DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 11 April 2018

DEAR HUSBAND-TO-BE BAB 5


Dear Husband-To-Be,
Mama dan papa dah nak pergi... Kalau you nak I sentiasa happy, never, ever leave me!
BANGLO dua tingkat sederhana besar milik Encik Fahmi dan Puan Shamila masih penuh dengan tetamu. Sanak keluarga, jiran tetangga dan juga jemaah masjid kini sibuk menikmati hidangan makan malam di bawah kanopi yang didirikan di bahagian belakang dan sisi kanan rumah. Selesai sudah upacara bacaan doa selamat pada malam ini. Tiga hari lagi, mereka berdua akan bercuti sambil melancong ke luar negara bagi meraikan ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-33 tahun.
“Dee, you look so sweet,” puji Jazlan buat entah kali yang ke berapa, bersama senyuman menawan. Mata masih sibuk menilik daripada kepala Deja yang berselendang putih,
tubuh yang tersarung baju kurung moden, sehingga ke kasut tanpa tumit di kaki. “Red really suits you!”
Aidan yang berdiri tidak jauh daripada Deja serta Jazlan berpaling sejenak. Sempat melihat senyuman simpul di bibir adiknya. Dia kembali menumpukan perhatiannya pada bicara Nia.
Thanks, Jazz,” ucap Deja suka.
“Esok jom tengok wayang nak? Sejak you dah kerja ni, kita jarang boleh jumpa. I rindulah kat you...”
“Jazz, mama dan papa I dah nak pergi tak lama lagi. I nak luangkan sebanyak masa yang boleh dengan diaorang. Jadi esok, I nak duduk kat rumah je...” tolak Deja lembut. “Kita keluar minggu depan, okey?”
Jazlan sudah menarik muka.
“Alah, kita keluar kejap je. Lepas dah tengok wayang, I hantarlah you balik,” desaknya.
Deja mengerling manja.
“Eleh! Macamlah I tak kenal dengan you. Lepas dah tengok wayang, mesti merengek lapar nak makan. I jugak yang kena temankan you makan nanti...”
“Habis tu, you tak nak keluar dengan I esok ke?”
Deja menggeleng kepala.
“Esok I nak luangkan masa dengan mama dan papa...”
Fine!” dengus Jazlan. “Esok I keluar dengan geng I.”
Alololo... merajuk ke? Meh I temankan you ambik desert nak?” pujuk Deja. Dia bangun.
“Tak payah! I boleh ambik sendiri!” tolak Jazlan persis berjauh hati. Dia berlalu.
Mata Deja tidak berkalih daripada figura Jazlan yang sudah berjauh hati dengannya. Dia melihat Jazlan menghampiri teman-teman satu universitinya yang lain. Dia mengeluh perlahan lalu kembali duduk.
“Dee... Dee dah jumpa girlfriend angah?”
Deja mengalihkan mata. Nazran sudah mengambil tempat yang diduduki oleh Jazlan tadi. Spontan Deja mencari kelibat orang yang disebut oleh Nazran.
“Dah...”
Kerek nak mampus perempuan tu. Alang tak suka!” ujar Nazran dengan riak yang ketat.
“Tapi angah suka,” tangkis Deja. “Nak buat macam mana?”
“Huh! Perasan bagus. Dia boleh komen yang design rumah kita ni old-fashioned. Sepatutnya papa renovate untuk design yang lebih moden,” dengus Nazran lagi. “Sibuk je!” Tahulah reka bentuk rumah banglo keluarganya ini dah lama. Sudah lebih 30 tahun. So what?
“Angah kata apa?”
“Angah takde masa dia cakap tu. Alang je ada tadi...”
“Alang diam je ke?”
“Alang kata, design rumah tak penting. Pendapat orang luar yang takde kena-mengena dengan famili kita pun sama tak penting. Yang penting, apa yang ada kat dalam rumah ni. Keluarga yang rapat dan saling sayang-menyayangi...” Masih terbayang riak wajah Rina di mata Nazran sebentar tadi. Menyampah!
Deja tersenyum. Yes!
“Dia dah jumpa mama dengan papa ke?”
“Dah rasanya... tapi biasalah. Depan mama dengan papa pijak semut pun tak mati, kan? Lagipun mama papa kan
sibuk layan tetamu. Tak dapat nak berbual lama dengan dia pun alang tengok tadi,” jelas Nazran.
“Tu...” Nazran memuncung ke arah Jazlan yang sedang berbual dengan Lisa, teman rapat Jazlan yang juga dikenali oleh Deja. “Kenapa pulak tu?”
