DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 30 November 2016

Gila! Aku Suka Dia? - Bab 8

MALAM itu kami lepak sama. Bob macam biasa,
tak ada kerja lain selain kunyah kudapan yang ada. Tapi pelik,
aku tengok dia punya badan tak naik pun, lagi tough adalah
hasil selalu ke gim. Sebenarnya, kami nak jaga kesihatan,
taklah nak bermuscle bagai tu. Bukan apa, kawan si Bob
punya kawan punya kawan yang punya gim, jadi untuk kami
bertiga ada diskaun. Entahlah kalau si Bob punya kawan
yang punya gim tu ada maksud lain walaupun sememangnya
orangnya agak mesra alam dan selalu pandang Bob. Aku dah
banyak kali pesan dekat Bob suruh hati-hati. Bukan apa, aku
saja pesan macam tu sebab aku sayang si Bob tu, tak naklah
dia terjebak.
Eh!
Sayang sebagai kawan je tau. Tak ada makna nak
sayang lain. Yalah, kita yang nampak apa yang kawan-kawan
kita buat. Kalau dia buat benda salah, pandai-pandailah tegur,
dan orang tua kan selalu pesan kat kampung supaya jaga
kengkawan lain. Hmm... teringat kampung je mulalah nak
meleleh air mata aku. Waktu cenggini sah-sahlah mak dan
abah tengah makan ikan keli masak lomak dengan kerang
masak merah, lepas tu sayur ubi bersantan dan sambal
belacan.
Aku?
Masih sedang menghirup kuah Maggi Asam Laksa.
Bukan apa, tadi tak menyempat nak beli makanan. Rembat
Maggi sajalah yang sempat. Aku tengok fikiran Joe macam
melayang-layang. Messi sumbat satu gol pun dia tak sorak
macam Bob. Ni mesti ada apa-apa ni, maklumlah dia ni
paling bijak antara kami bertiga, peguam tu. Entah-entah
dia tengah fikirkan macam mana nak selesaikan jenayah
ataupun tengah fikirkan kejadian bunuh yang dahsyat.
Sebagai peguam, agak berat juga tugas Joe, kadang-kadang
dia terpaksa menjadi penyiasat. Pernah sekali aku pun
diangkutnya sama nak tinjau-tinjau kawasan pembunuhan.
Dahlah tak warning aku pergi mana, sampai-sampai je dah
kat kawasan yang diletak reben kuning alah tu. Masa tu nak
terjatuh-terjelepok-tergolek-terkesima juga jantung aku.
Aku pandang Joe sambil senyum-senyum kucing, ini
peluang baik nak kejutkan dia ni.
“Joe!” Aku hempuk dia pakai bantal.
“Liza!”
“Siapa Liza? Kau ada awek baru ya? Amboi, patut
termenung jauh. Cantik ke orangnya tu?” tanya aku sengaja
jadi paparazi konon-kononnya.
“Err... Kau ni, Lan. Terkejut aku! Agak-agaklah weh!”
marah Joe kat aku.
“Ala, saja aku kejutkan kau tu Joe. Kau tu kalau
duk diam-diam macam kerang basah, ha, sah-sah ada benda
dalam kepala otak tu. Tak sangka pulak kau sebut nama
perempuan. Ala Joe, storylah kat kami ni ha.” Sekali lagi aku
cuba menjadi pengorek rahsia terulung abad ini. Teringat
Filem Pink Panther tiba-tiba, ekekeke...
Joe mengherotkan mulut sambil pandang aku.
Bob tak pedulikan perbualan kami, tengah syok tengok bola
agaknya tu.
“Ada budak baru masuk ofis hari ni, junior aku
dulu.” Joe memulakan cerita.
“Amboi, cinta lama berputik kembali ke?” sampuk
aku.
“Tak adalah. Aku teringat aku pernah buli dia dulu,
rasa bersalahlah pulak. Kau nak tau, tadi dia selamatkan aku.”
