DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Tuesday 27 November 2018

My Miss Universe - Bab 7

“KIM... berilah balik handphone aku. Aku nak
pakailah.”
Hakim tersenyum sambil menyanyi-nyanyi kecil.
Buat muka selamba dan tak bersalah.
“Kim, cepatlah! Berdosalah curi barang orang.
Kau tak belajar agama ke?” Wajah Hakim dipandangnya.
Masam. Tiada secalit senyuman diberi walaupun Hakim tak
habis-habis meleretkan senyuman lebar. Kalau tidak kerana
hal penting, tak kuasa dia datang mencari Hakim di kantin
hari ini.
Sejak pengakuan berani mati Hakim tempoh hari,
kalau boleh dia tidak mahu duduk semeja dengan lelaki itu.
Tidak mahu nanti teman-teman lain menganggap bahawa
dia telah menerima luahan hati Hakim dan takut sekiranya
orang tersalah anggap dia dengan Hakim dah bercinta
pula. Gosip-gosip orang, memang cepat sangat nak bertiup.
Tambah-tambah lagi dekat kampus ni, memang sepantas
kilat gosip liar akan berterbangan. Bahaya!
“Hakim... kau dengar tak, apa yang aku cakap ni?
Pulangkan balik handphone aku. Nanti kalau mama nak
mesej atau telefon, susahlah!” Darissa mendesak lagi. Ingin
cepat-cepat selesaikan hal ini agar dia boleh segera beredar
dari situ. Dia sendiri tidak sedar bila masa Hakim mencuri
telefon bimbitnya dek ralit mencari bahan bacaan di
perpustakaan kelmarin. Mujur Sazali, teman sebilik Hakim
memberitahunya.
Tanpa menghiraukan desakan Darissa, Hakim
hanya buat muka selamba sambil duduk menopang dagu
memerhatikan wajah Darissa. Lama dia merenung hingga
membuatkan Darissa jadi serba tidak kena.
“Kim, kau dengar ke tak apa yang aku cakap
tadi?” Darissa menyoal dengan nada gelisah. Cara Hakim
memandangnya macam kucing yang tengah perhatikan
tuannya memotong ikan. Tak berkelip-kelip!
“Dengar,” Hakim menjawab sepatah.
“Habis tu, kenapa tak jawab? Asyik tenung muka aku
aje.”
“Saja... aku tengah buat analisis muka orang depan
aku ni. Peliklah... kenapa makin ditenung, muka kau makin
nampak lawa, ek? Eh Rissa, kau tak risau ke ada pakej yang
sempurna macam ratu cantik? Sudahlah kulit putih mulus,
tinggi lampai, walaupun sekarang dah pakai tudung, tapi kalau
masuk pertandingan Miss Universe, mesti senang-senang aje
kau boleh kalahkan wakil daripada seluruh dunia yang lain,”
ujar Hakim bersungguh-sungguh.
Darissa mendengus.
“Kim, kau tak payahlah nak puji melangit sangat.
Aku datang sini jumpa kau sebab nak minta telefon aku
semula. Itu aje, bukan nak dengar ayat jiwang karat kau
itulah!” Darissa bersuara tidak puas hati.
“Siapa cakap telefon kau ada dekat aku? Muka aku ni
ada macam pencuri ke?” Hakim tersenyum nakal.
Darissa mengeluh.
“Kalau kau tak ambil, tak apalah. Aku pergi
tanya orang lain.” Darissa segera bangun. Malas nak layan
lama-lama otak senget Hakim.
“Tapi memang aku yang ambil pun,” cepat-cepat
Hakim bersuara.
Darissa membulatkan biji mata. Dia duduk semula.
“Habis tu, mana telefon aku? Bak sini,” Darissa
menghulurkan tangan ke arah Hakim.
“Telefon kau dah hilanglah.”
Tak cukup besar lagi mata Darissa dibulatkan tadi,
kali ini dibesarkannya lagi dengan kenyataan tak bersalah
Hakim itu.
“Hilang? Kau jangan nak main-main, Kim! Tak
kelakarlah lawak bodoh kau tu.”
“Siapa pulak yang buat lawak bodoh? Memang dah
hilang! Aku lupa mana aku letak semalam. Dah cari banyak
kali pun tak jumpa-jumpa jugak,” Hakim membalas.
“Alaaa...” Darissa mengeluh lagi. Dia sandarkan
badan sambil menyilang tangan. “Ganti balik!”
“Kenapa nak kena ganti pulak?”
“Dah kau hilangkan, mestilah kena ganti balik!”
Darissa membalas dengan nada geram. Sakit hati sungguh!
Itulah, pandai-pandai sangat ambil barang orang tanpa
kebenaran, tengoklah sekarang apa dah jadi? Urgh!
