DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Thursday 26 May 2016

Mr Secret Admirer - Bab 15

Zureen memulakan rawatan fisioterapi di
bilik fisioterapi. Dia sendiri tidak menyangka lelaki itu tibatiba
sahaja akur terhadap arahannya tanpa banyak songeh
seperti biasa. Sememangnya sikap dan perangai lelaki itu
sukar untuk dijangka. Seperti air laut. Sekejap pasang dan
sekejap pula surut.
“So sementara mood dia tengah pasang ni, baik aku
cepat-cepat buat rawatan ni sebelum dia berubah fikiran
lagi,” bisik Zureen.
Zureen membantu Syed Redza untuk bangun dari
kerusi rodanya. Lelaki itu dipapah ke tempat duduk yang
disediakan. Kaki seluar di sebelah kanannya dilipat sedikit
hingga ke paras betis untuk memudahkan Zureen mengurut
seketika kaki lelaki itu sebelum menjalankan rawatan
fisioterapi.
Zureen perlu berhati-hati ketika mengurut kaki
Syed Redza. Tidak boleh terlalu kuat kerana kaki lelaki itu
telah dimasukkan besi. Bahagian hujung kakinya digerakkan
perlahan-lahan untuk melembutkan bahagian ototnya.
Zureen langsung tidak memandang wajah Syed Redza ketika
mengurut kaki lelaki itu. Bimbang jika kerjanya terbantut
sebaik terlihat wajah serius lelaki itu. Apa yang
menghairankan Zureen ketika itu, lelaki itu langsung tidak
berbunyi. “Hek” tidak “hok” pun tidak.
“Memang pelik betul mamat ni pagi ni.... tapi
okeylah. Daripada dia mengata tak tentu fasal, lebih baik dia
jadi bisu macam ni. Senang sikit kerja aku...” bisik Zureen
dalam hati tanpa menyedari dirinya sedang asyik
diperhatikan.
Syed Redza pula ralit memerhatikan gadis kecil
molek itu mengurut kakinya. Dia dapat melihat Zureen pagi
ini pada sudut dan perspektif yang agak berbeza dari
semalam sejak terpandang Zureen bersenam dan berenang
pagi tadi. Entah kenapa hatinya kini begitu senang sekali
apabila melihat gadis itu. Tiba-tiba sahaja suatu perasaan
telah menyelinap masuk ke dalam hati dan terus sahaja
meresap ke seluruh tubuh badannya.
“Berapa umur kau?” Tiba-tiba sahaja Syed Redza
bersuara.
Zureen yang agak tersentak dengan soalan Syed
Redza, secara spontan melihat wajah lelaki itu. Pelik!
Seingat-ingatnya, ini kali kedua Syed Redza bertanyakan
umurnya.
Zureen agak gerun melihat cara Syed Redza
memandangnya. Sukar untuk ditafsirkan makna renungan
itu. Apa yang pasti, kecut perutnya melihat pandangan lelaki
itu. Terasa seperti ada rama-rama yang riang berterbangan di
dalam perutnya ketika itu. Geli!
“Kau tak dengar ke aku tanya?” ulang Syed Redza.
Kali ini suaranya sedikit keras.
Bimbang jika suasana yang agak aman itu bertukar
tegang, Zureen akhirnya menjawab.
“22...” jawab Zureen pendek.
“Betul ke umur kau 22 tahun?” soal Syed Redza
lagi. Sememangnya dia tidak percaya. Sikap dan perangai
gadis itu jauh lebih matang dari usianya.
“Nak tengok IC saya ke?” jawab Zureen selamba
sambil tangannya terus mengurut kaki lelaki itu.
Senyuman terukir di bibir Syed Redza. Lucu
dengan jawapan spontan gadis itu. Bagitu selamba ‘dek’!
“Kenapa kau pilih jadi jururawat peribadi aku?”
Ini sesi temu duga kedua ke? Yalah... hari tu mama
dia aje yang interview aku! Getus Zureen.
“Correction... bukan ‘nak’ jadi jururawat peribadi
Encik Redza tapi saya memohon untuk jadi jururawat
peribadi kepada sesiapa saja... dan telah ditakdirkan saya jadi
jururawat peribadi untuk Encik Redza...” jawab Zureen
selamba. Dia agak kurang senang dengan soalan kedua Syed
Redza itu kerana seolah-olah dirinya yang beria-ia hendak
menjadi jururawat peribadi kepada lelaki angkuh itu.
