DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 16 March 2016

PILIHAN TAKDIR - PROLOG




EZA TUNGGU mak kat sini ya? Mak nak pergi beli barang dekat kedai tu sekejap,” ucap Puan Amira sambil menudingkan jarinya ke arah kedai runcit yang berada di seberang jalan.
“Baik, mak.” Jawab seorang remaja perempuan sambil tersenyum manis.
“Jaga adik elok-elok kalau mak tak  ada,” pesan Puan Amira membuatkan dahi gadis remaja itu berkerut.
“Mak pergi tak lama kan? Eza tunggu dekat bus stand ya?” ujar gadis itu sambil memimpin tangan kanak-kanak perempuan yang berusia dalam lingkungan dua belas tahun.
Puan Amira hanya tersenyum nipis. Dia menganggukkan kepala lalu terus melintas jalan untuk ke kedai runcit. Ada beberapa keperluan yang perlu dia beli untuk mereka tiga beranak.
Sekilas dia memandang kedua anak gadisnya yang sedang berjalan menuju ke perhentian bas. Dia tersenyum nipis. Besar harapannya untuk melihat kedua anak gadisnya itu berjaya menjadi orang yang berguna. Jadi tidak hairanlah jika dia sanggup melakukan apa saja demi anak-anaknya itu setelah ditinggalkan suaminya tanpa khabar berita sejak setahun lamanya.
Eza memandang adiknya yang sedang mengesat peluh di dahi. Timbul simpati melihat adiknya yang masih kecil terpaksa berhadapan dengan kehidupan yang amat sukar.
“Kakak, Ma nak air. Hauslah…” adu Fatma sambil terkebil-kebil memandang kakaknya.
Eza hanya tersenyum sambil menggosok kepala adiknya.
“Sabarlah, dik. Kita tunggu mak dulu. Nanti mak datang bawak air,” balas Eza.
“Ma nak air juga. Ma tak kira!” bentak Fatma dengan wajah yang sudah bertukar keruh.
Eza sudah mula risau dengan rengekan adiknya itu. Sekali sekala dia menjengukkan kepala ke seberang jalan untuk melihat sama ada Puan Amira sudah keluar dari kedai tersebut ataupun tidak. Dia mengukir senyuman apabila melihat kelibat Puan Amira yang berada di pinggir jalan.
“Hah, itu pun mak. Kejap lagi mak datang bawak air,” pujuk Eza sambil memeluk erat bahu Fatma. Fatma terdiam. Dia juga tidak sabar menanti Puan Amira. Tekaknya sungguh terasa kering.
Eza melambai-lambaikan tangan pada Puan Amira. Kelihatan Puan Amira turut membalas lambaian Eza sambil tangannya membimbit plastik yang dipenuhi dengan barangan runcit.
Puan Amira melangkah ke permukaan jalan sambil anak matanya tidak lepas memandang ke kiri dan kanan bagi memastikan tiada satu pun kenderaan. Setelah lalu lintas kelihatan lengang, Puan Amira mula menapak sambil anak matanya tuntas memandang kedua anak gadisnya yang sedang menunggu. Dia menunjukkan sekotak susu pada Fatma yang sudah tidak sabar untuk mendapatkannya.
Namun, malang tidak berbau, saat kaki Puan Amira memijak garisan putih, sebuah kereta Mercedes berwarna hitam meluru laju ke tengah jalan dan sekelip mata menghentam tubuh kurus Puan Amira. Tubuh Puan Amira melayang sebelum jatuh tertiarap di atas jalan. Barang-barang yang berada di tangan Puan Amira bertaburan di atas jalan.
Keadaan menjadi sepi seketika. Eza dan Fatma terpaku di seberang jalan. Dunia mereka bagaikan berhenti berputar apabila kelihatan tubuh Puan Amira menggelupur kesakitan. Darah merah membuak-buak keluar daripada anggota wajah Puan Amira sehingga seluruh jalan itu dibasahi dengan darah Puan Amira.
“Makkk!!!!” jerit Eza lalu berlari mendapatkan jasad Puan Amira.
Keadaan yang sunyi mula bertukar kecoh. Orang ramai datang mengerumuni jasad Puan Amira.
“Mak, jangan tinggalkan kami!” jerit Eza sambil memangku tubuh Puan Amira yang kaku. Air mata tidak henti-henti mengalir dari matanya begitu juga dengan Fatma. Adiknya itu menangis teresak-esak.
“Tolong selamatkan mak saya!” jerit Eza lagi. Dia memandang orang ramai yang menggelilinginya.
Seorang lelaki tampil lalu tunduk memeriksa nadi di lengan Puan Amira. Wajah lelaki itu kelihatan keruh. Kepalanya digelengkan beberapa kali.
“Maaf, dik. Mak adik dah tak ada…” ujar lelaki itu sebak.
Eza terpampang. Semakin erat dia memeluk tubuh Puan Amira walaupun tubuh itu dipenuhi darah.
“Tidakkk!!!!” raung Eza kuat. Dia menangis semahu-mahunya.
Di celah keramaian orang. Pemandu kereta Mercedes itu memandang ke belakang. Hatinya sayu melihat wajah gadis belasan tahun itu menangis. Dia telah melakukan satu kesilapan. Kesilapan yang sangat dikesali. Namun, tiada kata yang terluah dari bibirnya. Dengan tangan yang terketar-ketar, enjin kereta dihidupkan dan dia terus menekan minyak dan meninggalkan tempat itu.
Tanpa dia sedar ada sepasang mata yang memerhati dari jauh. Mata yang basah dengan air mata. Mata yang sarat dengan kesakitan.



No comments:

Post a Comment