DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 25 May 2016

Samurai - Bab 19

AKU mengelap air mata yang masih mengalir.
Sakitnya hati dengan Aizat. Aku tahu dia tak sengaja. Tapi...
kenapa aku rasa diri ni dinodai? Aku pegang bibir. Hangatnya
masih terasa.
“Melur...” panggilnya. Dia garu leher.
Leher? Automatik kepala teringat kejadian tadi. Kaki
aku tersadung, dia cuma nak membantu. Tapi dia terjatuh.
Muka aku tersembam dekat leher dia. Tragik sangat. Nasib baik
kami cepat-cepat bangun. Ijai dan Nora yang melenggang dekat
depan kami pun tak perasan. Lega sangat. Lagi lega sebab tak
ada yang nampak. Kalau ada yang nampak tadi, memang parah
aku kena belasah dengan mak dan abah kalau perkara ni sampai
ke pengetahuan mereka.
“Jangan bercakap dengan saya.” Aku berpaling
menghadap ke semak.
“Aku tau kau tak sengaja.” Dia bersuara perlahan. Nora
dan Ijai sudah menuju ke haluan lain. Ke rumah Nora.
“Dahlah jangan menangis. Nanti mak kau fikir aku
rogol kau pulak. Padahal kau yang cuba nak...” belum sempat
dia menghabiskan ayatnya, aku sudah melenting.
“Awak jangan fitnah! Saya tersadung okey!” Aku
menumbuk bahunya. Dia tersenyum dan menggosok bahunya.
Kuat betul dia senyum sekarang. Bahagia sangat agaknya.
“Tak apa. Aku maafkan. Bukan selalu aku dapat free
kiss.” Tiba-tiba dia pegang lehernya. Aku mula nak menangis
semula.
“Aizat...” Aku tak suka dia duk ingatkan aku kejadian
memalukan tadi.
“Dahlah Melur. Bukan kau sengaja. Aku pun tak
sengaja.” Dia bersuara lembut. Memujuk.
Eh kejap... dia tak sengaja?
“Awak tak sengaja apa?” soalku.
Dia terhenti berjalan. Matanya tajam merenung aku.
Okey, aku takut. Dia tak sengaja apa? Entah-entah dia yang
sengaja buat aku tersadung tadi.
“Kau tak perasan eh?” soalnya.
“Apa dia?” Aku mula cuak. Alamak, apa yang aku tak
perasan?
“Tak ada apalah.” Dia mula berjalan semula. Tapi hati
aku rasa tentu ada sesuatu yang menyebabkan muka dia jadi
begitu. Perlahan-lahan, peristiwa memalukan itu aku ingat
semula. Satu per satu. Aku jatuh atas badan dia. Joran di tangan
dia terlepas ke tanah. Tangan dia...
“Awak pegang punggung saya!” Aku nyaris menjerit.
Dia berhenti berjalan semula. Mata melilau ke kiri dan
ke kanan. Takut orang dengar suara aku agaknya.
“Tak sengaja...” dia berkata.
“Tak sengaja ke, dah dua-dua tangan awak melekap
kat... mak... awak jangan bercakap dengan saya lagi. Saya benci
awak!” Air mataku berlinang.
Kenapa dia tak senyapkan aje perkara tu? Tak adalah
aku nak ingat semula. Dua perkara yang memalukan. Aku cium
leher dia, dia pegang punggung aku. Bukannya kami nak buat
maksiat pun. Tapi... maksiat yang paksa. Makkkkk!
“Melur, aku tak sengajalah. Ter... faham? Kelam-kabut
tadi, kan? Aku cuma takut kau jatuh.” Dia memujuk aku apabila
nafasku sudah turun naik akibat menangis.
“Heeee, aku tolong salah, tak tolong karang salah... tak
tahu mana yang betul kalau dengan kau ni.” Bebel Aizat.
Aku terus menangis. Lebih pada merengek.
“Melur... kalau aku sengaja tadi, aku takkan pegang
aje.”
Dia ni memujuk ke apa? Makin teruk aku menangis
apabila dengar dia cakap macam tu.
