DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Tuesday 15 March 2016

ITALIAN BOY - BAB 3

“BENJI nak jumpa. Hei, bangunlah.” Suara
mama sayup-sayup kedengaran di telinga. Aku mimpi ke?
Cepat betul datang mimpi. Aku baru pejam mata rasanya.
Pipiku ditampar perlahan. Alamak, bukan mimpi. Nak apa
pulak mamat tu nak jumpa aku tengah malam ni?
“Besoklah ma…” Aku memaut bantal peluk dengan
lebih erat. Dah sedap-sedap baring, ada pulak manusia yang
mengacau. Si sombong pulak tu. Aku memang nak elak
daripada tengok muka dia.
“Dia cakap ada hal penting nak cakap dengan Oddie.”
Mendengar saja kata-kata mama, aku jelirkan lidah keluar.
Meluat.
“Contohnya apa? Distracting?” soalku sinis. Aku
dengar mama tergelak kecil. Sakit hati aku apabila ingat balik
kata-kata sinis dia tu tadi.
“Mama, dah tengah malam ni. Oddie betul-betul
tak ada mood nak jumpa dia. Besok sajalah.” Aku merengek.
Malas aku nak kena pergi drive ke rumah dia tengah malam
macam ni. Nak jumpa, datanglah cari aku!
“Oddie, dia tunggu kat bawah.”
Aku terduduk sebaik saja mendengar kata-kata
mama. Mimpi apa dia datang ke sini? Tak pernah-pernah nak
tayang muka dekat rumah aku. Pelik!
“Biar betul ni?” Keningku terjongket. Kut-kutlah
mama saja nak kenakan aku, kan? Mana tahu? Mama aku ni
kadang-kadang nakalnya lain macam. Bukan kadang-kadang,
tapi selalu sangat. Tahu pulak Benji rumah aku?
“Betul.”
“Malas nak tukar baju tidurlah ma.” Aku memandang
ke arah baju tidur aku.
“Kejap aje.”
“Kalau tak tukar?”
Mama pula yang jongket kening mendengar soalan
aku. Dia pandang aku dari atas sehingga ke bawah.
“Sanggup ke?” soal mama.
Eleh, kalau pakwe aku yang datang, barulah aku tak
sanggup untuk kelihatan secomel ini di depannya. Ini Benji…
aku nak hairan apa?
“Sanggup aje.” Aku bangkit dengan malas.
Menggeliat lebih kurang dan segera keluar dari bilik.
Aku nak tonyoh kepala budak Itali tu. Tidak pandai
bersabar betul dia. Tidak boleh ke dia tunggu lagi dua tiga
hari? Paling tidak pun, besok harilah. Tadi beria-ia sangat
suruh aku balik. Sekarang, dah rindu pulak?
DIA TERCEGAT di ruang tamu sambil berpeluk tubuh.
Kepala mendongak ke gambar keluarga kami. Dari belakang
memang boleh tahu dah orangnya sangat menawan.
Badan tegap, tidak adalah tahap sado. Biasa-biasa aje. Tapi
nampaklah bodi ala-ala model tu. Memang patut dia jadi
model di USA sana. Tapi attitude? Sampah!
“Nak apa?” soalku tanpa beri salam. Biar dia tahu
yang aku tidak suka pada kedatangannya lewat malam begini.
Dia tersentak lantas berpaling menghadap aku.
“Oh my... gosh!” Dia terperanjat. Tangan sudah
mengurut dada. Apa yang terkejut sangat tengok aku begini?
Tidak pernah tengok ke orang comel? Kesian betul dia ni.
“Nak apa datang rumah saya waktu malam-malam
macam ni?” soalku lagi sekali. Aku nampak dia memandang
ke tempat lain. Muka masih kerek.
“Lawa pj’s.” Tegurnya.
Pelik. Nak pulak dia tegur aku? Puji pulak lagi.
“Animal Onesie Pj’s. Ada dijual di butik. Unisex.
RM90. Nak?” soalku sinis.
