DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 6 April 2016

ANDAI CINTAMU AKU MILIKI - BAB 20

MALAM yang semakin lewat membataskan
masa bagi keluarga Qaid mengenali Acam lebih rapat.
Mudah benar keluarga itu bermesra dengan Acam
walaupun hanya baru sekali bersua. Lebih-lebih lagi adik
Qaid yang hanya setahun lebih muda daripada Acam.
Yalah, umur pun sudah hampir sebaya, kepala pun sama
gila-gila. Memang boleh masuk sesangat. Kalau duduk
berbual berdua, asyik riuh ketawa sahaja. Isy, tidak ada lagi
control ayu pun.
Kadang-kadang sampai tersenyum Puan
Sahara melihatnya. Hati wanita itu amat menyenangi
Acam. Walau baru pertama kali berjumpa tapi jauh di
sudut hati tuanya, sudah dapat merasakan kemesraan itu.
Andai itulah jodoh Qaid, memang tidak akan ada satu
alasan pun untuk dibantah. Berkenan benar di matanya.
Bahkan, sempat gak Puan Sahara berbisik di telinga
suaminya tadi dan reaksi yang sama juga diberikan
oleh si papa.
“Aunty, saya minta diri dulu ya. Dah malam ni,”
ucap Acam sambil menghulurkan tangan menyalami Puan
Sahara.
“Alah, sekejap aje dapat berborak-borak dengan
Acam. Tidurlah sini, esok tak ada kuliah, kan.” Puan Sahara
melepaskan rasa tidak puasnya dengan hasrat Acam yang
ingin pulang.
“Esok memang tak ada kelas aunty, tapi esok saya
ada projek sikit nak kena buat dengan kumpulan saya. Pagi
pula tu, nanti bising pula mereka kalau saya tak ada,” ujar
Acam memberi alasan.
“Lah, ya ke? Kalau macam tu nanti balik Batu
Pahat, datang rumah aunty ya. Nanti bagi tahu Qaid bila
balik, aunty suruh Qaid pergi ambil. Boleh aunty masak
sedap-sedap untuk Acam. Aunty suka dapat borak-borak
dengan Acam tahu,” pesan Puan Sahara. Ada nada sedikit
sedih dalam suara itu. Tubuh Acam diraih lalu dipeluknya
erat. Hendak menangis pun ada Acam rasa saat itu.
“Alah... kau dah nak balik ke Acam. Tak ada
kawanlah aku nak borak. Angah ni bukan boleh buat
kawan pun,” sampuk Qaliesya, adik bongsu Qaid yang baru
menjengahkan diri dari dapur. Acam mengganggukkan
kepala.
“Hish, anak dara ni. Kan Acam tu tua setahun
daripada Qaliesya, mana boleh kau aku kau aku aje, panggil
kakaklah,” tukas Encik Quzair yang sedang duduk di sofa
sambil memerhatikan isterinya yang agak sebak.
“Betul tu papa.. apalah anak mama ni.”
“Eleh, tak mainlah kakak mak kak ni, kita orang
brutallah mama, papa... kan Acam kan,” balas Qaliesya lalu
merapati Acam.
“Alah, tidurlah kat sini. Esok pagi-pagi suruh
Angah hantar. Bolehlah... aku tak ada memberlah. Nak
harapkan Angah tu, huh, hampeh..” pujuk Qaliesya.
Beria-ia memek mukanya merayu Acam. Terseringai
senyuman di bibir Acam. Alah.. comellah pula wajah
anak dara ni bila dibuat begitu.
“Bukan tak nak, tapi esok memang serius ada
project discussion. Nanti dia orang tu kata aku mengelat
pula.” Bukan tidak kasihan kepada Qaliesya tapi hati
Acam masih menidakkan usul untuk bermalam di situ.
Wajah cemberut Qaliesya diusap lembut oleh
Acam. Rasa sayang terhadap gadis di hadapannya sudah
menular ke hati. Mudah sungguh mesra dengan gadis itu.
Walaupun hanya berbeza setahun, tapi sifat manja dan
gila-gilanya memang serasi bersama. Maaflah, terpaksa
menipu tapi tidak betah rasanya untuk bermalam di situ.
