DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Thursday 15 January 2015

Pengarah Cinta Terbaik - Prolog


LANGKAHNYA dihayunkan dengan laju bagi mengelak daripada bertembung dengan sekumpulan manusia yang asyik mengejarnya dari pagi hingga ke petang. Satu kerja pun tidak dapat dilakukan akibat rasa tertekan dengan gosip yang melanda dirinya sekarang ini.
“Aku rasa kau kena lari ikut belakang. Wartawan tengah tunggu kau dekat depan tu,” ucap pengurus peribadinya yang mengekori daripada belakang.
Lelaki itu mengeluh panjang. Dia benci hidup dalam keadaan huru hara seperti ini. Dia perlu lakukan sesuatu untuk menamatkan gosip liar ini. Lantas, topi yang melekat di kepala ditarik bagi menutupi wajahnya.
“Aku rasa kita perlu lakukan sesuatu. Kalau kita larikan diri macam ni lagi teruk dia orang ada-adakan cerita. Mama dengan papa aku bukan main bising lagi bila dengar cerita ni. Aku rasa  aku kena berdepan dengan wartawan jugak,” jelas lelaki yang memakai t-shirt berwarna hitam dan berkaca mata hitam itu.
Si pengurus menjengilkan mata. Lengan si lelaki yang berkaca mata itu ditampar lembut.
“Kau berani ke? Kalau kau berani kau pergi bagitahu wartawan dekat luar sana tu. Tempoh hari kau dah nafikan cerita ni tengok apa yang mereka tulis, lagi banyak gambar kau yang tersebar.” Balas si pengurus tersebut.
“Tapi aku tak buat semua tu. Semua gambar tu gambar kawan-kawan aku. Bukannya aku gay!” tingkah si lelaki dengan wajah yang kusut. Dia menyandarkan belakang badannya di dinding yang agak tersorok daripada pintu utama.
“Itu aku tahu, Ras. Tapi bukannya wartawan tu. Hanya satu saja cara yang ada untuk tamatkan cerita sensasi kau ni…” ucap si pengurus sambil mengurut dagunya.
Si lelaki tersebut berdiri lalu menatap wajah pengurusnya dengan penuh rasa gembira.
“Apa dia? Aku akan ikut cakap kau asalkan gosip tentang aku gay ni tutup. Sakit telinga aku dengar pasal cerita ni…” ujar lelaki tersebut.
“Aku cadangkan kau kahwin!” ucap si pengurus.
“Kahwin? Kau gila ke? Aku nak kahwin dengan siapa?”
“Ras Haqeemi, pelakon, dan pengarah muda yang popular takkan tak ada buah hati kut? Si Fiona tu kan terhegeh-hegeh dekat kau, kau kahwin jelah dengan dia,”
“Mr. Atif, Fiona tu bukan jenis perempuan yang aku suka. Kau tak nampak ke yang dia tu tergedik-gedik nak bergesel-gesel dengan aku. Eiii…aku gelilah. Aku gerenti mama aku takkan setuju kalau aku kahwin dengan dia,” balas Rasfal sambil meraup wajahnya.
“Habis tu kau nak isteri yang macam mana? Macam Wardina ke? Bertutup litup macam tu. Eh kau tu pelakon tau, selebriti popular. Nak bawak isteri ke majlis-majlis anugerah takkan nak bawak yang kolot, kampung pulak. Mestilah kau kena bawak yang cun-cun. Barulah ada kelas,” ujar Atif.
“Banyaklah kau punya kelas. Aku tak kira, aku tak nak kahwin dengan Fiona walau apa pun yang terjadi. Kalau bumi terbelah empat pun aku takkan kahwin dengan Fiona. Titik. Noktah. Muktamad!” tegas Rasfal.
Atif menggelengkan kepala. Dahinya dipicit berkali-kali. Susah betul dapat bos macam Rasfal ni. Susah betul nak tebak apa yang berada dalam fikiran lelaki itu.
“Habis tu apa yang kau nak?” tekan Atif pula sakit kepala memikirkan masalah yang melanda Rasfal.
“Kau fikirlah. Aku dah tak dapat nak fikir ni. Nak keluar pun tak boleh, kereta aku ada dekat depan. Kalau aku keluar ikut belakang pun gerenti reporter tu nampak,” bebel Rasfal sambil menepuk-nepuk dahinya.
“Hah, kau bagi tahu je wartawan tu yang kau dah nak kahwin…”
“Kau gila? Kalau wartawan tu tanya siapa bakal isteri aku macam mana?” Rasfal menjengilkan matanya.
“Kau cakaplah yang kau dalam proses mengenali isi hati bakal isteri kau yang tak wujud tu. Bila sampai waktu yang sesuai, kau akan buat PC. Habis cerita. Mesti cerita gay tu akan tutup.” Ujar Atif memberi cadangan.
Rasfal mengeluh. Dia sendiri tidak dapat berfikir dengan waras saat ini. Kahwin? Aku nak kahwin dengan siapa? Buatnya wartawan desak nak tengok bakal isteri aku, macam mana? Argghhh….kusutnya fikiran. Jerit hati Rasfal.
“Aku rasa aku tak ada pilihan sekarang ni. Kalau aku terus lari tentu mereka akan fikir cerita pasal gay tu benar-benar wujud. Kau dah bersedia ke nak berhadapan dengan reporter ni?” soal Rasfal pada Atif.
Atif mengangguk laju.
“Aku pengurus kau, susah senang kau, aku kena tanggung jugak,” balas Atif dengan senyuman.
Rasfal terharu. Spontan dia menarik tubuh Atif ke dalam pelukan.
“Kaulah sahabat aku dunia akhirat!” ucap Rasfal sambil menepuk lembut belakang badan Atif.
Klik! Klik!
Silauan lampu kamera menyedarkan Rasfal dan Atif. Serentak pelukan dileraikan. Mereka berdua tercengang apabila melihat sekumpulan wartawan sedang mengerumuni mereka.
“Oh jadi inilah perangai Ras Haqeemi yang sebenar? Tak sangka ada hubungan dengan kaum sejenis. Jadi perkara yang diheboh-hebohkan selama ini benar belaka ya?” sergah salah seorang wartawan lelaki yang sedang asyik merakamkan gambar Rasfal dan Atif.
Rasfal dan Atif mula kelam kabut. Dia menelan air liur yang terasa kelat. Kenapa ini semua berlaku pada aku? Jerit hati Rasfal.
“Eh, ni semua salah faham. Sebenarnya…sebenarnya….”
“Sebenarnya apa?” sergah wartawan yang memakai tudung bunga-bunga.
“Sebenarnya Rasfal ni dah nak melangsungkan perkahwinannya tak lama lagi. Itu yang saya peluk dia tu…” jawab Atif spontan tanpa memikirkan baik buruknya.
“Apa?!” mereka semua menjerit.
Atif yang menyedari kesilapannya menggigit lidah. Dia berpandangan dengan Rasfal yang hanya mendiamkan diri. Mati aku!




No comments:

Post a Comment