DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Thursday 15 January 2015

Pengarah Cinta Terbaik - Bab 5



JEMPUTLAH masuk, ini rumah mama dengan papa saya,” ujar Rasfal sambil mempersilakan Citra untuk masuk ke banglonya.
Citra menelan air liur saat melihat ruang rumah Rasfal yang cukup luas dipenuhi dengan perabot-perabot mewah. Agak-agaknya bila aku boleh beli rumah sebesar ni? Soal hati Citra.
Dia membuntuti langkah Rasfal menuju ke ruang tamu. Citra tertarik dengan gubahan bunga segar yang terletak di atas meja di satu sudut. Matanya kemudian menangkap seorang budak lelaki berusia dalam lingkungan lima tahun sedang bermain seorang diri. Citra tersenyum sendirian.
“Awak duduk dulu, saya nak pergi cari mama dan papa,” ucap Rasfal tanpa menyedari pandangan Citra sudah terpaku pada budak lelaki tersebut.
Citra hanya mengangguk dan membiarkan Rasfal pergi mencari mama dan papanya sebelum dia melangkah menghampiri budak lelaki tersebut. Dia duduk bersimpuh di sisi budak itu sambil turut bermain dengannya.
“Kesian adik main sorang-sorang, jomlah main dengan kakak sekali,” ucap Citra sambil mengambil lego yang bertaburan di atas lantai.
Citra ketawa apabila melihat telatah kanak-kanak tersebut cuba menyusun lego mengikut bentuk yang terlakar di atas kertas. Sekali sekala kanak-kanak tersebut menunjukkan bentuk yang sudah siap. Citra hanya mampu tersenyum dan menggosok-gosok kepala budak lelaki tersebut.
“Imran. Nama dia Imran…” bunyi satu suara mengejutkan Citra. Dengan pantas dia mendongak, kelihatan seorang wanita yang agak berusia berdiri di hadapannya dengan senyuman terukir di bibir.
Citra turut tersenyum sebelum dia berdiri. Mungkin ini mama Rasfal. Detik hati Citra lantas kepalanya ditundukkan.
“Assalamualaikum, maaf saya…”
“Waalaikummusalam, tak ada apa yang perlu dimaafkan. Anyway, cik ni siapa?” soal wanita tu lagi dengan ramah. Dia kemudian menghampiri Citra yang kelihatan kekok.
“Nama saya Citra saya ni….”
“Mama!” suara Rasfal memanggil dari belakang mengejutkan Citra dan Datin Rohana. Mereka berdua berpaling.
Citra tersentak. Mama? Dia menelan air liur. Jadi inilah mama kepada pelakon popular ni? cantik. Patutlah anaknya boleh tahan kacaknya. Detik hati Citra.
“Merata-rata Ras cari mama rupanya mama dekat sini. Sini, Ras nak kenalkan mama dengan tetamu istimewa,” ujar Rasfal manja. Dia memeluk bahu Datin Rohan dengan mesra.
Datin Rohana berpaling pada Rasfal. Senyuman yang mekar di bibir anak terunanya itu mengundang tanda tanya dalam diri Datin Rohana.
“Apa maksud Ras dengan tetamu istimewa?” soal Datin Rohana dengan kening yang bertaut.
“Ini Ras perkenalkan, Citra Nur Afilya. Bakal menantu mama,” ujar Rasfal dengan selamba sambil senyuman tidak lekang daripada bibirnya.
Jelas Datin Rohana terkejut. Lama dia memandang wajah Rasfal dengan riak yang penuh tanda tanya. Hujan tak ribut tak, tiba-tiba bawa bakal menantu? Betul ke tidak anak aku ni?
“Kenapa tiba-tiba je ni? sebelum ni Ras tak cakap pun yang Ras ada teman wanita sampaikan keluar berita yang Ras ni gay tapi tup-tup hari ni Ras cakap ini bakal menantu mama. Macam pelik je,” ucap Datin Rohana. Sekilas dia mengerling pada wajah Citra yang menunduk. Gadis itu kelihatan polos.
