DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Thursday 11 August 2016

Indahnya Cinta - Bab 2


BUNYI pintu diketuk perlahan. Mama muncul
sambil tersenyum. Tangan aku yang melipat pakaian terhenti.
Mama datang dan duduk di sebelah aku di birai katil.
“Banyak ke barang-barang nak dibawa nanti?” tanya
mama sambil tangannya sibuk melipat sama pakaian aku.
“Sikit aje ma. Lagipun mana boleh bawa
banyak-banyak, nanti nak letak kat mana? Kalau pergi dengan
kereta, tak apalah juga.”
“Risau mama nak lepas adik pergi sana. Adik mana
pernah naik motor sampai jauh macam tu. Adik ni pantang
naik kereta, terus mata tu nak terlelap. Nanti atas motor pun
mesti buat macam tu juga.” Mama dah mula nak membuka
tazkirah di malam hari.
Aku berhenti melipat baju dan mengengsot ke arah
mama. Tangan mama aku capai.
“Ma jangan risaulah. Adik akan jaga diri adik
baik-baik. Lagipun abang ada.” Aku meyakinkan mama untuk
melepaskan aku pergi dengan senang hati. Aku tahu yang
mama risaukan aku.
Tadi apabila abang memberitahu yang kami akan
berkonvoi ke Johor dengan menaiki motor berkuasa tinggi,
nampak sangat mama tidak bersetuju. Namun tidak bagi aku
yang memang teruja sekali. Dah lama aku berangan-angan
nak naik motor besar tu. Akhirnya peluang dah datang, tapi
mama pula nak menghalang.
“Macam mana mama tak risau, adik tu perempuan.
Kalau ada apa-apa jadi nanti, mama yang risau. Adik tak payah
pergilah ya? Kalau nak pergi juga, adik drive.” Mama masih
lagi tidak berputus asa.
“Ma, pleaseee... kali ni aje. Dah lama adik pasang
angan-angan nak naik motor tu. Sekali ni aje, lepas ni adik
janji akan ikut cakap mama. Adik kan ikut abang. Takkan
mama tak percayakan abang? Lagipun, abang memang dah
pro pasal motor ni.” Aku merenung mama lama. Wajah aku
mulai teduh.
Mama mengeluh berat. Perlahan-lahan kepalanya
dianggukkan. Aku bersorak riang. Tubuh mama aku peluk
sayang.
“Thank you mama, love you so much.” Pipi mama
aku cium bertalu-talu. Senang aje nak pujuk mama. Mama
memang kalah dengan aku. Hehehe....
“DAH TAK ada apa-apa yang tertinggal lagi ke dik?” tanya
abang
Aku menggeleng. Abah dan mama sibuk
memerhatikan kami. Tadi dah berbakul-bakul nasihat diberi
buat aku dan abang. Kami hanya mengangguk. Jangan nak
protes, nanti abah tarik balik keizinan tu.
Kami mula bergerak. Mama dan abah melambai
sayu ke arah kami. Alahai mama... anakmu bukan nak pergi
berperang, tapi nak bercuti aje. Tapi, itulah naluri seorang
ibu. Sentiasa risau dengan anak-anak, tapi anak-anak macam
kami ni yang tak reti bahasa, tahu nak berseronok saja.
Wow... aku memang cukup teruja apabila dapat
membonceng motor besar ni. Aku bergaya sakan dengan jaket
dan but yang tersarung di badan. Helmet full face lagi tu.
Bunyi enjin motor pun dah buat orang lain tertoleh-toleh ke
arah kami apabila abang berhenti di lampu isyarat. Memang
satu perasaan yang tak dapat aku nak gambarkan.
Abang memberhentikan motor di stesen minyak
Petronas. Ketika itu aku baru perasan yang sudah ada beberapa
buah motor yang sama menunggu di situ. Aku meloncat
turut. Helmet dibuka dan diletakkan di atas motor. Abang
berjabat tangan dengan membernya dan memperkenalkan
aku kepada mereka.
