DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 13 January 2016

TERBIAS BENCI TERSIRAT RINDU - BAB 6

BAB 6


IMAN ralit melayan Tengku Faridah bersembang di kamar mewahnya. Sesekali tawa Iman pecah apabila ada topik yang melucukan. Dia semakin selesa bersama Tengku Faridah. Walaupun setiap kali berdepan dengan Tengku Faridah ada rasa yang sukar untuk dia tafsirkan, namun layanan baik Tengku Faridah terhadapnya mampu melenyapkan segala rasa itu.
Melihat diri Tengku Faridah, kadang-kala mengundang rasa sedih di hati Iman. Fikirannya mula melayang jauh teringatkan Wan Bedah di kampung. Pasti Wan Bedah kesunyian.
“Nenda...”
Sapa satu suara garau mengganggu perbualan mereka. Laju Iman dan Tengku Faridah menoleh.
Seorang lelaki bertubuh tegap, bermata sepet dan berwajah kacak itu sudah berdiri tegap di muka pintu bilik Tengku Faridah. Mata Iman terus bertembung dengan mata sepet milik lelaki itu. Cepat-cepat Iman tundukkan wajahnya. Pipi Iman serta-merta bertukar menjadi merah. Debaran di dada pula, tiba-tiba saja terasa menggila. ‘Ish, apa mamat ni buat dekat sini?’ Hati Iman mula berlagu resah. Peristiwa di bilik tidur lelaki itu tadi kembali menari di ruang ingatannya. Sekaligus menyesakkan dadanya.
“Siapa suruh kau masuk bilik ni?” bentak lelaki bermata sepet itu dengan kasar. Wajah Iman yang comel itu ditatap lama. Rasanya dia macam pernah nampak perempuan itu, sebelum ini. Hah! Betullah. Ini perempuan yang tersengih-sengih dekat tepi tingkap kereta dia tadi! Macam mana perempuan itu boleh masuk ke biliknya?
“Aaa... errr...” Iman tergagap-gagap. Mati sudah sengihan yang melebar di bibirnya tadi. Kepala yang terasa gatal dengan tiba-tiba itu digaru laju. ‘Mati aku! Apa aku nak jawap ni?’ Iman sudah mati kutu.
“Kau tahu tak! Aku tak suka orang ceroboh bilik aku!” bentak lelaki tadi dengan nada lebih kasar. Dia maju setapak ke hadapan. Matanya masih menyorot dalam pada wajah comel milik Iman yang nampak sedang menggelabah itu.
Iman menelan liur berkali-kali. Seram ada, gerunpun ada melihat lelaki yang berbadan tegap dan sasa itu. Tapi, dalam perasaan seram dan gerun macam manapun, mata gatal Iman masih tidak lepas daripada merenung six pack milik lelaki bermata sepet itu. ‘Fuhh!! Dahlah kacak, seksi pula tu... Argghh! Rasa macam nak gila!’ sempat lagi hati Iman menjerit. Gatai!
“Kau pandang apa? Tak pernah tengok lelaki tak pakai baju ke?” Sinis lelaki itu bertanya. Mukanya masih nampak kelat dan ketat.
Laju Iman menggeleng. Iman nampak lelaki bermata sepet itu angkat kening. Tinggi. ‘Ish, Iman! Apa kau buat ni? cepat keluar dari bilik ni.’ Hati Iman sudah mendesak.            
“Err, saya keluar dulu.” Laju Iman pusingkan tubuhnya. Sepantas kilat juga tubuhnya sudah disambar oleh lelaki kacak bermata sepet tadi.
“Eh! Apa ni?” Iman meronta untuk melepaskan diri. Tetapi rangkulan lelaki itu begitu kemas di pinggangnya. Jantung Iman rasa hendak gugur dah.
 “Ya Allah! Apa kena dengan awak ni? Dosa tau tak!” Iman cuba loloskan diri.
“Diam!” lelaki itu menengking.
Terkedu, Iman.