“Merajuk... sebab esok Dee tak nak keluar dengan dia...” keluh Deja.
Nazran menggelengkan kepala.
Spoilt betul lelaki sorang tu. Dahlah masih menganggur!” kutuknya selamba. “Tak malu betul asyik perabiskan duit mak bapak je kerja!”
“Alang! Not you too! Cukup-cukuplah Dee kena dengar along membebel pasal ni. Dee tak nak dengar alang cakap benda yang sama, okey?” dengus Deja tidak puas hati. Kenapalah susah sangat untuk abang-abangnya melihat ciri-ciri Jazlan yang lain? Yang baik, yang prihatin, semua tu? Balik-balik asyik nak mengungkit tentang Jazlan yang masih menganggur!
“Tolong sikit ya! Along tak pernah membebel,” suara Aidan mencelah masuk perbualan antara Deja dengan Nazran. “And alang is right! He is spoilt!”
Panjang muncung Deja. Tak puas hati. Seperti biasa, pantas saja Nazran mengepit lalu menarik bibir Deja. Tidak pernah melepaskan peluang mengusik adiknya. Dan seperti biasa jua, jeritan Deja akan kedengaran. Nasib baik tak kuat, memandangkan dua ulas bibirnya sudah dikepit oleh jari Nazran.
Deja menampar kuat lengan Nazran yang sudah meledakkan tawa.
“Sakitlah! Eeeei! Tak nak kawan alang!” Deja merajuk.
“Dahlah tu,” tegur Aidan. “Ni, Kak Nia dah nak
balik.”
Sekali lagi Deja bangun. Tangan dihulurkan ke arah Nia. Mereka berpelukan sambil berlaga pipi.
“Terima kasih sudi datang, Kak Nia!” ucap Deja penuh mesra. Suka betul dia dengan Nia. Harap-harap hubungannya dengan Aidan akan berkesudahan ke jenjang pelamin! Amin...
Nia tersenyum manis.
“Sama-sama, Dee. Kak Nia balik dulu...”
Meh I hantar you sampai kereta,” ajak Aidan. Nia mengekor langkah Aidan.
“Dee suka Kak Nia,” lafaz Deja perlahan buat tatapan telinga Nazran.
“Alang pun,” setuju Nazran. “Tapi...”
Mata Deja berlabuh ke wajah Nazran.
“Tapi apa?”
“Alang tak nampak pun macam along angaukan Nia tu. Tapi alang boleh nampak yang Nia angaukan along.”
“Ya ke?” soal Deja.
Nazran mengangguk. Dia lelaki. Dia tahu cara Aidan memandang ke arah Nia biasa-biasa saja. Tidak seperti cara Irfan memandang Rina. Yang tu dia tidak mengerti. Macam manalah taste Irfan ni ek? Pelik betul!
“Eh, jemaah masjid macam nak balik dah tu. Alang ke sana kejap.”
Deja mengangguk.
“Dee, kita orang dah nak balik.” Suara Lisa menyapa. Dia berjalan seiringan dengan Jazlan serta teman-teman yang lain.
“Nak balik dah? Sorry tau, aku tak sempat nak layan korang sangat. Tetamu ramai gila malam ni,” ucap Deja
 It’s okay, Dee. Kita orang faham...” balas Lisa lagi. Dia mengajak teman-teman lain untuk meninggalkan Jazlan berdua-duaan bersama Deja untuk seketika.
Deja mencari mata Jazlan.
“You pun nak balik dah Jazz?”
Hmmm...”
“Marah I lagi ke?” soal Deja dengan suara yang lembut.
Jazlan menggelengkan kepala. Matanya memanah lembut ke anak mata Deja.
“I tak boleh simpan marah I lama-lama sangat pada you, Dee. You know that...”
Manis senyuman di bibir Deja.
“Nanti I call you, ya? Terima kasih sudi datang ke majlis malam ni. Babai, Jazz.”
Sempat Jazlan mengenyitkan mata ke arah Deja sebelum berlalu. Deja melambaikan tangan ke arah Jazlan.
Deja meliarkan mata ke serata laman. Dia membawa kaki ke arah sanak keluarga yang sedang bersiap-sedia untuk pulang, dan bersalaman dengan mereka. Datang Irfan tiba-tiba ke sisi Deja lalu memaut bahu adiknya. Tubuh Deja ditarik rapat ke dada. Irfan membisikkan sesuatu ke telinga Deja yang mengundang tawa yang cukup kuat daripada adiknya itu. Deja menolak dada Irfan manja. Irfan turut ketawa sebelum membawa langkah masuk ke dalam rumah.