Syed Redza tersenyum lagi mendengar jawapan
selamba dari Zureen. Hmmm.... semakin menarik. Memang
challenging budak ni! Getus Syed Redza.
“Kau menyesal ke jadi jururawat peribadi aku?”
Zureen agak tersentap mendengar soalan Syed
Redza itu. Dia seperti baru tersedar. Adakah jawapan aku tadi
keterlaluan sangat? Tiba-tiba perasaan menyesal
menyelubungi dirinya. Tidak sepatutnya dia melayan
pesakitnya begitu sedangkan dia tahu salah satu komponen
penting dalam rawatan fisioterapi adalah ‘terapi perasaan.’
Namun, akibat sakit hati dengan cara lelaki itu melayannya,
dia sendiri tanpa sengaja telah menyebabkan lelaki itu terasa
dengan kata-katanya.
“Err... maafkan saya Encik Redza. Saya tak
sepatutnya cakap macam tu. Honestly, saya tak pernah rasa
menyesal dengan tugas baru saya ni, cuma sebagai manusia
biasa, kadang-kadang saya rasa give up juga bila Encik Redza
tak berikan kerjasama kepada saya...” jawab Zureen dengan
perasaan bersalah.
Kedengaran Syed Redza ketawa kecil.
“Hei, come on! No hard feeling okay.... memang
patut pun kau rasa macam tu..”
Apa kena dengan mamat ni? Pelik betul perangai
dia. Selalunya perangai macam hantu! Aku bermimpi ke?
Hishh!! Tak faham betul aku dengan perangai dia ni. Mana
satu perangai sebenar dia ni? Aku salah bagi dia makan ubat
ke?
“Pandai kau berenang? Kau memang suka
berenang ya?” Syed Redza semakin galak bertanya. Dia
memang berazam untuk mencungkil apa saja tentang gadis
itu.
Soalan Syed Redza benar-benar menyebabkan
Zureen hampir pengsan. Ya Allah, maknanya memang
betullah dia nampak apa yang aku buat pagi tadi. Dia nampak
rambut aku? Aduh! Macam mana ni? Mana aku nak letak
muka aku ni?
Rasa seperti hendak menangis ketika itu pun ada.
Air matanya cuba ditahan. Selama ini dia cukup menjaga
auratnya tetapi kenapa lelaki angkuh itu pula yang dapat
melihatnya?
Silap aku juga. Kenapa mudah sangat nak buka
tudung? Dahlah di tempat yang masih asing untuk aku,
terbuka pula kawasannya. Hishh!! Kenapalah aku tak tengok
betul-betul kat balkoni tu? Zureen terus menyalahkan
dirinya.
“Err.. En... cik Red.. za na.... nampak ke apa yang
saya buat pagi tadi?” soal Zureen tergagagap-gagap. Dalam
hati dia terus berdoa semoga ia tidak seperti yang difikirnya.
“Apa yang pelik sangat kalau setakat aku tengok
kau berenang? Bukannya kau pakai bikini pun!” Soalan Syed
Redza yang sinis itu membuatkan muka Zureen tambah
merah. Jika tidak mengenangkan dirinya sedang
menjalankan rawatan fisioterapi, mahu saja dia melarikan
diri dari terus berhadapan dengan lelaki itu. Tidak sanggup
rasanya untuk terus menanggung malu!
“Relakslah... Apa yang kau panik sangat ni?” soal
Syed Redza setelah dilihatnya Zureen dalam keadaan tidak
keruan.
“Saya tak patut berenang tadi.....” Kedengaran
suara Zureen seperti mahu menangis.
“Apa masalah kau ni? Apa yang serius sangat kalau
aku nampak kau berenang? Kau ni kadang-kadang aku
tengok macam sosial tapi kadang-kadang perangai kau ni
macam gadis pingitan pun ada. Mana satu personaliti kau
sebenarnya?”
“Encik Redza tak faham dan tak akan faham. Saya
betul-betul menyesal. Saya memang tak patut berenang
tadi...” luah Zureen kesal.
“Kenapa? Sebab aku dapat tengok rambut kau tu?
Isu besar sangat ke kalau aku dapat tengok rambut kau?
Betul ke kau memang tak pernah buka tudung kau tu? Don’t
tell me that guy pun tak pernah tengok rambut kau? Kalau
dia boleh sanggup datang ke sini, itu dah cukup
membuktikan betapa dia cukup rapat dengan kau...”
