DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Saturday 18 January 2020

Kau Antara Bintang - Bab 10

KERETA Mitsubishi ASX merah metalik meluncur laju masuk ke kawasan letak kereta bangunan kondominium 10 tingkat tersebut. Kereta itu bergerak semakin perlahan sebelum betul-betul berhenti memarkirkan kereta. Tak sampai 10 saat, pintu kereta dibuka dan Anum melangkah keluar sambil menjinjit beberapa beg kertas Isetan.

2 hari berturut-turut dia keluar membeli-belah. Semata-mata untuk menenangkan hati. Dan selama 2 hari berturut-turut jugalah dia terpaksa membeli-belah seorang diri. Nak ajak Melinda, temannya itu masih lagi merajuk.

Sejak kejadian semalam, Melinda masih belum ada tanda-tanda hendak berdamai. Selalunya, jika mereka bertekak atau ada salah faham, Melinda akan hantar WhatsApp berbentuk gambar-gambar lucu tanda dia sudah sejuk hati. Namun, sehingga sekarang ini tiada lagi sebarang kiriman mesej daripada gadis itu. Jadi, itu pastilah bermaksud yang Melinda masih lagi marah. Dan Anum sendiri tiada keinginan untuk memulakan langkah mahu berdamai. Baginya, dia tidak salah. Apa yang diperkatakannya itu benar belaka.

Baru saja pintu kereta ditutup, kelihatan sebuah Toyota Avanza kelabu berhenti betul-betul di sebelah keretanya. Sekali lihat saja Anum sudah tahu siapa gerangan pemandu kereta tersebut.

“Assalamualaikum.” Terus saja salam diberi.

Waalaikumussalam. Tak kerja ke?” Anum membalas.

“Baru balik dari hospital. Singgah sini kejap sebelum balik.”

Anum mengangguk sedikit. Rumahnya ini bukanlah jauh sangat dengan rumah ayah. Tak sampai pun 15 minit. Dia saja yang liat hendak pulang ke rumah ayah.

“Kenapa semalam Anum tak balik rumah ayah? Semua orang tertunggu-tunggu,” soal Abang Iqram sambil menutup pintu kereta.

“Tak sempatlah. Banyak hal,” Anum menjawab malas.

“Kesian Pak Cik Omar. Berjam-jam dia tunggu, tapi akhirnya terpaksa balik sebab anak dia ada hal nak kena balik cepat. Kalau tak, mesti sampai malam ayah akan tahan diaorang dan suruh tunggu Anum. Abang telefon, Anum tak angkat, mesej pun tak jawab. Kesian tetamu letih tunggu Anum.”

“Buat apa tunggu Anum? Kan hari tu Anum dah cakap dengan abang, Anum tak balik sebab nak keluar shopping dengan Mel. Siapa suruh tunggu jugak? Padanlah muka!” Anum membidas.

“Abang ingatkan Anum akan tukar fikiran.”

“Isy, tak mungkin! Nak tukar fikiran untuk terima rancangan ayah yang bodoh tu? Jangan haraplah...” Anum mencebik.

“Tadi masa dekat hospital, abang ada berbual dengan anak Pak Cik Omar tu. Dia kata semalam dia jumpa...”

“Alah, abang tak payah nak buka cerita pasal anak Pak Cik Omar tu, boleh tak? Anum tak berminatlah nak ambil tahu pasal dia,” cepat-cepat Anum memotong.

Iqram tergelak kecil.

“Anum tak berminat sebab Anum tak pernah jumpa dia lagi. Abang percaya, kalau Anum dah tengok depan mata, mesti Anum takkan menyesal. Dia adalah satu contoh lelaki yang ada pakej lengkap. Dengan rupa, kerjaya dan yang lebih penting akhlak yang baik. Kalau abang yang lelaki ni pun boleh puji melambung, apatah lagi orang perempuan. Dia doktor paling hot dekat hospital abang tu tau!”

Kata-kata Iqram itu langsung tidak dilayan oleh Anum. Dia membuka pintu belakang kereta dan mengeluarkan beg-beg kertas yang lain. Malas hendak dengar cerita mengarut Abang Iqram tentang anak Pak Cik Omar itu. Tak berminat!