“Jemput duduk, Citra.” Pelawa Datin Rohana apabila dia melihat Citra masih lagi berdiri.
Sebaik saja mendengar suara arahan daripada Datin Rohana, terus saja Citra duduk di samping Imran.
“Itulah Ras nak terangkan pada mama dan papa tapi mama dan papa tak nak dengar cakap ras. Ras memang dah ada calon masa tu cuma cari masa yang sesuai je untuk kenalkan Citra dengan mama dan papa. Jadi hari ni Ras rasa sudah tiba masanya Ras kenalkan Citra dengan mama,” balas Rasfal cuba menyakinkan Datin Rohana.
Dia menjeling pada Citra. Dia memberi isyarat mata pada Citra agar membantunya menyakinkan Datin Rohana.
“Sebenarnya datin, Citra yang nak Abang Ras rahsiakan hubungan cinta kami ni sementara cari masa yang sesuai maklumlah Abang Ras pelakon yang terkenal jadi Citra tak nak masalah peribadi ni menganggu tumpuan kerja Abang Ras,” Citra bersuara walaupun kedengaran getar pada nada suaranya. Maklumlah apabila berhadapan dengan mama Rasfal yang kelihatan garang tiba-tiba saja perutnya menjadi kecut.
Rasfal menarik nafas lega dengan alasan yang diberikan Citra. Tak sangka pandai juga Citra berlakon. Siap berabang lagi. Detik hati Rasfal.
“Dekat mana Citra kenal dengan Ras?” soal Datin Rohana membuatkan mata Citra membulat. Dia menelan air liur. Apa aku nak jawab ni? nak jujur ke nak menipu? Soal hatinya berbelah bahagi.
Rasfal dan Citra berpandangan.
Errr…Citra jumpa dekat set lokasi. Citra jumpa Abang Ras dekat situ. Lagipun Citra memang minat Abang Ras ni berlakon jadi bila Abang Ras nak berkawan dengan Citra, Citra rasa bertuah sangat apatah lagi bila Abang Ras tiba-tiba melamar Citra,” bohong Citra lagi.
Rasfal tersenyum. Citra memang pintar dalam mencari alasan. Dia dapat rasakan yang dia mula sukakan cara Citra. Pandai bermain dengan suasana.
“Dan citra pun terima begitu saja? Citra tak takut ke kalau Ras ni buaya darat. Maklumlah artis, kehidupan sosial mereka tentu teruk kan,” provok Datin Rohana lagi cuba menguji Citra. Dia melihat gadis itu tersenyum manis.
Memang gadis di hadapannya ini boleh dikatakan ayu dan sopan malas sikapnya yang lurus itu sedikit sebanyak mencuit hati Datin Rohana apatah lagi gadis itu bertudung litup jika nak dibandingkan dengan teman wanita Rasfal sebelum ini jauh panggang daripada api. Tiada seorang pun teman wanita Rasfal yang berkenan di hati Datin Rohana tetapi kali ini saat dia menatap wajah Citra, dia dapat rasakan ketenangan.
“Tak semua artis macam tu, datin. Buktinya Abang Ras tak buat perkara yang tak senonoh di belakang datin. Nak cakap kaki perempuan jauh sekali, semua yang tersiar dalam akhbar tu gosip semata-mata. bagi saya Abang Ras adalah seorang artis yang baik mungkin disebabkan asuhan datin dan datuk,” jawab Citra petah.
Datin Rohana berpaling pada Rasfal yang tersengih-sengih. Sukalah tu kalau orang puji. Cebik Datin Rohana.
“Kalau bukan disebabkan berita tentang dia gay tu keluar dekat dalam internet dan paper, takkannya si Ras ni nak bawa balik menantu. Tunggu mama ni berjanggut dulu agaknya,” seloroh Datin Rohana disambut dengan tawa Rasfal dan Citra.
“Bukan tak nak bawa tapi tunggu masa yang sesuai, Ras rasa sekarang ni dah sesuai nak kahwin, mama. Nanti mama pergi masuk meminang Citra ye,” ucap Rasfal.
Datin Rohana menjeling. Dia pelik dengan sikap Rasfal yang terburu-buru.