“You rapat betul dengan Irfan, kan?” tegur suatu suara dari arah kiri. Suara yang bernada kurang senang bercampur iri hati. Deja berpaling.
Hmmm...” balas Deja. Dia menarik kerusi lalu melabuhkan duduk. “Kak Rina dah makan?” soal Deja berbasa-basi. Sekadar melunaskan tanggungjawab sebagai 52
wakil tuan rumah.
“Dah,” jawab Rina tanpa perasaan. Dia menghenyakkan punggung ke kerusi di sebelah Deja. “Nanti bila mama dan papa takde, you akan masih duduk kat sini ke?”
Berkerut dahi Deja. ‘Mama dan papa’ je? Bukan ‘mama dan papa you’? Amboi! Advancenya!
“Mestilah Dee duduk kat sini. Ni kan rumah Dee.” Pelik betul dengan soalan Rina ni. Tak masuk akal langsung! Habis tu, dia nak duduk kat mana?
Rina tersenyum sinis.
“Takkan nak duduk sama-sama dengan tiga orang lelaki? Bujang pulak tu.”
Garisan di dahi Deja bertambah dalam.
“Dah kenapa tak boleh? Diaorang kan abang-abang Dee? Lagipun, bibik kan ada.”
Rina mengipas wajah dengan tangan. Panasnya. Apalah! Katerer pasang kipas pun tak laju. Serupa macam hidup segan mati tak mahu saja!
“Jangan kena tangkap sudahlah ya. Maklumlah... gelaran ‘abang-abang’ tu kan kat atas kertas je...” sindir Rina lalu bangun. “Okey, Kak Rina nak balik dulu. Nak cari Fan kejap.”
Deja terkedu. Mata sudah berair. ‘Dia tahu?’ soalnya tidak percaya. ‘Angah beritahu dia? Untuk apa?’ Terasa diri begitu kerdil ketika ini.
Bingkas Deja bangun. Kaki sudah mula berlari-lari anak mahu masuk ke dalam rumah. Belum sempat masuk, lengannya direnggut dan ditarik dari arah belakang. Terpinga-pinga dia jadinya, terpaksa mengikut langkah orang yang menariknya tadi.
Aidan membawa Deja ke bahagian tepi kiri rumah. Jauh terlindung daripada pandangan orang lain.
“Dee... kenapa ni?” soal Aidan penuh prihatin. Wajah Deja yang tiba-tiba berubah sedih selepas berbual dengan Rina tadi menerbitkan rasa ingin tahu di hatinya.
Laju kepala Deja menggeleng. Mata terpasak pada butang baju Melayu Aidan yang separas matanya.
“Dee...” Lunak panggilan namanya meniti di bibir Aidan. “Pandang along...”
Lambat-lambat Deja menurut arahan abangnya.
“Siapa buat?” keluh Aidan sebaik melihat mata Deja yang berkaca. Soalan yang sama diutarakan kepada Deja sejak kecil lagi. Setiap kali Deja menangis, Aidanlah yang akan bertanya, ‘siapa buat?’ Soalan itu akan membuat Deja melemparkan tubuhnya ke dalam pelukan Aidan; menangis, lalu mengadu sepenuhnya kepada abangnya itu. Tapi itu dulu. Kini, Deja sudah tidak berani mahu melakukan aksi yang sama, kerana yakin Aidan akan menolaknya.
Deja masih membisu.
“Rina?” tebak Aidan.
Membulat mata Deja. Macam mana dia tahu?
“Along nampak dia berbual dengan Dee tadi. Dia cakap apa pada Dee?”
Deja menggigit bibir.
“Along... along ada cakap pada Kak Nia tak, yang Dee ni bukan adik kandung along?” Soalan Aidan dibalas dengan soalannya sendiri.
Of course not! Why should I?” Laju tutur kata Aidan.
Berubah riak Deja.
Wait... don’t tell me...” Mati kata-kata Aidan. “Angah 54
cerita pada Rina?” Daripada lembut, nada suara Aidan sudah berubah tegang.
Deja tunduk. Aksi yang jelas menjawab pertanyaan Aidan.
What the hell!” dengus Aidan kasar.
“Along... jangan...” Deja cuba menahan. Riak muka Aidan sudah jelas mempamerkan niat di hatinya. Bukan dia tak kenal dengan Aidan. Kenal sangat. Riak yang satu ini bisa buat dia takut. Takut dengan tindakan Aidan yang bakal menyusul.
Tanpa sepatah kata, Aidan berpaling lalu mengayun langkah kembali ke laman di bahagian belakang rumah. Pantas dia masuk melalui pintu belakang. Tahu apa yang bakal dilakukan oleh Aidan, Deja pantas mengikut.