“Semalam masa dekat rumah, 5 minit aje dia ambil masa untuk ambil hati Yaya dengan Mimi. Pandai betul dia melayan budak-budak. Kak Ana pun cakap, muka dia nampak bersih, lembut, sejuk hati bila tengok dan dengar dia bercakap. Lepas tu pula...” Iqram terus bercakap panjang lebar. Bukan main berjela dia bercerita tentang perkara dan orang yang langsung tidak menarik perhatian Anum untuk mendengarnya.

Anum hanya membiarkan sahaja Iqram terus berceloteh seorang diri. Bagaikan dengar tak dengar saja kata-kata Iqram masuk ke dalam gegendang telinganya. Kalau tak silap, Abang Iqram ada sebut nama lelaki itu tadi. Tapi, tak perasan pula apa namanya. Hendak ditanya sekali lagi, takut pula Abang Iqram salah anggap dan ingat dia berminat hendak ambil tahu. Jadi, dibiarkan saja ia berlalu begitu sahaja. Nama lelaki itu tak ada kena-mengena dengan hidupnya. Tak kuasa dia nak ambil kisah.

“Hari Ahad minggu depan dia tak kerja. Abang ingat nak jemput dia makan malam dekat rumah lagilah. Kali ni Anum jangan buat hal lagi, balik kejap tau. Boleh?”

Anum diam tidak berkuit. Dibelek-belek isi beg kertas yang berisi seluar jean Levi’s.

“Anum dengar tak apa abang cakap ni?”

Masih tak berjawab.

“Anum!”

“Hah?” Anum terpinga-pinga apabila disergah.

“Anum dengar tak apa abang cakap tadi?”

Err... dengar kut,” Anum menjawab kurang pasti.

“Okey, kalau macam tu minggu depan kita jumpa. Kak Ana nak masak lauk ketam cili api. Menu kesukaan Anum tu, kan?”

Anum mengangkat kening. ‘Wow! Ketam cili api? Yummy!’

“Okeylah, abang balik dulu. Jangan lupa minggu depan. Nanti tak pasal-pasal tebal lagi muka abang dengan ayah nak tahan malu dengan tetamu. Orang yang ditunggu-tunggu tak sampai-sampai.” Iqram membuka kembali pintu keretanya. Mengangguk sedikit kepada Anum sebelum mengundurkan kereta dan berlalu pergi.

Anum terkebil-kebil. Tebal muka lagi dengan tetamu? Apa yang Abang Iqram cakap tadi? Rasanya ayat yang dia dengar ialah Abang Iqram suruh balik sebab Kak Ana nak masak ketam cili api. Itu saja. Yang lain-lain dia tak dengar. Apa lagi yang Abang Iqram cakap tadi, ek?

Anum garu kepala. Ah, lantaklah! Yang penting Abang Iqram ajak balik rumah minggu depan kerana Kak Ana hendak masak lauk istimewa. Lauk kegemarannya. Ketam cili api. Memang terliur gila!

Anum tersenyum lebar sambil melihat jejak kereta yang semakin menjauh. Abang Iqram adalah abang yang terbaik dalam dunia ini. Dia berasa begitu bertuah. Biarpun tempoh hari mereka baru saja bertegang urat, namun hari ini abangnya muncul di depan mata dengan wajah yang bersahaja dan mengajak dia pulang ke rumah untuk makan menu kesukaannya. Sedikit pun wajah itu tiada menunjukkan riak masih marah atau terasa dengannya.

Untunglah kakak iparnya dapat suami baik seperti abangnya itu. Lembut, baik hati dan tetap boleh dikatakan ada rupa walaupun tidaklah sekacak hero Korea. Dan yang lebih penting, ada kerjaya yang bagus. Doktor Iqram Dizly yang sentiasa tenang dan lembut tidak seperti adiknya Anum Danisha yang sentiasa panas macam gunung berapi. Seronoknya kalau dapat suami yang bersifat sama seperti abangnya itu. Orang kata, nak pilih suami kenalah yang berlawanan sifat. Kita panas, dia lembut. Kita garang, dia penyayang. Barulah saling melengkapi antara satu sama lain.

‘Eh, Anum Danisha... tiba-tiba berangan pasal suami ni dah kenapa pulak? Adoi!!!’

 

*** BOLEH DAPATKAN DIPASARAN, KELUARAN JANUARI 2020 ATAU HUBUNGI/WHATSAPP NO DI BAWAH ***

019-3729676 (Cik Shida) / 013-4888095 (Kak Peah)

No comments:

Post a Comment