DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Thursday 31 December 2015

MAAF, SAYA TAK SENGAJA - BAB 13

USAI solat subuh, Aina Cempaka mengemas tikar sejadahnya. Terasa lebih bersemangat pula pagi ini. Segera dia menuju ke dapur. Menyediakan sarapan untuk dirinya. Sebuku roti bersama coklat panas sudah lebih daripada cukup.
Terasa rindu pula dia dengan Suzy. Sudah dua hari berlalu. Bosan rasanya duduk di rumah tanpa teman berborak. Tapi, tak apa. Esok Suzy akan balik. Sekurang-kurangnya, dia tidak dilanda kebosanan lagi. Masih ada teman untuk diajak bergosip.
Roti bersama kaya disapunya cermat di atas permukaan roti. Menyuapnya perlahan ke dalam mulut. Kakinya digoyang-goyangkan di bawah meja makan. Menikmati setiap kunyahan dengan perasaan gembira. Senang hati kerana skuter kesayangan sudah sembuh. Tidak sabar rasanya dia mahu mengambil skuternya dan menunggang semula skuter comel itu ke pejabat pagi ini.
Seketika kemudian, loceng berbunyi. Tanda ada orang bertandang di luar rumah. Aina Cempaka bingkas bangun. Membuka pintu rumahnya.
“Suzy? Kenapa ni?” Aina Cempaka memegang bahu Suzy. Rambutnya agak serabai. Matanya kelihatan bengkak. Macam nenek kebayan pun ada.
“Aku mengantuklah,” jawab Suzy.
“Bukan ke seminar kau habis esok? Kenapa ni?” Aina Cempaka memimpin Suzy ke dalam rumah. Suzy menghempaskan tubuhnya ke sofa.
“Habis cepat. Aku baliklah,” balas Suzy.
“Oh...” Aina Cempaka mengerti.
“Mana baby kau? Tak nampak pun kat luar,” soal Suzy pula.
“Ada kat bengkel. Kelmarin dia buat hal pulak.”
“Bila siap?”
“Pagi ni. Aku ingat, sebelum pergi ofis aku nak ambil dulu. Takut nanti tak sempat. Lagipun aku rindulah kat baby aku tu.” Aina Cempaka tersenyum memandang wajah Suzy.
“Tak apa. Nanti aku teman ambilkan.”
“Betul ke ni? Tak menyusahkan?”
“Betul,” jawab Suzy.
Aina Cempaka menjerit girang. Memeluk erat tubuh Suzy. Tidak sabar mahu mengambil skuter kesayangannya. Alang-alang, boleh dia terus pergi ke pejabat selepas itu. Tidak perlu lagi hendak meminta Suzy menghantarnya.



SUZY memberhentikan kereta Kancilnya di hadapan sebuah bengkel. Mata Suzy masih kelihatan bengkak. Terasa bersalah pula Aina Cempaka melihat keadaan kawan baiknya itu.
“Betul ke ini bengkelnya?” tanya Suzy. Sudah hampir sepuluh kali mereka sesat jalan.
“Betullah ni. Sama dengan alamat yang dia bagi hari tu.” Aina Cempaka menyemak semula kad yang diberi oleh lelaki Cina bernama Lim kelmarin.
“Kau tak nak ikut sekali?” soal Aina Cempaka. Membuka tali pinggang keledarnya.
“Tak naklah, Aku mengantuk ni. Bagi aku tidur sekejap. Kau pergilah ambil baby kau tu. Jangan lupa kejutkan aku pulak nanti.” Suzy memejamkan matanya yang semakin kuyu sejak tadi.
“Yalah.” Aina Cempaka keluar dari kereta, melangkah masuk ke dalam bengkel tersebut.
Suasana bising dengan bunyi peralatan yang dikendalikan oleh pekerja di situ membuatkan Aina Cempaka leka melihat mereka yang begitu fokus dan cekap menyelenggarakan semua masalah kerosakan.
“Selamat pagi. Miss ada masalah apa, boleh I bantu?” Seorang wanita muda berketurunan Cina menyapa Aina Cempaka dari belakang.
“Kelmarin skuter saya rosak. Dah siap ke?”