Aku tercengang kejap. “Hah? Kau biar betul? Aku
ingat ala-ala filem Hindustan yang kau selamatkan dia lepas
tu baju koyak-koyak nampak muscle tak seberapa kau tu.”
Sempat aku bergurau.
“Kau ni Lan, aku seriuslah ni. Nak kena seligi jugak
kau ni karang.”
“Yang kau nak emo-emo dengan aku kenapa? Kau
ni sebenarnya tengah fikirkan si Liza tu kan? Okey-okey,
sambung cerita engkau tu.”
“Tak ada cerita dah, tu aje. Titik.”
Amboi Joe, cakap tapi tak nak cakap, ni memang
pantang aku. Nak kena angkut ke dalam bilik penyiasatan
gamaknya si Joe ni. Dia siasat orang boleh je. Ni aku nak
siasat, banyak pulak cengkadak.
“Gol!!!”
“Bob!” Aku dan Joe terkejut.
Dasar Bob! Lepas tu Bob pandang aku dan Joe.
“Gol weh, gol tu!” Bob gembira gila macam dapat
bonus setahun gaji. Lepas tu dia pandang kita orang dengan
pandangan mata sepet dia tu.
“Yang korang ni dah kenapa?” tanya Bob pula.
“Oh, tak ada, tengah happylah tengok bola tu. Ada
mengantuk sikit je.” Aku bagi alasan.
Joe masuk ke bilik, dia tak pandang pun aku dan
Bob. Lepas tu aku menyusul. Yalah, bilik yang dia masuk tu,
bilik aku.
“Bob, nanti jangan lupa matikan air-cond, TV, semua.
Jangan kau melanguk depan TV pula. Tidur dalam bilik.”
“Yes boss! Kau nak tidur dah ke Lan?” tanya Bob lagi.
“Haah. Aku penat sikitlah hari ni.” Aku bagi alasan
macam tu kat Bob, haraplah dia faham.
Aku jalan ke bilik aku dan terus pulas tombol pintu.
Aku nampak Joe dah kat katil sambil tengok siling. Hesy!
Merenung masa depan ke apa budak sekor ni. Dah ada firma
guaman sendiri tu, nak fikir apalagi. Aku pun naik ke katil,
jauh sikitlah dari dia. Gila nak dekat-dekat.
“Kau suka dekat si Liza tu ke?” tanya aku tanpa
berselindung.
“Entah. Biasa-biasa je.”
“Kau tu ada rupa bolehlah cakap macam tu. Dekat
firma tu semua perempuan cantik-cantik. Entah-entah kau
ni...”
“Kau nak kena cili ke apa ni? Aku bukan macam
tu la, agak-agaklah. Dah dua kali kau cakap, sekali kat
kampung... kalau kau cakap kali ketiga, putus kawan.” Suara
Joe macam hakim jatuhkan hukuman kat mahkamah lepas
tukul berbunyi pap pap pap! 3 kali.
Sentap!
“Ada aku cakap ke?” Aku buat-buat innocent.
Buk!
“Isy! Sakitlah, asal pukul aku dengan bantal pulak
ni? Kau ni Joe, tak nak kawan dengan kaulah! Aku tahulah
aku ni bodoh, kau nak pukul-pukul lagi.” Ambik kau Joe,
ayat tak menahan aku guna tu. Biar kau rasa bersalah sangat
sampai kau pujuk aku. Boleh aku guna kereta mahal kau tu
seminggu dua.
“Cakap macam tu ingat aku nak kesian ke? Dah, aku
nak tidur dah ni.” Joe tarik selimut, lebih-lebih pula tu.
“Isy!” Aku tarik balik selimut tu.
“Isy!” Dia pun tarik juga.
“Isy!” Aku tarik balik.
“Isy! Kau ni...” marah Joe.
“Dah, selimut aku ni selimut murah je, karang
koyak, tak ada selimut. Kan aku selalu cakap dekat kau,
datang rumah aku bawaklah selimut kau.”
