DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Tuesday 29 December 2015

MAAF, SAYA TAK SENGAJA - BAB 11

SEPERTI pagi-pagi kebiasaannya, tepat jam 10 pagi Mak Melor sudah pun selesai mengemas kondominium milik Faiz Iqbal. Dari ruang tamu sehinggalah ke bahagian dapur, habis berkilat dicucinya. Mak Melor tersenyum puas hati.
Kini, tiba masanya untuk memasak. Petang nanti Faiz Iqbal akan pulang dari pejabat, mesti dia kelaparan. Kalau buat ikan sardin masak asam pedas, pasti sedap. Lagipun, lauk itu memang jarang dimasaknya. Pasti licin disental Faiz Iqbal nanti. Fikir wanita tua itu.
Mak Melor membuka kabinet dapur. Menjengketkan kakinya untuk mengapai tin sardin di dalam laci kabinet. Namun, ketinggiannya masih tidak mencukupi. Dia menarik sebuah kerusi dan memanjatnya.
“Ya Allah, apa ni?” Hampir tercabut jantung orang tua itu. Di belakang beberapa buah tin sardin tersembunyi berbotol-botol minuman keras. Dada Mak Melor berdegup laju. Takkanlah Faiz Iqbal minum lagi? Kalau tidak silap Mak Melor, sudah hampir bertahun-tahun lamanya Faiz Iqbal meninggalkan tabiat itu. Takkan selama ini lelaki itu hanya berpura-pura di hadapannya?
“Ini tak boleh jadi...” bisik Mak Melor sendiri. Dia memunggah semua botol-botol minuman keras itu ke bawah. Setiap botol dibuka perlahan dan dituangkan isinya masuk ke dalam singki. Biar cecair haram itu habis ditelan lubang singki. Kemudian, diisinya semula botol-botol arak itu dengan air masak. Menutupnya rapat dan menyusun semula botol-botol tersebut seperti sediakala.
Mak Melor menarik nafas panjang. Beristighfar beberapa kali. Lelah rasanya menasihati pemuda yang bernama Faiz Iqbal ini. Degil! Hanya mampu berdoa agar Faiz Iqbal mendapat hidayah dan segera meninggalkan amalan terkutuk itu. Mungkin dengan cara ini mampu mengurangkan tabiat ketagihan alkoholnya. Sesungguhnya, Mak Melor sudah bersedia dengan apa sahaja yang bakal diterimanya daripada Faiz Iqbal selepas ini.



JAM di dinding pejabat sudah menunjukkan angka 10.30 pagi. Faiz Iqbal sudah tidak keruan. Matanya tercari-cari kelibat Aina Cempaka. Takkanlah gadis itu benar-benar mahu berhenti kerja? Tidak mungkin hanya kerana kejadian semalam dia mahu bertindak sedemikian. Panas betul hati Faiz Iqbal memikirannya.
“Encik Iqbal cari siapa?” sapa Burn apabila melihat majikannya asyik mundar-mandir di hadapan meja kerja Aina Cempaka.
“Mana Aina? Kenapa lambat sangat masuk ofis?” soal Faiz Iqbal.
“Ooo... I lupa nak beritahu Encik Iqbal. Tadi Aina ada call I… mungkin dia masuk lambat sikit sebab skuter dia habis minyak kat tengah jalan.”
“Oh! Patutlah…”
“Apa yang patutnya Encik Iqbal,” soal Burn. Buang tabiat apa pula lelaki ini bertanyakan soal Aina Cempaka? Tak pernah-pernah pula Faiz Iqbal berkelakuan macam ini.
“Tak… maksud saya, dia macam mana sekarang?”
“Tengah tunggu bantuan katanya. Itu yang lambat sikit. Tadi dia ada minta tolong saya ambil. Tapi nak buat macam mana, kami semua busy. So, tak dapat nak tolong. Kenapa? Encik Iqbal nak tolong ambil dia ke?” duga Burn.
“Dia ada kat mana sekarang?”
Burn tersenyum penuh makna mendengar kata-kata Faiz Iqbal. Sah! Ada sesuatu yang tidak kena.
“Nanti saya call dia. Encik Iqbal tunggu sekejap ya.”
Faiz Iqbal mengangguk tanda faham.
Beberapa minit kemudian Burn muncul dengan sekeping nota.
“Ni nama jalan dan nombor telefon Aina Cempaka. Kalau tak jumpa dia nanti, Encik Iqbal boleh call dia terus,” saran Burn.
Tanpa banyak soal lagi, Faiz Iqbal segera melangkah keluar dari pejabatnya. Jika benar Aina Cempaka dalam kesusahan, Faiz Iqbal perlu bantu.