“Hakim, kau ingat dengan tersenyum macam ni,
boleh dapat balik telefon aku yang hilang tu ke? Tak ada
maknanya!” Darissa menjeling masam apabila Hakim hanya
tersengih-sengih macam kerang busuk.
“Eleh... kau ingat aku tak boleh ganti ke? Aku boleh
beli 10 telefon macam kau punya tu tau.”
‘Ek eleh mamat ni. Dah hilangkan barang orang nak
tunjuk lagak lagi.’ Darissa mengata sendiri dalam hati.
“Banyak sangat ke duit kau tu?” Darissa memerli.
“Banyak tu tidaklah. Tapi sejak jadi tutor ni,
simpanan aku boleh kira cukuplah kalau nak buat kahwin.”
Darissa mencebik. Memang sejak masuk universiti,
Hakim banyak membuat kerja luar dengan menjadi tutor
dan guru tuisyen. Dan sememangnya Hakim itu bukan jenis
yang suka berjoli sakan atau membazir tidak tentu hala, jadi
mungkin saja duit simpanannya hasil mengajar sudah banyak
dan beribu-ribu ringgit.
“Belajar tak habis lagi dah sibuk nak cakap pasal
kahwin,” perli Darissa lagi.
“Eh, kalau nak buat perancangan awal apa salahnya?
Nanti senang bila dah habis belajar terus naik pelamin aje.
Lagipun aku bukan bercakap dengan orang lain, tunang
sendiri jugak. Betul tak?” Mata Hakim bersinar-sinar apabila
menyebut perkataan ‘tunang’ itu.
“Jangan nak tukar tajuklah! Orang minta ganti
telefon, sengaja nak tukar topik pulak. Tak nak gantilah tu...”
Darissa tidak suka Hakim mula menyebut perkataan ‘tunang’.
Takut pula kalau ada sesiapa yang terdengar, habis pecah
rahsia!
“Siapa cakap aku tak nak ganti?” Hakim memainkan
jemarinya di atas meja. “Aku boleh ganti balik hari ni jugak,
tanpa sebarang masalah. Tapi, dengan syarat!”
“Kalau ganti dengan ikhlas tak boleh ke? Main
syarat-syarat pulak. Syarat apa yang kau nak aku buat kali ni?
Panggil kau sayang lagi ke?”
“Eh, panggil sayang tu senang sangat. Kali ni kalau
kau nak aku ganti telefon tu, kau kena cium aku dulu. Boleh?”
Hakim sengaja mengusik.
Darissa menjelirkan lidah. Dah gila!
“Boleh tak? Kalau kau setuju, aku belikan handphone
yang paling canggih sekali dekat dalam dunia ni.” Hakim
mengangkat-angkat keningnya. Begitu senang sekali hatinya
dapat mengusik Darissa. Nak suruh cium betul-betul? Hei...
nak mampus? Kena buang universiti baru tahu!
“Tak hingin!” Darissa buat muka geli.
“Tak hingin? Eiii... dah fikir betul-betul ke? Bertuah
tau siapa yang dapat cium pipi karat lelaki pujaan kampus ni.”
Hakim tergelak-gelak.
Darissa buat muka. Gelinya dengar orang perasan
memuji diri sendiri. Loya tekak mendengarnya. Sudahlah tu,
nak menggatal pula.
“Nak tak?” Hakim menyoal sekali lagi.
“Tak nak!” Darissa menjawab laju dan yakin.
“Betul tak nak ni?”
“Tak naklah! Tak hingin!”
“Kalau tak nak, tak apa. Belilah telefon pakai duit
sendiri...” Hakim bersuara mengejek.
Panjang muncung Darissa. Dalam hati ada juga rasa
seperti mahu menangis. Tak baik sungguhlah Hakim main
syarat begini. Kalau dah hilangkan barang orang, adatlah
kena ganti balik. Tapi, kenapa nak kena bersyarat pula?
Rasanya seperti dah kena ugut, bukan syarat lagi dah!
Hakim hampir saja nak tergelak besar melihatkan
muncung Darissa yang panjangnya kalau diukur, mungkin
boleh diikat dengan reben. Comel betul!
“Tak nak ganti sudahlah!” Darissa menjeling tajam.
“Aku boleh beli sendirilah. Tak hairan!”
“Betul kau nak beli sendiri? Tak menyesal?
Kalau macam tu, terpaksalah aku beri pada orang lain aje
handphone yang aku baru beli ni...” Lantas Hakim mencapai
beg sandangnya lalu mengeluarkan kotak telefon bimbit dari
dalam beg itu.
Mata Darissa kembali membulat. Hakim ini kan,
memang sengaja tau! Dah beli yang baharu pun. Sengaja
mahu menyakat!
