DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Tuesday 27 November 2018

My Miss Universe - Bab 8

ANGIN bertiup lembut sepoi-sepoi bahasa namun
mentari yang terik memancar tetap terasa menggigit-gigit
seluruh kulitnya yang putih gebu itu. Walaupun dilindungi
bumbung, namun percikan bahang mentari tetap
mengurangkan rasa kedinginan angin petang. Sebahagian
besar warga kampus sudah ramai yang pulang ke destinasi
masing-masing. Habis saja kuliah tadi, tanpa melengahkan
masa, masing-masing meninggalkan pekarangan universiti
yang besar ini. Semuanya gara-gara cuti semester yang sudah
bermula.
Darissa mengeluarkan tisu dari beg galas seraya
mengesat sedikit titik-titik peluh yang mula kelihatan di
beberapa bahagian muka. Sudah lebih 15 minit menunggu,
jangan kata bayang bas, bunyi enjin bas pun haram tak ada.
Bosannya! Rindu pula pada Kancil buruk Hakim.
Selalunya jika ke mana-mana, memang Hakim yang akan
jadi pemandu tidak berbayarnya. Memang sejak melanjutkan
pelajaran, Hakim yang akan jadi tukang ambil dan hantar dia
ke kuliah. Hujung minggu pula mereka akan keluar berjalan
atau pulang ke rumah bersama-sama.
Tetapi, sejak Hakim buat pengakuan berani mati 2
minggu lepas, sejak itulah dia menjadi pengguna tetap bas
dan teksi. Apabila Hakim datang ambil di hostel, cepat-cepat
dia akan melarikan diri dengan menumpang teman sebilik
yang lain atau beri apa saja alasan supaya Hakim tidak perlu
muncul depan mata. Termasuklah hari ini, walaupun dia tahu
leceh hendak pulang ke rumah naik bas, tapi akan digagahkan
juga.
“Wei, Rissa! Apa benda lagi yang kau duk termenung
tu?” Faezah mencuit bahu Darissa dengan kasar, membuatkan
bahu Darissa sedikit terhinggut. Segera dia melihat ke arah
Faezah dan Sazali yang turut sama-sama menunggu bas di
situ.
“Buah hati dah ada depan mata, masih nak berkhayal
panjang lagi,” sindir Sazali nakal.
“Amboi mulut... buah hati apa pulak ni?” Darissa
bersuara dengan nada tidak puas hati apabila diusik oleh
temannya itu.
“Tu... peminat setia kau.” Sazali memanjangkan
muncung ke arah jalan raya. Kemudian memandang Faezah
dan mereka sama-sama ketawa.
Darissa menoleh. Melihat seorang lelaki bertubuh
tegap, tinggi lampai dan berkulit hitam manis bersandar pada
keretanya di seberang jalan sana.
“Dia buat apa dekat situ?”
“Buat apa lagi? Tunggu kaulah. Dari tadi dia tengok
kau aje. Aku pun tak sampai hati nak biar dia tunggu
lama-lama,” jawab Sazali.
“Cara dia perhatikan kau, macam takut sangat ada
orang nak culik Miss Universe dia ni. Bertuah betul ada
peminat setia macam abang hitam manis tu, kan?” Sekali lagi
Faezah ketawa terkekek-kekek. Begitu juga dengan Sazali.
Bukan main lagi mereka berdua mengusik.
Darissa mengeluh. Telinganya rasa seperti sudah
kebal dengan panggilan Miss Universe. Hampir satu kampus
sudah mula memanggilnya dengan gelaran itu.
“Pergilah cepat, Rissa. Mr. Universe kau dah lama
tunggu tu. Kesian dia duduk berjemur lama-lama bawah
matahari,” tambah Sazali lagi.
“Mr. Universe?” Darissa kerut dahi.
“Yalah. Kalau kau Miss Universe, dah tentulah gelaran
terbaik untuk pasangan kau pula ialah Mr. Universe! Sedang
eloklah tu, kau cantik macam Miss Universe, dia pula sado
dan gagah macam Mr. Universe,” Sazali tersenyum-senyum
dengan gelaran yang diberi sendiri olehnya.