Plak!
Kedengaran tombol pintu dipulas dari luar. Boblah
tu.
“Nak join...” Bob cakap sambil pandang kami dengan
muka innocent dia bak watak kucing dalam Shrek tu. Hesy!
Amboi Bob, selalu nak ambik kesempatan dalam
kesempitan. Suka pulak tu tidur kat tengah-tengah. Kalau
tak gundah tak apa juga, ni dia tidur dah macam beruang.
“Kau tidurlah bilik kau, Bob. Dah limit dah ni.” Saja
aku menolak dia.
“Yalah, aku ni kurang kacak. Tak macam Joe tu, aku
sedar aku ni menumpang je. Manalah layak nak tidur dengan
orang-orang kacak macam korang kan...”
Amboi, Bob! Aku baru je guna ayat tak menahan
kat Joe dan tak lut. Sekarang kau pulak nak guna ayat tak
menahan kat aku. Sorang-sorang macam nak kena seligi je.
Sorang nak timbal balik apa yang aku cakap, sorang pula
pura-pura tak ada masalah. Hesy!
“Dah, naik sini. Kau jangan gundah-gundah masa
tidur nanti, kalau tak, itu jam, itu minit, itu saat jugak aku
suruh kau tidur bilik kau balik.” Aku bagi warning siap-siap.
“Kejamnya kau. Ni, awalnya Joe tidur. Dia ada kerja
ke esok?” tanya Bob.
“Haah kut. Dah, tidur ajelah. Dah habis ke bola tadi?”
tanya aku balik.
“Hesy kau ni Lan, tu kan ulangan yang aku rakam.
Nanti aku tengok balik.”
Hmm... memang kena kat aku balik. Fikiran aku pun
melayang juga ke? Ades!
JOE GERAK awal. Sebenarnya dia risau juga dengan keadaan
Liza, entah okey ke tak dia. Semalam dia tak tidur sangat pun,
macam-macam hal dia fikir. Joe pandu keretanya agak laju,
nasib baiklah tak ada polis trafik. Lepas 20 minit, Joe sampai
ofis dan terus pandang sekeliling.
“Selamat pagi Encik Johari,” sapa Liza dari belakang.
Tersentak Joe, dia toleh belakang.
“Selamat pagi Liza. Awal awak datang.”
“Kebetulan, semalam saya habis kerja syif awal. Tu
yang terus datang sini tu,” jawab Liza.
“Awak kerja malam? Kerja apa?” Joe menyibuk pula.
“Jangan fikir bukan-bukanlah Encik Johari. Saya
kerja 7-Eleven je.”
“Oh, kaki awak tak apa-apa ke semalam?” tanya Joe
ingin tahu.
“Saya okey. Ala, saya ni kan superwoman. Apa pun
tak kisah.”
Liza senyum macam tak ada apa-apa berlaku sampai
buatkan Joe senyum sendiri. Dia senang Liza tak apa-apa.
Mungkin dia saja yang rasa risau dan bimbang padahal
lahiriahnya Liza baik-baik saja.
“Saya nak buat air ni. Encik Johari nak air apa?”
tanya Liza sambil tersenyum.
“Air apa-apa pun boleh.”
“Mana ada jenama air apa-apa pun boleh Encik
Johari?” tanya Liza lagi.
“Eh! Buat lawak pulak dia. Air Nescafe okey kut.”
“Okey.”
“Saya masuk dulu.” Joe lempar senyuman pada Liza
kemudian terus menuju ke pejabatnya.
“Eh!”
Sempat Joe terlanggar bucu meja di depannya.
Ambik kau, tu fikir nakallah tu. Joe terus jalan cover malu
sebab dia tahu Liza tengah tengok dia. Lurus je dia jalan
masuk ke ofis dengan senyuman.
Tapi dalam hati, ‘Sakit woo paha aku langgar bucu
tadi! Siot sakit!’

No comments:

Post a Comment