DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Thursday 17 March 2016

PILIHAN TAKDIR - BAB 15

BAB 15
QAISER MENGHEMPASKAN badannya di atas katil. Setelah tiga hari dua malam dia bermalam di hutan, kini dia kembali ke dunianya semula. Dia menarik nafas panjang dan melepaskannya dengan perlahan. Terasa lega apabila semuanya sudah selesai.
Mata Qaiser masih tertancap pada siling biliknya yang terukir indah. Perlahan-lahan, dia memejamkan mata berniat untuk menghilangkan keletihannya buat seketika tetapi perbualannya dengan Zafuan dan Rizwan semalam menganggu fikirannya.
“Aku tengok kau ni semacam je, Qai.” Ujar Zafuan sewaktu mereka menjamu selera tengah hari itu sebelum kem ibadah tamat.
Qaiser berpaling pada Zafuan yang berada di kirinya. Rizwan yang berada di sebelah kanannya hanya menganggukkan kepala. Cuma Firman saja yang beriak selamba.
“Semacam apa maksud kau?” soal Qaiser. Perlahan-lahan dia menyuapkan nasi ke dalam mulut.
“Aku tengok kau dah tak benci pada musuh kau tu. Kau dah lupa apa yang dia dah buat pada kau? Banyak kali dia malukan kau depan orang ramai. Kau tak ingat semua tu?” soal Zafuan sambil merenung wajah Qaiser yang kelihatan bersahaja.
“Aku pun perasan. Kau selalu pandang minah tu. Yasmin pun kau dah tak layan.” Sampuk Rizwan menyebelahi Zafuan.
Qaiser mengetap bibir. Apa jawapan yang harus diberikan saat ini? Lantas, wajah Firman dipandang. Sahabatnya itu memang agak berlainan daripada Zafuan dan Rizwan. Sikap Firman lebih matang dan rasional, itu membuatkan Qaiser lebih selesa menceritakan segala masalahnya pada Firman.
“Fir, kau tak ada soalan untuk aku?” soal Qaiser sinis.
Firman hanya mengangkat bahu. Dia malas ikut campur dalam urusan mereka bertiga. Lebih baik dia kenyangkan perutnya.
“Permusuhan aku dengan perempuan tu, itu masalah aku. Korang berdua jangan masuk campur. Apa pun yang aku nak buat pada dia, itu hal aku. Faham?” ujar Qaiser bertegas.
Zafuan dan Rizwan terdiam.
“Tapi Qai takkanlah sampai kau tak pedulikan si Yasmin tu. Dia sukakan kau. Kau tahu tu kan?” balas Rizwan pula.
Qaiser mengeluh berat. Pinggan nasi yang belum dihabiskan ditolak ke tepi. Perutnya mula tidak dapat menerima makanan lagi apabila Rizwan menyebut tentang Yasmin.
“Siapa yang bawak dia masuk dalam kumpulan kita? Kau orang berdua kan? Jadi jangan salahkah aku kalau dia kecil hati dengan layanan aku. Kalau aku tak suka sikap dia, dia juga boleh jadi musuh aku.” Balas Qaiser selamba.
Rizwan dan Zafuan tersentak. Mereka berpandangan.
“Qai…”
“Sudah, aku tak nak dengar lagi apa-apa tentang hal ni. Kau tak percaya kebencian aku pada minah tu? Baik aku tunjukkan pada kau orang berdua yang benci aku pada dia tak pernah padam.” Ujar Qaiser lantas bangun meninggalkan mereka bertiga.
Matanya melilau mencari kelibat Azeeza. Pandangannya tuntas pada Azeeza yang sedang mencuci pinggan di singki. Dia mencari bayang Ustaz Mustakim yang tidak kelihatan, dia tersenyum penuh makna apabila bayang Ustaz Mustakim tidak kelihatan. Pantas, langkahnya dihayunkan ke arah Azeeza.
Dengan sengaja, Qaiser mencampakkan pinggan kotornya ke dalam singki.
“Basuh pinggan aku sekarang!” arah Qaiser dengan suara yang meninggi.
Azeeza tersentak. Dia mendongak memandang wajah Qaiser yang menyinga.
“Kau apa hal tiba-tiba suruh aku basuh pulak?” soal Azeeza dengan dahi berkerut.
“Kalau aku suruh tu buat ajelah. Tak payah banyak tanya boleh tak?” marah Qaiser lagi.
Dia terpaksa melakukan semua itu semata-mata untuk menunjukkan pada Zafuan dan Rizwan yang dia masih membenci gadis itu.