“Apa tengok-tengok? Nak ke?” Hakim tersenyum
sinis sambil membelek kotak telefon bimbit baharu itu.
Darissa diam. Mengangguk tidak, menggeleng
lagilah tidak. Nak jawab apa? Mestilah nak. Tapi...
“Aku nak kasi percuma ni. Nak tak?” Hakim bertanya
sekali lagi.
“Nak, tapi...”
“Tapi apa?”
“Tak naklah cium kau...”
Suara ketawa Hakim akhirnya pecah. Dia
menggelengkan kepala. ‘Darissa, Darissa... lurus bendul
jugak kau ya? Takkanlah kau percaya aku nak suruh kau cium
depan orang ramai ni? Kalau tak ada orang boleh juga. Ceh!’
“Yalah, yalah... aku tak suruh kau cium. Takut
sangat! Nah, ambillah.” Kotak itu bertukar tangan.
“Eh, telefon ni model sama macam kau,” Darissa
bersuara setelah kotak tersebut berada di genggamannya.
Apabila dikeluarkan, memang sah seratus-peratus sama!
“Memang sama pun.” Hakim mengiakan. “Kad
telefon pun aku dah belikan. Dah siap masukkan dalam
telefon tu. Ini nombor baharu kau,” Hakim menunjukkan
skrin telefon bimbitnya kepada Darissa.
Darissa berkerut-kerut membaca nombor yang
tertera di skrin telefon bimbit Hakim itu. Eh, nombor ini
seperti sudah biasa dia hafal. Kalau tak silap, ini nombor yang
selama ini dia pakai. Nombor lama, bukannya nombor baharu
pun!
“Lepas tu, kau rasa telefon ni sesuai tak kalau nak
beri adik aku pakai? Daripada buang, baik sedekah dekat dia,
kan?” Hakim menayangkan telefon bimbit berwarna putih
yang baru dikeluarkan dari begnya.
“Kim, itu aku punya!” Darissa menjerit kuat apabila
melihat telefon bimbit yang berada di tangan Hakim.
“Eh, ya ke? Bukanlah...” Hakim buat muka selamba.
Dahinya sengaja dikerutkan.
“Ya... itu memang aku punya! Kau sengaja sorokkan,
kan?” Darissa menjegilkan mata memandang Hakim. “Kau
sengaja cakap dah hilang, tapi sebenarnya ada!”
Hakim ketawa geli hati. Memang dia sengaja
sembunyikan telefon bimbit Darissa. Dia hendak hadiahkan
Darissa sebuah telefon bimbit baharu yang sama jenama
dengannya. Baru rasa seperti pasangan sehati sejiwa. Tapi,
kalau cakap terus terang dengan Darissa, mesti dia takkan
setuju. Jadi, terpaksa guna cara begini barulah Darissa tak
boleh buat apa-apa dan terima saja.
“Bak balik handphone aku tu!”
“Tak boleh!” Hakim seakan mengejek.
“Bagilah... aku nak pakai!”
“Alah... aku dah beri yang baharu, pakai ajelah yang
tu. Yang lama ni, aku simpan.” Hakim mengenyitkan mata.
“Okeylah Cik Intan Darissa, aku ada kelas ni. Nanti petang
aku telefon handphone baharu kau tu ya?” Cepat-cepat
Hakim terus meminta diri. Serentak dengan itu dia mencapai
beg galas dan bangun dari tempat duduk.
Darissa mendengus.
“Kim! Janganlah main-main. Aku tak nak yang ni,
bagilah telefon lama tu balik...” Darissa bersuara seakan-akan
merengek.
Namun langsung tidak dilayan oleh Hakim. Hakim
hanya senyum meleret dan terus saja melangkah pergi.
“Afif Hakim!”
Rasanya dia sudah menjerit kuat memanggil
nama itu, namun tetap tidak dipedulikan. Laju saja Hakim
mengatur langkah sebelum berpaling dan menghadiahkan
Darissa senyuman yang cukup lebar.
“Kau boleh dapat balik handphone lama kau ni,
tapi dengan syarat, kau kena mengaku yang kau suka dan
cintakan aku dulu. Tell me that you love me like the way I
love you. Deal?” Walaupun jarak antara mereka sudah agak
jauh, namun dengan jelas Darissa dapat mendengar suara
Hakim berkata-kata.
Darissa tidak menjawab. Hakim kenyit mata
kanannya lalu berlalu pergi meninggalkan Darissa yang
duduk bersandar dengan bibir atas bawah diketap kuat.
Pengakuan cinta mana boleh dipaksa-paksa? Nak
mengaku cintakan dia semata-mata untuk dapatkan telefon
bimbit? Tak mungkin!

No comments:

Post a Comment