DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Thursday 30 July 2015

PERMAISURI HATI - BAB 14

PERMAISURI HATI - BAB 14



“BASHIRA!!”.
Jatuh terpelanting fail di tanganku mendengar suara garau Datuk Rafael yang menolak kasar pintu bilikku.
The rule is very simple, knock the door before you enter. Datuk tak pernah belajar ke adab ni?”. Aku bengang. Badanku direndahkan untuk mencapai fail di lantai.
“Sorry.. Bashira.. I nak minta tolong you! Era tak sihat..dia asyik panggil you. Please help me!!”. Rayuan Datuk Rafael membuatkan aku terkedu.
Aku terkejut. “Saya perlu pergi sekolah dia ke?”. Nada suaraku kembali kendur.
No! I dah ambil dia di sekolah tadi. Come with me!!  Dia di bilik I”.
“Mama..mama…”. Rengekan Era kedengaran sebaik sahaja  aku menapak masuk. Era sedang terbaring lemah di sofa. Terperanjat aku melihat keadaannya yang tidak bermaya.
“Era!!”. Tubuh kecil Era kupeluk erat. “Kenapa ni, sayang? Era tak sihat ye?”
Era mencelikkan mata. “Mama, Era rindu mama!!”. Tangisan Era kedengaran.
“Mama kat sini sayang. Era jangan nangis lagi. Mama ada..mama tak pergi lagi”. Pujukku.
“Era tak nak perempuan jahat tu. Era nak mama..perempuan jahat tu kacau Era kat sekolah”. Era memelukku lagi. Era bagaikan ketakutan.
“Perempuan jahat?”. Aku memandang Datuk Rafael.
“Nanti I explain”.
“Era, jangan sedih lagi tahu.. Perempuan jahat tu takkan buat apa-apa lagi pada Era. Tengok.. kan mama ada di sini”.
“Mama takkan tinggalkan Era lagi?”. Soalnya penuh mengharap.
Aku menggeleng. “Mama janji mama takkan tinggalkan Era lagi tapi Era pun kena janji dengan mama juga”.
“Janji apa?”.
“Janji jangan menangis lagi di sekolah. Kesian papa”.
Pantas Era mengangguk. Kusenang dengan tingkahnya yang mudah mendengar kata.
Era meletakkan kepala di ribaanku. Rambut panjangnya kuusap. Entah berapa lama begitu, aku tidak pasti. Aku rasakan kasihku sudah tertumpah pada anak polos ini.
She is sleeping, Bashira. Biar I angkat dia, you tentu lenguhkan”. Datuk Rafael bersuara. Tubuh Era diangkat dan diletakkan elok-elok di sofa. Aku berdiri, bersedia mahu keluar.
“Lea datang sekolah Era. Cikgu Era kata, Lea marah-marah pada Era, sebab tu agaknya Era menangis ni. Dia selalu dimanja, tak pernah sekalipun kena jentik”. Terang Datuk Rafael.
“Baguslah tu, Datuk”.
Datuk Rafael nampak terperanjat. “Apa yang bagus?”.
“Tindakan kurang cerdik Lea boleh dijadikan satu bukti yang kukuh masa perbicaraan nanti, I mean kalau Lea tuntut hak penjagaan Era”.
Datuk Rafael tersenyum. “Betul juga kata you tu”.
Kami membisu.
“Bashira..can we talk?”. Soalnya lagi.
Aku memandangnya.
“Tentang apa yang I cakap tempoh hari. I really mean it”.
Aku terkedu. Padahal hati mengharapkan dia menarik balik lamaran itu.
“Saya tak boleh terima, Datuk..Saya minta maaf”.
Bashira please, jangan buat I macam ni”. Hatiku terasa lain macam melihat resah di wajahnya.
“Saya betul-betul tak boleh terima!!”.
“Kenapa..you masih cintakan Nizam?”.
Aku geleng. “Tak”.
“Habis tu kenapa? You boleh jadi mama yang baik untuk Era”.
“Jadi, Datuk lamar saya hanya untuk Era” . Tebakku.
“Datuk carilah wanita lain. Saya tidak sesuai untuk jadi mama yang hebat untuk Era. Saya bukan perempuan yang baik. Saya tidak mampu menjaga rumah tangga saya sendiri”.
“Tapi kegagalan marriage you bukan kesilapan you. Sebab Nizam, is it? Kenapa nak salahkan diri sendiri pulak”.
“Saya rasa saya tak dapat bagi komitmen sepenuhnya sebagai isteri”.
“I don’t believe it. Come on..jangan bagi alasan tak masuk akal. You kahwin umur 19. You be a wife, a mother and a student at the same time. And now look who you are, Bashira..you pikul tiga tanggungjawab dalam satu masa! Tak mungkin you tak boleh bagi apa yang I nak”.
Kalaulah dia tahu bahawa sesungguhnya aku adalah perempuan mandul. Tentu dia tidak akan memujiku setinggi langit seperti itu. Tentu dia akan menarik balik apa yang dikatakan sebentar tadi.
You don’t understand…”.
“So, let me understand”.
“Ada banyak perkara yang sangat menyakitkan bila kita kongsi dengan orang lain. Semua hanya menambah sakit di dada sahaja”.
“I bagi you masa untuk fikir. Sebanyak mana pun you nak. Bashira, I betul-betul harap you sudi jadi isteri I”.
Aku menggeleng perlahan, menjawab kata-katanya sebentar tadi.


