DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Thursday 20 January 2022

Sayangku Hanan - Bab 8


SEJAK Hanan pulang ke rumah, dia hanya berkurung di dalam bilik. Kononnya nak melancarkan mogok dengan Haji Hasan. Sakit hatinya apabila dipaksa bertunang dengan lelaki yang dibencinya itu. Cincin di jari manis dikeluarkan dengan kasar. Tanpa teragak-agak, dia terus mencampakkan cincin itu ke lantai.

Telefon bimbit dicapai. Segera dikirimkan pesanan kepada lelaki itu. Harap sangat malam ini dia dapat menyelesaikan masalah mereka.

Jumpa aku sekarang. Aku ada perkara

penting nak bincang.

Ke hulu ke hilir dia berjalan di dalam bilik. Tidak lena tidurnya malam ini. Tak sampai seminit, dia menerima pesanan balas daripada lelaki itu.

Rumah kau ada jam tak? Tak reti nak

tunggu waktu siang?

Hanan memandang jam di dinding bilik. Baru pukul 10 malam. Takkan dah tidur? Ni mesti kes takut nak jumpa dia.

Tak kira. Kau datang jumpa aku

sekarang atau aku yang pergi sana. Ini

hal hidup dan mati aku.

Hanan sudah tidak boleh menunggu lagi. Lusa Hafiz bakal bertolak ke Jepun. Bila lagi mereka dapat berbincang? Tak ingin dia bergelar tunangan orang sepanjang Hafiz belajar di sana.

Malas aku nak layan. Aku ada banyak

lagi hal penting nak buat daripada

dengar kisah hidup kau tu.

“Tak guna! Dia cakap urusan aku tak penting. Yang pandai-pandai ajak bertunang tu, apa kes? Siap kau!”

Bergegas dia menukar pakaian. Topi disarung ke kepala. Berhati-hati dia keluar dari biliknya menuju ke dapur. Nasib baiklah malam ini Haji Hasan tidur awal. Bolehlah dia keluar dari rumah tanpa pengetahuan orang tua itu.

Pintu dapur ditutup rapat. Dia segera berlari menuju ke rumah Hafiz. Jarak rumah mereka hanya berjarak dua kilometer saja. Tak jadi masalah kalau dia hendak ke sana.

Sampai di rumah Hafiz, dia lihat keadaan di luar rumah sunyi sepi. Senyuman lebar terukir di bibirnya. Dia berlari anak ke bahagian tingkap bilik lelaki itu. Dari tingkap, dia nampak bilik itu masih cerah. Sah, lelaki itu belum tidur.

“Hafiz.” Sedaya upaya Hanan cuba tidak menguatkan suaranya. Beberapa kali juga dia memanggil, tetapi lelaki itu masih tidak muncul juga.

“Hesy, bodoh betullah! Telefon kan ada.” Dahinya ditampar perlahan. Segera dia mencari nombor lelaki itu. Nafas lega ditarik perlahan sebaik saja lelaki itu menjawab panggilannya.

“Nak apa?”

“Kau keluar sekarang.”

“Aku dah cakap, tak nak.”

“Sebelum aku pecahkan cermin bilik kau, baik kau keluar,” ugut Hanan. Lantaklah kalau cermin tingkap rumah ini menjadi mangsa. Apa yang penting, dia dapat berjumpa dengan Hafiz.

Seperti yang dijangka, kelibat Hafiz muncul di sebalik cermin. Jelas wajah itu kelihatan terkejut.

“Kau ni memang gilalah.”

“Ya, aku gila sebab kau. Keluar sekarang!”

Talian terus dimatikan. Hanan masuk ke bawah rumah dan duduk bersila di situ. Bimbang kalau ada sesiapa perasan kewujudannya di situ.

Tidak lama kemudian, Hafiz muncul bersama lampu suluh di tangan. Bulat mata Hanan. Segera dia merampas lampu suluh itu dan dimatikannya.

“Gelaplah, Hanan.”

“Kau nak orang nampak kita ke?”

Hafiz merengus kasar. “Habis tu, kenapa kau tak masuk aje dalam rumah? Macam tak biasa.”

“Tak boleh. Aku tak nak Mak Siti tahu.”

Hafiz menjulingkan biji matanya. Mujurlah ada lampu tiang di tepi rumah. Tak adalah gelap sangat.

“Aku nak kau beritahu Mak Siti, kita putus tunang hari ni juga.”

Hafiz tergelak kecil. “Tak naklah aku. Tak sampai 24 jam dah tak sanggup jadi tunang aku.”

“Jangan cakap 24 jam, satu saat pun aku tak inginlah.” Bahu Hafiz ditumbuk geram.

Hafiz masih dengan sisa ketawanya. Dia turut duduk bersila di atas tanah. Dah gaya orang bersantai pula mereka.

“Kau ingat aku nak sangat kau jadi isteri aku? Jangan beranganlah. Ada sebab aku terpaksa teruskan rancangan ni.”

Berkerut dahi Hanan. Kepalanya digaru perlahan.

“Aku buat semua ni sebab tak nak kecewakan permintaan mak. Dia nak sangat aku bertunang dengan kau. Kebetulan aku memang nak ke Jepun. Kalau boleh, aku naklah ada orang jagakan mak aku kalau aku tak ada dekat sini.”

“Apa ke bangang alasan kau ni? Kalau kita tak bertunang pun, aku boleh sangatlah jaga Mak Siti tu.”

Hafiz menggeleng perlahan.

