DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 19 April 2017

Cinta Asma & Ferhad - Bab 29

“ANI tu dah tak ada masa lagi. Kita kena
beritahu Asma. Suruh dia balik secepat mungkin,” gesa Pak
Ali.
“Mak Som! Dah tak boleh tangguh lagi. Doktor pun
cakap Ani dah nazak. Tunggu masa sahaja ni,” gesa Pak Ali
lagi.
“Aku tahu, tapi aku tak tahu nak cakap macam mana.
Aku takut jadi apa-apa dekat Asma pulak. Kalau Ferhad ada,
senang sikit nak bagi tahu.”
“Asma tak tahu ibu dia ada kanser selama ini?” soal
Pak Ali terkejut. Dia pandang isterinya.
“Masya-Allah... Kenapa tak bagi tahu dia? Dia patut
tahu yang ibu dia sakit,” ujar Pak Ali.
Nek Som mengeluh.
“Ani tak sanggup nak tengok Asma bersedih dan
hilang semangat.”
“Asma lagi sedih kalau dia tahu saat-saat akhir. Saya
takut dia tak kuat terima kenyataan nanti,” sela Pak Ali.
“Ferhad!” Nek Som bagaikan tersedar. Ferhad perlu
balik secepat mungkin. Hanya Ferhad yang mampu memujuk
Asma nanti.
“Aku kena telefon Ferhad suruh balik sekarang.
Kalau dia naik flight hari ni, esok dah sampai,” beritahu Nek
Som. Dia cepat-cepat mengeluarkan telefon pintarnya. Dicari
nama Ferhad.
“Ferhad, nenek nak kau balik sekarang,” ujar Nek
Som tanpa tangguh sebaik sahaja mendengar suara Ferhad
di hujung sana.
“Kenapa, nek?” soal Ferhad terpinga-pinga di hujung
sana.
“Ibu mentua kau tengah nazak sekarang ni. Dah tak
ada banyak masa lagi. Kau kena balik. Isteri kau perlukan
kau.”
“Asma dah tahu?”
“Belum. Sebab itu nenek nak kau balik sekarang.
Bila kau dah ada kat sini, baru kita beritahu dia pasal keadaan
ibu dia. Sebab hanya kau je yang boleh pujuk dia nanti.”
Ferhad menarik nafas panjang.
“Nenek takut dia tak dapat terima kenyataan. Kau
kena balik jugak walau macam mana pun. Kena usahakan.
Nenek tak beritahu lagi dia. Nenek takut dia tak dapat terima.”
“Saya cuba dapatkan tiket untuk balik hari ni jugak.
Saya akan beritahu dia. Nenek jangan risau. Insya-Allah dia
tabah dan kuat terima kenyataan nanti.”
Setelah berbual beberapa ketika, Nek Som
memutuskan talian. Dia termenung di luar wad ICU HUSM,
Kubang Kerian.
Saat ini, Pak Ali bersama dengan isterinya, Jamilah
turut berada di samping Nek Som.
“Sama-sama kita doakan agar Allah SWT
permudahkan urusan Ani di dunia ni, Mak Som. Kita doakan
agar dia dapat bertahan sehingga Asma sampai nanti,” ujar
Jamilah.
“Mak Som pun harap begitu juga. Bila jadi macam
ni, Mak Som jadi serba salah. Kalau Asma dah tahu pasal sakit
dia tu, senang sikit kita nak khabarkan tentang keadaan dia.
Ni tidak, anak dia tu tak tahu langsung. Pandai dia sorokkan.”
Pak Ali dan Jamilah angguk setuju. Setahun lepas,
Rohani pengsan di pasar. Ketika itu Asma mengikuti kem
insentif SPM di Aman Resort, Tok Bali selama seminggu.
Rohani paksa mereka supaya merahsiakan penyakitnya
daripada Asma. Dia tidak mahu menjejaskan tumpuan Asma
untuk menghadapi peperiksaan SPM. Jadi sebaik mungkin dia
menahan sakitnya supaya tidak dapat dihidu oleh anaknya.
Dia selalu memberikan alasan semput sebab asma. Dia juga
tidak mahu melakukan rawatan kemoterapi.
Keadaan Rohani semakin kritikal sejak sebulan lepas,
namun dia masih juga berkeras tidak mahu memberitahu
anaknya. Alasannya, anaknya baru saja belajar di universiti.
Dia tidak mahu tumpuannya terjejas. Apatah lagi Asma
terpaksa berjauhan dengan suaminya. Dia tidak mahu Asma
tertekan dan terbeban dengan perkara yang tidak sepatutnya
dia pikul. Oleh sebab itu, mereka terpaksa ikut merahsiakan
tentang penyakitnya.
“Mak Som nak ke surau, baca Yasin. Mari, Milah.
Kita pakat baca Yasin sama-sama. Malam nanti minta Imam
Mat buat bacaan Yasin kat surau, Ali.”
“Insya-Allah, nanti saya beritahu dia. Asma macam
mana, Mak Som?” tanya Pak Ali gusar.
“Ferhad cakap nanti dia akan beritahu Asma. Dia
juga akan balik secepat mungkin.”
Mereka berdua angguk. Lebih baik suami Asma
sendiri yang menyampaikan berita sedih ini. Mudah-mudahan
dia dapat terima.

DI SEBERANG lautan sana, Ferhad termenung setelah
panggilan daripada neneknya ditamatkan. Dia teringat
perbualan terakhirnya dengan ibu Asma. Masih dia ingat
amanat Rohani yang memintanya menjaga Asma dengan
sebaik-baiknya terutama setelah pemergiannya kelak.
“Awak kenapa, Ferhad? Awak nampak risau,”
tegur Tiffany setelah melihat Ferhad termenung dan tidak
menyentuh makan malamnya.
“Siapa yang telefon tadi?”
Ferhad senyum hambar.
“Nenek saya. Ada masalah famili kat sana. Saya perlu
balik ke Malaysia secepat mungkin,” beritahunya.
Ferhad letak sudu dan garpunya. Makanan di
hadapan nampaknya sudah tidak menyelerakan. Yang ada
dalam kepalanya sekarang adalah Asma. Dia perlu berada di
samping isterinya secepat mungkin.
“Tapi awak baru balik beberapa bulan lepas.”
“Saya tahu. Tapi ini melibatkan soal hidup dan mati.”
“Awak tak boleh balik. Inilah masanya awak
kukuhkan kedudukan awak di dalam bidang ini.”
“Itu semua tak penting bagi saya. Keluarga saya
paling penting sekarang. Mereka perlukan saya.” Ferhad
berkeras. Terbayang wajah Asma yang basah dengan air mata.
Dia tidak sanggup wanitanya menangis lagi tanpa dia di sisi.
“Ferhad!”
Tiffany terkejut. Ferhad sudah banyak berubah. Jika
dulu, dia seorang yang mementingkan kerjaya, sekarang
tidak lagi. Dia telah berubah setelah balik ke Malaysia.
Hatinya mula takut, bagaimana nanti jika Ferhad balik dan
tidak kembali?
“Saya kena balik sekarang. Beli tiket online dan
kemas pakaian saya.”
“Tunggu saya,” pinta Tiffany yang baru saja hendak
menikmati makanan yang dipesan tadi.
“Awak balik sendiri. Saya ada tempat lain lagi nak
singgah sebelum balik.”
Terpanar Tiffany mendengarnya. Hatinya menangis.

No comments:

Post a Comment