Lantaklah kalau dia nak terasa ke? Aku dah malas
nak jaga hati sesiapa. Tambahan pula, dia yang jenis tidak
pandai jaga hati aku. Ini masa yang baik untuk aku berbisnes
dengannya. Ya, aku pakai baju tidur binatang sekarang. Sekali
dengan hooded bergambar panda. Pada aku comel apa?
Dia menjelingku dengan senyuman sinisnya. Tidak
terkesan. Aku masih rasa sakit hati dihalaunya siang tadi.
Ditambah dengan layanan dia kepada mamanya. Sangat
melampau.
“Awak nak apa ya?” soalku lagi apabila soalanku
langsung dia tidak jawab.
Dia menarik nafas. Belakang leher diurut-urut
dengan tapak tangan kanannya. Macam orang ego nak
bercakap tapi… ego. Nama pun ego!
“I nak minta maaf.” Oh, pandai minta maaf juga
rupanya. Aku ingatkan dia tak sempat belajar dengan Aunty
Marlynn perkataan tu.
Aku tergelak sinis.
“For what?” Sengaja buat tidak tahu. Padahal
peristiwa kekerekkan dia tadi dah kembali terbayang. Silap
aku tidak belajar seni mempertahankan diri aje. Kalau tidak,
memang kena kung fu dengan aku.
“Siang tadi.” Jawabnya pendek.
“Tak boleh nak datang besok?” Keningku terangkat.
Dia nampak resah.
Mungkin dia dah mula sedar yang aku tak suka
tengok muka dia. Sebelah tangan mula menyeluk kocek
sementara sebelah lagi sudah mengurut belakang tengkuk
sekali lagi. Memang dia nampak macam tak selesa. Atau frasa
yang lebih tepat, dia nampak terpaksa.
Ni mesti kena paksa dengan Aunty Marlynn. Malas
nak mengumpat tapi betullah, Aunty Marlynn tu jenis
beria-ia sikit bab-bab begini. Nak-nak tadi kami bergaduh di
depan dia.
“Besok I nak melawat kawasan.” Ujarnya tiba-tiba.
“Oh.” Hanya itu yang aku balas. Dah tu? Nak aku jadi
pemandu pelancong dia? Memang taklah!
“You nak ikut?”
Keningku bertaut. Mimpi apa dia ajak aku ni? Ke
ajak-ajak ayam aje? Terima kasih ajelah! Kalau sekali lagi aku
kena lalui kejadian macam siang tadi, memang aku boleh
naik gila.
“No, thanks.” Tolakku.
“I dengar you suka keindahan alam dan sesuatu yang
mencabar.” Keningnya terangkat. Dia dengar dari mana? Ada
pula masa dia nak dengar cerita pasal aku?
“Yes.” Tentu Aunty Marlynn yang cerita. Siapa lagi
yang suka sangat siasat tentang aku, kan?
“I nak ke Hutan Rekreasi Sungai Udang.”
Kata-katanya menarik minatku. Aku mungkin boleh maafkan
dia hari ni.
“When?” Aku kecilkan mata.
“9 a.m sharp.” Serius sekali wajahnya. Macamlah
aku tanya wayar merah atau biru untuk dipotong sebagai
penentu bagi mematikan sebuah bom masa. Tapi dari gaya
dia, aku tahu yang dia tidak suka menunggu. Dia sengaja
berkata dengan tegas supaya aku menepati masa.
“Okeylah.” Aku tiada masalah untuk menepati
masa sebab aku juga jenis yang tidak suka buat orang
tertunggu-tunggu.
“Okey…”
Bersurai! Nak aje aku halau dia balik. Aku dah
mengantuk sangat ni. Dia pandang aku, kemudian pandang
pintu. Kemudian pandang aku semula. Dah kenapa?
“Kalau macam tu, I balik dululah.” Katanya.
Aku angguk. Tapi dia tidak berganjak langsung. Kau
dah kenapa Italian boy? Takkan tak ingat pintu dekat mana?
“Hantar I?”