Aku terpegun apabila melihat berbagai jenis motor di
depanku. Ada Kawasaki Ninja, Aprilia, Naza Blade 250 R dan
beberapa buah motor yang aku tak kenal spesiesnya. Memang
gempak gila motor-motor diaorang ni. Enjin berkuasa rimau.
Kalau mengaum memang meremang bulu roma.
Hampir setengah jam juga kami menunggu
sebelum seorang demi seorang yang ditunggu sampai. Salah
seorangnya Haiqal. Dia menongkat motor jenis Aprilia RSV4,
membuka helmet dan mengepit di celah ketiaknya. Dia
berjalan dengan penuh macho ke arah kumpulan kami.
Aku terpempan. Nyaris-nyaris mulut aku nak
tersebut wow. Tapi sempat dihalang oleh akal aku. Itu Haiqal
okey. Tapi aku harus akui yang dia memang nampak lain
sangat daripada biasa. Nampak macho dan seksi berpakaian
begitu. Erk! Apasal terpuji dia ni?
Haiqal menghampiri dan menyapa. Siap berhigh
five dan berlaga bahu lagi dengan kawan-kawannya. Aku
hanya duduk memerhati tingkah laku mereka. Bibir turut
mengoyak senyum tanpa sedar.
“Farah pun ada? Tadi kenapa tak nampak?” Haiqal
tersenyum manis.
Aku diam. Tak tahu nak cakap apa. Lain pula rasa
hati aku. Demam ke apa ni?
“Memanglah ada. Beria-ia nak mengikut.” Balas
abang yang sudah memakai helmet semula. Dia sudah bersedia
di atas motor. Bila melihat abang dah siap menunggu, aku
terus membonceng dan memeluk pinggang abang kemas.
“Hai, kalau aku tak kenal dengan korang berdua ni,
sah-sah aku ingat yang korang ni couple,” ujar Haiqal sambil
tersengih.
Abang juga ketawa sama.
Semua sudah bersedia. Berderum bunyi enjin motor
yang bersatu dengan bunyi kenderaan lain di atas jalan raya.
Aku enjoy aje sepanjang jalan, tapi yang tak sedapnya naik
lenguh pinggang aku ni. Kalau dalam kereta tu bolehlah juga
nak betulkan urat, tapi atas motor ni payah sikit. Kalau silap
cara, ada yang terguling-guling atas jalan nanti.
Aku perasan yang Aprilia RSV4 sentiasa beriringan
dengan Kawasaki Ninja milik abang. Aku menjeling dengan
hujung mata. Nampak relaks aje dia di atas motor. Orang lain
ada yang membawa pasangan, tapi dia hanya berseorangan.
Perjalanan dari KL-BP yang mengambil masa dalam
beberapa jam akhirnya berakhir sudah. Kami semua berhenti
di depan Hotel The Katerina. Abang mengangkut beg galasnya
dan aku dan berjalan masuk untuk urusan check-in.
Riuh seketika di ruang lobi hotel itu dengan suara
kami yang seramai 30 orang. Kunci bilik dibahagikan kepada
kami. Aku berkongsi bilik dengan Sofea. Apabila pintu bilik
dibuka, aku terus merebahkan diri ke atas tilam. Letih yang
teramat sangat. Sofea tersenyum sambil melabuhkan diri di
tilam yang satu lagi.
“Adoi... penatnya rasa badan ni.” Aku merungut
dengan mata yang terpejam.
PADA MALAMNYA, kami semua berkumpul di restoran hotel
untuk makan malam. Hidangan secara bufet dipilih. Aku
mengambil sedikit nasi putih bersama tomyam seafood dan
ikan kerapu masak tiga rasa.
Aku duduk di sebelah abang. Tiba-tiba Haiqal datang
menyemak depan aku. Dia tersengih sambil meletakkan
pinggan yang berisi makanan dan mula menyuap. Aku turut
makan sama tanpa menghiraukan dia.
“Abang, nak rasa sikit.” Aku meminta sedikit puding
jagung yang berada dalam piring kecil di depan abang.
