuz terus bangun dan melangkah mendapatkan Daliya yang sudah bersedia mahu keluar. “Abang mintak maaf, Liya?” pohon Khuz sambil mengambil tangan Daliya dan menggenggamya kejap. Biarlah dia saja yang mengalah. Dia tidak mahu kehilangan wanita yang dicintainya ini.
“Lepaslah!” bentak Daliya. Seolah jijik dipegang oleh Khuz. “I akan maafkan kalau jawapan yang You akan bagi esok memuaskan hati I. Lagi satu, I tak balik malam ni,” beritahu Daliya tanpa sedikit pun memandang wajah Khuz.
“Liya nak pergi mana?” soal Khuz. Hampir tiga minggu usia perkahwinan mereka, inilah kali pertama Daliya tidak mahu balik rumah. Marah sangat ke dia dengan aku? Fikir Khuz sejenak.
“Ikut suka hati I la nak ke mana pun. Yang pasti tempat yang I pergi ni dapat hiburkan hati daripada menghadap muka You yang macam sekarang ni memang menyakitkan hati. You tahu tak I bosan duduk dalam rumah ni?!” ujar Daliya.
“Abang harap Liya tak ke disko tu lagi,” ujar Khuz penuh pengharapan.
Daliya membalas dengan jelingan tajam sebelum keluar dari kamar beradu mereka. Dia betul-betul panas dengan Khuz sekarang ni.
Sampai di pintu lif. Daliya bertembung dengan bapa mertuanya yang berada di dalam lif. Tiada teguran mahupun sebaris senyuman, melulu sahaja dia melangkah masuk, manakala Tan Sri Junaidi perlahan-lahan melangkah keluar dari perut lif.
Tan Sri Junaidi dapat rasanya ada sesuatu yang dingin telah berlaku antara menantu dan anaknya. Perlahan-lahan dia berjalan menghampiri pintu bilik Khuz yang tidak tertutup. Dari situ dia dapat melihat anak lelakinya sedang duduk menunduk di hujung katil. Seolah-olah sedang memikirkan sesuatu.
Khuz mengangkat wajah. Dilihat abinya sedang merenung dirinya dari luar bilik. Pandangan mereka bersatu. Masing-masing tidak bersuara. Tan Sri Junaidi hanya melepaskan nafas yang terasa berat sebelum melangkah pergi.
Melalui pandangan itu, Khuz sudah dapat tangkap apa yang sedang abinya itu fikirkan. Kini, terbit rasa bersalah di sudut hatinya.
Deringan telefon bimbit menghalau kenangan buruk yang diingat kembali. Cepat Khuz tersedar lalu mengambil telefon dan terus menjawab, setelah panggilan itu daripada abinya.
“Waalaikumussalam, abi.” Khuz menjawab salam yang diberikan.
Biar apa pun yang terjadi. Hanya abinya sahajalah yang sering ada di sisi dan dia juga tidak dapat menerima sesiapa yang tidak dapat terima dan sayang kepada abinya sepertimana dirinya.



 






No comments:

Post a Comment