That guy? Lelaki mana pula yang dimaksudkan ni?
Abang Haziq ke?
“Encik Redza.... Saya rasa Encik Redza tak berhak
nak menyentuh soal peribadi saya. Jangan persoalkan
tentang saya nak menjaga aurat saya. Okay to be honest,
memang selama ni saya cukup menjaga aurat dan maruah
diri saya. Saya memang dididik dari kecil untuk menjaga itu
semua. Memang belum ada sesiapa yang pernah tengok aurat
saya ni termasuk ‘that guy’ yang Encik Redza maksudkan
kecuali adik beradik dan kaum keluarga terdekat saya
sahaja.... tetapi disebabkan kebodohan dan kelalaian diri saya
sendiri, saya tanpa sengaja telah terbuka aurat yang cukup
saya jaga selama ini..... memang saya sangat kesal tapi saya
yakin Allah maha mengetahui.... lagi satu, bila saya rapat
dengan seseorang tu lebih-lebih lagi dia adalah lelaki yang
bukan muhrim, tak bermakna dia berhak ke atas saya sampai
dah tak tahu batasan... sampai nak tunjukkan aurat pula...”
jawab Zureen panjang lebar sebagai usaha untuk
mempertahankan dirinya dari terus dipandang rendah oleh
lelaki angkuh itu.
Zureen menarik nafas seketika untuk
mententeramkan hatinya yang sudah mula beremosi.
“Maaf Encik Redza.... izinkan saya ke toilet
sebentar..”
Tanpa menunggu kebenaran dari Syed Redza,
Zureen terus melarikan diri seketika ke tandas bagi
menenangkan perasaannya.
Syed Redza agak terkejut dengan tindakan drastik
Zureen itu. Kenapa gadis itu begitu sensitif sekali? Dia tidak
nampak sebab yang munasabah untuk Zureen berkelakuan
begitu pelik. Takkanlah disebabkan aku terlihat rambutnya
boleh buat dia jadi begitu panik sekali? Adakah soal rambut
menjadi isu yang begitu besar padanya?
Dari analisa singkat Syed Redza, sememangnya
gadis itu cukup sensitif jika soal peribadinya disentuh
terutama yang melibatkan aurat dan maruah dirinya.
Ternyata Zureen bukan gadis sembarangan.
“Patutlah jantan tu jejak dia sampai ke sini. Pasti
ada sesuatu yang sangat istimewa tentang budak ni,” bisik
Syed Redza.
Di bilik air Zureen menangis sepuas-puasnya. Entah kenapa
dia merasakan maruah dirinya telah tercemar. Mungkin Syed
Redza menganggap isu itu kecil baginya tetapi tidak bagi
Zureen.
“Ya Allah, kenapa harus dia yang melihat aurat
yang begitu aku jaga selama ini? Apakah hikmah di sebalik
kejadian yang amat memalukan aku ini??” rintih Zureen.
Zureen menampar-nampar mukanya beberapa kali.
Satu tindakan untuk melepaskan kemarahan kepada dirinya
sendiri.
Hishh!! Kenapalah aku bodoh dan cuai sangat?
Setelah beberapa ketika berada di bilik air, Zureen
baru tersedar. Dia tidak boleh lama-lama di situ. Syed Redza
sedang menunggunya untuk menjalankan rawatan
fisioterapi. Akibat terlalu sangat melayan perasaan hibanya
hingga dia terlupa seketika akan tanggungjawab yang
sepatutnya dijalankan sekarang.
Setelah dapat menenangkan hatinya dan
memastikan wajahnya kembali rapi, Zureen berjalan menuju
ke bilik fisioterapi semula. Sebolehnya dia tidak mahu Syed
Redza tahu dia menangis. Dia tidak mahu menunjukkan
kelemahan dirinya di hadapan lelaki itu walaupun dia
sememangnya lemah apabila berhadapan dengan situasi
seperti ini.
Sekembalinya Zureen ke bilik rawatan itu, dia amat
terkejut apabila mendapati Syed Redza sudah memulakan
sesi fisioterapi sendirian. Kedua-dua tangannya kuat berpaut
pada palang sambil kakinya perlahan-lahan cuba melangkah.
Sesekali dia hampir tersungkur akibat kakinya yang masih
lemah untuk melangkah. Pautan tangannya yang menjadi
penyelamat. Jika tidak pasti sudah lama dia tergolek di situ.