WAKTU lunch sudah tiba. Aku perlu mengambil Haikal di sekolah. Pengasuh Haikal tidak ada di rumah hari ini.Nampaknya aku terpaksa menghantar Haikal ke rumah jiran.
“Bashira, where are you heading to?”.
Langkah kakiku mati. Aku melarikan pandangan dari Datuk Rafael. “Saya nak ambil Haikal di sekolah sekejap. Pengasuh Haikal pergi bercuti”.
“I nak ikut”.
Kening kuangkat. Kenapa pulak dengan lelaki yang seorang ini? “Tak perlu. Saya lulus lesen memandu sebelum umur 20 lagi”. Sinis kataku.
Datuk Rafael tersengih.
“Datuk..anak Datuk menangis”.
“Mama..”. Era muncul dengan muka bersememeh bersama  Elly, setiausaha Datuk Rafael.
“Mama…Era nak mama!!”. Era merengek dan terus meluru ke arahku.
Terus dirinya kupeluk erat. Elly kelihatan sedikit terperanjat dengan adegan itu.
“Ya Allah..panasnya..”. Aku cemas. Telapak tangan kuletak di dahinya. Panas!
“Datuk..Era demam!!”.
Datuk Rafael bagaikan blur.
“Jom bawa dia ke klinik. Budak-budak kalau demam tak elok dibiarkan lama-lama..nanti merebak jadi benda lain pulak. Imun sistem diorang tak kuat lagi”. Jelasku lagi.
Dengan memeluk Era yang lemah terlentok di bahuku, kami menunggu giliran untuk masuk ke bilik doktor.
“Nur Shahera binti Rafael Hamdani”.
Aku dan Datuk Rafael berdiri.
“Puan boleh masuk berjumpa doktor sekarang”.
“Puan Amalina…”. Doktor Shafrina tersenyum melihatku. Inilah doktor yang merawat Haikal hampir setahun yang lalu.
Datuk Rafael turut tersenyum ke arahnya.
Your husband…?”.Soalnya lagi seraya menyentuh lembut kepala Era. Era menurut sahaja. Kalau Haikal, jangan harap la dia hendak duduk diam macam ni.
Aku dan Datuk Rafael saling bertatapan. “Tak..bos saya”.
Okay..beautiful girl. Akak nak cucuk sekejap. Jangan nangis okay”.
Muka Era berubah. “Papa!!”. Matanya membulat kearah Datuk Rafael. Sudah menghulurkan tangan minta didukung.
“Dia takut dengan jarum doktor!”.
Aku berdiri di sebelah Datuk Rafael. Memujuk Era lembut namun tangisannya mula kedengaran. Tidak mahu disuntik.
“Era…tak sakit tahu…nanti malam ni mama temankan Era tidur nak tak?”. Pujukku lagi.
Tangisan Era reda, matanya terkebil-kebil memandangku. “Mama nak teman Era tidur”.
“Ya sayang. Tapi kena suntik dulu”.
Era mengangguk. Aku menarik nafas lega.






