DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Sunday 10 December 2017

Lakaran Hati - Bab 9

“DINA! Telefon kau ni asyik menjerit aje
dari tadi. Aku jawabkan eh?” Terpekik-pekik Ita di ruang
tamu. Bunyi telefon bimbit Dina benar-benar mengganggu
tumpuannya menonton. Semalam dia sudah terlepas episod
drama adaptasi novel kegemarannya. Hari ni nak menonton
tayangan maraton pun ada gangguan. Dia lantas bangun dan
mengambil telefon bimbit Dina di tempat pengecas. Hanya
deretan nombor yang tertera di skrin.
“Helo...”
“Errr... Dina ada?”
“Dia tengah mandi. Siapa...” Belum sempat Ita
menghabiskan ayatnya tiba-tiba telefon itu dirampas.
“Siapa suruh jawab?” Dina bertanya keras.
“Habis tu memekak aje dari tadi. Aku nak tengok TV
pun tak senang.” Ita menjuihkan bibir dan kembali berbaring
di atas sofa.
“Helo...” Dina masuk ke bilik dan terus mengunci
pintu.
“Dah siap mandi?”
Dina diam sekejap. Dia pandang skrin telefon.
Kemudian kembali menekap telefon di telinga.
“Mana dapat nombor Dina?” Suara Dina bertukar
keras. Tak sangka lelaki itu masih berani menghubunginya.
“Abang ambil dalam telefon Fida.”
Dina diam. Pasti lelaki itu mengambil nombor
telefonnya tanpa pengetahuan kakaknya itu.
“Dina apa khabar?” Perlahan suara Nazri bertanya.
“Belum mati lagi.” Dina senyum kelat. Puas hati
dapat lepaskan geram.
“Abang minta maaf. Abang tahu Dina marah.”
“Eh! Apa hal pulak nak minta maaf ni? Jangan
berlagak macam kau kenal sangat dengan aku. Kita dah tak
ada apa-apa lagi.” Tiba-tiba Dina naik angin. Hilang terus
tutur sopannya. Kenapa Nazri menghubunginya lagi? Dah tak
ada sebab untuk lelaki itu buat begitu. Dina cuba bertenang.
Kemas genggaman buku limanya menahan geram. Kalau
Nazri ada di depannya sekarang memang lebam biji mata
lelaki itu makan penumbuknya.
“Abang betul-betul tak tahu Fida tu kakak Dina.
Kalau abang tahu...”
“Sekarang dah tahu, kan? Kau nak buat apa sekarang?
Tinggalkan dia macam kau buat kat aku dulu?” Sekali lagi
Dina memintas ayat Nazri.
“Bukan macam tu. Abang ikhlas berkawan dengan
dia. Tapi ibu abang. Dia tak setuju,” ujar Nazri perlahan.
“Itu bukan masalah aku.” Dina masih berkeras.
Air mata sudah hampir tumpah. Teringat layanan mesra
Puan Rohani satu ketika dahulu. Orang tua itu jugalah yang
beria-ia memujuknya agar bersabar dengan kerenah Nazri.
Tapi kalau tuan punya badan sendiri dah beri kata putus,
untuk apa dirinya terhegeh-hegeh lagi?
“Assalamualaikum Dina...”
Tegak badan Dina apabila suara Puan Rohani
menerjah telinga. Terketar-ketar bibirnya untuk menjawab
salam.
“Dina...” Puan Rohani memanggil dengan suara
lirih.