“Ras dah fikir masak-masak ke? baru hari ni Ras bawa balik Citra takkan nak suruh mama meminang terus?”
“Ras bukan apa, mama. Memang kalau boleh Ras tak nak kahwin lagi tapi memandangkan ramai yang tertanya-tanya tentang siapa bakal isteri Ras jadi tak salah kan kalau Ras mempercepatkan urusan nikah kahwin ni. Lagipun mesti mama tak nak dengar anak mama ni kena gosip pasal gay tu lagi kan? Kalau Ras kahwin, semua cerita Ras akan tutup,” balas Rasfal menyakinkan Datin Rohana.
Datin Rohana mengetuk dagu sambil berfikir. Betul juga kata-kata Rasfal. Jika Rasfal berkahwin, tentu gosip dan kontroversi itu akan tertutup begitu saja. Nama baik mereka sekeluarga juga akan bersih.
“Nantilah mama bincang dengan papa dulu,” balas Datin Rohana membuatkan Rasfal tersenyum.
Citra hanya mampu tersenyum nipis. Walaupun dia sedikit lega dengan penerimaan Datin Rohana tetapi jauh di dalam lubuk hatinya dia berasa bersalah apabila terpaksa menipu Datin Rohana. Betul ke apa yang aku lakukan ini, Ya Allah? Getus hati kecil Citra.
‘Apa lagi pilihan yang aku ada selain mempertaruhkan masa depan aku demi ibu?’

“SYABAS, Citra. Syabas! Kerja awak memang bagus. Pandai juga awak berlakon depan mama ya?” ujar Rasfal sewaktu mereka berdua dalam perjalanan pulang daripada rumah Rasfal.
Citra hanya tersenyum hambar. Dia memandang ke luar tingkap. Ada sesuatu yang menganggu fikiran saat ini.
“Tapi saya rasa bersalah sebab dah tipu mama awak. Kalau dia tahu hal yang sebenar tentu dia benci pada saya,” Citra bersuara sambil merenung jari-jemarinya.
Rasfal terdiam seketika. Dia memandang wajah Citra sekilas sebelum dia melepaskan keluhan.
“Selagi rahsia ini dalam tangan kita, selagi itulah kita selamat. Lagipun awak jangan risau ini untuk sementara saja. Awak perlukan duit dan saya perlukan isteri sementara jadi kita dah tak berhutang. Selepas ibu awak selamat dan masalah saya selesai, perkahwinan ini juga akan tamat. Simple as that,” jawab Rasfal.
“Kalaulah perkara itu boleh jadi semudah yang dikatakan saya tak kisah. Tetapi setiap apa yang lakukan, pasti akan ujian dan dugaan yang kita tak tahu bagaimana penghujungnya sebab sesuatu yang bermula dengan pembohongan akan berakhir dengan pembohongan jugak.” ucap Citra dengan suara yang perlahan.
Rasfal terdiam. Apa yang dikatakan oleh Citra itu ada benarnya juga. Walaupun dia mengatakan perkara itu mudah tetapi tiada siapa yang tahu apa yang bakal terjadi kemudian hari kerana mudah untuk bercakap tapi bukan mudah untuk melaksanakan apa yang dikatakan.
“Awak jangan fikirkan tentang perkara yang belum berlaku. Ingat, niat awak untuk selamatkan ibu awak, itu sahaja. Apa yang berlaku akan datang, ia tetap akan berlaku jadi awak tak perlu kusutkan fikiran awak dengan memikirkan perkara yang awak tak tahu…” balas Rasfal perlahan. Matanya masih tertumpu di dada jalan.
Satu keluhan terbit daripada bibir Citra. Pandangannya dibiarkan bertebaran di luar tingkap.
“Saya tak tahu apa reaksi ibu bila dapat tahu yang saya akan berkahwin dengan orang lain dan bukannya Abang Qammar…” ujar Citra. Wajahnya tergambar riak kerisauan.
“Awak cintakan Qammar?” soal Rasfal perlahan.