“BIASANYA I tak bawak Era pergi klinik. I just beli ubat demam sahaja”. Ujar Datuk Raafel ketika dalam kereta. Aku mahu mengambil Haikal menaiki teksi tetapi dia menegah. Katanya, aku sudah menemannya ke klinik Era, apa salahnya dia mengambil Haikal di sekolah pula.
“Tu agaknya dia terkejut nampak jarum”.
“Haikal pun macam tu bila bawak ke klinik. Jenuh nak memujuknya. Macam-macam kena janji. Beli itulah beli inilah. Kalau tak jangan harap nak bagi badan free-free. Hai, budak-budak zaman sekarang ni bukan main jaga badan. Takut benar! ”. Era yang tertidur di ribaanku kuusap lembut.
Datuk Rafael tergelak mendengar bebelanku.
“Bila Haikal demam tu?”.
“Tahun lepas.. First time berpisah dengan ayah dia. Sampai demam panas. Dia tahu agaknya dia akan jarang berjumpa dengan Nizam selepas tu”.
Lirikan mata Datuk Rafael tajam ke arahku. “You bawa dia ke hospital sorang-sorang?”.
Aku angguk.
“I tak tahu apa yang I rasa kalau I di tempat you. Bahkan I tak boleh bayangkan apa yang I akan buat kalau I jadi you.You mesti sedihkan?”.
Aku menjongket bahu. Masakan aku tidak menjeruk rasa bila  seharusnya aku berteman menjaga dan membesarkan Haikal.
“Bukan senang untuk jadi papa dan mama at a one time. Tapi saya kena belajar. Saya tahu saya boleh buat”.
“Bashira, bagi I peluang. Insyallah I boleh ganti kekosongan dan kerinduan Haikal pada Nizam”. Rayunya lagi.
Aku tidak senang duduk. Aku tidak suka bicara ini diutarakan.
“Saya rasa Datuk dah dengar jawapan saya tadikan”.
“Fikir dulu, Bashira. You tak perlu bagi keputusan terburu-buru”. Tenang dia menjawab. Jalan raya agak sibuk pada tengah hari ini.
“Sudahlah..Saya penat dengan semua ni. Saya tak faham atas dasar apa Datuk lamar saya. Kalau Datuk buat begini sebab mahu Era punya mama,tanpa sebarang ikatan pun saya boleh menjadi mama untuk Era”.
“Tapi tak sama,Bashira! Apa orang kata nanti?”.
Aku merenungnya. “Jadi betullah, Datuk buat semua ni hanya untuk Era”. Desakku. Sebenarnya dari awal lagi aku sudah merasakan ini adalah tujuan sebenar dia melamarku. Dia hanya simpati pada Era lantaran dia tahu sebesar mana pun kasih sayang yang dicurahkan untuk Era, semua itu belum cukup untuk mengubat kerinduan Era pada seorang ibu..
Datuk Rafael tersentak. “Itu adalah salah satu sebabnya tapi I ..”.
“Setahun saya hidup menjanda. Macam-macam orang mengata saya. Tapi apakah saya peduli? Tidak! Kerana kalau saya ambil kira dan terasa dengan semua apa yang orang hendak kata, saya tidak mampu berdiri untuk ke tempat kerja pun. Kita tahu apa yang kita buat Datuk, biarkan mata yang buta menilainya sendiri. Hanya orang yang pandang dengan mata hati  tahu kebenarannya”.
“Dengar dulu cakap I..”
Stop it.. Asas perhubungan yang Datuk ingin bina sangat rapuh. Saya tidak mahu ambil sebarang risiko pada sesuatu yang belum pasti”.
“ Kita kena cuba dulu Bashira… “.
“No way!!”.
Datuk Rafael membisu dengan ketegasanku. Kami diam sehingga sampai ke perkarangan sekolah Haikal.










No comments:

Post a Comment