DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Tuesday 15 March 2016

SEWANGI CINTA ANGGERIK - BAB 19

“NINI!” Tempik Suriya di telefonnya.
“Oit! Apa ni? Nak suruh telinga aku pekak ke?” Marah
Nini. Kawan dia ni bukan dia tak kenal. Asyik nak meroyan aje
memanjang.
“Ni, aku ada masalah.” Luah Suriya. Marah Nini
langsung dia tak hiraukan.
“Asal ada masalah aje datang jumpa aku. Asal ada
masalah, kau telefon aku. Apa muka aku ni ada cop tukang
penyelesai masalah ke? Ke... aku ni kaunselor tak bergaji kau?”
Ha… Tu dia. Apabila Nini dah buka mulut, sila jangan terasa
hati. Minah ni memang suka cakap lepas.
“Bukanlah macam tu. Aku sedih ni, Nini.”
Sedih pulak? Bunyi macam serius aje. Niat Nini cuma
mahu mengusik Suriya... tapi sekali kawannya itu buat suara
sedih, gabra jugak dia.
“Jom jumpa, senang kau nak cerita pada aku.” Cadang
Nini.
“Kat mana?”
“Mana-mana aje.”
“Okey, aku siap-siap kejap. Nanti aku SMS kat kau
tempatnya.” Putus Suriya. Perbualan antara mereka terputus.
Suriya berjalan ke almari baju.
Selepas lengkap mengenakan pakaian, Suriya berlalu
turun ke tingkat bawah. Dia bertembung pandang dengan
Rozairul. Sehabis dia nak mengelak, akhirnya bertembung
jugak.
“Su, nak ke mana ni? Kaki dah baik ke?” Rozairul
menyoal.
Sungguh prihatin dia bertanya. Namun si adik
mengambil langkah untuk berdiam diri. Rasa marahnya masih
belum surut. Biarlah orang nak cakap apa pun. Bukan mereka
yang tanggung, tapi dia yang tanggung semua ni. Dia yang rasa
sakit itu.
Suriya menonong ke pintu utama. Sandal dikeluarkan
dari almari kasut. Matanya memandang ke arah pintu pagar.
Teksi milik Pak Mail sudah menunggu di luar pagar. Sedang
elok dengan waktu yang dijanjikan.
“Su,” panggil Rozairul.
Suriya melangkah merapati pintu pagar. Panggilan
abangnya sikit pun dia tidak endahkan. Ah, biarlah! Rozairul
hanya mampu memandang kelibat adiknya yang menghilang ke
dalam perut teksi. Dia melepaskan keluhan berat. Sudah dua
hari Suriya mogok suara dengannya. Diajak makan tapi adiknya
tetap mengeraskan diri. Langsung tidak keluar dari bilik.
Jumpa aku di taman, tempat biasa kita lepak.
Butang send ditekan. Suriya menyandarkan badan
pada kerusi. Matanya memandang ke luar cermin tingkap teksi.
Kepalanya pula sudah terbang melayang-layang.
“WHAT??? JADINYA rancangan yang keluar dari mulut gatal
aku dulu tu akhirnya menjadi kenyataan, itu maksud kau?”
Seakan mahu bertempik suara Nini. Terkejut punya pasal. Nasib
baik mereka berada di taman yang terbuka luas. Kalau berada
di restoran, sah-sah kena jelingan maut daripada pengunjung
restoran.
“Aku taklah cakap sama seratus peratus. Tapi ni semua
kebetulan. Kadang-kadang aku terfikir, mungkin kebetulan
yang dirancang.” Ujar Suriya.
“Kebetulan yang dirancang? Siapa yang rancang?”
“Yalah, seperti dirancang walaupun tak seratus peratus
sama. Dulu kau cadangkan aku supaya pikat bos aku tu. Tapi
aku tolak sebab aku tahu dia gay. Tup-tup, along aku tiba-tiba
aje bagi tawaran kat bos aku supaya kahwin dengan aku. Bos
aku pulak setuju. Apa semua ni?” Suriya melepaskan rasa yang
menyesakkan kepalanya.
“Habis, apa keputusan kau?” Nini menyoal lagi.
“Huh!” Suriya mengeluh. Susah untuk dia jawab
soalan Nini itu. Dia pandang Nini yang setia menunggu jawapan
dari ulas bibirnya.