Tiba di ruang tamu, kelibat Aidan tiada di situ. Yang ada cuma mama dan papa yang sedang berbual dengan tetamu yang masih belum pulang. Deja menghulurkan senyuman sebelum kaki dibawa berlari naik ke atas. Terus saja dia menuju ke bilik Irfan. Tekaannya tepat sekali. Aidan sudah berada di dalam bilik angahnya.
“Along!” jerit Deja sebaik saja dia menutup pintu. Tidak mahu orang lain mendengar.
Stay out of this, Dee!” arah Aidan keras.
Deja menarik lengan Aidan. Ingin menahan Aidan daripada menyerang Irfan. Langsung tidak mengendahkan hakikat yang Aidan tidak suka disentuh.
“Kenapa ni?” Hairan Irfan melihat si abang dengan mata yang merah serta wajah yang tegang, dan si adik dengan wajah seperti mahu menangis menerjah masuk ke dalam biliknya.
Takde apa-apa, takde apa-apa,” jawab Deja laju. “Errr... along ni tak sabar nak tahu apa pendapat mama papa
tentang Kak Rina. Kan along?” Deja mengerling ke arah Aidan. Pandangan penuh merayu dihantar.
“Oh... diaorang okey je. Cuma tak dapat nak berborak lama tadi. Jadi mama nak jumpa Rina sekali lagi lepas ni...” ujar Irfan. “Mungkin lepas mama dan papa balik daripada bercuti.”
Deja mengusap lengan Aidan.
“Betul ke tu je korang nak tahu? Ingatkan apalah tadi...” gumam Irfan.
Lengan Aidan kini ditarik.
“Haah tu je. Kita orang keluar dulu ya. Good night, ngah...”
Irfan membalas ucapan selamat malam adiknya. Pelik melihat Deja yang sedang menarik Aidan keluar dari biliknya. Deja melepaskan lengan Aidan sebaik tiba di hadapan pintu biliknya sendiri. Deja mendongak.
“Along...” bisik Deja. “Mungkin angah cerita pada Kak Rina tentang Dee sebab Kak Rina akan jadi sebahagian daripada keluarga kita tak lama lagi. Angah dah nampak serius sangat dengan Kak Rina tu...”
Whatever it is, angah tak patut beritahu Rina lagi. Bukannya dah sah jadi bini dia pun! Ni apa hal nak canang pada orang luar tentang hal keluarga kita? Tu prinsip keluarga kita dari dulu lagi. Diaorang takde hak nak tahu!” Hati Aidan masih panas. Melihat air mata Deja tadi, dia sudah bersedia untuk menyerang seseorang. Cuma dia tak sangka yang seseorang itu merupakan darah dagingnya sendiri.
“Apa pun, perkara tu hakikat, long. Sekarang, Kak Rina dah tahu. Takde apa lagi yang boleh kita buat. Jadi, biarlah... Dee tak nak along bergaduh dengan angah pasal Dee...”
“Dee...”
 “Terima kasih, along, sebab selalu ada untuk pertahankan Dee...” potong Deja. “Tapi, Dee merayu pada along, jangan cakap apa-apa pada angah pasal ni. Please!”
Aidan menelan liur. Setiap kali Deja merayunya dengan pandangan yang cukup redup begini, tiada apa yang mampu dilakukan melainkan akur akan kehendak adiknya itu. Dia lemah. Sentiasa lemah dengan kuasa Deja.
I’m always here for you... Dee tahu tu kan?”
Koyak senyuman di bibir Deja.
“Dee tahu, along... and I love you so much for it!” lafaz Deja dengan sepenuh hati.
Tanpa sedar, kedua belah tangan di sisi Aidan sudah mengepal penumbuk. Aidan memaksa bibir membalas senyuman Deja.
I love you too...” bisiknya perlahan.
‘Along... how I wish I could hug you... just like before... like I used to...’ hati Deja berbisik sayu.
“Dee masuk dulu, long. Selamat malam...” ucap Deja. Dia membuka daun pintu dan masuk ke dalam bilik. Pintu dikatup perlahan.
‘Dee... how I wish you could hug me... just like before... like you used to...” Aidan mengeluh panjang. Lama matanya berlabuh ke daun pintu bilik Deja. Kaki seakan pegun tidak bisa bergerak. Tangan kanan yang masih mengepal penumbuk tadi kini dibawa ke dada kiri lalu ditumbuk beberapa kali. Semoga rasa yang terpahat di situ bisa pecah dan hilang dibawa angin lalu...

No comments:

Post a Comment