PELUH menitis laju di dahi Aina Cempaka. Habis basah baju kurung di bahagian belakang tubuhnya. Menyorong perlahan skuter yang mati kehabisan minyak. Kudratnya sudah habis digunakan untuk menahan kenderaan yang lalu-lalang. Namun, tiada sebiji kenderaan pun yang mahu berhenti menawarkan bantuan. Hatinya terpaksa bersabar.
Nasib baik Burn menelefonnya tadi. Kalau tidak, entah siapalah yang hendak datang menolongnya. Mana Burn ni? Kaki Aina Cempaka terasa lenguh. Dia duduk sebentar di bahu jalan. Topi keledar yang dipakainya dibuka pantas. Terasa lebih selesa. Matanya menyorot pada sebuah kereta bercermin gelap yang berhenti berhampirannya.
“Macam kenal,” bisik Aina Cempaka sendiri.
Faiz Iqbal melangkah keluar. Automatik tubuh Aina Cempaka berdiri tegak. Macam nyanyi lagu Negaraku.
‘Tak guna punya Burn! Penipu!’ jerit hati kecil Aina Cempaka. ‘Mengapa lelaki ni lagi? Sanggup kau tipu aku Burn!’ bentak hati Aina Cempaka. Teringat kata-kata manis Burn di dalam telefon tadi yang kononnya mahu datang menjemput.
“Kenapa ni?” soal Faiz Iqbal. Penuh prihatin. Menatap tepat ke wajah Aina Cempaka.
“Skuter saya habis minyak.”
“Kenapa tak isi awal-awal?”
“Manalah saya tahu minyak dah nak habis!”
“Marah?”
“Tak marah. Suka!”
Faiz Iqbal tergelak dengan jawapan Aina Cempaka.
“Kenapa Encik Iqbal gelak? Tak kelakarlah!”
“Tak. Rambut kau tu… cuba betulkan sikit. Dah macam orang baru bangun tidur.”
Pantas Aina Cempaka membetulkan semula rambutnya yang agak serabai. Wajahnya mula merona kemerahan. Malu pula ditegur begitu oleh Faiz Iqbal.
Faiz Iqbal menghampiri skuter Aina Cempaka. Kelihatan sisa-sisa minyak tertumpah membasahi jalan tar. Faiz Iqbal tersenyum sendiri.
“Patutlah minyak habis. Tangki kau bocorlah.” Faiz Iqbal membongkok melihat ke bawah skuter. Aina Cempaka turut menjenguk ke bawah. Membongkokkan diri.
“Yalah Encik Iqbal. Saya tak perasan pulak tadi. Nak buat macam mana ni?” Aina Cempaka menyoal.
“Tak apa. Nanti aku call orang suruh angkut motor buruk kau ni. Ermm… cuaca panas ni. Kau tunggu la dulu kat bawah pokok tu. Nanti demam, tak boleh buat kerja pulak,” arah Faiz Iqbal. Bibirnya dijuihkan ke arah beberapa biji batu-bata yang bertaburan di bawah sebatang pokok rendang berhampiran simpang jalan.
Selesai membuat panggilan, Faiz Iqbal kembali menghampiri Aina Cempaka. Menyusun dua tiga biji bata untuk membuat alas punggung, duduk bersebelahan Aina Cempaka. Matanya dihalakan ke arah jalan raya.
“Bila diaorang boleh sampai?” soal Aina Cempaka.
“Dalam setengah jam.” Ringkas jawapan Faiz Iqbal.
“Kalau macam tu, Encik Iqbal balik dululah. Nanti saya menyusul.”
“Kenapa pulak macam tu?”
“Yalah, takkanlah Encik Iqbal nak tunggu kat sini lama-lama,” bidas Aina Cempaka.
“Kau nak tahu sesuatu tak?” Faiz Iqbal merenung mata Aina Cempaka.
“Apa dia?”
“Kat sini aku sorang aje yang boleh bagi arahan.” Agak sinis nada Faiz Iqbal.
Aina Cempaka memalingkan mukanya ke belakang. Cuba mengajuk semula apa yang diperkatakan oleh Faiz Iqbal.
“Kau buat apa tu hah?”
“Eh! Tak ada apa-apa Encik Iqbal. Cuba tengok kalau-kalau orang yang angkut motor buruk saya ni dah sampai ke belum.” Aina Cempaka tersenyum kambing.
“Mmmm… sikit lagi sampailah tu.” Faiz Iqbal berbasa-basi. Faham dengan sindiran Aina Cempaka.
Nampaknya Aina Cempaka macam tidak marah. Mungkin dia sudah melupakan hal semalam. Tapi, tidak mungkin secepat ini. Faiz Iqbal patut menguji.
“Aku minta maaf pasal semalam. Aku cuma tak nak kau jumpa dengan tok wan. Sebab tu aku heret kau keluar dari hotel.” Selamba sahaja bicara Faiz Iqbal.
“Eh! Tak apa. Sepatutnya saya yang minta maaf. Yalah, saya yang bersangka buruk kat Encik Iqbal.”
“Bersangka buruk? Apa yang kau sangka?” Faiz Iqbal menaikkan keningnya.
“Ermm… bukan macam tu. Sebenarnya saya nak berterima kasih sangat kat Encik Iqbal sebab tumpangkan saya semalam. Terima kasih ya, Encik Iqbal.” Aina Cempaka merenung mata lelaki itu. Fuh! Selamat.
Faiz Iqbal menundukkan wajah. Hanya mengangguk. Entah mengapa hatinya rasa lega. Bergetar rusuk kirinya pun ada.
“Boleh tak kalau saya nak tanya Encik Iqbal sesuatu?”
“Tanya apa?”
“Tapi janji… Encik Iqbal jangan marah.”
“Kalau kau belum tanya aku, macam mana aku nak marah?” tegas Faiz Iqbal.
“Aik! Belum tanya lagi dah naik marah?” duga Aina Cempaka.
“Tanyalah cepat!” Tak tahan lagi Faiz Iqbal melayan kerenah gadis itu.
“Encik Iqbal anak tunggal ya? Bukannya apa… saya cuma tertanya-tanya aje.”Aina Cempaka menyoal.
Faiz Iqbal hanya mengangguk.
“Oh! Kalau macam tu… nasib kita samalah. Sebenarnya, saya pun anak tunggal jugak. Ayah saya dah lama meninggal, tinggal saya dengan mak saya aje. Encik Iqbal?” Aina Cempaka tersengih-sengih.
Faiz Iqbal tidak menunjukkan sebarang reaksi. Aina Cempaka terdiam sendiri. Mungkin dia tersilap tanya agaknya. Malunya dia sebab syok sendiri.
Beberapa saat mendiamkan diri, akhirnya Faiz Iqbal bersuara.
“Mak ayah aku dah meninggal. Tan Sri Berahim bukan datuk kandung aku. Aku cuma anak angkat aje.” Faiz Iqbal kembali merenung wajah Aina Cempaka.
“Maaf, saya tak tahu.” Aina Cempaka jadi serba salah lalu menundukkan pandangan mata. Bahaya renungan lelaki ini. Macam mahu masuk ke dalam hati. Kalau tidak ditangkis, boleh jadi barah cinta!
“Diaorang meninggal masa aku kecik, kemalangan jalan raya.” Faiz Iqbal mengalihkan pandangan.
Aina Cempaka rasa simpati. Tiada lagi kata selepas itu. Mereka hanya diam bersama bunyi hiruk-pikuk kenderaan yang lalu-lalang, menunggu bantuan tiba.
“Encik Iqbal, lori tunda dah sampai.” Kejut Aina Cempaka. Seorang lelaki Cina berusia lewat 50-an  bersama seorang pembantunya keluar dari perut lori.
“Haiya, Iqbal. Apa kes ni?” Lelaki itu menepuk mesra bahu Faiz Iqbal. Lagak macam sudah lama tidak jumpa.
“Lim. Lu angkat ini motor. Kasi servis.” Faiz Iqbal memberikan arahan.
“Baik bos.” Lelaki yang digelar Lim itu tersenyum.
“Bos?” Faiz Iqbal merenung tajam muka Lim.
“Manyak sorrylah… wa lupalah Encik Iqbal. Sudah biasa ma.” Lim berdolak-dalik. Tersilap cakap pula dia.
“Tak apa. Lagipun memang dah lama kita tak jumpa. Lu angkutlah motor buruk ni naik,” kata Faiz Iqbal.
“Nampak baru lor. Mana ada buruk…” Lim membelek-belek skuter milik Aina Cempaka. “Ini skuter lu punya ka? Sudah losak apa?” soal Lim kepada Aina Cempaka.
“Ya, saya punya. Tak tahu kenapa tiba-tiba dia buat hal pulak hari ni.” Aina Cempaka tersenyum manis.
“Ini kad wa. Bila sudah siap lu boleh angkat. Tak pun, nanti wa call beritahu.” Lim menghulurkan kad perniagaannya kepada Aina Cempaka.
“Okey. Ini kad saya.” Aina Cempaka mengeluarkan kadnya pula.
“Wah, ini amoi lu punya secretary ka Encik Iqbal? Manyak lawa,” kata Lim sebaik sahaja membaca isi kad.
Aina Cempaka hanya tersenyum.
“Kalau macam itu, wa pergi dululah. Nanti apa-apa hal wa call you Miss Aina Cempaka.” Lim tersenyum mesra lalu menaiki semula lori setelah pembantunya selesai memasukkan skuter Aina Cempaka ke dalam bahagian belakang lori.
“Tunggu apa lagi? Kerja kat ofis tu berlambak-lambak lagi nak kena buat.” Kejut Faiz Iqbal. Tidak mahu membuang masa, Aina Cempaka menurut.



