DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Sunday 20 November 2016

Jangan Cintai Aku - Bab 3

ADA panggilan masuk. Durrah mengerling pada
iPhone yang tersangkut di phone holder pada dashboard. Kak
Safa calling!
Durrah kerling sebelah pula. Melihat Dzakwan
sedang tidur, dia jawab panggilan tanpa rasa khuatir.
“Helo, assalamualaikum. Durrah...”
“Waalaikummussalam...” Dijawabnya dengan nada
sedikit perlahan. Tidak mahu Dzakwan terjaga daripada
tidurnya.
“Durrah tengah buat apa tu? Kak Safa ganggu ke?”
“Tak adalah. Durrah tengah dalam perjalanan nak ke
KL ni. Ambil adik bongsu Durrah kat USM tadi. Dia dah start
cuti sem. Kenapa Kak Safa telefon Durrah ni?”
“Ni, Kak Safa nak beritahu, Kak Safa dah cakap pada
Tariq yang Kak Safa nak dia sambung belajar semula.”
Riak ingin tahu terpamer di wajah Durrah.
“Lepas tu? Dia cakap apa?”
“Dia tolak.”
Hampa Durrah mendengarnya.
“Dalam masa beberapa hari ni Kak Safa dah puas
pujuk, tapi Tariq tetap dengan keputusan tak nak sambung
semula pengajian.”
Durrah gigit bibir. Macam mana ni?
“Kak Safa...”
Durrah bersuara.
“Kalau Durrah... ermm... kalau Durrah jumpa dia
boleh?”
Sebaik saja habis mengeluarkan kata, Durrah terus
rasa kesal. Ah! Tak sepatutnya dia buat permintaan itu! Apa
yang dia harapkan? Yang Puan Safa akan mengizinkan dia
untuk bertentang mata dengan Tariq? Mana mungkin!
“Datanglah rumah esok. Esok Tariq cuti.”
Namun, lain yang terjadi. Tergamam seketika Durrah
mendengar izin yang diberi.
“Kak... Kak Safa benarkan Durrah jumpa Tariq?”
Dengan nada tak percaya, Durrah bertanya semula. Bimbang
dia salah mentafsir apa yang baru menerobos ke telinga.
“Selama ni Kak Safa tak pernah halang Durrah
daripada jumpa Tariq. Durrah sendiri yang fikir Durrah tak
patut jumpa dia.”
Durrah terdiam. Betul. Yang dikata Puan Safa itu
sememangnya betul. Selalunya Durrah akan tanya dahulu
kepada Puan Safa sama ada Tariq ada di rumah atau tidak. Tak
ada, dia akan datang menjenguk. Kalau ada pula? Sebaliknya
yang dia akan buat. Bukan Puan Safa yang menghalang, tapi
dia sendiri yang melarang diri daripada bertemu dengan
pemuda yang sebaya dengan adiknya itu.
“Durrah boleh datang tak esok?”
Lamunan Durrah padam dengan pertanyaan Puan
Safa.
“Boleh, insya-Allah. Err, tapi... bila Durrah datang
nanti...”
“Jangan risau. Kak Safa takkan beritahu dia siapa
Durrah.”
Durrah senyum lega.
“Durrah minta maaf, Kak Safa... sebab buat
permintaan yang mementingkan diri macam ni.”
“Tak perlu minta maaf, Durrah. Kak Safa faham...
Kak Safa pun tahu, kalau dia tahu siapa Durrah, Tariq cuma
akan salah faham dengan niat baik Durrah. Tak apalah. Kita
diamkan ajelah dulu perkara ni daripada dia ya? Yang penting
sekarang, kita pujuk dia sambung belajar semula.”
Durrah angguk. Talian dimatikan. Selesai
masing-masing bertukar salam, Durrah melepas keluhan
lega, namun saat dia teringat sesuatu, raut wajahnya kaget.
‘Alamak! Aku lupa ada blind date esok!’