“Kalau aku tak nak?” soal Azeeza berani. Dia menentang pandangan Qaiser sambil menjongketkan keningnya.
Qaiser mengetap bibir. Dia melarikan pandangan ke tempat lain.
“Kau jangan nak cabar aku, Zeeza. Kau akan menyesal!”
Azeeza menayang muka selamba. Dia meneruskan kerjanya yang masih belum selesai tanpa sedikit pun menghiraukan Qaiser yang masih berdiri di sebelahnya.
Qaiser merasa tercabar. Pantas, dia menarik pinggan plastik yang dipegang oleh Azeeza lalu dicampak ke dalam longkang.
Azeeza tergamam. Terkebil-kebil dia memandang Qaiser yang tersenyum sinis. Belum sempat dia membuka mulut, Qaiser dengan pantas menyiram air paip ke atas kepala Azeeza.
“Qai, kau ni dah kenapa?!” tengking Izz dari belakang. Pantas, dia menolak tubuh Qaiser supaya menjauh dari Azeeza yang masih lagi tercengang-cengang.
“Bukan urusan kau!” balas Qaiser.
“Azeeza kawan aku, apa pun yang terjadi pada dia, itu semua urusan aku!” Izz mula menyinga. Sudah hilang segala kelembutan yang selalu dipertontonkan.
Qaiser tersenyum sinis. Dia merenung Izz dengan tajam.
Octopus dah tukar jadi jerung. Fuhhh, takutnya aku! Kawan? Kalau macam tu, nah…kau rasakan sekali!” ujar Qaiser lalu menyimbah sisa air yang berada di dalam cawan ke baju Izz.
Izz turut tersentak. Hampir saja dia menumbuk wajah Qaiser tapi dengan pantas, suara Azeeza melarang.
“Sudahlah Izz. Kau balik ke khemah kau. Kejap lagi kita nak balik kolej dah.” Ujar Azeeza dengan suara yang lembut memujuk.
“Tapi Zeeza, mamat tak guna ni dah…”
“Tak  guna kita melawan. Kemenangan tetap milik dia.” Pintas Azeeza pantas. Dia mengesat wajahnya yang basah disirami air.
Izz melepas keluhan berat. Melotot matanya memandang Qaiser yang masih kelihatan selamba.
“Kau memang jantan tak guna!” maki Izz sebelum berlalu.
Qaiser mencemikkan muka. Dia hanya memandang Azeeza yang berlalu tanpa sedikit pun memandang ke arahnya. Hatinya meronta untuk meminta maaf namun egonya masih setinggi gunung melarang apa yang dikatakan oleh hatinya. Akhirnya dia hanya mampu melihat Azeeza berlalu dengan baju yang basah kuyup.
Kedengaran bunyi tepukan dari arah belakang membuatkan Qaiser berpaling. Kelihatan Rizwan dan Zafuan tersenyum girang. Anak mata hitamnya beralih pada Firman yang hanya menggelengkan kepala tanda tidak setuju dengan perbuatannya.

BUNYI KETUKAN di pintu membuatkan lamunan Qaiser pecah berderai. Dia meraup wajahnya yang terasa lesu sebelum dia bingkas bangun menuju ke arah pintu. Daun pintu dikuak dengan rasa malas yang menebal.
“Anak mama tidur ke?” soal Puan Qarina sambil merenung wajah anak lelakinya yang kelihatan tidak bermaya.
“Tak tidur pun cuma rehat sikit. Penat sangat badan ni. Kenapa mama?” soal Qaiser sambil menyandarkan belakang badannya di muka pintu.
Puan Qarina menggigit bibir.
“Oh kalau macam tu tak mengapalah. Mama ingatkan nak minta tolong kamu ambilkan kek dekat kedai Firman, mama tempah cup cake…”
Cup cake untuk apa mama?” soal Qaiser. Mendengar saja nama kedai Firman, terus matanya terbuka luas.
“Mama ada jemput kawan-kawan mama datang rumah untuk bincang pasal bisnes. Mama malas nak masak, jadi mama tempahlah cup cake untuk pencuci mulut. Tapi kalau kamu penat, mama boleh pergi sendiri.” ujar Puan Qarina.
“Eh, taklah. Qai okey aje ni. Boleh lagi drive ke kedai Firman tu. Bukannya jauh sangat pun. Mana duitnya, biar Qai tolong ambilkan untuk mama.” Ujar Qaiser bersemangat. Dia tersengih mempamerkan giginya yang putih bersih pada Puan Qarina.
“Betul ni?” soal Puan Qarina tidak percaya.
Qaiser mengangguk laju sambil tersenyum lebar.