Citra menganggukkan kepala. Qammar adalah satu-satunya lelaki yang berjaya membuka hatinya untuk mengenali cinta. Saat lelaki pertama kali lelaki itu menghulur salam perkenalan, Citra dapat rasakan yang dia sudah terpaut dengan sikap berani Qammar untuk menyunting dirinya.
“Dia tunang saya dan bakal suami saya, sepatutnya saya cintakan dia dan memang saya cintakan dia. Besar impian saya untuk menjadi isteri dia tapi nampaknya saya perlu lupakan sementara waktu hasrat hati saya tu. Saya kena terima hakikat yang saya perlu berkahwin dengan encik dulu sebelum saya dapat hidup bersama-sama dengan Abang Qammar…” balas Citra.
Rasfal terdiam. Kata-kata Citra menyedarkan dia sesuatu. Begitu setianya Citra terhadap cintanya sedangkan gadis itu tidak mengetahui perangai Qammar yang sebenar. Dalam hati dia turut bersimpati dengan Citra. Gadis itu memang seorang yang lurus dan polos.
“Awak jangan bimbang, saya akan pastikan perkahwinan ini takkan menghalang impian awak untuk hidup bersama-sama dengan Qammar. Dia pilihan hati awak, dia cinta awak takkan saya nak halang pulak kan. Lagipun perkahwinan kita ni satu pekerjaan jadi saya dan awak perlu professional…” balas Rasfal.
Citra terdiam. Dia hanya menganggukkan kepala dan mengiyakan kata-kata Rasfal.
“Esok, Abang Qammar akan pulangkan cincin dan batalkan pertunangan kami, saya tak tahu sama ada ibu dapat terima ke tidak...”
“Kalau awak nak saya jumpa ibu awak, saya boleh jumpa dan terangkan pada ibu awak. Ini bukan masalah awak seorang tapi ini melibatkan saya juga…Saya boleh yakinkan ibu awak kalau awak izinkan…” ucap Rasfal sambil memberhentikan keretanya apabila sampai di hadapan rumah Citra.
Citra hanya menggelengkan kepala.
“Tak mengapalah, bos. Saya rasa awak banyak kerja yang perlu diuruskan. Nanti kalau wartawan nampak awak, nanti jadi lain pulak ceritanya. Hal saya dan ibu biar saya dan Abang Qammar yang uruskan…” balas Citra sambil merungkai tali pinggang keledar yang tersarung di tubuhnya.
Rasfal terdiam. Dia hanya tersenyum sebagai balasan kata-kata Citra.
“Kalau itu yang awak nak, saya tak boleh nak halang. Ingat, kalau ada apa-apa awak terus telefon saya,” ujar Rasfal.
Citra mengangguk lantas membuka pintu untuk menapak keluar.
“Insya-Allah, terima kasih sebab sudi tumpangkan saya. Saya masuk dulu, assalamualaikum…” ucap Citra lembut.
Rasfal tersenyum dan mengangguk.
“Waalaikummusalam…”

KENAPA sampai nak putus tunang ni, Citra? Apa yang tak kena ni?” soal Puan Cempaka sambil memegang tangan Citra yang duduk di birai tangga rumah mereka.
Citra terdiam. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya.
“Dah Abang Qammar tak nak teruskan, untuk apa Citra paksa, ibu? Lagipun biarlah dia kumpul duit dulu baru fikir nak kahwin dengan Citra…” bohong Citra.
Ini semua rancangan yang diaturkan oleh Qammar. Kata Qammar biar dia yang putuskan pertunangan ini dengan alasan ingin mengumpul duit sebelum menikahi Citra, mungkin dengan cara itu Puan Cempaka akan menerima Rasfal sebagai menantu.
“Tapi kamu berdua bukan nak kahwin tahun ni kan? Masa bertunang pun dia boleh kumpul duit juga kenapa nak putuskan pula? Qammar ada perempuan lain ke Citra?” soal Puan Cempaka lagi.
Citra memandang wajah ibunya dengan sayu. Walaupun celik tetapi ibunya itu tidak dapat melihat apa-apa. Sayu hatinya melihat keadaan Puan Cempaka seperti itu. Berita Qammar memutuskan pertunangan mereka pasti akan membuatkan Puan Cempaka lebih terluka.