“Ini Miss Aina Cempaka ke?”
“Ya, ya... saya.”
“Miss Aina masuk dalam ofis dulu. Mr. Lim mahu jumpa you.”
“Mr. Lim?”
“Ooo... itu bos kami.”
“Bos?” Aina Cempaka semakin pelik. Takkanlah bos dia pula yang angkut skuternya tempoh hari? Kalau ya, kenapa? Terasa macam ada perkara yang masih belum jelas di sini. Aneh pun ada. Pekerjanya begitu ramai. Mengapa Mr. Lim juga yang datang semalam? Arghhh! Lantaklah! Malas Aina Cempaka hendak fikir lagi. Janji baby kesayangannya kembali sihat.
Aina Cempaka mengekori wanita Cina itu masuk ke dalam pejabat. Sebaik mengetuk pintu, wanita itu membukakan pintu buat Aina Cempaka.
“Terima kasih,” ucap Aina Cempaka. Wanita itu hanya membalas dengan senyuman. Aina Cempaka melangkah masuk. Mr. Lim sudah pun duduk menunggu di meja kerjanya.
“Apa khabar Miss Aina? Duduklah.” Mr. Lim mempelawa. Sopan.
“Sihat. Mr. Lim?” soal Aina Cempaka lantas mengambil tempat duduk berhadapan Mr. Lim.
“I sihat. Mana boleh sakit-sakit... nanti kerja tarak jalan ma.” Mr. Lim cuba berceloteh.
“Skuter you dah siap baiki. Ada kat luar tu. I dah suruh orang I kasi cuci sekali.” Orang tua itu ketawa.
“Terima kasih. Berapa semuanya?” Aina Cempaka mengeluarkan dompet daripada dalam beg sandangnya.
“Tak payahlah...”
“Eh, kenapa tak payah pulak?”
“Encik Iqbal tu best friend I. Cincailah!”
“Mana boleh macam tu Mr. Lim. Best friend Mr. Lim itu Encik Iqbal… bukannya saya.”
“Kalau you punya bos kawan I, you pun kira macam kawan I jugak ma...”
“Saya tak selesa macam ni Mr. Lim.”
“Haiya! Saya tak kisah. Tak payah bayarlah.” Mr. Lim menolak beberapa keping wang kertas yang dihulurkan oleh Aina Cempaka.
“Kalau macam tu tak apalah. Terima kasih Mr. Lim.” Aina Cempaka tersenyum. Syukurlah! Selamat sikit duitnya untuk bulan ini. Rezeki jangan ditolak. Apabila ada orang yang sudi memberi, itu anugerah namanya.
“You dah lama kerja dengan Encik Iqbal?” soal Mr. Lim.
“Baru dua tiga minggu. Kenapa?” Mr. Lim ketawa suka hati mendengar jawapan Aina Cempaka.
“You tak mahu berhenti ka?” Aina Cempaka hanya menggelengkan kepalanya.
“Bagus! Jangan berhenti selagi dia tak berhentikan you.”
Aina Cempaka senyum. Apa sebenarnya yang dimaksudkan oleh Mr. Lim? Agak kabur di situ.
“I dah kenal lama itu orang. Manyak baik ma... pernah tolong I. Tapi, bukan semua orang suka sama dia. Dulu dia manyak gengster... semua orang takut sama dia.” Mr. Lim tergelak kecil.
“Gengster??? Maksud Mr. Lim?”
“Jahat punya oranglah. Dulu, I selalu panggil dia bos. Tapi, sekarang dia tarak suka orang panggil dia itu macam. Dia lagi suka orang panggil dia Encik Iqbal.”
“Apa yang Mr. Lim cakap ni? Saya kurang fahamlah.” Aina Cempaka semakin keliru. Tidak percaya dengan apa yang didengarinya.
“You tarak tau ka?”
Aina Cempaka menggeleng kepala dengan soalan Mr. Lim. Semangat ingin tahu Aina Cempaka semakin menebal. Entah kenapa, dia pun tidak pasti.
“Dia dulu kaki pukul, kaki perempuan. Banyak buat jahat sama orang. Sekarang sudah taubat ma... itu pasal dia kerja sama atuk dia.” Mr. Lim memandang wajah Aina Cempaka selamba.