BURN tersengih-sengih sebaik sahaja kelibat Aina Cempaka dan Faiz Iqbal muncul di hadapan pintu pejabat. Aina Cempaka mengetap bibir. Geram dengan penipuan Burn.
“Aina, nanti hantar kopi O kat dalam,” arah Faiz Iqbal sebelum melangkah masuk ke dalam bilik pejabatnya.
“Tak guna kau Burn!” Aina Cempaka mencubit halus perut gendut lelaki itu.
“Apa ni? Sakitlah!” Burn mengurut kesan cubitan Aina Cempaka.
“Kau cakap nak ambil aku. Kenapa Encik Iqbal pulak yang datang tadi?” Aina Cempaka tidak puas hati.
“Manalah I tahu. Dia yang tanya-tanya pasal you tadi. I ikut aje…” Burn membuat alasan.
“Apa-apalah Encik Bakar. Suka sangat menipu, tak baik tau. Nanti dapat balasan, baru tahu!”
“Ala… Aina, I minta maaflah. Tak sengaja.” Goda Burn agak manja.
“Okey, tak apa. Tahulah awak nanti.” Aina Cempaka mengugut.
“Janganlah marah. Nanti I belanja you makan, nak tak?”
“Janji ni?”
“Yes. I promise.”
Mereka tergelak bersama. Lupa sekejap apa yang sudah berlaku. Mereka kembali melakukan tugas masing-masing seperti biasa. Hari ini semua tugas mesti diselesaikan dengan cepat dan berkualiti. Aina Cempaka mahu segalanya berjalan dengan lancar.