“Tapi, aku tak minat lelaki badan ketul-ketul macam
Mr. Universe tu. Gelilah!” Darissa buat muka geli.
“Eh, badan abang hitam manis tu tak adalah berketul
sangat. Just nice... tegap, tinggi, macho, gagah bergaya dan
kacak.” Faezah memuji.
“Eiii... tak penat ke korang semua nak jadi tukang
puji dia siang malam? Berkarat tahi telinga aku ni dengar
pasal dia aje,” Darissa buat muka geli. Dia mendengus.
Namun dengusannya itu hanya dibalas oleh ketawa sinis
Faezah dan Sazali.
“Kau tak sudi ke nak bercinta dengan Hakim?
Walaupun kulit dia gelap, tapi siapa yang boleh nafikan aura
kekacakan dia tu? Hidung mancung, badan tegap, pandai
tekwando pulak tu. Selamat dan terjamin kalau berada di
samping dia. Kalau kau tak nak, ramai lagi yang beratur
menunggu nak rembat. Tak pun kau pass aje dia tu dekat
aku,” Faezah sekadar mengusik.
“Kau ingat dia tu barang ke nak main pass-pass?”
Darissa membulatkan mata.
“Dah kau jual mahal sangat. Kenapa? Takut cemburu
ke kalau tengok aku bercinta dengan dia nanti?” Faezah
angkat kening, namun Darissa hanya mencebik.
“Isy... kalaulah aku ni dianugerahkan wajah sekacak
dan setegap hero Hindustan macam Hakim, alangkah
bagusnya. Maskulin habis! Mesti berpusu-pusu perempuan
tergila-gilakan aku. Masa tu aku dah tak hairan nak kejar
Miss Universe dah, sebab segala ratu cantik yang akan kejar
aku pulak. Miss World, Miss Flora and Fauna, Miss Beauty
and The Beast, segala mak datuk miss yang ada dalam dunia
inilah!” Sazali menambah. Sambil-sambil itu mengenyitkan
mata kepada Faezah yang tergelak besar dengan usikan itu.
“Dah! Cukup!” Darissa tayang muka geram.
“Sikit-sikit Hakim, sikit-sikit Hakim. Hero Hindustanlah,
itulah... inilah... macho sangat ke dia tu sampai korang tak
habis-habis memuji? Macam lemang hangus adalah!”
“Macho!” Serentak kedua-duanya menjawab.
Darissa mencebikkan muka. ‘Ya Allah, kenapalah
budak dua orang ni memuji sangat lemang hangus tu!’
“Pergilah, Rissa! Pemandu peribadi kau dah lama
sangat tunggu. Mana tahu kalau-kalau hari ni dia nak bawa
kau naik kereta dia terbang ke kayangan ke...” cuit Faezah
ke bahu Darissa. Kasihan melihat Hakim yang sudah lama
menunggu di bawah panas terik.
Darissa mengeluh lagi. Buku-buku kuliah berserta
fail dikepit. Beg galasnya ditarik malas. Dia bingkas berdiri.
“Yalah, yalah! Aku ni dah ada pemandu peribadi. Nak
buat apa susah-susah naik bas, kan? Nanti makan gaji buta
pulak si lemang hangus tu!” Darissa bercakap sedapkan hati
sendiri.
“Nak tumpang?” soal Darissa kepada kedua-dua
orang sahabatnya.
“Tak naklah! Nanti kita orang tak tahu jalan balik
kalau dah sampai ke kayangan nanti...”
Jawapan Sazali mengundang ketawa besar Faezah,
namun tidak bagi Darissa. Dia hanya menjelirkan lidah lantas
cepat-cepat melangkah menyeberang jalan, meninggalkan
teman-teman sekuliah yang masih lagi tak putus-putus
ketawa.
