DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Monday 22 October 2018

Romantik 4 Hari 3 Malam - Bab 7

IRAMA dari telefon bimbit itu berkumandang.
Wajah Lana berkerut. Nombor yang tertera pada skrin tidak
dikenalinya. Entah siapa yang menelefon awal pagi begini.
Pantas fikiran Lana berfikir akan kemungkinan dia terlupa
mana-mana janji temu pada hari itu. Sedetik itu juga, dia
pasti yang dia tidak berjanji dengan sesiapa jua pun.
Butang menjawab panggilan ditekan jua.
“Helo?”
“Helo. Selamat pagi. Boleh saya bercakap dengan
Cik Lana Analia Suhaimi?” balas suara perempuan di hujung
talian dengan mesra.
“Ya, selamat pagi. Sedang bercakap.”
“Cik Lana Analia, saya Fazlia dari Jelitaku Hijab.”
“Oh... ya?” Hati Lana terasa berdebar-debar. Nama
butik tudung itu membuatkan dia teringatkan sesuatu.
Harapan mula berbunga-bunga.
“Tahniah Cik Lana. Saya nak maklumkan yang
cik telah memenangi tempat kedua Peraduan Jualan Mega
Pertengahan Tahun Jelitaku Hijab!”
Membuntang mata Lana. Nafasnya berombak-ombak.
“Betul ke ni?” soal Lana, semakin teruja.
“Ya, Cik Lana. Dengan memenangi tempat kedua, Cik
Lana akan menerima hadiah pakej 4 hari 3 malam percutian
ke Pulau Impian!”
“Betul ke ni?” Lana masih enggan percaya.
“Ya, Cik Lana. Saya nak minta Cik Lana hadir ke ibu
pejabat kami untuk terima hadiah ni.”
Melompat-lompat Lana dengan spontan. Pulau
Impian? Biar betul! Macam panggilan palsu aje. Tapi dia tidak
ada beritahu sesiapa yang dia masuk peraduan itu. Betullah
kut!
“Betul ke ni?” sekali lagi Lana menyoal.
“Betul, Cik Lana!”
“Ke awak ni dari stesen radio? Panggilan hangit?
Panggilan hangat? Kebaboom? Atau panggilan palsu?”
Suara yang memanggil kedengaran ketawa kecil.
“Taklah Cik Lana. Saya memang dari Jelitaku Hijab.
Hmm... bila Cik Lana nak datang ambil hadiah ni ya?”
“Oh, memang tak tipu ya?”
“Tak, Cik Lana.”
Mata Lana semakin bercahaya.
“Kalau betul awak tak tipu dan bukan panggilan
palsu, hmm... petang ni boleh tak?”
“Boleh. Pejabat kami beroperasi sampai pukul 5.30
petang.”
“Okey,” angguk Lana, gembira. “Saya datang sebelum
5.30 petang.”
“Baik Cik Lana. Kita jumpa nanti.”
“Kejap! Betul-betul ke ni saya menang?”
“Betul Cik Lana.”
“Pakej ke Pulau Impian?”
“Ya, Cik Lana. Percayalah. Jangan tak percaya.”
“Kejap! Ada benda saya nak tanya lagi.”
“Ya, Cik Lana?”
“Hadiah ni untuk dua orang ke?”
“Tak, Cik Lana. Pakej untuk seorang.”
“Isy... pergi sorang-sorang?”
“Ya, Cik Lana. Pulau Impian memang destinasi yang
amat popular untuk sesiapa yang ingin bersendiri.”
“Hmm... ya tak ya, kan?”
“Ya, Cik Lana. Percayalah. Jangan tak percaya ya.”
Lana tergelak kecil.
“Okeylah, saya percaya. Terima kasih ya.”
“Sama-sama.”

SECAWAN MINUMAN panas itu dihirup perlahan. Lana
mendongak memandang wajah Zeti.
“Babe, aku macam susah hatilah nak pergi.”
Zeti mengerutkan dahi.
“Isy, kenapa?”
Lana menjongket bahu.
“Entah. Rasa takut pulak.”
“Pulak! Weh, ini namanya rezeki jatuh dari langit.
Kau ingat senang ke nak dapat peluang macam ni?”
Air liurnya ditelan.
“Betul. Tapi, macam mana kalau aku kena culik kat
pulau tu? Ada pengganas tiba-tiba datang dan culik aku?”
“Hah! Kau jangan nak mengarut. Pulau tu dikawal
ketat kut. Pulau percutian 6 bintang tu! Lana... Lana... kau
ni kenapa?”
Lana mengeluh.
“Entahlah. Aku tak sedap hati. Apa kata kau ikut?”
Mata Zeti membuntang.
“Ikut? Kau ingat seratus dua aje ke kosnya? Berbelas
ribu tu! Manalah aku mampu! Dah, dah, jangan fikir banyak.
Kau dah kemas baju ke belum? Esok pagi dah nak terbang.
Menjelang tengah hari kau dah pijak pasir pantai kat pulau
tu. Ya Allah... kau tak perasan ke, betapa bertuahnya kau!”
Wajah Lana mengerekot.
“Ya, aku tahu. Tapi, entahlah. Aku rasa sesuatu akan
berlaku. 4 hari 3 malam kat sana. Ya, sesuatu akan berlaku...”
Zeti menggenggam jari-jemari Lana.
“Ya, sesuatu akan berlaku. Aku harap sangat kau
jumpa seseorang kat sana nanti. Dan aku harap sangat kau
buka hati kau untuk dia.”
Lana mendongak.
“Kau rasa aku ada peluang tu?”
“Ya. Kenapa pula tidak? Cuma, bukakan hati kau.
Mungkin dia bukan lelaki yang sempurna untuk kau, tapi
memadai kalau dia boleh buat kau bahagia.”
Senyuman terukir di wajah Lana. Dalam hati, Lana
berharap perkara yang sama. Namun, perasaannya masih
tidak tenang. Perbualan dengan Cik Nor siang tadi masih
terngiang-ngiang dalam fikirannya.
Berkerut wajah editor penugasannya itu sewaktu
Lana menghulurkan borang permohonan cuti.
“Okey, awak boleh ambil cuti,” angguk Cik Nor.
“Tapi, dengan satu syarat.”
“Syarat? Apa ya Cik Nor?”
“Tolong hantar satu artikel dalam minggu awak
cuti tu. Kalau awak tak sempat nak jumpa sesiapa, awak reka
ajelah cerita fasal Blind Date. Boleh?”
“Fiksyen?”
“Ya, asalkan ada bahan. Boleh?”
‘Alamak! Tak pernah aku reka-reka cerita sebelum
ni!’
Berat rasa hati Lana sebelum kepalanya dianggukkan.
“Boleh. Nanti saya hantar satu artikel.”
“Bagus, Lana. Selamat bercuti.”

No comments:

Post a Comment