Zureen hampir terjerit apabila melihat Syed Redza
hampir tersungkur. Sekali lagi dia diserang perasaan bersalah
kerana meninggalkan lelaki itu sendirian sedangkan waktu
itu sepatutnya dia bersama Syed Redza menjalankan rawatan
fisioterapi.
“Ya Allah.... Encik Redza kenapa buat rawatan ni
sorang-sorang? Kenapa tak tunggu saya? Encik Redza tahu
tak bahaya? Kalau jadi apa-apa pada Encik Redza, nanti saya
yang akan dipersalahkan. Kan saya kata saya nak ke toilet
sekejap....” Zureen separuh menjerit. Dia benar-benar
terkejut dengan apa yang baru dilihatnya.
“Aku tak perlukan simpati kau! Aku nak buktikan
yang aku boleh berjalan sendiri. Tentu kau rasa jijik tengok
lelaki OKU macam aku ni kan?” balas Syed Redza tergigilgigil
akibat terlalu memaksa dirinya untuk berjalan.
Entah kenapa sebaik sahaja Syed Redza teringatkan
lelaki yang didakwa sebagai abang angkat Zureen itu, dirinya
seolah-olah rasa tercabar. Dia sendiri tidak tahu kenapa dia
perlu merasa begitu tetapi yang pasti dengan keadaan dirinya
yang tidak mampu berjalan sendiri, sudah pasti dia tewas
walaupun pertandingan belum pun atau tidak langsung
bermula. Perasaannya yang gila ketika itu telah
menyebabkan dia memaksa dirinya untuk berjalan walaupun
dia tahu tindakannya itu amat bahaya.
“Encik Redza..... Encik Redza tak boleh macam ni.
Cara Encik Redza ni salah. Cara Encik Redza boleh
menyebabkan otot kaki Encik Redza semakin tercedera.
Rawatan fisioterapi ni mesti dijalankan dengan perlahanlahan
dan penuh kelembutan. Tidak boleh terlalu memaksa.
Bahaya!” balas Zureen dengan bersungguh-sungguh.
Dia terus sahaja memaut lengan Syed Redza dalam
usaha untuk menghalang lelaki itu dari terus berjalan. Peluh
membasahi wajah lelaki itu menunjukkan betapa dia
bersungguh-sungguh untuk berjalan semula. Sebaliknya
Syed Redza menepis tangan Zureen.
Zureen buntu! Tidak tahu apa yang patut
dilakukannya. Nampaknya lelaki itu begitu nekad untuk
berjalan sendiri. Apalah agaknya yang telah merasuk fikiran
lelaki itu sehingga boleh bertindak hingga ke tahap itu.
Tadi beria-ia tak nak buat rawatan fisioterapi ni!
Sekarang beria-ia pula nak buat sampai tak menyempatnyempat
lagi! Rungut Zureen sendirian.
“Tak boleh jadi ni. Kalau aku biarkan dia terus buat
sendiri, silap-silap gaya makin tak boleh berjalan pula. Ah!
Apa nak jadi, jadilah. Aku mesti tetap halang dia sebelum
perkara yang lebih buruk terjadi. Aku buat ni demi tugas aku
dan niat aku baik untuk membantunya....” azam Zureen.
Dengan kudrat yang masih berbaki, Zureen
memaut lengan Syed Redza yang baru saja berada di
permulaan palang. Dari tadi, Syed Redza hanya mampu
bergerak beberapa sentimeter sahaja.
Seperti tadi, Syed Redza cuba menolak tangan
Zureen. Akibat tindakannya yang hendak menolak Zureen ke
tepi dengan tangan kirinya, tiba-tiba sahaja tangan kanannya
yang sedia berpaut pada palang tadi juga terlepas dan...
bedebuk!
Kedua-duanya, Zureen dan Syed Redza terduduk
dan apa yang lebih mengharu-birukan apabila ketika mereka
jatuh terduduk, kedudukan Syed Redza yang tertimpa badan
Zureen atau dengan perkataan mudahnya tubuh badan Syed
Redza yang sasa itu telah menghempap tubuh Zureen yang
kecil molek itu.
Berada dalam kedudukan itu, menyebabkan keduadua
lidah kelu tidak terkata. Baik Zureen mahupun Syed
Redza seperti terpukau seketika. Kedua-dua pasang mata
saling bertatapan. Sukar untuk ditafsirkan makna renungan
kedua-dua insan itu!

No comments:

Post a Comment