“Kalau ikut hati aku, aku tolak cadangan bodoh tu,”
tutur Suriya mendatar.
“Kau nak tolak? Weh! Ruginya!” Spontan reaksi Nini.
“Rugi? Kenapa aku nak rugi pulak?” Dahi Suriya
berkerut. Kening juga turut terjongket.
“Ya Allah, kenapalah slow sangat kawan aku ni? Kau
tahu tak betapa kayanya bos kau tu? Kau ni betul-betul tolak
tuah!” Rungut Nini.
“Hei, kebahagiaan bukan terletak pada kaya atau
miskin seseorang tu. Wang ringgit tak boleh beli kebahagiaan.
Kau ni, asyik pandang harta benda aje. Cuba kau ubah mindset
kau tu. Kalau semua orang pegang prinsip macam kau, habislah
orang-orang miskin tak berkeluarga.” Bidas Suriya.
“Ya, ya aku tahu. Tapi kekayaan tu adalah bonus untuk
kita. Kalau asyik harapkan cinta aje, tapi dalam poket kering,
tak guna jugak. Cuba kau fikir, kalau kau kahwin dengan dia,
semua dah ada. Aku confirm, kau cuci kaki aje masuk rumah
dia. Tak payah nak susah-susah lagi. Mesti kat rumah tu ada dua
tiga orang gaji. Fuh! Kerja kau relaks aje. Kalau kau tak nak, aku
nak!” Terkeluar sudah aura miang dan gatal Nini.
“Ambiklah kalau kau nak, aku sikit pun tak hingin!”
“Amboi, senangnya kau pass dia kat aku. Macam pass
barang aje,” komen Nini. Dia sandarkan badan pada belakang
bangku. Angin sepoi-sepoi bahasa menampar pipi. Nyamannya!
“Habis... kau cakap nak, aku pass ajelah kat kau. Tak
payah aku pening-pening fikir lagi.”
“Masalahnya cik kak, dia tak nak kat aku. Dia nak kat
kau. Yang tukang plan pulak bukannya along aku tapi along kau.
Apa da…”
Mereka diam. Sama-sama melayan perasaan sendiri.
Mata Suriya ralit sekali memandang sepasang suami isteri
yang sedang melayan anak mereka bermain di taman itu.
Terasa bahagia sekali di sekeliling mereka. Adakah aku juga
begitu nanti? Jika betul, alangkah indahnya. Tapi jika nasib aku
seperti ibu bagaimana pula? Ibu! Sudah 20 tahun dia hilangkan
perkataan ibu daripada hidupnya. Gelaran yang buat dia kecewa
dan buat air matanya menitis tanpa henti.
“Eh, kenapa dengan kaki kau tu?” Nini baru terperasan
kaki kanan Suriya yang berbalut.
“Terkena kaca malam tu.”
“Ya Allah, sampai begitu sekali?” Nini tak sangka
peristiwa malam itu mengakibatkan kecederaan kepada Suriya.
“Hmm…”
“Teruk tak?” Penuh risau Nini bertanya. Kalau bab
lain boleh aje dia gurau-gurau. Tapi bab ni, memang tak boleh
main-main. Kawan sakit takkan nak main-main pulak.
“Taklah, sikit je ni.”
Mereka diam lagi. Suriya melayan perasaan sendiri.
Nini pula hanya mengikut telatah Suriya. Dia kehabisan modal
nak bersembang.
“Nini.” Panggil Suriya tiba-tiba.
“Hmm…”
“Kalau kau di tempat aku, apa yang kau akan buat?”
Serius, Suriya dah buntu. Kepalanya semakin lama semakin
memberat. Dia dah puas fikir.
“Sebelum aku jawab soalan kau, aku nak tanya kau
sikit. Boleh, kan?” Nini ubah posisi duduknya. Dia menghadap
Suriya. Wajah temannya itu dipandang.
“Apa dia?”
“Kau rasa along kau serius ke dengan kata-kata dia?”
“Nini... kalau tak serius, takkan dia terus tanya bos
aku. Dengan aku langsung dia tak bincang.”
“Tapi, mesti dia ada rancangan terbaik untuk adik dia,
sebab tu dia buat macam tu. Siapa tahu, kan.”
“Rancangan apanya Nini. Dia tu macam dah tak sabarsabar
nak lepaskan tanggungjawab dia. Nampak sangat aku ni
membebankan dia,” rungut Suriya.