WAFEEQ MERENUNG tepat ke dalam anak mata Durrah.
Pandangannya serius.
“Kau kata apa? Nak jumpa Tariq esok?”
Durrah mengangguk. Perlahan. Buat seketika,
gazebo Pondok Bahagia yang dihuni oleh dia dan doktor
psikiatri merangkap teman baiknya itu sepi.
“Do you think I’m ready enough to meet him?”
Durrah akhirnya buka mulut.
“Of course you are, since you’re the one who
suggested the meeting in the first place. Sure, this comes as a
surprise to me, but it’s not like I have anything against your
decision whatsoever. It’s good, to see how you finally have the
courage to meet him.”
Terkejut. Namun Wafeeq gembira dengan progress
yang ditunjuk Durrah. Kesediaan wanita itu untuk berjumpa
Tariq merupakan satu perkembangan yang dilihatnya cukup
baik!
“Do you think so? Aku nak jumpa dia, tapi aku tak
bercadang untuk beritahu dia siapa aku yang sebenarnya.
Bagus ke macam tu? Kau tak rasa tindakan aku ni pentingkan
diri ke?”
Durrah menyoal lagi. Ragu dengan kata-kata Wafeeq.
Mendengarnya, Wafeeq senyum.
“Bila kau buat pilihan untuk berdepan dengan
Tariq, walaupun tanpa memberitahu dia siapa kau yang
sebenarnya, itu maksudnya kau dah mula bersedia untuk
bertanggungjawab atas kesalahan kau pada dia 4 tahun
dulu. Kau semakin berani ke hadapan, tak lagi mengelak dan
pilih untuk berada di belakang tabir. It’s okay, D. Just keep
progressing at your current pace. There’s no need for you to
rush things up.”
Perlahan-lahan, Durrah angguk. Bibirnya yang
merah tanpa sebarang gincu melarik senyum.
“But Af...”
“Hmm...”
“Kalau kau nak aku keep moving forward macam ni
kan, kau kena tolong aku.”
Terjongket kening Wafeeq. Memasak pandang ke
wajah Durrah, merenung gadis itu sinis.
“Hai? Bukan ke selama ni aku memang tengah
tolong kau?”
“Tapi ini lain.”
“Maksud kau?”
“Uhmm... Maksud aku, aku nak kau tolong attend
blind date yang si diktator tu aturkan untuk aku esok.”
“Hah???”
Membuntang mata Wafeeq merenung Durrah.

JANGGAL. ITULAH yang Wafeeq rasa sekarang. Dia tidak
tahu hendak meletak pandang ke mana. Ke wajah Adham
yang sedang merenungnya pelik? Ke lantai? Ke pada orang
yang tengah lalu lalang di Le Luxe? Entah!
“D la ni. Tak pasal-pasal aku kena jadi jurucakap tak
bertauliah dia pulak. Ni kejap lagi kalau apa-apa jadi, mesti
mama kesayangan dia tu akan cari aku!”
Menggerutu Wafeeq sendirian, dalam deru nafas
yang ditarik dan dilepas sekali. Memang dia rasa geram sangat
dengan Durrah sekarang. Bukannya Durrah tak boleh datang
sendiri untuk jumpa Adham sebelum pergi berjumpa Puan
Safa dan Tariq. Sengaja cari alasan!
‘Ah! Kalau tak sebab aku kalah osom dengan D
semalam, harus aku tak perlu ada dekat sini dan jumpa Encik
Adham ni bagi pihak dia!’ jerit hatinya bengang.
“So...”
Suara Adham menarik perhatian Wafeeq. Terus dia
gerakkan bola matanya ke wajah tenang Adham.
“You’re saying that you’re Durrah’s boyfriend is it?”
Wajah Wafeeq bertukar cemas. Laju dia menggeleng
kepala. Menafi telahan Adham.
“No! No! No! I definitely don’t have that kind of
relationship with her!”