TEMPAHAN ATAS nama Puan Qarina dah siap ke belum?” soal Qaiser di kaunter pembayaran.
Azeeza mendongak. Satu keluhan dilepaskan. Muka dia lagi? Apa tak ada muka lain ke dalam Kuantan ni, asyik-asyik muka dia. Omel hati Azeeza. Bengkak. Dia mengeluh.
“Kejap nak check bahagian dapur.” Ucapnya tanpa memandang wajah Qaiser.
Qaiser mencebik melihat reaksi Azeeza. Kemudian matanya terpandang Firman yang kebetulan baharu saja keluar dari bahagian dapur.
“Fir, mama aku ada tempah cup cake, dah siap ke belum?” soal Qaiser.
Firman memandang Azeeza yang hanya menjongketkan bahu tanda tidak tahu.
“Tempahan mama kau belum siap lagi, Qai. Mama kau cakap nak ambil pukul 8.30, sekarang baru pukul 7.45. Awal lagi ni.” Terang Firman sambil mengerling jam di tangannya.
Qaiser menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Kalau kau nak tunggu pun boleh. Jom kita sembang-sembang dekat sana.” Ajak Firman setelah Qaiser mendiamkan diri.
“Boleh juga. Tak adalah aku bosan sangat dalam kedai kau ni.” Ucap Qaiser sambil menjeling pada Azeeza yang hanya mendiamkan diri.
Firman hanya ketawa mendengar kata-kata Qaiser. Bahu lelaki itu dipeluk lalu ditarik menuju ke meja yang agak jauh dari ruang hadapan. Selepas mempersilakan Qaiser untuk duduk, Firman kembali ke dapur dengan menatang dulang yang berisi dua gelas air khas untuk dia dan Qaiser.
“Kau ni buat susah-susah je. Kalau aku nak, nanti aku oder.” Ujar Qaiser.
Firman tersenyum lalu melabuhkan punggungnya di kerusi yang bertentangan dengan Qaiser.
“Susah apanya, Qai? Aku ambil aje jus yang dah siap kat dapur tu. Lagipun kau regular customer kedai kakak aku ni, tak salah pun kalau aku layan kau lebih sikit dari pelanggan lain.” Balas Firman tersenyum ramah.
Qaiser turut tersenyum. Dia menyedut jus oren yang disediakan oleh Firman. Lega rasanya apabila air sejuk itu menuruni kerongkongnya.
“Kedai kau ni boleh tahan ramai juga pelanggannya, kau tak bercadang ke nak kembangkan lagi?” soal Qaiser cuba menghidupkan suasana.
“Nak kembangkan lagi maksud kau macam mana?” soalan dibalas soalan oleh Firman.
“Yelah, daripada kedai bakery biasa, kau boleh kembangkan jadi kafé. Kafé yang menyediakan pelbagai jenis kek dan pastry. Kau jual kuih muih trasional ke tapi kau berilah inovasi sikit untuk kuih tu. Barulah orang akan tertarik. Orang zaman sekarang ni Fir, benda yang pelik itulah yang mereka suka.” Qaiser meluahkan pendapat.
Firman mendengar dengan penuh minat. Kata-kata Qaiser ada logiknya juga.
“Menarik juga tu. Nanti aku usulkan pada kak long aku. Sekarang ni dia tengah sibuk uruskan cawangan dia tu. Bila ada masa aku bentangkan cadangan kau ni. Sekali sekala kau ni cerdik juga, Qai. Kau tak nak cuba buka bisnes ke?” soal Firman pula.
Qaiser hanya mampu tersengih.
“Ada tu ada cuma aku kena habiskan pengajian dulu. Kalau dah habis pun aku kena cari pengalaman dulu. Mungkin lepas habis semester ni aku kena ke London untuk belajar selok belok perniagaan dengan papa aku.” Jawab Qaiser.
“Papa kau tak balik Malaysia lagi?”
Qaiser menggelengkan kepala.
“Papa aku tu sibuk sangat, lepas arwah datuk aku meninggal, papa yang kena uruskan semua. Tak lama lagi akulah pula yang kena ambil alih.” Keluh Qaiser.
Firman terdiam. Dia memandang wajah Qaiser yang bersih. Firman kenal sangat dengan sikap Qaiser, walaupun luarannya nampak kasar dan garang tetapi lelaki itu memang anak yang taat.
“Adik kau pun kat sana juga kan?” soal Firman lagi.
Qaiser menganggukkan kepala. Matanya melilau-lilau memandang sekeliling kedai Firman yang semakin dibanjiri oleh pelanggan. Tiba-tiba, pandangannya terhenti pada laman wajah Azeeza yang kelihatan kelam kabut melayani pelanggan. Dahi gadis itu kelihatan berpeluh-peluh malah wajahnya tampak tidak bermaya.