“Kau tahu tak... menjaga anak dara seorang lebih susah
daripada menjaga lembu sekandang.”
“Hei, aku bukan lembu... aku manusia okey!” Pintas
Suriya mendadak.
“Aku tak cakap pun kau lembu, cerdik! Yang aku cakap
tu perumpamaan orang dulu-dulu. Apalah kau ni!” Orang
belum cakap habis lagi, dah sibuk nak menyampuk.
“Kau sedar tak, selagi kau tak kahwin, selagi itulah dia
akan susah hati. Tanggungjawab seorang lelaki ke atas saudara
perempuannya sangat berat, kau tahu. Mungkin sebab tu dia
nak kau kahwin. Apabila kau dah kahwin, kau dah ada penjaga
baru. Tak payahlah dia duk pening-pening fikirkan kau. Susah
hati sebab kau. Ada faham?” Terang Nini.
“Tapi…”
“Haip! Aku tak habis cakap lagi. Tak payah nak bertapitapi
sangatlah. Pada aku, baik kau ikut saja cadangan along kau.
Senang!”
Senang kau cakap? Huh! Makin menyusahkan adalah!
Protes Suriya di dalam hati.
“Senang amendenya? Makin menyusahkan adalah.
Bukan kau tak tahu calon pilihan along aku tu gay. Aku ulang,
GAY!” Sedikit tinggi suara Suriya.
“Haip! Apa kes duk tempik gay kuat-kuat. Aku duduk
sebelah kau ni aje pun. Aku tak pekak lagi. Tu ha… Tak pasalpasal
orang sibuk pandang kau. Malulah sikit!” Marah Nini.
Nak marah pun beragaklah. Dahlah gelaran gay tu sensitif di
kalangan masyarakat Islam.
Suriya pandang kiri dan kanannya. Ada beberapa
pasang mata memandang ke arah mereka. Ada yang berbisikbisik
lagi. Tiba-tiba dia diserang rasa malu. Tahu pun malu!
“Aku tak naklah kahwin dengan gay!” Ujar Suriya.
Nada suaranya kembali kepada asal.
“Kau cakap dia gay, kau pernah ke nampak dia buat apa
yang pasangan gay buat? Kau pernah ke nampak dia berkepit
dengan lelaki? Pernah ke kau nampak dia cium lelaki? Atau dia
raba-raba lelaki? Pernah ke?” Keluar sudah soalan gila-gila dari
mulut Nini.
“Aiyark! Apa punya soalan kau ni?” Reaksi spontan
Suriya. Mahu loya tekaknya dengan soalan Nini itu.
“Jawab dulu soalan aku!”
Suriya gelengkan kepala lambat-lambat.
“Ha! Kau sendiri tak nampak tapi sedap-sedap hati
aje kau tuduh dia. Apa ni?” Meradang pulak Nini dengan sikap
Suriya. Tak tahu hujung pangkal tapi main tuduh je.
“Dah heboh satu pejabat pasal dia ni gay,” kata-kata ini
lebih kepada membela diri. Dia tak nak Nini anggap hanya dia
yang sebarkan berita si bos tu gay.
“Itulah kau. Mulut orang kau dengar sangat. Tapi kau
sendiri tak nampak kebenarannya. Lain kali, sebelum nak cop
orang gay ke lesbian ke, kau kena tengok dengan mata kau
dulu. Barulah kau boleh percaya. Barulah kau boleh canang
pada orang. Ini tak... entah-entah semua tu fitnah sematamata.”
Nasihat Nini.
Mereka diam. Betul jugak cakap Nini, hati kecil Suriya
bersuara.
“Assalamualaikum,” sapaan salam itu mengejutkan
Nini dan Suriya. Pantas mereka mendongak. Berubah terus air
muka Suriya. Apa kes pulak mamat ni muncul kat sini?
“Wa’alaikumussalam,” balas Nini. Manakala Suriya
hanya jawab di dalam hati.
“Saya Iddin, bos Anggerik.” Iddin memperkenalkan
diri. Nampak Suriya macam tak nak perkenalkan langsung
siapa dia kepada kawan di sebelahnya, dia pun perkenalkanlah
diri sendiri. Nini anggukan kepala sambil senyum mesra.
“Saya Nini, kawan baik Anggerik. Jadi, inilah bos
Anggerik?” Sengaja Nini tekankan nama kedua Suriya itu.