“Abang Qammar tak ada perempuan lain, ibu. Citra pun rasa mungkin ini kebaikan untuk Citra dengan dia. Daripada asyik ke hulu ke hilir dengan dia tanpa ikatan yang sah walaupun pertunangan, lebih baik Citra jarakkan diri Citra dengan dia. Mungkin juga bukan jodoh Citra dengan Abang Qammar, ibu. Citra redha dengan semua ni…” balas Citra.
Puan Cempaka terdiam seketika. Dia dapat merasakan sesuatu yang tidak kena berlaku. Takkan semudah itu untuk Citra memutuskan pertunangan tanpa sedikit pun ada perasaan sedih. Hati tuanya kuat mengatakan yang Citra sedang menyembunyikan sesuatu.
“Citra, ibu tahu ibu buta tapi hati ibu tak buta, nak. Kamu ada masalah ke? Atau kos untuk operation mata ibu tu membebankan kamu?” soal Puan Cempaka membuatkan Citra kelu untuk membalas. Dia menelan air liur.
Errr…ini tak ada kena mengena dengan operation ibu pun. Pasal itu ibu jangan risau, kawan Citra sanggup pinjamkan Citra untuk membiayai kos rawatan ibu, awal bulan depan ibu mata ibu dah boleh dibedah…” ujar Citra. Dia berpura-pura riang.
Puan Cempaka tersenyum nipis. Kepala Citra yang terlentok di bahunya, dielus lembut.
“Ibu tak harap pun yang ibu akan dapat melihat semula sebab ibu dapat rasakan yang tak lama lagi ibu akan jumpa dengan ayah kamu. Sejak kebelakangan ni ibu selalu mimpikan ayah kamu, kadang-kadang dia senyum pada ibu. Kadang-kadang dia pimpin tangan ibu jalan-jalan dekat tempat yang sangat indah. Ibu rasa macam tak nak balik je….” Ucap Puan Cempaka.
Citra tersentak. Tanpa disangka, air matanya gugur dengan sendiri mendengar cerita yang disampaikan oleh Puan Cempaka. Adakah itu satu petanda yang dia akan kehilangan ibunya? Tidak! Dia belum bersedia untuk berpisah dengan Puan Cempaka kerana hanya Puan Cempaka saja satu-satunya harta yang dia ada di atas dunia ini. Dia sebatang kara tanpa adik-beradik yang lain, hanya Puan Cempaka saja tempat dia bermanja dan mengadu nasib.
“Ibu jangan cakap macam tu. Allah tak suruh kita untuk putus harapan dengan setiap ujian yang diberikan. Setiap kesulitan pasti akan diberi kemudahan, ibu. Citra yakin ibu akan sembuh. Ibu akan dapat melihat semula. Ibu akan dapat melihat wajah anak ibu ni. Citra tak sabar nak tunggu hari tu, hari di mana ibu tatap muka Citra ni dengan mata ibu…” ucap Citra dengan linangan air mata. Dia memeluk tubuh Puan Cempaka dengan erat seakan tidak mahu melepaskan ibunya pergi.
Puan Cempaka tersenyum nipis. Dia membalas pelukan Citra sambil menghela nafas yang panjang.
“Insya-Allah, sayang. Jika Allah bagi peluang untuk ibu melihat semula, hanya Citra yang ibu ingin lihat tapi andai kata, Allah menjemput ibu terlebih dahulu, ibu akan sentiasa mendoakan kebahagiaan Citra dunia dan akhirat….” Balas Puan Cempaka sayu.
Citra menggigit bibir menahan air mata yang meleleh keluar. Kata-kata Puan Cempaka menyentuh hati wanitanya. Sebagai seorang anak, mana mungkin dia sanggup melihat ibunya menderita. Dia akan lakukan apa saja asalkan ibunya dapat hidup bahagia. Ya, apa saja walaupun terpaksa mengadaikan masa depannya!


No comments:

Post a Comment