Kasih sayang yang dihulurkan membuatkan Acam
rasa serba salah. Dia tidak mahu hatinya tersalah membuat
pilihan. Dia tidak mahu kerana rasa terharu dengan kasih
yang dihulur dia akan membuat pilihan yang salah dan
terpaksa menerimanya sepanjang hidup. Dia mahu setiap
satu yang dipilih berdasarkan rasa yang terbit di hatinya,
bukan rasa terharu atau serba-salah.
Seorang demi seolah-olah ahli keluarga Qaid
disalaminya. Sebelum dia beredar, Puan Sahara sempat
menarik tangannya lalu diletakkan sesuatu di atas tapak
tangan Acam. Terbuntang mata Acam melihat pemberian itu.
“Aunty, apa ni? Saya tak boleh terima ni,” ujar
Acam menolak pemberian Puan Sahara. Seutas gelang
tangan emas yang ada di tapak tangannya dihulurkan
kembali kepada Puan Sahara.
“Aunty nak bagi ni kepada Acam. Tanda kenangan
aunty, janganlah tolak,” balas Puan Sahara pula. Diambil
gelang tangan emas itu lalu dipakaikan ke pergelangan
tangan Acam. Memang cantik tapi hati Acam sudah mula
berdesah.
“Aunty...”
“Dah, jangan nak tolak. Ni niat aunty nak bagi,
ambil aje,” ujar Puan Sahara memintas penolakan Acam.
Tubuh Acam yang kecil itu sekali lagi dipeluknya. Terasa
seperti memeluk anak sendiri.
Ya Allah, jika ini jodoh untuk anak aku, aku terima
sepenuh hati, bisik hati Puan Sahara. Ada genangan di tubir
mata wanita itu. Hatinya senang melihat Acam, senang jika
benar Acam menjadi pilihan Qaid.
Acam yang tidak betah lagi berlelama di situ,
segera mengucapkan salam dan beredar menuruti Qaid
yang telah dulu melangkah ke keretanya. Hati Qaid gak
dipalu resah melihatkan harapan mamanya yang terlalu
tinggi. Mama, andai mama tahu betapa sukarnya Angah
hendak mendapatkan sedikit ruang di hati gadis ini, tentu
mama akan sedih. Angah berjanji mama, selagi
Angah mampu, Angah akan cuba menawan hati
gadis ini.Pertama kali dalam hidup Angah, hati ini dijentik
rasa kasih melihat dia. Qaid melayan rasa hatinya sendiri.
Suasana menjadi sayu dan hening menghantar pemergian
Acam.
“Qaid, boleh tak kau tolong aku?” Qaid hanya
merenung wajah Acam. Tak usah kata nak tolong sekali,
sepuluh kali pun sanggup Acam oii.
“Ni, kau tolong pulang balik kat aunty ya,” kata
Acam sambil membuka gelang emas yang tersarung cantik
di tangannya. Dia perasan wajah Qaid yang telah mula
berkerut.
“Janganlah nak kerut dahi bagai. Bukan aku tak
suka, bukan aku tak sudi tapi tolong cakap kat aunty,
aku rasa aku tak layak terima ni daripada aunty. Kasih
sayang yang mama dan keluarga kau hulurkan pada aku
pun dah cukup memadai.”
“Tapi nanti mama mesti kecil hati bila aku
pulangkan ni semula,” balas Qaid. Ada rasa nada sendu
dalam suara lelaki itu. Dia amat tahu hati mamanya.
“Kau cakap pada aunty, bukan aku tak nak tapi
nanti kalau aku pergi rumah kau bila cuti semester, baru
aku terima. Ini baru kali pertama, tak layak aku terima
hadiah yang mahal macam ni. Tadi pun anak Aunty Sahara
ni dah belikan aku macam-macam. Aku ni dah jadi
macam Maya Karin dalam cerita Pisau Cukur tu pula,”
kata Acam memujuk Qaid.
“Heh, tak ada maknanya kau macam Maya Karin tu.”
“Tak sama ke?”
“Mana nak sama, Maya Karin tu cun lebih sikit
daripada kau,” usik Qaid. Cebikan Acam melahirkan tawa
Qaid. Acam juga turut tertawa. Apalah mamat ni, macam
ni ke nak mengurat makwe. Harus kena reject.