“Habis tu kenapa Encik Wafeeq boleh muncul di sini
dan beritahu saya yang Durrah takkan dapat hadiri blind date
ni?”
Wafeeq garu kepala.
“Err, D... maksud saya, Durrah ada perkara yang
lebih penting, jadi dia tak dapat hadir janji temu ni. Sebab tu
dia hantar saya untuk jumpa Encik Adham dan err... minta
saya beritahu Encik Adham yang dia tolak Encik Adham.”
“Maksud awak dia tak nak terima saya sebagai calon
yang berpotensi untuk jadi suami dia?”
“Err, ya.”
“Walaupun dia belum pernah jumpa saya lagi?”
“Err, yes. She sends you an apology though. Saying
that she’s sorry for declining you as her future husband.”
Durrah tak suruh minta maaf bagi pihak dia pun
sebenarnya, tapi sengajalah Wafeeq tokokkan. Nak positifkan
imej Durrah yang tentunya sudah tercalar di mata Adham.
Lagipun takkanlah dia nak beritahu ayat sebenar-benarnya
yang Durrah suruh dia sampaikan pada Adham?
“Tell him I have no interest in rich
brats who have never experienced any
hardships in life.”
Itulah yang Durrah suruh dia cakap dekat Adham.
Gila! Kalau Wafeeq cakap macam tu, mahu Adham
tersinggung!
“Dan lagi satu. Dia minta Encik Adham supaya tak
beritahu ibu bapa Encik Adham dan lebih-lebih lagi mama dia
tentang ketidakhadiran dia ni.”
Adham senyum cuma. Mengangguk kemudian
dengan senang hatinya, tanda setuju dengan permintaan
tersebut. Wafeeq yang melihat merenung pelik.
‘Eh? Kenapa pula dia senyum ni? Tak rasa
tersinggung ke dengan perbuatan Durrah yang kurang adab
sopan ni?’ Tertanya Wafeeq sendiri.
“She’s cute.”
Makin pelik Wafeeq dengar komen Adham. Tidak
tahan dengan rasa ingin tahu yang membuak dek melihat
reaksi Adham yang tenang, Wafeeq buka mulut.
“Encik Adham tak marah pada Durrah ke?”
“Taklah. Saya memang dah jangka pun dia akan
menolak, cumanya yang saya tak jangka tu bila dia hantar
orang lain untuk tolak bagi pihak dia.”
“Eh? Encik Adham tahu?”
Adham angguk.
“She’s very famous in the circle you know. For
rejecting every single guy that her mother tries to pair her
up with.”
Wafeeq senyum janggal. Hmm, ya tak ya juga kan?
Tak hairan kes Durrah yang tak henti hadiri blind date dan
tak henti juga menolak setiap satunya ni jadi perbualan
mulut orang!
“Tak apalah. Beritahu dia tak payah risau. Saya
takkan beritahu sesiapa tentang apa yang jadi hari ni.”
Wafeeq lega dapat tolong Durrah elak dimarahi
Datuk Dayani kerana tak datang blind date ini!
“Tapi beritahu juga pada dia yang saya tak terima
penolakan dia ni, sebab dia dah buatkan saya tertarik untuk
tahu lebih lanjut tentang dia.”
Wafeeq merenung keliru wajah Adham yang sedang
tersenyum penuh makna.

“MACAM MANA tadi? Okey?”
Adila merenung wajah Adham, penuh teruja.
Jongket-jongket keningnya. Tidak sabar hendak tahu lebih
lanjut tentang hasil pertemuan Adham dan Durrah tadi.
“Hmm... Kau rasa pertemuan aku dengan dia
berakhir dengan baik ke tak?”
“La, berteka-teki pulak dengan aku. Manalah aku
nak tahu!”
Adham gelak. Adila mencebik. Namun tak lama
kemudian dia kembali buat muka terujanya.
“Cepatlah cerita. Okey tak tadi? Durrah tu macam
mana orangnya? Baik tak?”