“Waalaikumussalam mak cik,” ucap Dina perlahan.
“Dina, mak cik tak boleh terima Fida. Mak cik
malu dengan keluarga Dina. Malu dengan orang kampung.
Mak cik tak sangka senang sangat Nazri cari pengganti.”
Tersekat-sekat suara Puan Rohani. Seperti orang menahan
sebak.
“Dah jodoh diaorang mak cik,” ujar Dina tenang.
“Tapi mak cik lebih berkenan dengan Dina.”
“Saya dah tak berkenan dengan anak mak cik.” Dina
tekup mulut. Tak ada niat nak menyinggung hati Puan Rohani.
Dia terlepas cakap sebenarnya. “Mak cik restuilah hubungan
diaorang. Tak dapat bermenantukan saya, dapat kakak
pun okeylah tu.” Dina cuba berlawak. Namun, tiada reaksi
daripada Puan Rohani. Jauh di sudut hati, risau juga kalau
Puan Rohani betul-betul tak mahu Fida jadi menantunya.
Banyak masalah akan timbul. Makin rengganglah hubungan
Fida dan Dina nanti.
“Mak cik sayang Dina tak?” Tiba-tiba terpacul soalan
itu.
“Sayang. Mak cik dah anggap Dina macam anak
sendiri,” jawab Puan Rohani lirih.
“Kalau sayang tolonglah terima Kak Fida. Saya dah
ada orang lain.” Terkemam bibir Dina. Hanya ini sahaja alasan
yang terlintas di kepalanya untuk melepaskan diri.
“Mak cik tak percaya,” bidas Puan Rohani.
“Terpulanglah. Tapi, Nazri dah jumpa orangnya.”
Dina menepuk-nepuk dahi sendiri. Betullah kata
Izan. Segalanya baru bermula. Tak pasal-pasal lelaki itu
terlibat lagi dalam konflik mereka. Dia berdeham kuat bila
tiada kedengaran suara dari Puan Rohani.
“Saya kena letak telefon dulu mak cik. Izan dah
lama tunggu tu. Takut dia terasa hati pula nanti. Tolong
ya mak cik. Terimalah Fida. Insya-Allah. Nazri akan lebih
bahagia dengan dia nanti. Assalamualaikum.” Dina tamatkan
panggilan. Lebih senang berbohong dari berkata benar. Dia
berjalan ke tingkap. Matanya menyorot pintu pagar yang
bertutup rapat. Seperti ternampak-nampak bayangan Izan di
situ. Dina pejam mata. Mindanya cuba merangka ayat yang
sesuai untuk bersemuka dengan Izan esok.
Telefon bimbit Dina berbunyi lagi tidak lama
kemudian. Laju dia menyapu air mata. Entah kenapa
ketika ini memang dia sangat mengharapkan pemanggil itu
menghubunginya.
“Abang Izan...” Dina tak mampu menahan sebak.
Hampir sesak nafasnya menahan esak tangis sendiri.
“Kenapa ni?” tanya Izan tenang.
“Nazri call tadi. Dia... dia...” Dina tak mampu
menyusun ayat. Sendat rasa dada menahan hiba.
“Kau bersiap sekarang. Kita keluar kejap,” arah Izan.
“Tapi...”
“Sekarang!” tegas Izan berkata-kata.
Dina bergegas ke almari pakaian. Buat masa ini
hanya Izan yang faham situasinya. Andai terpaksa merayu,
Dina akan merayu lelaki itu untuk terus berlakon sehingga
Nazri dan Fida selamat diijabkabulkan.