“Hish, patutlah kau tak ada awek tau. Nak
mengurat pun tak pandai. Nasib baik aku ni brutal,
kalau perempuan lain sorrylah, hi hi bye bye,” bebel Acam.
Tawa Qaid masih lagi tidak berkurangan.
“Sebab tu aku suka mengurat kau. Aku tahu kalau
Mengurat kau aku tak payah nak overacting. Aku boleh jadi
Qaid Firdaus aje, bukan Remy Ishak.”
Acam mencapai beg-beg kertas yang mengandungi
barangan yang dibelikan Qaid di Ipoh Parade ketika mereka
mencari hadiah pagi tadi. Mengenangkan gelang emas
yang dipulangkan semula itu hatinya dipagut rasa gelisah,
risau mama Qaid akan terasa hati. Tapi rasanya, Puan
Sahaja pasti dapat menerima alasannya.
“Nah, ni untuk kau juga,” unjuk Qaid sambil
menghulurkan satu lagi beg kertas yang agak besar kepada
Acam.
Ketika itu mereka sudah pun berada di luar kereta.
Lampu ruang tamu rumah sewa Acam terang benderang
dan nampak sangat bayang-bayang rakan-rakannya yang
sedang menyibuk memerhatikan mereka di sebalik langsir
sliding door. Hmm, kejap lagi jenuhlah nak menjawab.
“Apa lagi ni. Aku penatlah kalau keluar dengan kau
ni. Macam-macam nak dibelinya untuk aku. Takutlah, nanti
terhutang budi tergadai body tau,” usik Acam namun
tangannya tetap menyambut pemberian Qaid. Kalau
ditolak, memang seratus peratus mamat tu akan merajuk.
Dah faham sangat fiil yang seorang ni.
“Wei, kau ingat aku jahat sangat ke? Kalau aku
jahat, dah lama dah aku angkut kau bawa pergi Selatan
Thailand. Bukan susah sangat pun, dah tentu sah jadi
bini aku. Hish, mulut kau ni, nasib baik anak dara
orang, kalau bini aku dah lama...”
“Hah, jangan nak mention yang bukan-bukan tu
ya, otak kuning punya orang,” sampuk Acam mematikan
kata-kata Qaid.
Wajahnya yang mencuka mengundang tawa Qaid.
Hish Acam, janganlah kau buat muka macam tu, comel aje
aku tengok. Nanti jenuh aku rindu-rinduan Acam.
Penat juga ya bermain dengan perasaan sendiri ni, Yalah,
nak diluahkan takut pula rosakkan hubungan persahabatan
mereka tu.
“Okeylah, aku masuk dulu. Nanti sampaikan salam
sayang aku pada semua kat sana ya. Ingat pesan aku pasal
gelang tu, kau jangan belit-belit cerita pula tau. And thank
you for all these...” ucap Acam sebelum mengucapkan
salam perpisahan.
Qaid hanya mengganguk dan menghantar langkah
Acam yang laju menapak masuk ke dalam kawasan pagar
dengan pandangan sayu. Namun hatinya gembira, dapat
juga melepaskan rindu walaupun sekejapan cuma.
Sekejaplah kalau dah banyak masa mama dan saudaramaranya
yang concure.
“Amboi, seronok keluar ya. Tak ingat kawan-kawan
langsung,” tegur Yanie yang turut sama bersekongkol
dengan rakan-rakannya yang lain yang asyik skodeng di
balik langsir tadi.
“Hmm... dah puas ke skodeng aku?” perli Acam
namun senyuman tetap dilemparkan kepada rakanrakannya
itu. Dia tahu, mereka faham yang dia hanya
bergurau.
“Err...err... obvious sangat ke kita orang skodeng?”
tanya Rita terpinga-pinga. Alamak, kantoi sungguh.
“Yalah. Kalau pun nak skodeng, tutuplah lampu.
Ini lampu terang benderang, lepas tu asyik skodeng balik
langsir, nampak mak cik oii dari luar tu. Member aku tu
pun asyik sengih aje tengok perangai kau orang,” balas
Acam. Tergolek-golek dia mentertawakan rakan-rakan
serumahnya tu.