“Tak sama, Hanan. Sekurang-kurangnya, kau ada alasan untuk selalu ke sini. Seperkara lagi, aku tak sampai hatilah nak tolak hasrat atuk kau.”

“Hah? Atuk aku?”

“Dia yang nak sangat kita bersatu. Aku cuma tunaikan hajat dia sebelum apa-apa berlaku.”

Makin pening Hanan dibuatnya. Takkan hanya disebabkan permintaan atuk dengan Mak Siti, dia yang menjadi mangsa?

“Aku tak naklah kahwin dengan kau.”

“Siapa yang nak kahwin?”

Dek terlalu marah, rambut Hafiz ditarik kuat. Nasib baik Hafiz segera menekup mulutnya. Hampir saja dia menjerit marah.

“Boleh tak jangan nak kasar sangat?”

“Kau tu cakap tak pakai otak. Takkanlah kita nak bertunang sampai bila-bila?”

Hafiz membetulkan rambutnya terlebih dahulu. Nak tercabut kulit kepalanya gara-gara perbuatan Hanan.

“Aku ada rancangan sendiri. Kau tu yang tak sabar. Tak boleh tunggu waktu siang. Malam-malam macam ni juga terjah rumah anak teruna orang.”

Mencebik bibir Hanan.

“Dengar sini baik-baik.”

Hanan mengangguk sedikit. Sepanjang dia mendengar penjelasan Hafiz, dia hanya memasang telinga. Serba salah dia dibuatnya. Kalau dia bersetuju, bertahun-tahun dia bakal terikat sebagai tunangan orang.

“Dah tak ada cara lain ke?” Hanan menggaru kepalanya.

Hafiz gelengkan kepala. Sebenarnya ada sebab utama dia mengikat gadis ini. Dia masih perlukan masa untuk memastikan perasaannya yang sebenar. Mungkin dalam tempoh mereka tinggal berjauhan, dia dapat mengenal pasti apa yang dia inginkan selama ini.

“Aku tak rasa dengan cara bertunang ni rancangan yang baik. Memanglah Mak Siti dan atuk gembira sekarang. Tapi bila kau dah balik nanti, tak mustahil mereka akan sedih.  Aku tak sanggup nak permainkan perasaan orang tua kita.” Perkara itulah yang merisaukan Hanan. Apa yang dia paling risaukan ialah perasaan atuk.

“Yang tu, kau serahkan dekat aku. Pandailah nanti aku cari alasan.”

“Yalah tu.”

“Cubalah kau percayakan aku. Aku janji, sepanjang kita bertunang, mak dan pak su akan jaga kebajikan atuk. Sebab kita pun dah bertunang. Lepas aku balik nanti, pandai-pandailah kita cakap tak serasi atau dah berubah hati.”

“Bukan sekarang kita memang tak serasi ke?” sindir Hanan.

“Itu contohlah, hanat.”

Hanan menjeling tajam. Wajahnya diraup perlahan. Dia masih ragu-ragu untuk meneruskan rancangan itu.

“Tak payah nak pening. Selama kita bertunang, kita takkan berjumpa. Kau anggap ajelah kita bertunang sekadar gelaran aje. Lainlah kalau kita kahwin. Itu memang aku tak berani nak buat main-main. Kita juga yang berdosa besar nanti.”

“Betul kita cuma bertunang? Tak perlu kahwin?”

“Baliklah, Hanan. Dah lewat. Aku pun dah mengantuk sangat ni.”

Menjuih bibir gadis itu. Dia bangun sambil menggosok seluarnya terlebih dahulu. Belum sempat dia keluar dari bawah rumah, lengannya ditarik.

“Ambil lampu ni.” Lampu suluh disuakan kepada Hanan.

“Tak naklah.” Hanan menggeleng lalu berpaling semula untuk berlalu. Sekali lagi tangannya ditarik sehingga tubuhnya hampir terlanggar tubuh Hafiz. Merah wajahnya

apabila jarinya disentuh oleh lelaki itu. Tiba-tiba jantungnya berdegup laju.

“Mana cincin tunang kau?”

Alamak! Takkan dia nak jawab dia sudah campak ke lantai?

“Aku tanya ni, Hanan.”

“Aku simpan dalam bilik. Rimaslah pakai. Aku bukannya biasa pakai cincin.” Kasar Hanan menarik jemarinya daripada terus disentuh. Rasa semacam saja setiap kali kulit mereka bersentuhan.

“Aku nak kau pakai balik cincin tu. Mungkin bagi kau, cincin tu tak bermakna. Tapi sangat bermakna untuk aku dan mak.”

“Kenapa pula?”

Hafiz menarik nafas dalam-dalam.

“Itu hadiah terakhir arwah ayah aku berikan kepada mak. Mak memang dah berniat nak bagi cincin tu kepada bakal isteri aku.”

Tertelan air liur Hanan. Habislah dia! Bagaimana kalau dia tak jumpa cincin itu? Bergegas dia keluar dari bawah rumah tanpa menoleh ke belakang lagi.

Hafiz masih berdiri kaku di situ.

“Betul kita cuma bertunang? Tak perlu kahwin?

Soalan yang ditanya oleh Hanan tadi memang sengaja tidak dijawabnya. Jujur dia masih belum tahu hala tuju hubungan mereka.

“Entahlah, Hanan. Kita tengok ajelah nanti. Kita merancang dan selebihnya aku serahkan kepada Dia...” desis Hafiz perlahan.

No comments:

Post a Comment