“Kesian kan…” ucap Firman tiba-tiba membuatkan Qaiser berpaling pada lelaki yang duduk di hadapanya sekarang.
“Kesian?” soalnya dengan dahi berkerut.
“Aku tahu itu yang terbit dalam fikiran kau bila kau tengok Azeeza tapi kau takut nak luahkan. Betul tak?”
Qaiser mengalih pandangan ke tempat lain. Jus oren diteguk lagi dengan perlahan. Firman memang dapat membaca apa yang tersirat di sebalik hatinya.
“Mengarut! Buat apa aku nak kasihankan dia? Dia bukan ada kena mengena dengan aku pun.” Jawab Qaiser dengan perlahan.
“Dari awal lagi dia memang tak ada kena mengena dengan kau, tapi kenapa kau selamatkan dia sewaktu di hutan tempoh hari? Sepatutnya kau melompat gembira bila dia terkena musibah.” Tempelak Firman membuatkan Qaiser terasa seperti dicekik.
“Aku tahu dalam hati kau masih ada rasa simpati untuk Azeeza cuma ego kau tinggi. Kalau kau tahu kehidupan dia Qai, aku jamin kau takkan sanggup buli dia. Hari ni sepatutnya dia cuti tapi dia beria-ia nak kerja sebab tak nak gaji kena potong. Aku tak percaya dalam zaman macam ni, masih ada perempuan macam Zeeza tu.” Cerita Firman lagi sambil matanya memandang Azeeza yang kelihatan tersenyum mesra pada pelanggan yang datang.
Qaiser terdiam. Bukannya dia tidak tahu malah cukup tahu dengan kehidupan Azeeza cuma rasa ego yang menebal membuatkan dia membuang segala kelembutan dalam dirinya. Qaiser turut membuang pandang pada Azeeza, namun kelihatan seorang lelaki menghampiri gadis itu sambil menghulurkan sekeping kad pada Azeeza tetapi hulurannya tidak bersambut. Dahi Qaiser berkerut.
“Siapa lelaki tu?” soal Qaiser.
Firman mengalih pandangan ke arah yang ditunjukkan oleh Qaiser. Dahinya berkerut cuba mengamati wajah lelaki yang sedang tersenyum pada Azeeza.
“Entah, aku baru nampak. Nak mengurat Zeeza kut,” teka Firman.
Nak mengurat Azeeza? Detik hati Qaiser. Lantas, dia cuba memasang telinga mendengar perbualan antara Azeeza dan lelaki berkemeja putih itu. Suasana kedai yang kembali tenang membuatkan dia dapat mendengar dengan jelas perbualan mereka.
“Tak salahkan kalau saya nak kenal awak? Gadis cantik macam awak ni, janganlah sombong sangat. Ini kad saya, kalau awak nak bekerja dengan saya pun boleh.” Ujar lelaki itu sambil menolak kad perniagaannya ke hadapan Azeeza.
Azeeza tersenyum sumbing. Dia menolak kembali kad tersebut pada lelaki itu.
“Maaflah encik, saya tak boleh terima. Ini makanan encik. Semua sekali RM23.90.” ucap Azeeza cuba bermanis muka walaupun dalam hatinya menggerutu marah.
“Saya akan bayar, kalau awak terima kad saya ni.” Ujar lelaki itu lagi.
Azeeza mula serba salah. Nasib baik pelanggan lain tiada, kalau tidak jenuh juga mereka menunggu giliran. Datang manalah mamat jiwang ni? Dengus hati Azeeza.
“Bukan saya tak nak terima tapi saya tak berminat. Harap encik faham.” Azeeza masih lagi berlembut.
“Saya tak mampu nak faham bila tengok senyuman awak tu. Okey, kalau awak tak nak terima kad ni, apa kata awak berikan nombor telefon awak. Mana tahu kalau saya nak tempah kek, saya boleh call awak.” Ujar lelaki itu lagi.
Azeeza mula bosan. Ingin dihamburnya lelaki ini tetapi dia masih waras.
“Saya tak tak ada nombor telefon, kalau encik nak tempah kek, encik boleh call nombor kedai ni.” Balas Azeeza.
“Saya tak nak nombor kedai, selalu call tapi tak angkat. Lebih baik bagi nombor awak. Senang nak contact…” lelaki itu masih tidak mengalah.
“Boleh bayar cepat sikit tak? Takkan awak seorang aje pelanggan kedai ni.” Sampuk satu suara membuatkan Azeeza dan lelaki itu berpaling.