Masing-masing pun tak mampu menahan gelak,
malu juga sebenarnya apabila nampak sangat kekepohan
mereka. Betul jugalah, kan. Nak mengintai tapi terangbenderang.
“Hmm... nah ni ada bekal sikit. Aunty Sahara
bekalkan tadi.”
“Aunty Sahara?”
“Ha’ah, mak kawan aku tu tadi.”
Acam menghulurkan dua beg plastik besar kepada
Yanie. Dia sendiri pun tidak perasan waktu bila Puan
Sahara memasukkan bekalan untuknya. Tahu-tahu ada
sahaja yang dibawa pulang.
“Wah, banyaknya makanan. Kau sebenarnya dari
mana ni?” tanya Rita yang turut mengendeng di sebelah
Yanie. Dia orang ni kalau bab makan, memang tidak pernah
tolak.
“Aku temankan kawan aku tu pergi kenduri
kahwin sepupu dia kat Persiaran Cempaka. Tu nasi dan lauk
kenduri pengantinlah tu. Rugi tak makan, sedap gila.”
“Uii... aku dengar ada lauk orang kahwin ya...
mana?” sampuk Halina yang baru turun dari tingkat atas.
“Kau kan minah, asal dengar makan aje laju kau,
kan,” bebel Rosma yang sudah menatang dulang dan
pinggan-pinggan kosong ke ruang tamu. Dua kali lima
aje dia orang ni. Pantang jumpa makanan, yang tengah
diet pun sanggup cancel diet. Postpone esok pun tak apa.
Tengah-tengah malam buta pun sanggup turun makan.
Bukan main seronok lagi mereka malam itu
dijamu dengan nasi beriani dan lauk-pauk pengantin
yang mewah. Udang galah tiga ekor sebesar tapak tangan
yang dimasukkan ke dalam pinggan sudah tinggal ekor
sahaja. Rendang daging, ayam masak merah, pajeri nenas,
dan lauk-lauk lain gak sudah tinggal suku pinggan. Bukan
selalu dapat peluang begini.
Mulut masing-masing penuh dengan makanan
namun masih becok mencungkil cerita daripada Acam. Yanie
menyiku lengan Acam sambil memberikan isyarat mata agar
lebih rapat kepadanya.
“Cam, tadi Dzil dua kali berulang ke sini cari kau.
Aku cakaplah yang kau keluar. Dia kata dah banyak kali dia
telefon kau, tapi tak dapat,” bisik Yanie. Tidak mahu rakanrakan
yang lain mendengar bicara mereka.
Laju tangan Acam menyelongkar handbagnya.
Telefon bimbit diteliti.
“Patutlah hari ni aku rasa telefon ni tak berbunyi.
Bateri kong,” bebel Acam perlahan.
“Okeylah, kau orang makan eh. Aku naik dulu,
nak mandi.”
Biasalah, rakan-rakan Acam kalau dah dapat
menghadap makanan, mana nak dihiraukan lagi hal lain.
Kalau gempa bumi ke, tsunami ke tak tentu lagi mereka
tu sedar. Perlahan Acam meninggalkan rakan-rakannya
dengan hati yang sedikitgelisah. Mesti satu hari Dzil
tertanya-tanya ke mana dia. Entah kenapa, hatinya rasa
bersalah. Eh, kenapa pula nak bersalah ya. Bukan mereka
ada hubungan apa-apa pun. Tapi alasan itu masih tidak
mampu menenangkan hatinya.
Cepat-cepat telefon bimbit dicas semula. Jam di
dinding sudah menunjukkan angka 12. Rasanya tadi dia
sampai baru pukul 11.00 malam. Lama gak duduk di ruang
tamu melayan kerenah rakan-rakan serumahnya.
Tuala yang bersidai di belakang pintu ditarik perlahan.
Kaki melangkah laju ke bilik air namun terhenti apabila
suara merdu Pasha kedengaran dari telefon bimbitnya.
“Helo, assalamualaikum.”
“Waalaikumussalam. Amboi, seronok berjalan ya.”
Kedengaran ton agak berlainan suara di hujung talian itu.
“Err... awak tak seronok ke berjalan ke? Ke lagi
suka merangkak,” lawak Acam cuba untuk tidak
menegangkan suasana.
“Erk... loyar buruk pula. Awak keluar dengan siapa
lama betul. Dua kali saya datang awak tak ada.”