“Dia tak datang tunjuk muka pun, Dila.”
“Apa? Tak datang? Serius?”
Adham angguk.
“Tapi dia hantar wakil untuk beritahu yang dia reject
aku.”
Melongo mulut Adila.
“Serius??? Isy! Isy! Isy! Kut ya nak reject kau pun,
datanglah sendiri beritahu elok-elok. Ni boleh pulak hantar
wakil. Tak ada adab sopan langsung!”
Adham senyum dengar omelan kakak kembar tak
seirasnya itu.
“Tapi kiranya khabar angin tu memang betullah,
kan? Yang dia memang suka buat hal setiap kali attend blind
date. Hesy, tak faham pulak aku! Kalau dia tak suka hadiri
blind date, kenapa dia tak tolak aje dari awalnya kan? Ini tak.
Buat orang sakit hati aje.”
“Tak apalah, Ad... jangan sedih-sedih ya? Nanti kita
cakap dengan daddy dan mummy. Suruh carikan calon lain
pulak untuk kau.”
Adila pandang Adham sambil pamer riak simpati.
Bahu Adham ditepuk-tepuk kemudiannya. Tanda memberi
semangat, memikirkan yang adik kembar tidak seirasnya itu
rasa kecewa dengan penolakan Durrah.
“Eh? Siapa pula kata aku sedih?”
Adila kerut dahi.
“Maksud kau, kau tak sedih dengan penolakan
Durrah ni ke?”
Adham angguk mengiakan.
“Eh? Tapi bukan masa daddy tunjuk gambar Durrah
dekat kau hari tu, tanya kau berminat ke tak nak attend blind
date dengan Durrah ni, kau dengan senang hatinya setuju ke?
Jadi maksudnya kau berkenan dekat si Durrah tulah kan?”
“Tak adalah. Aku setuju tu bukan sebab aku dah
berkenan dengan dia, tapi sebab aku teringin nak jumpa dia.”
“Doesn’t that mean the same thing?”
“Maksud aku, khabar angin tentang dia suka cari
pasal dengan blind date dia yang tersebar selama ni yang
buat aku teringin nak jumpa dia. Aku nak confirmkan sendiri
sama ada Managing Director Il Diletto tu betul ke biadab dan
angkuh macam apa yang orang kata.”
“Hmm, macam tu ke? Ingatkan kau ada crush
dengan dia ke apa. Yalah, despite all the negative rumors
about her attitude, you easily agreed to this blind date kan.
Sebab tu aku fikir kau suka dekat dia. Rupa-rupanya sekadar
nak memuaskan rasa ingin tahu kau aje ya?”
Adham senyum, seraya angguk kepala.
“So sekarang kau dah tahu yang semua khabar angin
tu memang betul pun, kau puas hati ke?”
“Tak. Sebab aku masih belum dapat jumpa dia dan
confirm dengan mata kepala aku sendiri sama ada dia betul
seorang yang kerek atau tidak.”
Kening Adila jongket sebelah.
“Hai, dia buat macam ni dekat kau pun, kau still kata
kau tak confirm sama ada dia tu sombong ke tidak?”
Adham cuma senyum.
“So apa plan kau lepas ni?”
“Aku nak beritahu mummy dengan daddy yang aku
tak ditolak.”
“Maksud kau, kau nak beritahu blind date kau ni
berjalan dengan jayanya? Yang kau dan Durrah kononnya
decide untuk kenal lebih rapat antara satu sama lain?”
“Yup.”
“Hesy! Peliklah kau ni!”
“Can’t help it, Dila. She piques my curiousity.” Ah!
Entahlah! Adham sendiri tak tahu kenapa rasa ingin tahunya
tentang si pemilik nama Nur Durrah ini begitu membuak
dalam hatinya.
“Curiosity killed the cat you know.”
“But the satisfaction brought it back.”
Menggeleng Adila mendengar. Ada-adalah Adham ni!

No comments:

Post a Comment