“Saya tak tahu pun semua tu...” Aina Cempaka berfikir-fikir. Terasa pelik pula. Sepanjang mengenali lelaki yang bernama Faiz Iqbal, hatinya tiada sedikit pun ada keraguan. Walaupun ego lelaki itu agak tinggi, Aina Cempaka yakin Faiz Iqbal bukan orang seperti itu. Perwatakan dia sangat berbeza dengan apa yang selalu diperkatakan oleh orang lain.
“Memanglah. Dia takkan cerita sama you punya. Tapi, you jangan kasi tahu I cerita sama you pulak. Nanti habis I.” Mr. Lim ketawa lagi.
Aina Cempaka hanya tersenyum.
“Kalau semuanya dah beres, saya balik dululah Mr. Lim. Terima kasih ya.” Aina Cempaka mengangkat punggung.
“Okeylah. Sama-sama,” balas Mr. Lim.
“Nanti kalau rosak lagi... boleh kasi angkat sini.” Mr. Lim sempat berpesan sebelum Aina Cempaka melangkah keluar.
Aina Cempaka mengetuk cermin tingkap kereta. Suzy menggosok-gosokkan kedua-dua biji matanya.
“Dah siap?” soal Suzy sebaik sahaja membuka cermin kereta.
“Dah. Tu!” Aina Cempaka menjuihkan bibirnya ke arah skuter berwarna biru muda. Bersih dan berkilat.
“Kau boleh drive tak ni? Mengantuk semacam aje aku tengok.” Aina Cempaka mencubit pipi Suzy. Rasa kesian pun ada. Yalah! Suzy nampak sangat letih. Sepatutnya, Aina Cempaka naik teksi sahaja tadi.
“Adoi, bertuah punya kawan! Sakitlah...” rungut Suzy lemah.
“Boleh tak?”
“Ya, boleh sayang. Tak apa, kau jalan dulu. Kejap lagi aku balik. Nanti lambat pulak kau sampai ofis.”
“Tak apa ke ni? Kau tak nak aku temankan ke?”
“Tak payahlah. Kau pergi dulu. Aku mengantuk sangat dah ni.”
“Kau nak tidur kat sini ke?”
“Tolonglah! Aku mengantuk ni. Kenapa susah sangat kau nak faham!” Tiba-tiba Suzy menengking.
Air wajah Aina Cempaka pantas berubah.
“Kau ni dah kenapa? Marah-marah aku tak tentu pasal?”
“Memang aku marah. Sebab kau ni memang tak faham bahasa, kan? Aku cakap aku tak nak, aku tak naklah! Kau ingat aku ni apa? Drebar kau?” Suzy semakin menggila.
Pantas air mata Aina Cempaka menitis. Tanpa menoleh ke belakang lagi, dia mencapai topi keledar di sisi skuter. Menunggang skuter yang baru dibaiki itu, pantas bergerak meninggalkan Suzy. Sakit betul hatinya. Tak ada angin, tak ada ribut, tiba-tiba diherdik macam halilintar. Entah apalah hantu yang merasuk Suzy pagi ini. Hilang terus semangat Aina Cempaka hendak ke pejabat dibuatnya.



TELEFON Faiz Iqbal berdering kuat. Nama ‘Orang Tua Miang’ terpapar di skrin telefonnya. Pantas dia menjawab.
“Helo Datuk. Selamat petang.” Faiz Iqbal melembutkan suaranya. Entah apa mimpi pula Datuk Mazlan menelefonnya di pejabat hari ini.
“Iqbal, Iqbal, Iqbal...” Suara Datuk Mazlan sinis menyeru nama Faiz Iqbal.
“Ya, saya.”
“Jangan lupa janji Encik Faiz Iqbal.” Datuk Mazlan mengingatkan sesuatu.
“Janji?”
“Aina Cempaka,” balas Datuk Mazlan ringkas.
Faiz Iqbal mengetap bibir. Dahinya diusap sampai ke belakang kepala. Sakit hati pula apabila teringat janji lama. Ingat pulak orang tua ini!