Azeeza menelan air liur. Kelihatan Firman dan Qaiser berdiri di belakang lelaki itu.
“Okey, you bayarlah dulu. I ada urusan dengan dia.” Ucap lelaki itu sambil menunjuk ke arah Azeeza.
Dengan pantas Azeeza menggelengkan kepala. Dia terasa ingin pitam apabila berhadapan dengan lelaki di hadapannya ini. Sah, urat kepala lelaki itu ada yang terputus.
“Masalahnya, I nak bayar selepas you bayar. Jadi you bayar dulu. I sanggup tunggu.” Ujar Qaiser tanpa memandang Azeeza.
“I tak nak bayar lagi!” tegas lelaki itu.
Qaiser mula bengang dengan sikap yang ditunjukkan oleh lelaki berkemeja putih itu. Rasa ingin ditumbuknya tetapi dia menyabarkan diri.
“Baiklah, kalau tak nak bayar itu masalah you. Azeeza, anak you dah ambil belum dekat rumah pengasuh?” soal Qaiser selamba. Jelas wajah Azeeza kelihatan terkejut.
“Anak?” soal Azeeza dengan dahi berkerut. Dia memandang Firman tetapi lelaki itu hanya menganggukkan kepala sambil menutup mulut menahan ketawa.
“You ni, takkan dah jumpa lelaki kaya terus lupa suami dengan anak-anak you dekat rumah. Anak you lima orang takkan you dah lupa?” soal Qaiser bersahaja. Langsung tiada riak bersalah terpamer di wajahnya.
“Dia dah kahwin?” soal lelaki itu pada Qaiser.
Qaiser berpaling dengan senyuman terhias di bibirnya.
“Yup. Dia jiran I, anak dia dah lima. Suami dia kawan I. Polis pula tu. I ni pun jarang-jarang boleh jumpa dengan dia ni sebab takutkan suami dia tu, garangnya Tuhan aje yang tahu. Kalau dia ternampak isteri dia ni bercakap dengan lelaki lain, memang boleh nahaslah lelaki tu. Ada sekali tu, I nampak suami dia ni pulas kepala lelaki yang cuba mengurat isteri dia. Lepas hari tu, I terus tak tegur dia ni.” Ujar Qaiser mereka-reka cerita.
Firman mengetap bibir. Sedaya upaya dia ingin menahan ketawa mendengar cerita Qaiser yang tidak terjangkau dek akalnya. Kelihatan wajah lelaki itu berubah kelat.
“Oh, kalau macam tu, I bayar dululah. Ni duitnya…” ujar lelaki itu lalu meletakkan tiga keping not sepuluh ringgit di atas meja.
Selepas Azeeza memulangkan baki, lelaki itu beredar dengan tergesa-gesa. Sebaik saja lelaki itu hilang dari pandangan, Firman terus menghamburkan tawanya. Tidak terkecuali Qaiser. Suka benar hatinya dapat melihat wajah lelaki itu yang tak semenggah. Kecut perut agaknya.
“Kau ni Qai, ada-ada aje akalnya…” ujar Firman sebaik saja tawanya reda.
“Kalau ikutkan hati, penumbuk je yang layak dengan lelaki gatal macam tu. Menganggu ketenteraman awam betul. Nasib baik dia pelanggan kau, Fir.” Balas Qaiser tanpa sedar dirinya diperhatikan oleh Azeeza.
“Suka sangatlah tu kenakan orang. Buatnya dia datang balik tanya suami aku, macam mana?” soal Azeeza geram.
“Cakaplah suami kau dah mati.” Balas Qaiser kemudian dia ketawa.
Azeeza tayang muka meluat. Ingat kelakar agaknya. Detik hati Azeeza. Tetapi dalam hati dia tetap bersyukur kerana Qaiser menyelamatkannya. Kalau bukan kerana lelaki itu nampaknya sampai waktu kerjanya tamat, lelaki itu masih tidak beredar.
“Terima kasih ajelah dengan cerita rekaan kau yang bombastik tu. Ini tempahan kau. Sila bayar dan pulang dengan kadar segera.” Ujar Azeeza selamba.
Firman ketawa lagi apabila melihat wajah Qaiser bertukar kelat. Kelihatan bibir lelaki itu terkumat-kamit membebel. Itulah sikap Qaiser apabila bertemu dengan Azeeza, walaupun bibirnya mengungkap kata benci tapi sikap Qaiser jelas menunjukkan yang dia mengambil berat tentang Azeeza.



No comments:

Post a Comment