“Awak ingat tak kawan tempat praktikal saya
yang awak jumpa tu? Dia datang sini tadi, ajak saya
temankan dia ke kenduri kahwin sepupu dia. Jadi saya
temankanlah, lagipun dah jauh-jauh dia datangkan,
takkanlah saya nak tolak.”
“Oh, patutlah. Sampai telefon pun tak dapat,”
rungut Dzil, ada nada perli di suara itu.
“Yang itu awak jangan salah faham ya. Serius saya
tak sedar bateri habis. Sampai rumah tadi baru saya perasan
bila Yanie bagi tahu saya awak call saya tak dapat.”
“Yalah, nak bandingkan saya dengan mamat tu,
siapalah saya ni, kan.”
“Awak, saya dapat bayangkan buruknya rupa awak
sekarang ni tau. Kalau letak cuka kat sebelah, masam lagi
muka awak.”
Dzil tersenyum mendengar kata-kata Acam.
Ceh, pandai juga minah ni memujuk. Hajat hati nak
merajuk lama sikit pun kantoi. Alahai, memang tak
pernah dapat nak tunjuk perasaan pun kalau bercakap
dengan minah ni. Cair terus.
“Baru sampai rumah ke?” soal Dzil.
“Dah lama dah sampai tapi sangkut kat bawah
kena inspection dengan sarjan-sarjan pencen kat bawah tu.
Ni baru naik atas nak mandi,” balas Acam. Hatinya sedikit
senang mendengar suara Dzil yang sudah kembali normal.
“Oh, ya ke? Kalau macam tu awak pergi mandi
dulu. Kejap lagi saya call balik.”
“Alright, nanti telefon balik ya.”
Acam menepuk dahinya sendiri setelah talian
dimatikan. Tidak percaya dia yang berkata-kata begitu.
Nanti telefon balik ya, isy... betul ke aku yang cakap
macam tu, desis Acam. Dengan senyuman meleret dia
mengheret kakinya ke bilik air. Sejuk pun sejuklah,
mesti kena mandi sebelum tidur.
Setelah mengenakan pijama tidurnya, Acam
berbaring malas di atas katil. Matanya masih tidak terasa
mengantuk apatah dia sememangnya sedang menantikan
panggilan Dzil. Dikerlingnya jam di dinding. Wah, hampir
jam 12.30. Mungkin Dzil sudah pun tidur agaknya.
Esokkan hari berkuliah, pasti tidak bangun awal kalau
berjaga malam-malam.
Fikirannya melayang mengenangkan keluarga
Qaid yang sangat mesra dengannya. Masih terasa pelukan
hangat Puan Sahara yang menerimanya sepenuh hati.
Tidak mungkin gak dia lupa kepada Qaliesya yang semakin
rapat dengannya walaupun hanya seketika sahaja. Ada sahaja
bahan yang hendak dibualkan lebih-lebih lagi bila bercerita
tentang novel. Mereka berkongsi minat yang sama rupanya.
Tanpa disangka pula yang gadis semuda itu sudah
mula berjinak-jinak dengan dunia penulisan e-novel. Link
laman web yang diberikan oleh Qaliesya tadi dibeleknya.
Tiba-tiba Acam teringat barang-barang yang
dibawa bersamanya sebentar tadi. Diambil beg kertas
yang mengandungi tudung dan jubah yang dibelikan
oleh Qaid. Dikeluarkan satu per satu lalu digantung
cantik di dalam almari. Kemudian, tangannya laju
mencapai sebuah lagi beg kertas yang lebih besar.
Kotak yang tersembunyi di dalam beg itu dikeluarkan lalu
dikoyakkan pembalutnya perlahan-lahan.
“Masya-Allah, cantiknya,” puji Acam.
Lampu tidur berbunga ala Inggeris itu memukau
matanya. Sungguh cantik. Bukan ini ke yang dibeleknya
tadi. Kalau tidak silap harga pun dalam seratus lebih juga.
Acam teringat ketika di Lovely Lace tadi, Qaid
menyuruhnya memilih hadiah untuk pengantin dan
lampu itulah yang mula-mula dipegangnya tadi.