“Nak buat apa tunggu aku? Menyibuk aje!” Laju saja
Darissa melintas jalan yang lengang. Lelaki di hadapannya
hanya tersenyum sambil memandangnya dengan mata yang
penuh sinar.
“Dipersilakan masuk my Miss Universe.” Lelaki itu
membuka pintu kereta untuknya. Darissa terus memboloskan
tubuhnya ke dalam perut kereta. Pintu ditutup dan Hakim
segera masuk ke dalam kereta.
“Nak balik terus ke?” soal Hakim.
“Baliklah, nak pergi mana lagi? Takkan kau nak bawa
aku pergi daftar masuk pertandingan ratu cantik pulak?”
Darissa menyindir selamba. Dalam pada itu sempat dia
menjeling tajam.
“Eh, memanglah tak boleh,” sanggah Hakim laju.
“Kecantikan ratu cantik di sebelah aku ni hanya milik aku
seorang aje. Gila nak kongsi dengan satu dunia! Melepas gigit
jari aku karang.” Hakim tersenyum nakal.
“Excuse me, kalau tak masuk pertandingan ratu
cantik pun, belum tentu aku akan jadi milik kau. Jangan nak
berangan sangatlah!”
Hakim hanya ketawa. Darissa menjeling tajam.
Enjin kereta dihidupkan. Kereta Kancil putih
bergerak perlahan meninggalkan pekarangan universiti yang
semakin lengang. Masing-masing diam tanpa bersuara.
Hakim membuka radio dan lantas lagu Bencinta
dendangan Faizal Tahir berkumandang. Lagu yang telah
menjadikan Darissa peminat setia penyanyi itu. Dengan ekor
mata, Darissa menjeling Hakim. Namun, jelingannya dapat
ditangkap oleh Hakim.
“Cantiknya orang tu bila mata dia menjeling. Tajam
menikam!”
Darissa mengeluh perlahan. Sudah terlalu kerap
dia mendengar pujian sebegitu. Tidak pernah putus
Hakim mengeluarkan segala kata-kata pujian kepadanya.
Sehinggakan kadang-kadang dia berasa keliru, adakah pujian
itu benar-benar dimaksudkan atau sekadar lakonan untuk
mengambil hatinya sahaja?
“Tapi, buruknya muka orang tu bila dia
tersengih-sengih. Sebiji macam kera kena belacan!” Darissa
membalas kasar. Sengaja hendak sakitkan hati Hakim.
“Buruk-buruk kita pun, semua sister-sister dekat
uni tu tergila-gilakan tau,” Hakim membalas bangga.
“Mata sister-sister tu semua rabun. Ada ke lemang
hangus macam kau ni boleh jadi jejaka pujaan? Tak ada taste
langsung!” Darissa memerli lagi. Kalau Hakim menggelarkan
dia Miss Universe, jadi elok saja dia gelarkan Hakim dengan
panggilan lemang hangus bersempena dengan kulit Hakim
yang hitam, memang sesuai sangat!
“Lemang hangus?” Hakim menyebut kembali
gelaran yang baru saja diucapkan oleh Darissa sebentar tadi.
Sambil-sambil itu dia tergelak kecil.
“Lemang hangus pun hanguslah. Janji aku ni
memang hero pujaan kampus. Kau tu nak mengata orang
lain tak ada taste konon... bukan ke taste kau pun kulit gelap
dan hitam macam aku ni? Kau minat Faizal Tahir dengan
Dayang Nurfaezah, pelakon kesukaan kau pula Will Smith.
Jadi, sudah pasti lelaki lemang hangus macam aku ni boleh
tersenarai jadi jejaka pujaan kau jugak, kan?” Hakim ketawa.
Bertambah besar tawanya apabila melihat Darissa terdiam.
Memang hakikatnya artis-artis kesukaan Darissa semuanya
yang jenis berkulit hitam manis.
Setengah perjalanan, kereta dihalakan ke restoran
makanan segera.
“Aku tak laparlah. Buat apa datang sini?”