“Eeeeee gatal! Gatal! Gatal!!!” Aku tumbuk belakang
badannya berulang kali. Dia hanya kaku seolah-olah merelakan
saja dirinya dipukul.
“Dahlah Melur. Orang pandang nanti. Betullah. Kalau
aku sengaja, lebih pada tu aku buat. Aku bukannya jahat sangat.”
Aizat masih memujuk.
Aku terus berjalan meninggalkannya yang membawa
joran dan hasil tangkapan kami tadi.
“Entah-entah sebab ni la awak masuk juvana!” sempat
aku menyindir.
“Melur. Aku tak suka kau cakap macam tu.” Ujarnya.
Aku ketap bibir. Aku tak sengaja. Tapi biarlah. Aku tak hairan.
Aku malas nak hairan. Aizat gatal! Pencabul!
AKU BUKA Instagram. Tengok feeds artis-artis yang aku ikuti.
Tiba-tiba ternampak post daripada Aizat. Video dia bermain
gitar. Tak pernah-pernah dia main gitar dan pamer dekat
Instagram. Nak famous ke apa?
“Hai sayang... smile...”
Berdetak kencang jantung aku. Dia tersenyum sebelum
memetik gitar. Lagu Di Saat Aku Mencintaimu. Aku yang
menonton ini rasa tak sedap hati. Siapa ‘sayang’ dia? Memang
nak kena ni...
Tak puas pula aku dengar nyanyiannya. Sangat merdu.
Aku baca komen-komen di bawahnya pula.
hardtofind Mentang-mentanglah ada buah
hati.
Ijat_Jasmine Sesi memujuk. Hahaha!
hardtofind @Ijat_Jasmine semoga berjaya.
boroiguy Jasmine sihat, bang? Hahaha!
Ijat_Jasmine Sihat. Alhamdulillah.
mariacungila Abang nyanyikan untuk Ya ye?
Hikhik. >_<
Mati selera aku nak baca selebihnya apabila melihat
komen Maria. Entah dari mana dia jumpa instagram Aizat.
Kuat betul menggodek budak yang namanya Maria tu. Post aku,
dia tak pernah nak komen. Memang spesies perempuan suka
makan kaki betul dia ni. Tiba-tiba aku rasa bengang dengan
Aizat. Apa pasal dia approve si budak Maria tu untuk follow
Instagram dia? Memang nak kena!
Cepat-cepat aku cari kotak telefon yang pernah Aizat
beri. Aku masukkan telefonku ke dalam kotak dan aku cari dia
di beranda. Aku tahu waktu tengah malam ni dia memang suka
melepak dekat situ. Dulu, situlah port aku. Semenjak ada dia,
aku kena melepak dalam bilik saja.
Langkahku mati, terdengar alunan petikan gitar. Lagu
yang dinyanyikan merupakan lagu orang putih. Tak sangka, dia
boleh menyanyi lagu mat salih. Ingatkan lagu melayu aje.
So close no matter how far
Couldn’t be much more from the heart
Forever trusting who we are...
And nothing else matters...
Petikan gitarnya terhenti bersama nyanyiannya. Dia
dah ternampak aku. Terus gitarnya diletakkan ke tepi.
“Melur...” tegurnya sambil tersenyum. Kenapa bahagia
sangat muka ni? Ke sebab kena cium tadi? Tak sengaja okey.
“Nah.” Kotak telefon itu aku hulurkan kepadanya
tanpa senyuman. Dia bangun dari buaian. Keningnya bertaut.
Pelik dengan tingkah laku aku agaknya.
“Kenapa?” sepatah saja soalannya.
“Ni nak pulangkan balik.” Aku tak pandang muka dia.
Sakit hati. Mataku hanya memandang kotak yang aku hulurkan
saja. Dia tak menyambut langsung. Masih kaku di depanku.
“Hak milik kau dah ni. Aku tak nak ambik. Buruk siku
aku nanti.” Aizat bersuara. Perlahan. Mungkin tak nak orang
dengar. Atau memang dia sengaja cuba nak beromantik dengan
aku. Tak terkesan pun, okey. Meremang sikit je.