Ooo… ada sebab.
“Datang tadi naik apa?” soalku sinis. Datang pandai,
balik tak pandai?
“No, hantar I keluar aje?”
Sekali lagi aku malu. Aduh! Keluar pun nak kena
hantar? Dia fikir dia Mr. President ke?
“Okey.” Aku mengekor langkahnya. Tiba-tiba jadi
pelik dengan dia malam ini. Apa pasal eh dia jadi baik tiba-tiba
ni? Mesti kena basuh dengan Aunty Marlynn. Sebelum aku
blah tadi, aku perasan muka Aunty Marlynn macam nak ngap
anak jantan dia ni.
Dia membuka pintu kereta, aku sudah berhenti di
halaman rumah.
“By the way, I nak beli macam tu. Satu. Saiz L.” Dia
terus menerobos masuk ke dalam kereta.
Hesy, dia ingat kelakar agaknya? Okey, kau nak
sangat, kan? Jangan menyesal kalau aku bawa dan paksa kau
bayar besok!
PAGI-PAGI lagi aku sudah bersiap sedia di rumah. Bagpack
sudah terisi dengan barang-barang penting. Dia muncul
tidak lama kemudian. Pukul 8.50 pagi. Orang yang tidak suka
melengahkan masa nampaknya. Cermin kereta diturunkan.
“So, are you ready?” soalnya.
Aku angguk. Memang aku ready sangat. Aku masuk
ke dalam keretanya tanpa perlu dipelawa masuk. Bagpack
aku letak ke kaki tapi dia alih dan letakkan di belakang.
Tidak lama kemudian, dia sudah mula memandu keluar dari
kawasan rumah.
Aku terus keluarkan telefon bimbit dan menulis
status WhatsApp.
“Minta izin dengan boyfriend?” soalnya. Amboi, dah
sentuh soal peribadi tu!
“No… tulis status. Hari ni nombor phone ni tak
available sebab tauke butik ada hal.” Kataku sambil menaip
ayat yang sesuai untuk dijadikan status WhatsApp. Biar
customer aku tahu yang aku busy buat masa sekarang.
“Tulis ‘dating’. Habis cerita.” Dia berkata tanpa
memandang ke arahku.
“Yeah, right!” Aku menjelingnya. Tapi aku tulis
jugalah apa yang dicadangkannya itu. ‘Dating. For fast reply,
please contact second and third admin. TQ.’ Barulah nampak
tauke yang laku. Hehehe...
“By the way…” Aku berjeda.
Dia menjelingku sebelum kembali menghadap
jalan. Aku terpaksa berpusing ke belakang untuk mencapai
dan menyeluk isi dalam bagpack. Seketika kemudian, aku
keluarkan sesuatu.
“Sembilan puluh ringgit. Unisex. Saiz L.” Kataku
sambil menyerahkan Panda Onesie Pajamas kepadanya.
Produk aku yang paling laku tau.
Dia menjeling sebelum mengambil pemberianku.
Jeling aje? Letih aku bangun awal untuk ke butik
semata-mata untuk pergi ambil benda alah ini tadi.
Seketika kemudian, dia menyeluk poket seluarnya.
Dompet dikeluarkan. Dengan sebelah tangan, dia membuka
dompetnya dan menghulurkan duit RM100 kepadaku. Wah!
Terperanjat rasanya. Bukan sebab dia berduit tetapi sebab dia
tidak memberi sebarang komen. Memang seriuslah dia nak
ni?
“Keep the change.” Dia berkata.
Ingatkan nak kenakan dia. Tapi dia buat muka
selamba toya macam itu aje? Tak kisah sungguh dapat baju
tu rupa-rupanya. Macam manalah rupa dia pakai benda alah
tu eh?
“SAYA NAK ke toilet kejap.” Aku meminta diri sebaik saja
kami sampai. Dah nak pecah pundi kencing aku menahan
tadi. Ingatkan dia ada berhenti di stesen minyak atau apa.