“Miss Universe, kalau kau tak lapar pun, boleh tak
kalau kau temankan aku makan sekejap? Emak dengan ayah
aku balik kampung, tak ada makanan dekat rumah. Kesian
aku mati kebulur nanti.” Hakim buat muka sedih sambil
memarkirkan keretanya.
“Tak payah makan dekat sinilah... mama masak sup
tulang hari ni. Dia ajak kau makan sekali.”
“Kenapa tak cakap awal-awal? Kalau mama yang
masak, berlari balik pun aku sanggup datang!” Hakim
menjerit kecil.
“Tapi ini mama yang ajak tau, bukan aku!”
“Tahu... kau memang tak ajak makan, tapi kau ajak
kahwin terus!” Hidung Darissa ditarik menyebabkan Darissa
menjerit kuat.
“Nak pergi mana pulak tu?” soal Darissa kehairanan
apabila melihatkan Hakim membuka pintu kereta dan
keluar dari kereta itu. Hidung yang merah digosoknya
perlahan-lahan. Tangan macam raksasa! Nak patah hidungnya
dibuat Hakim.
“Tunggu aku 5 minit. Ada hal kejap.”
Darissa mengeluh. Lehernya dipanjangkan untuk
menjejaki ke mana arah Hakim yang pantas. Hatinya
tertanya-tanya arah tujuan Hakim. Sejurus kemudian lelaki
itu datang dengan membawa dua jambangan bunga. Satu
warna kuning dan satu lagi warna putih.
“Bunga apa ni?”
Hakim ketawa mendengarkan soalan Darissa.
“Nama aje anak tauke bunga. Nama-nama bunga
pun tak tahu. Yang kuning ni bunga carnation dan sejambak
lagi ni bunga lily. Kedua-duanya bunga kesukaan mama.”
“Nak buat apa beli bunga? Membazir aje. Dekat
nurseri mama berlambak bunga macam ni,” rungut Darissa
apabila jambangan bunga itu diletakkan di pahanya. Mamanya
memang pengusaha bunga, jadi sudah tentulah pelbagai jenis
bunga ada di nurseri mamanya itu.
“Kenapa? Cemburu ke tak dapat bunga?” Hakim cuba
menarik hidung Darissa lagi, namun cepat Darissa mengelak.
“Eiii... nak cemburu dengan mama? Tak terlintas
sikit pun!”
“Yalah tu... macamlah aku tak tahu muka merajuk
kau tu macam mana. Nampak aje tak kisah, tapi sebenarnya
cemburu sebab mama sorang aje yang dapat bunga. Jangan
risau, untuk Miss Universe aku pun mestilah ada jugak...”
Hakim menarik 3 kuntum mawar merah yang diselitkan
di belakang seluarnya lalu dihulurkan kepada gadis
kesayangannya itu.
Wajah Darissa bertukar kemerah-merahan. Terasa
malu pula apabila Hakim berbuat demikian.
“Aku tahu kau sebenarnya suka mawar putih, tapi
mawar putih dah habislah. Aku ganti dengan mawar merah.
Janji dapat bunga. Suka tak?” kata Hakim saat kuntuman
mawar bertukar tangan.
Darissa tersenyum manis lantas mencium haruman
mawar merah itu. Walaupun dia tidak berapa tahu sangat
pasal bunga, tapi dia memang cukup minat dengan bunga
mawar. Kerana itulah mama selalu suruh bibik hiaskan bilik
tidurnya dengan bunga-bunga mawar segar. Supaya lebih
kelihatan cantik dan mewangi.
“Lagipun, mawar merah ni ada maksud tersirat,”
ujar Hakim sambil merenung Darissa. “3 kuntum mawar
mewakili maksud aku cintakan kau.”
Darissa terpaku.
“Or it can be... I miss you? Or I want you?”
Darissa tambah terkelu.
“Three roses might also mean... Hakim and Darissa
or Darissa and Hakim. Or maybe...”
“Kim, stop it!” Darissa segera mencelah. Mematikan
segala percakapan Hakim. “Aku tak sukalah dengar kau
merepek macam ni.”