“Kau tahu tak? Tak pernah ada perempuan lain yang berani masuk dalam bilik ini tanpa izin aku! Siapa yang masuk, memang buruk padahnya.” Mata sepet itu masih menikam tepat ke dalam anak mata Iman.
Iman telan liur lagi. Rasa macam hendak pitam, dah.
“Bukan salah saya! Awak tak letak pun tanda amaran dekat luar tu. Lain kali tulis besar-besar. Dilarang Masuk!” Iman memberanikan diri untuk menjawap. Matanya sengaja dibesarkan.
“Menjawap, erk!”
“Lepaskan!” Makin kuat Iman meronta. Makin kejap pula pelukan di pinggangnya. Nafas Iman betul-betul sesak sekarang ni.
“Kalau aku tak nak, kau nak buat apa?”
“Eh! Kau tak takut dosa ke, hah?” Iman pukul dada bidang lelaki itu dengan kedua belah tangannya. Gedebak... gedebuk... bunyinya. Tapi lelaki itu nampak selamba saja. Sedikitpun tidak terkesan dengan pukulan Iman pada dadanya. Iman rasa nak menangis dah. Benci!
“Kau pula, tak takut dosa ke masuk bilik orang tanpa izin?” tanya lelaki itu sinis.
“Itu dosa kecik! Ini dosa besar, tau tak! Haram lelaki dengan perempuan yang bukan mahram bersentuhan, apatah lagi berpelukan! Tolonglah, saya tak nak masuk neraka,” rayu Iman. Suaranya sudah bergetar hebat. Lemah longlai rasa lututnya.
 Takut dosa satu hal. Takut iman dia tidak kuat pun, ia juga. Manalah dia boleh tahan tengok mamat mata sepet ni. Kacak! Memang hilang terus bayang Abang Asyraf pujaan hati dia tu.
“Siapa yang masuk ke dalam bilik aku ni, memang tak akan dapat keluar dengan selamat.” Lelaki bermata sepet itu terus menggertak Iman, membuatkan tali perut Iman semakin kecut.
“Kau ni memang gilalah!” Bentak Iman kasar. Lelaki bermata sepet itu hanya mencebik sambil mengangkat kedua belah keningnya.
 Iman menjadi makin takut.
Otak Iman ligat berkerja. Fikirkan cara untuk melepaskan diri. Tiba-tiba dia bagaikan mendapat satu ilham. Kaki kanannya diangkat tinggi lalu dipijaknya kaki mamat bermata sepet itu dengan sekuat hati.
“Argghh!!”
Bergema jeritan lelaki itu. Serta merta pelukan di pinggang Iman terlepas. Macam lipas kudung Iman berlari selamatkan diri.
“Iman... Iman!” bahu Iman digongcang berkali-kali.
“Hah?” Iman terkebil-kebil. Muka Tengku Faridah dipandang tidak berkelip.
“Kenapa ni?” tanya Tengku Faridah dengan dahi yang sedikit berkerut.
“Err, tak ada apa-apa,” jawap Iman perlahan, hampir-hampir tidak kedengaran. Matanya dikerling sekilas kepada mamat bermata sepet yang sudah duduk di sofa bersama dia dan Tengku Faridah. Mamat bermata sepet itu nampak tenang saja.
“Ini, nenda kenalkan... Tengku Amjad Kamil. Panggil Ajad saja. Ajad ni, cucu nenda. Jarang ada dekat rumah. Selalu kerja luar.”
 “Ajad, ini Iman... Iman ni, PA baru nenda.” Tengku Faridah perkenalkan Iman dengan Ajad.
Mata Iman dan mata Ajad bertemu sekali lagi. Masing-masing merenung dalam di antara satu sama lain. Iman nampak Ajad tersenyum senget kepadanya. Iman terus tunduk menekur lantai. ‘Ish, mamat gila ni... cucu dia rupanya! Tapi, kenapa lain macam sangat rupanya?’ Hati Iman berbisik sendiri.
“Apa khabar Cik Iman?”
Lamunan Iman tersentap dengan pertanyaan Ajad yang tiba-tiba itu. Mata sepet milik Ajad masih juga merenung dia. Dalam.
“Hah? Err... err...” Iman tergagap-gagap lagi.