“KAU MASIH sayangkan dia ke?”
Dina menggeleng laju.
“Kalau dah tak sayang kenapa kau menangis?”
Dina tak berani angkat muka. Dia tak ada jawapan
untuk soalan itu.
“Saya kesiankan ibu dia. Dia berharap sangat saya
jadi menantu. Tapi Nazri...”
“Aku tak nak dengar. Kalau akulah, kan. Dah tak
suka, semua perkara yang ada kena-mengena dengan orang
tu pun aku dah tak nak ambil tahu. Tak ada maknalah nak
kesian-kesian ni.” Selamba Izan memberi pendapat.
Dina masih diam. Agak tersinggung dengan
kata-kata itu.
“Kesian tu sebab saya masih ada rasa
perikemanusiaan.”
Izan hanya membalas dengan juihan.
“Kalau Abang Izan ajak saya keluar ni semata-mata
nak perli-perli saya baik hantar saya balik!” Tiba-tiba Dina
naik angin.
Izan tenung Dina yang sudah berdiri bercekak
pinggang. Mujurlah kedudukan mereka agak jauh dari meja
pelanggan-pelanggan lain. Petang-petang begini memang tak
ramai orang yang ke Restoran Kampung Pasir Putih. Lebihlebih
lagi pada hari bekerja.
“Marah? Kalau marah betullah tu masih ada hati
dengan bakal abang ipar.” Izan senyum sinis.
“Abang Izan nak bukti macam mana lagi yang saya
memang dah tak hingin dengan mangkuk ayun tu?” Dina
separuh menjerit. Stres dengan perangai lelaki itu.
“Duduklah! Orang tengok tu.” Muka Izan kembali
serius.
Dina kembali duduk dengan nafas masih terhela
kasar. Geramnya pada Nazri masih belum reda. Kini Izan
seakan sengaja menaikkan darahnya lagi.
“Betullah arwah mak aku cakap, orang perempuan
ni makin lawa bila tengah marah.” Izan kenyit mata dan ukir
senyum lebar.
Dina tergamam. Terperanjat sampai tak terangkat
tangannya untuk menghalang Izan dari mengambil
telefonnya di atas meja.
“Abang Izan buat apa ni?”
Izan tak menjawab. Dia buka bateri telefon bimbit
Dina dan keluarkan SIM card. Dengan senyum sinis
ditayang-tayangkan SIM card itu kepada Dina.
“Sayang Nazri lagi tak?”
“Tak,” jawab Dina perlahan.
“Apa dia? Tak dengarlah. Sayang?”
“Tak! Pekak ke? Tak! Tak! Tak! Tak!!!”
Plup!
Dina tergamam.
Selepas mencampakkan kad SIM ke dalam laut, Izan
pulangkan semula telefon bimbit Dina dan terus bangun.
Selepas berurusan di kaunter bayaran, dia menggamit Dina
yang masih mematung di meja.
“Kenapa Abang Izan buang SIM card saya? Banyak
nombor telefon kawan-kawan kat dalam tu.” Sambil
merungut, Dina cuba menyaingi Izan ke kereta. Dia masih
enggan masuk ke dalam kereta walaupun lelaki itu telah
bukakan pintu untuknya. Dengan wajah cemberut, Dina
berpeluk tubuh.
“Orang yang tengah frust ni memang tak bercakap
guna otak agaknya.”
Dina pantas menepis tangan Izan bila lelaki itu mahu
menunjal kepalanya.
“Dah pandai menepis nampaknya. Bagus! Satu
perkembangan yang sangat memberangsangkan.” Izan
senyum sinis. Comel pula melihat Dina dalam keadaan begitu.
“Saya nak SIM card saya balik,” ujar Dina tegas.
Izan tergeleng-geleng. Dina belum faham-faham lagi
rupanya.
“Cik Dina sayang. Kalau kau masih simpan SIM card
tu senanglah Nazri cari kau lagi. Takkan itu pun tak boleh
fikir? Aduh, pening kepala aku dengan kau nilah.”
Hilang muka masam Dina bila mendengar penjelasan
Izan.
“Oh, macam tu rupanya. Cakaplah awal-awal. Ini
main lempar aje SIM card tu. Manalah saya tahu.” Dina hanya
tersenyum kambing bila terdengar dengusan kasar Izan.
Cepat-cepat dia masuk ke dalam kereta. Takut kena bebel lagi
dengan lelaki itu.
“Nanti kita pergi beli SIM card yang baru. Jangan
kau gatal-gatal pula pergi bagi nombor baru kat jantan tu.
Faham?”
“Faham bos!” Dina tunjuk tabik hormat. Sengaja
mahu mengambil hati Izan.
Sekali lagi kepala Izan tergeleng. Hati makin tercuit
dengan perangai Dina. Tapi dia tidak mahu melayan. Takut
hilang fokus. Tugas pertamanya sudah selesai. Kalau ikutkan
badan yang penat memang tak kuasa dia melayan sendu
Dina. Namun, panggilan daripada Pak Rahim ketika dia tiba
di rumah selepas menghantar gadis itu pulang tengah hari
tadi buat dirinya rasa tak sedap hati. Pasti ada yang tidak kena
apabila Dina langsung tak memaklumkan pada keluarganya
yang mereka sudah selamat tiba. Tapi, bila dia menghubungi
gadis itu tadi, cepat pula Dina menjawab.
“Kenapa Abang Izan tolong saya?” tanya Dina sebaik
sahaja kereta bergerak.
“Sebab abah kau call aku tadi. Dia yang minta aku
tengok-tengokkan kau.” Izan berterus-terang. Dia tak mahu
Dina fikir yang bukan-bukan.
“Kalau bukan abah saya yang call tadi, Abang Izan
nak tolong tak?”
“Tolong juga. Tapi aku tolong sebab aku tak nak kau
layan perasaan sampai kena ponteng kerja esok.”
Dina mengangguk faham.
‘Aku tolong kau sebab aku dah mula sayang kat kau.
Tapi aku tak boleh luahkan. Sebab masih ada janji yang perlu
aku tunaikan.’

No comments:

Post a Comment