FAIZ IQBAL menyelongkar kabinet dapur. Penat bekerja pada waktu siang tadi membuatkan Faiz Iqbal rasa tertekan. Malam ini terasa panas. Begitu juga hatinya. Dia membuka satu per satu botol arak dari almari kabinet dapur. Meneguknya rakus.
‘Semuanya air masak!’ Botol-botol itu dihempasnya ke lantai. Tubuhnya menggigil bersama air mata yang mengalir. Kepalanya terasa mahu pecah. ‘Tak guna punya Mak Melor! Sampai hati dia buat aku macam ini!’
Tubuhnya disandarkan ke dinding. Kepalanya diketuk bertalu-talu biar rasa lebih lega. Namun, semua itu tidak dapat membantu. Dia memang tidak mampu untuk menahan ketagihannya lagi. Serpihan-serpihan kaca yang bertaburan di atas lantai mula dicari. Takungan air masak dalam serpihan kaca itu dihirupnya kasar. Walaupun tiada rasa, baunya tetap ada. Itu pun sudah memadai baginya.
Oleh kerana tersilap cara, serpihan kaca terbenam sedikit ke bibir bawahnya. Habis menitis darah hingga ke baju. Faiz Iqbal menekup bibir lalu bangun menuju ke singki. Paip air dibuka. Mukanya dibasuh dengan air yang mengalir laju, mencuci darah merahnya sekali. Pedih. Dia mengeluh menahan kesakitan. Sisa darah masih kelihatan di bibirnya.
Meja dihentak dengan kuat. Hatinya sakit dan fikirannya runsing. Tidak tenteram. Semuanya ada. Ketagihan ini memang sudah tidak dapat diubati lagi.
Akhirnya, dia duduk mencangkung. Memeluk tubuhnya yang kepanasan. Air mata mengalir lagi. Teresak-esak macam budak kecil. Apa yang difikirkan sekarang? Dia pun tidak tahu. Hatinya benar-benar keliru. Berkecamuk. Kosong!

No comments:

Post a Comment