“Tender I dah setuju. Projek pun tunggu masa nak approve. Iqbal... now it's your turn to accomplish your promise.”
“Bukan sekarang Datuk.”
“Bukan sekarang, bila lagi? Nak tunggu sampai I berjanggut?”
“Cukuplah misai yang Datuk ada. Tak perlu nak tambah janggut lagi.” Faiz Iqbal berceloteh. Ketawa geli hati.
“What? You jangan loyar buruk kat sini Iqbal. Jangan sampai I tarik balik tender I. Ingat! Majoriti pelabur Ibunda Corporation kebanyakannya orang I. Begitu jugak pemegang saham. Kalau I nak musnahkan Ibunda Corporation, sekelip mata aje semua benda boleh jadi,” ugut Datuk Mazlan.
“Relaks Datuk. Bawak bertenang. Aina Cempaka tak akan lari ke mana. Saya akan bawak dia kepada Datuk. Tapi, Datuk kena janji sesuatu.”
“Janji? Janji apa lagi?”
“Janji takkan sentuh dia.”
Datuk Mazlan ketawa terbahak-bahak dengan bicara Faiz Iqbal.
“Datuk setuju ke tak?” soal Faiz Iqbal agak tegas. Meluat pulak mendengar ketawa orang tua itu lama-lama.
“Boleh. Don't worry. I cuma nak berkenalan dengan dia aje. For sure... I nak di datang sorang-sorang. Tonight. But, I promise you. I takkan sentuh dia. Deal?” janji Datuk Mazlan.
“Okey, deal.” Faiz Iqbal bersetuju.
Pintu bilik pejabat diketuk.
“Masuk,” kata Faiz Iqbal. “Datuk, nanti saya call balik.” Faiz Iqbal segera memutuskan talian. Bimbang pula didengari oleh Aina Cempaka.
“Encik Iqbal, kopi dah siap.” Aina Cempaka meletakkan secawan kopi panas ke atas meja. Memusingkan tubuhnya untuk melangkah keluar.
“Aina,” panggil Faiz Iqbal. Aina Cempaka menoleh.
“Malam ni tok wan ajak singgah rumah.” Ringkas bicara Faiz Iqbal.
“Ajak saya?”
“Yalah. Takkanlah aku nak ajak Burn pulak.”
“Malam ni saya ada hal sikit, Encik Iqbal.” Sengaja Aina Cempaka mencari alasan. Tiba-tiba teringat kata-kata Mr. Lim pagi tadi. Rasa gerun juga dia.
“Hal apa?”
“Errr... ada janji temu dengan kawan.”
“Tak boleh cancel ke?”
“Tak bolehlah Encik Iqbal. Saya dah janji.”
“Aku tak kira. Ini sebahagian daripada kerja,” tegas Faiz Iqbal.
“Tapi...”
“Kau dah lupa ke? Aku aje yang boleh bagi arahan kat sini.”
Aina Cempaka mengeluh sakit hati.
“Okey. Tok wan tak sihat. Semalam dia kata nak jumpa kau,” pujuk Faiz Iqbal lagi.
Otak Aina Cempaka tiba-tiba teringatkan wajah orang tua itu. Betul ke? Mengapa dia rasa sedih mendengar berita itu?
“Tak sihat?” soal Aina Cempaka.
“Ya... tak sihat. Dia tak boleh bangun. Teringin nak jumpa kau katanya.” Aina Cempaka terdiam sekejap.
“Yalah. Malam nanti saya datang.”
“Okey. Malam nanti aku datang ambil.” Selamba sahaja wajah Faiz Iqbal.
“Tak apa. Saya boleh naik skuterlah.”
“Bahaya naik skuter buruk kau tu malam-malam buta. Jangan banyak bunyi! Nanti aku ambil,” tegas Faiz Iqbal.
Aina Cempaka hanya mampu mengeluh. Segera melangkah keluar. Faiz Iqbal menarik nafas lega. Berjumpa tok wan hanyalah satu alasan. Dia perlu merancang pertemuan Aina Cempaka dengan Datuk Mazlan. Biar nampak macam natural.

No comments:

Post a Comment