Rupa-rupanya dia terus saja pergi. Memang dia ni… hesy…
“Okey.” Dia berkata sambil mengiringi aku ke tandas.
“You don’t have to…”
“I nak ke sana juga.” Dia berkata.
Aduh, malunya!
Langkah kami sama-sama mati apabila seorang
budak lelaki berumur lebih kurang empat tahun berlari-lari
dalam keadaan bogel sambil dikejar ibunya yang memegang
sehelai seluar. Cutenya! Aku pandang Benji, dia pandang
aku. Kemudian, kami tersenyum serentak. Manis rupanya
senyuman dia.
Tiba-tiba budak itu memeluk kaki aku. Aduh, duh…
aku punyalah tidak tahan nak terkucil ni, boleh dia peluk kaki
aku? Kenapa tidak peluk kaki mamat Itali tu aje? Banyak lagi
manusia di sini, kenapa aku juga insan yang terpilih?
“Maaf dik. Anak akak ni payah benar nak pakai
seluar.” Kata si ibunya.
Aku angguk dan tersenyum. Perlahan-lahan aku
duduk bercangkung sambil memegang bahu budak itu.
Haraplah Benji segera pergi dari sini. Malu nak tunjuk skil
aku memujuk budak. Kalau berjaya bolehlah nak bangga.
Kalau tidak berjaya?
“Adik… pakai seluar ya…” pujukku.
“Haha, nice try.” Tiba-tiba suara Benji mengejek.
Ah, pedulikan dia. Dia sangat negatif!
“Ehem… adik, bird-bird ni, tak elok tau biar dia
macam ni? Adik kena simpan dia dalam sangkar. Nanti dia
terbang... pastu burung helang ngap!” Siap aku tepuk kedua
tangan konon-kononnya burung helang ngap bird-bird budak
kecil tu.
Tiba-tiba telingaku menangkap ketawa beberapa
orang yang lalu-lalang. Alamak, malu betul! Ada mata lain yang
menyaksikan aku memujuk budak kecil ni rupa-rupanya. Aku
pandang Benji, dia sudah berpaling daripada memandangku
dan bahunya bergegar. Dia ketawa? Hei, tak nak ke tolong
pujuk sekali?
“Adik... adik dah tak ada burung lain tau? Ini aje
satu-satunya yang adik ada, baik simpan. Helang suka makan
burung kecik-kecik ni.” Psikoku lagi.
Semakin kuat tawa orang, termasuklah si mama
budak tu sendiri. Oh ya, dan Benji juga. Pedulikan mereka!
“Mama, adik nak pakai…” tiba-tiba budak itu
menggamit mamanya.
Yes! Aku berjaya! Rasa nak buat lompat bintang sebab
dah berjaya pujuk budak itu untuk pakai seluar. Pencapaian
terbaik aku setakat ini dalam sesi memujuk anak kecil.
“Terima kasih, dik.” Ucap mamanya.
Aku angguk. Benji segera meninggalkan aku lalu
masuk ke dalam tandas lelaki. Cis, tak nak pusing pandang
aku langsung! Mesti dia nak puji otak kreatif aku, tapi
malu-malu.
SELESAI KAMI beriadah, Benji mengajakku pulang.
Mencari makan. Perut kami pun dah lapar. Tak sangka dia
itu merupakan orang yang sukakan keindahan alam sama
seperti aku. Cantik sungai di situ tadi. Aku rasa bahagia
apabila tengok air sungai yang bersih itu mengalir bebas di
celah-celah batu tanpa ada sekatan.
Suasananya pun nyaman… satu benda yang paling
aku suka tentang hutan ialah baunya. Bau pokok-pokok
begitu menyegarkan. Aku sampai leka menikmatinya tadi.
Mujur Benji cepat-cepat sedarkan aku. Dia sedarkan aku
dengan tepuk tangan depan muka aku macam yang aku buat
dekat budak lelaki tadi.