USAI bersolat isyak, Iman bermalas-malas di atas katil empuknya. Alangkah nikmatnya dapat bermalas-malas di atas katil begitu. Sekejap dia bergolek ke kiri, sekejap pula dia bergolek ke kanan. Kemudian dia terlentang sambil kedua belah tangannya diletakkan ke atas dahi.
Fikiran Iman terus melayang jauh teringatkan Wan Bedah di kampung. Rindunya dia pada Wan Bedah, hanya Allah saja yang tahu. Tiba-tiba saja matanya berkaca. ‘Apalah yang sedang wan buat sekarang ni agaknya? Harap-harap wan sihatlah.’ Hati Iman terus berbisik.
Seketika kemudian ingatannya berlari pula kepada Akma. Apa agaknya yang sedang dilakukan oleh sahabat baiknya itu. Sah-sah tengah layan drama korea ni! Tiba-tiba saja Iman rasa cemburu. Semenjak dia berkerja di rumah Tengku Faridah ini, dia tidak berpeluang lagi untuk menonton drama korea kesukaannya.
“‘Ish! Ini semua mak su punya pasa.” Iman berdesit halus.
Kini bayangan Asyraf pula muncul menggantikan bayang Akma sebentar tadi. Apabila teringatkan saja Asyraf, senyuman di bibir Iman terukir cantik. Rindu rasanya dia kepada kekasih hati, pengarang jantungnya itu. Apa khabar agaknya Asyraf? Lama betul mereka tak berjumpa.
“Berangan!” Sergah satu suara garau.
Gedebuk!!
Macam nangka busuk Iman terjatuh dari katil. Ketawa Ajad sudah bergema. Muka Iman yang berkerut-kerut menahan sakit itu dipandang sambil ketawa.
“Aduh... sakitnya!” Iman bangun perlahan sambil menggosok pinggangnya yang terasa sakit.
“Sakit ke?” tanya Ajad sebaik saja ketawanya reda. Mukanya kembali serius.
Iman menoleh kepada Ajad yang sedang bersandar pada pintu biliknya. Kedua belah tangan lelaki itu kemas memeluk tubuh. Hmm.. Kacak! Amboi, dalam sakit pun sempat lagi nak menggatal ya, Iman?
“Sakitlah! Kau ni kenapa? Tiba-tiba datang ceroboh bilik orang ni?” bentak Iman kasar. Matanya ligat berlari ke kiri dan ke kanan mencari sesuatu untuk menutup kepalanya. Namun satu cebisan kain pun dia tidak jumpa. Kalut Iman jadinya.
“Saja! Tadi kau ceroboh bilik aku, sekarang aku ceroboh bilik kau pula!” Selamba Ajad menjawap. Mukanya masih sama. Serius tanpa segaris senyuman.
“Kau ni memang gila, kan?”
“ Memang aku gila. Kau yang buat aku gila!” Jawap Ajad selamba. Muka Iman yang sudah mencuka itu ditatap lagi. Makin comel pula bila tengah marah.
 Ajad menapak ke dalam bilik Iman. Pintu bilik itu, ditutup rapat.
“Kau nak buat apa ni?” Iman gugup. Muka yang tadinya menyinga terus bertukar menjadi pucat. Mamat mata sepet ni memang betul-betul dah gila ni.
“Kau buat aku gilalah... Aku asyik teringatkan kau aje! Kau jampi aku, erk?”
“Apa yang kau merepek ni? Ya Allah, baik kau keluar sekarang, sebelum aku menjerit!” Ugut Iman. Seram sejuk tubuhnya melihat Ajad yang sudah macam orang tidak betul itu. Renungan Ajad yang jatuh tepat pada wajahnya itu membuatkan dada Iman terasa sesak. Matanya sudah berkaca-kaca.
“Kenapa nak menangis pula?” Kening Ajad hampir bertangkup.
“Aku tak buat apa-apa pun lagi,” giat Ajad lagi. Mata Iman yang berkaca itu direnung bersungguh.
“Aku takut dosa. Kau tahu tak, haram kita duduk berduaan macam ni. Dalam bilik yang bertutup ni. Macam-macam boleh jadi!” Esak Iman sudah kedengaran.
Ajad bungkam. Air mata yang mengalir di pipi Iman itu mematikan terus niatnya untuk terus mengusik Iman.
“Aku bukan buat apa pun. Aku cuma nak borak-borak, lepak-lepak dengan kau dekat dalam bilik ni.”
“Ya Allah... Awak ni tak pernah belajar hukum-hakam ke? Tak tahu dosa? haram tetap haram!” Setitis air mata sudah menjamah pipi gebu Iman. cepat-cepat Iman kesat.
“Okey, okey! Tolong jangan menangis! Kalau macam tu, kita jadikan halal,” ucap Ajad tiba-tiba.
“Hah?”
 Iman terlopong. Air mata yang sekali lagi menjamah pipinya, dikesat laju. Muka Ajad yang nampak serius tanpa senyuman itu direnung dengan dahi yang berkerut seribu. Langsung tidak dapat menangkap maksud disebalik kata-kata Ajad tadi.
“Aku nak kahwin dengan kau!” Ucap Ajad penuh yakin.
“Hah! Kau ni memang dah gila!” Iman rasa macam hendak pengsan saat itu juga. Angin tidak ada, ribut tidak ada... tiba-tiba saja ajak kahwin.
As soon as possible.” Ajad cuit dagu Iman. Muka Iman yang jelas nampak terkejut itu Ajad buat-buat tidak nampak. Dia terus berlalu ke muka pintu.
Iman masih keliru. Terkebil-kebil dia pandang Ajad. Rasanya sekarang ni, bukan Ajad yang gila. Tapi dia yang dah nak jadi gila.
“As soon as possible, sayang.” Ulang Ajad lagi. Sebuah senyuman manis dilemparkan kepada Iman sebelum dia menghilang di balik pintu.
Dub!
 Iman rasa jantungnya sudah berkecai saat itu. Sungguh, senyuman Ajad benar-benar membunuh. ‘Ya Allah, kenapa kacak sangat ni?’ Iman terkaku di situ. Senyuman Ajad yang menawan itu terus terbayang di ruang mata. Sesaatpun tidak mahu pergi.



No comments:

Post a Comment