Amboi, siap ada nama istimewa lagi. Bukan dia tak tahu, Suriya
tu paling tak suka kalau orang panggil dia Anggerik. Dia tak
suka!
“Ya, saya. Anggerik ada cerita apa-apa pasal saya ke?”
“Oh, itu sudah semestinya. Dia selalulah cerita tentang
bosnya yang kacak, yang baik hati, yang jadi rebutan para wanita
dan semuanyalah. Jangan risau, semuanya cerita yang baik-baik
saja. Tak sangka pulak hari ni saya bertuah dapat jumpa encik di
sini,” ujar Nini. Macam sengaja mahu menjolok sarang tebuan.
Suriya di sebelah tak habis-habis jengilkan mata.
“Oo… Malu pulak saya.” Iddin tersenyum. Dia jeling
Suriya.
“Lupa pulak nak tanya. Encik buat apa kat sini?” Nini
semakin rancak mengajak Iddin berbual.
“Saja ambil angin petang. Duduk kat rumah pun tak
ada buat apa-apa. Kalau ada isteri tu... best la jugak,” balas Iddin.
Sempat dia jeling Suriya di sebelah Nini. Malangnya si pujaan
hati tetap mengeraskan muka. Jangan kata nak senyum, nak
pandang muka dia pun tidak.
“Kalau macam tu, kahwin ajelah encik.” Sahut Nini.
Suriya senggol lengan Nini. Suka-suka hati keluarkan cadangan
bodoh! Gerutu Suriya.
“Siapa tak nak kahwin, Nini. Saya nak kahwin. Tapi
sebelah sana pulak tak setuju. Nak buat macam mana. Takkan
saya nak paksa... kan. Nak kata tak berharta, Insya-Allah dia tak
lapar kalau kahwin dengan saya. Semuanya saya sediakan, tiptop.”
Iddin bersuara lemah. Lakonan aje tu. Bagi memantapkan
lagi cerita.
“Fuh! Beruntung nasib badan siapa yang dapat encik!
Kalau tak ada calon tadi, dah lama saya tawarkan diri ni,” teruja
dan selamba Nini membalas. Weh... dapat orang kaya, siapa tak
nak! Tolak tuah siapa yang tak nak tu. Jari Suriya laju mengutil
lengan Nini.
“Aduh!” Nini mengaduh.
“Eh, kenapa ni?” Iddin pelik mendengar Nini
mengaduh. Tiba-tiba pulak tu.
“Tak ada apa-apa.”
“Hmm… Okeylah. Saya minta diri dulu.” Pinta Iddin
sebelum berlalu. Sempat dia pandang Suriya yang masam
mencuka itu.
“Apasallah kau tak cakap yang dia tu handsoooome
giler! Rugi besar la siapa yang tolak dia. Kau sungguh ke tak
nak? Kalau kau tak nak, aku nak!” Setelah dipastikan yang
Iddin sudah jauh daripada mereka, Nini terus bersuara dengan
terujanya.
“Ambiklah kalau kau nak. Tak hingin aku!”
“Sungguh ni? Jangan nanti bila aku dah dapat dia, kau
pulak gigit jari. Masa tu baru padan dengan muka kau.” Beria-ia
Nini berkata-kata.
“Hmm…” Acuh tak acuh Suriya membalas.
“Eh, tapikan... aku rasa dia ni susah nak layan
perempuan. Kecuali yang benar-benar dia suka. Macam kau.
Kau sedar tak yang dia tu, suka kat kau.”
“Apa yang kau merepek ni?”
“Dari mata dia pun aku dah dapat baca. Dia memang
suka kat kau. Takkanlah masa along kau tanya dia sama ada dia
suka kat kau ke tak, dia senyap je. Kalau orang lain, awal-awal
lagi dia dah tolak, kan. Cuba kau fikir elok-elok.” Nini cuba
berdiplomasi.
“Ah, malaslah aku nak fikir. Eh, jom balik. Dah petang
sangat ni. Kau hantar aku ya,” Suriya cuba mengalihkan topik
perbualan mereka. Dia bangun dari bangku dan mendahului
langkah Nini ke kereta.
Nini gelengkan kepala. Susah nak lembutkan hati si
Suriya Anggerik ni. Hadoi! Lambat-lambat Nini mengekori
langkah Suriya.

No comments:

Post a Comment