Nampak sedap pula puding tu. Rugi tak ambil tadi. Nak
bangun, rasa malaslah pula.
“Ambillah sendiri.” Abang terus mengambil puding
yang terakhir dan disuapkan ke dalam mulutnya sambil
tertawa.
Aku memuncung. Abang ni, depan orang pun nak
tunjuk perangai tak berapa nak center dia tu.
“Nah, ambil yang saya punya.” Haiqal menolak
piringnya ke arahku. Aku terkejut, tapi tidak menyambut
hulurannya.
“Makan ajelah, orang dah bagi tu. Nanti kempunan
pula. Kat sana tu dah habis.” Abang menyampuk apabila
melihat aku masih lagi tidak mengambil huluran Haiqal.
Aku malu sebenarnya apabila kawan-kawan abang
asyik memandang ke arah aku. Akhirnya aku mengambil
dan menyuap puding ke dalam mulut. Haiqal tersenyum
sambil menyambung makan. Jantung aku rasa nak luruh lagi
melihat senyuman Haiqal. Memang sweet sekali senyuman
dia, macam puding yang aku makan ni. Walawei.... apasal
terpuji diri dia pula ni?
KAMI MERAIKAN majlis Abang Ajis dan pasangannya
di hotel yang kami inap. Tema perkahwinan yang cukup
memukau bagi aku. Ala-ala Arab gitu. Abang Ajis memang
segak dengan jubah berwarna hitam yang bersulam benang
emas di badannya, sementelah dia memang dari keturunan
Arab.
Aku pernah beberapa kali berjumpa dengan Abang
Ajis masa kat KL dulu. Aku pun tak tahu macam manalah
nama Syed Muhammad Farhan Shah boleh menjadi Ajis.
Memang jauh menyimpang, tapi biasalah budak-budak lelaki.
Ada-ada saja nak tukar nama kawan-kawan dia.
Memang meriah majlis perkahwinan itu. Abang Ajis
dan isterinya, Kak Hajar datang menyapa kami. Aku sempat
bersalam dengan pengantin. Riuh mereka bersembang.
Masing-masing pakat buka ‘kedai kopi’.
“Eh, Farah pun ada? Dah lama tak jumpa. Last sekali
kalau tak silap Abang Ajis masa raya tahun lepas.”
Aku tersenyum mendengarnya.
“Sibuk sikit bang, Lagipun bila dah mula kerja ni,
dah tak boleh nak lepak-lepak macam dulu.” Balasku.
“La... dah kerja ke? Dulu cakap tak nak kerja,
sebab nak terus kahwin. Nak biar suami yang tanggung.”
Selorohnya.
Muka aku dah merah. Dia ingat lagi apa yang aku
cakap dulu?
“Ikutnya memang macam tu. Calon dah ada, tapi
tuan punya badan aje yang jual mahal.” Abang menyampuk
sambil matanya dijelingkan kepada aku dan Haiqal.
“Betul ke? Kalau macam tu, tak sia-sialah datang
majlis abang ni. Nampaknya memang terkena tempias tuah
abang la ni.” Ujarnya dengan gelak yang besar diikuti dengan
yang lain.
Muka aku tak payah cakaplah. Dah macam-macam
warna keluar. Merah, hijau, kuning, semua ada. Aku mencubit
perlahan perut abang. Geram dia turut mengenakan aku.
“Mana ada. Lagipun mana boleh langkah bendul.
Nanti tak larat Farah nak bagi hadiah dekat abang dengan
kakak. Kalau minta yang simple-simple tu, tak apalah.
Dibuatnya minta yang bukan-bukan, mana kita nak cari?”
selorohku perlahan. Mata menjeling geram kepada abang.
“Betul tu, Freddy ni demand dia tinggi sikit. Payah.”
Sakat Alan yang duduk berselang tiga daripada abang.
Abang menjeling sahabatnya. Namun tidak lama
kemudian, masing-masing mula ketawa semula. Adoi... riuh
betul mereka semua ni. Dah lupa di mana kami semua berada.

No comments:

Post a Comment