“Ambik ajelah.” Aku mendesak.
“Kenapa?” soalnya lagi.
“Bagilah dekat Maria cun gila awak tu.” Aku
menjulingkan mata ke atas.
Dia tergelak. Manis sekali wajahnya. Betul, aku tak
tipu. Muka dia sangat kacak apabila tersenyum. Senyuman dia
mampu menyejukkan hati yang membara.
“Oh, cemburu...” dia bersuara dengan senyum tak
boleh nak hakis dia tu sambil menggaru-garu kening.
“Tak ada masa.” Aku menjeling tapi bibir aku tahan
daripada tersenyum. Tak tahu kenapa. Bila tengok dia gembira
macam ni, aku jadi nak senyum sekali. Dia bluetooth senyuman
dia ke apa ni? Aku lupa nak tutup bluetooth senyum aku ni tadi
kut.
“Mata dah merah, nak nangis la tu. Dahlah. Aku tak
layan dialah, Melur.” Aizat memujuk. Aku mencemik.
“Saya tak peduli.”
“Kalau kau cemburu aje, teruk aku kena. Bila aku
cemburu, kau marah-marah aku.” Dia membebel.
Bila masa aku cemburu? Tak ada masa nak
cemburulah. Ingat dia tu laku macam Aaron Aziz ke sampai aku
nak cemburu? Dan masa bila dia cemburu kepada aku? Kenapa
aku tak perasan pun?
“Mana ada saya cemburu.” Aku mendengus.
“Jangan nak menipulah Melur. Orang buta pun tahu
kau cemburu. Kau tu bakal isteri aku. Buat apa aku pilih nak
nikah dengan kau kalau aku nak orang lain?” katanya.
Aku kelegaan.
“Betul ni?” soalku inginkan kepastian. Dia angguk
dan matanya terpejam sekejap. Comel. Macam anak patung
Mashimaro.
“Betullah. Comel bila kau jeles. Geram aku.” Komennya
perlahan. Aku mencemik.
“Awak tu yang perasan lebih. Tak ada masa saya nak
jeles. Jadi, awak tak naklah ni?” soalku sambil menunjuk kotak
telefon pada tanganku ini.
“Tak nak.” Jawabnya sepatah sambil
menggeleng-gelengkan kepalanya. Aku angguk dan ingin
masuk ke dalam rumah tapi langkahku terhenti. Teringat
kata-kata kejam aku siang tadi.
“Saya minta maaf tadi...” ucapku.
Dari terbaring di dalam buaian, dia duduk.
“Yang mana satu?” soalnya bersama senyuman.
Tangannya sentuh leher. Bahagian yang tersentuh dek bibir
aku tadi siang. Eleh. Sengaja nak mendera perasaan aku. Teruk
betul. Boleh dia tanya yang mana satu, sedangkan dia dah tahu?
“Tadi la... yang...” Aku tunjuk leher aku. Takkan aku
nak tunjuk leher dia pulak? Dia tergelak. Lama kami diam.
“Lepas tu, saya cakap awak...” aku berhenti bersuara.
Dia angguk lagi. Faham. Mungkin dia tak nak aku
ulang kata-kataku yang menyakitkan hatinya tu. Baguslah
sebab aku pun akan rasa bersalah kalau aku ulang kata-kataku.
“Pergi masuk tidur. Dah lewat ni. Tak elok duduk luar
lama-lama dengan aku.” Dia bersuara. Aku angguk.
“Bye.”
“Good night, Jasmine.” Ucapnya.
“Good night, samurai.”
Aku rasa pasti teruk aku mimpikan dia malam ni.
Aku yakin... hati aku ini memang kepadanya. Tapi itu yang
menakutkan aku. Entah kenapa, rasa kurang yakin aku hanya
pada perasaan dia terhadap aku. Dia sayang ke dekat aku? Kan
senang kalau dapat baca hatinya?

No comments:

Post a Comment