“Merepek? Bila masa pulak aku merepek?” Hakim
membulatkan matanya.
“Semua inilah. Semua benda yang kau buat sekarang.
Bunga mawar, handphone... lebih-lebih lagi pengakuan yang
kau buat masa pembentangan dalam kelas kau. Aku tak suka
kau main-main macam ni.”
“Itu semua bukan merepek atau benda main-main,
Rissa. Itu realiti! Aku dah tak sanggup nak berlakon atau
berselindung di sebalik hubungan kawan semata-mata. Kau
perlu tahu apa yang ada dalam hati aku ni. Aku cintakan kau.
Bukan sekarang dan bukan semalam. Tapi sejak pertama kali
kita berjumpa.”
Darissa menggelengkan kepalanya. Kedua-dua
tangannya menekup telinga. Tak sanggup mendengar
kata-kata Hakim.
“Kau perlu tahu yang selama ni aku memang dah
lama simpan perasaan pada kau. Dah lama aku pendamkan.
Sekarang aku tak nak jadi penakut lagi. Aku perlu berterus
terang sebelum segalanya terlambat. Aku nak kau tahu yang
aku bertunang dengan kau sebab aku sayang dan cintakan
kau. Bukan sebab lain.”
Darissa tidak membalas. Dia masih lagi menutup
telinga dengan kedua-dua tangannya.
“Dulu aku takut nak dekat dengan kau walaupun
hati aku ni siang malam terbayangkan kau aje. Aku yakin,
pertunangan kita walaupun berlaku dengan tidak dirancang,
tapi ia adalah jalan yang Allah bukakan untuk aku memiliki
kau. Aku tak nak kau anggap yang aku bertunang dulu
semata-mata sebab kasihan atau simpati. Aku sayang, cinta
dan sanggup buat apa saja untuk kau. Dan kalau boleh, aku
nak kau juga terima aku dengan perasaan yang sama. Kalau
kita berkahwin nanti...”
“I said stop it!” tengking Darissa. Matanya membulat.
“Aku tak nak dengar benda-benda macam ni lagi!”
“Kenapa, Rissa? Apa yang salah dengan kata-kata aku
tadi?”
Darissa tak menjawab.
“Rissa, aku tak faham... kenapa kau mesti mengelak
bila aku nak bercakap pasal soal hati dan perasaan, tentang
cinta dan rindu? Kenapa kau nak marah bila aku cakap, aku
cintakan kau? Kenapa?”
“Because it hurts!” Air mata Darissa mula mengalir
laju. Merah padam matanya memandang wajah Hakim.
Hakim terdiam tiba-tiba. Membatu tanpa suara.
“Kalau kau nak hubungan kita terus kekal,
tolonglah... jangan cakap pasal hal ni lagi. Aku tak sanggup,”
Darissa sudah menangis tersedu-sedan. Air matanya sudah
merambu jatuh.
“Kau tahu yang aku takkan biarkan kau sedih dan
terluka, kan?” balas Hakim perlahan.
“Bercakap soal cinta saja dah cukup membuatkan
aku terluka, Kim. Tolonglah... tolong jangan bercerita soal
hati dan perasaan lagi. Aku betul-betul tak sanggup!”
“Habis tu, kalau kita tak bercakap soal cinta
sekarang, bila lagi waktu yang sesuai untuk kita bercakap
mengenainya? Kau sedar yang kita dah bertunang dan suatu
hari nanti kita akan berkahwin, kan?”
Darissa menggeleng laju.
“Semuanya belum pasti lagi, Kim. Kalau kau rasa
kita perlu berkahwin semata-mata sebab dah bertunang,
aku sanggup putuskan saja pertunangan kita ni. Aku tak nak
berkahwin semata-mata disebabkan nak balas budi kau yang
sanggup jadi pak sanggup gantikan Iqram dulu.”