Dia ni jenis tidak banyak mulut. Tapi hari ni dapat
jugalah aku tengok dia tersenyum dan ketawa. Semalam,
jangan mimpi! Cuma aku cadangkan supaya dia senyum
dan ketawa dengan lebih kerap lagi sebab dia nampak sangat
sempurna.
“Let me drive.” Ujarku sesudah kami mengisi perut.
“Uh-uh.” Hanya itu yang dijawabnya sebelum
berjalan ke tempat pemandu.
Eleh, seriklah tu! Aku senyum senget. Aku bukannya
nak drift la. Semalam tu sebab sengaja hendak kasi dia
pengajaran.
“Saya seorang drifter. Once.” Aku mula berbangga
dengan status aku. Hihihi. Mujurlah ada berkawan baik
dengan seorang kaki drift. Belajar jugalah aku cara-cara nak
hauskan tayar kereta.
“Tahu.”
Macam mana dia tahu? Tentu sebab semalam. Tidak
ada seorang pun daripada ahli keluargaku yang tahu aku
pernah terlibat dengan aktiviti drifting ni. Alah, lagi satu...
benda tu dah lama sebenarnya. Dah tua-tua ni, aku rajin pergi
mendaki aje. Aktiviti drift tu, sebulan sekali pun payah aku
nak pergi.
“So?” Aku angkat kening sebelah.
Dia ceberkan bibirnya.
“No.”
“Hmm… saya boleh drag.” Aku berkata lagi. Sengaja
hendak pancing minat dia untuk biarkan aku memandu. Dia
memandu tidaklah laju pun. Pandai kutuk orang aje. Paling
laju pun dia tekan 100. Kalau aku, gerenti dah pecah meter
tu aku tekan. Hihihi.
“No.” Cepat saja dia memintas.
“Hmm… you don’t talk much.” Aku dah mula
bosan dengan suasana sunyi sepi begini. Silap dalam kereta
ni cengkerik tidak hidup aje. Kalau cengkerik ada, aku rasa
sakan aku berbual dengan cengkerik.
“Hanya yang penting saja.” Dia bersuara lagi.
Sombong! Nak bawak ke mana perangai sombong tu?
“So... what do you think about me?” Dia nampak
tersentak dengan soalan aku. Dia ingat aku hendak mengayat
dia ke? Ini soalan terus terang daripada aku, okey.
“Nothing.” Lebih bagus daripada ‘distracting’.
“Tak nak tanya saya? Awak tak nak tahu ke apa
yang saya fikirkan tentang awak?” Aku masih berusaha
untuk berbual rancak dengannya. Dia pandang aku sebentar
sebelum kembali fokus memandu. Sempat lagi dia menjeling.
Sepi…
“I hate this dead end conversation!” Aku memekik
geram sambil kedua belah tangan melekap ke pipi.
Sekali lagi dia menjelingku. Masih tiada suara.
Nampak sangat dia tidak sudi melayan aku yang banyak
mulut ni.
“I hate you, Italian boy.” Dengusku.
Dia pandang aku dengan kerutan sebelum kembali
pandang ke depan. Sama macam tadi. Sakitnya hati, ya Allah!
“Malaysian. And by the way, I am a man. Not a boy.”
Dia membetulkan kata-kataku. Hairan pulak aku dengan
status kewarganegaraan yang dia dapat tu.
“Then act like one!” Aku mula menjegilkan biji mata.
Dia jeling aku. Diam.
“Just shut up… you’re very distracting!” Dia
mengomel perlahan.
Menyampahnya aku perkataan tu. Sumpah!
“Kata-kata maaf malam tadi memang useless. Saya
dah agak awak memang terpaksa datang dan minta maaf
daripada saya. Hari ni pun mesti awak terpaksa, kan? Mesti
Aunty Marlynn yang pujuk suruh awak keluar dengan saya,
kan?” tuduhku.
Diam.
“Don’t talk to me. Ever!” Tiba-tiba aku mengamuk.
Sakit hati. Aku memalingkan badanku membelakanginya.
Memang tak nak pandang muka bajet bagus dia tu lagi!

No comments:

Post a Comment