Memang dua tiga kali gak dia menilik lampu itu tetapi
dia tidak mengusulkannya kepada Qaid.
Padanya, lampu itu terlalu romantik, segan
pula jika Qaid perasan jiwanya. Huh, malunya!
Tapi tidak disangka pula yang mamat itu boleh
hadiahkan lampu yang sama untuknya. Mesti si Qaid tu
asyik perhatikan dia sahaja tadi. Ceh, macam mana boleh
tak perasan.
Esok, Acam berkira akan menitipkan mesej
kepada Qaid untuk berterima kasih atas segala yang
telah diberikan. Memang susah bersahabat dengan
orang yang pemurah ni. Kalau silap orang, memang
sudah lama kering poket si Qaid tu. Acam bukan jenis
orang begitu, dia tidak akan sesekali menggunakan
hubungan persahabatan mereka untuk kepentingan diri
sendiri.
Suara Pasha kumpulan Ungu sekali lagi
memenuhi ruang bilik. Tidak sampai tiga saat, telefon
bimbit dicapai. Memang Acam ternanti-nantikan panggilan
itu.
“Tak tidur lagi?” siapa Dzil setelah memberikan
salam.
“Belum.”
“Tunggu call saya ya?”
“Yalah, tadi kan awak yang janji nak call. Saya
tunggulah, nanti ada pula orang tu merajuk.” Sengaja
Acam menegaskan perkataan akhir tu. Terdengar tawa
kecil di hujung talian.
“Seronok ke pergi kenduri tadi? Ramai orang?”
“Makan free seronoklah. Isy, dah nama kenduri
kahwinkan, mestilah ramai orang,” balas Acam. Dia
tergelak sendiri mendengar soalan Dzil itu.
“Hai, orang tu seronok dapat jalan-jalan. Saya aje
yang asyik tertunggu-tunggu. Maklumlah, saya tak ada
kereta, yang ada motor cabuk dan kaki ni ajelah.”
“Awak, saya tak pernah pandang pangkat ke darjat
ke bila berkawan. Kalau saya gilakan kereta besar orang
lain, tak adanya saya sanggup berjalan kaki keluar pergi
makan dengan awaklah.”
“Hmm...”
“Kalau itu aje yang awak nak cakap, okeylah,
saya nak tidur. Goodnight.”
Acam mematikan talian telefon. Hatinya sedikit
terguris namun hanya seketika. Segaris senyuman mula
menghiasi wajahnya. Apakah Dzil cemburu dengannya?
Orang kata kalau cemburu itu tanda sayang. Ya ke
sayang? Hish, perasaan aku aje kut, bisik Acam.
Bunyi beep mesej masuk mengganggu lamunan
Acam. Pantas dia mencapai telefon bimbit yang baru
sahaja dicampakkannya ke tepi bantal.
Sorry my girl, didn’t mean to hurt you.
It just so bad thinking of you with someone
else and that someone is better than me
and worst, impossible for me to compete.
But whoever it is, I only want the best for
you even if it needs me to step down from
yourlife... Good night my girl, dream of me ..
Always yours, Dzil.
Setiap kata yang tertera di skrin telefon bimbitnya
itu ditenung berkali-kali. Hatinya dirundung rasa pilu.
Dzil, saya tak tahu apa status kita. Di mana saya di hati
awak. Di mana awak di hati saya. Tapi yang nyata, ada
sesuatu di hati saya setiap kali mendengar suara awak,
setiap kali memandang wajah awak dan setiap kali
memikirkan awak. Tapi rasa itu belum kukuh untuk saya
bukakan pintu hati ini sepenuhnya. Kadang-kadang sikap
awak yang mengambil berat itu memberi harapan kepada
saya.
Tapi kadang-kadang sikap ignorance awak ketika
bersama gadis berbaju biru itu membuatkan saya rasa
bukan sesiapa pun kepada awak. Berilah saya sedikit waktu
lagi untuk mencari jawapan yang sebenarnya. Saya sendiri
keliru dengan hati saya! Kata-kata itu hanya mati di situ.
Hanya bantal dan katil yang menjadi pendengarnya. Dibia
kan bicara hatinya itu dibawa angin lalu bersama linangan
jernih yang gugur satu per satu di wajahnya. Malam itu,

No comments:

Post a Comment