Hakim menundukkan wajahnya. Pedih! Pedih
sungguh rasa hati mendengarkan kata-kata yang keluar
daripada mulut Darissa. Jika diikutkan, mahu juga dia menjerit
melepaskan kecewanya. Sangkanya dia akan beroleh cinta
yang diharap-harapkan. Tapi, ditolak mentah-mentah tanpa
diberi kesempatan langsung. Hancur remuk mengenangkan
cintanya yang belum mampu dibalas. Malah Darissa lebih
rela memutuskan ikatan pertunangan mereka daripada cuba
untuk menyambut salam cintanya ini.
Sakit, pedih, hampa. Semuanya bersatu. Namun,
apabila melihatkan Darissa yang tersedu-sedan, membuatkan
hati Hakim lembut. Mungkin benar bahawa masanya belum
sesuai lagi untuk mereka berbicara tentang hati, cinta dan
perasaan. Mungkin luka yang berada dalam hati Darissa
belum betul-betul sembuh dan terubat.
“Baiklah. Aku janji aku tak sentuh lagi pasal benda
ni.” Perlahan saja suara yang keluar daripada mulut Hakim.
“Demi membuktikan yang aku betul-betul sayangkan kau,
aku takkan mendesak kau lagi. Aku hormati permintaan
kau. Sebagai balasan, kau perlu berjanji yang kau takkan
sebut pasal putus tunang lagi. Walau apa pun yang terjadi,
kau tetap tunang aku dan jangan sesekali kau berani minta
putus. Biarlah tak ada sesiapa dekat kampus yang tahu, tapi
kau harus sedar dan faham bahawa aku, Afif Hakim adalah
tunang kau dan aku tak izinkan kau sebut perkataan putus
tunang sampai bila-bila. Faham?”
Darissa tidak menjawab. Sebaliknya hanya tangisan
sayu yang menguasai segenap suasana.
“Dan kau kena ingat, aku mengalah hanya untuk
kali ini saja. Aku rela pendamkan semuanya hanya untuk
sementara waktu. Bila tiba masanya nanti, aku akan kembali
menuntut balasan cinta daripada kau. Mungkin setahun,
mungkin dua tahun. Aku akan setia menunggu. Aku tahu
suatu hari nanti kau pasti akan menyedari bahawa kau juga
cintakan aku. Aku akan buat kau sedar bahawa kita berdua
memang ditakdirkan untuk bersama. Suatu hari nanti kau
akan terima aku sebagai kekasih, tunang atau suami kerana
rasa cinta dan bukan semata-mata untuk membalas budi. Kau
kena ingat sampai bila-bila yang hati aku memang cintakan
kau sepenuh hati. Tak kiralah apa pun yang terjadi dulu,
sekarang atau masa hadapan, Afif Hakim tetap akan cintakan
Intan Darissa sampai hujung nyawa.”
Darissa menundukkan wajah. Semakin sayu hatinya
mendengarkan kata-kata Hakim yang panjang dengan penuh
mendalam dan bermakna. Habis lencun tudungnya menjadi
kain mengesat air mata yang mengalir.
Hakim menghidupkan enjin kereta dan
perlahan-lahan dia memandu menuju jalan ke rumah Darissa.
Darissa mengintai sedikit melalui ekor mata.
Hakim kelihatan begitu serius. Melihatkan riak wajahnya,
dapat Darissa tafsirkan betapa kecewanya Hakim ketika
ini. Memang tidak dapat dinafikan, tiada siapa yang dapat
menandingi kedudukan Hakim dalam hati Darissa. Namun,
dia takut untuk membuka perasaan cinta walaupun untuk
Hakim, tunangnya sendiri. Luka lama terlalu dalam rasanya
hingga menjadikan dia seorang manusia yang takut untuk
menerima dan memberi cinta.
‘Argh... Hakim! Sesungguhnya kau lelaki yang amat
baik. Mungkin saja masa akan mengubati segala luka yang
ada dan pada ketika itu aku mampu untuk menerima kau
sebagai orang yang istimewa selain daripada sahabat sahaja.
Ya, hanya masa yang akan menentukan segala-galanya...’

No comments:

Post a Comment