DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 19 April 2017

Mr.Babe Magnet??? Not!!! - Bab 13

Tajam mata Zayn menikam ke wajah lelaki yang
berusia dalam lingkungan lewat 50-an di hadapannya. Di
sebelah lelaki itu, duduk perempuan yang kalau diikutkan
hati, mahu dicencang-cencang saja sampai lumat. Biar puas
hatinya.
“Apa uncle cakap?”
“Uncle bersalah kahwinkan Su dengan anak kenalan
lama uncle dulu. Uncle dah sedar. Uncle nak pulangkan Su
pada Zayn,” perlahan Dato’ Herwan bersuara.
“Pulangkan? Kenapa nak kena pulangkan? Anak
uncle ni tak pernah jadi milik saya pun,” sindir Zayn. ‘Nak
pulangkan konon! Bila orang lain dah tak nak, dah buang,
baru sekarang terhegeh-hegeh nak offer kat aku? Macamlah
aku nak. Tapi, kenapa agaknya Dato’ Herwan berubah hati,
ya?’
“Lagipun... you’re six years too late, uncle!” sinis
muntahan kata-kata Zayn.
“Uncle tahu dulu Zayn bercinta dengan Su. Dari
zaman universiti lagi. Tapi uncle yang halang niat Su untuk
kahwin dengan Zayn. Semuanya salah uncle. Bukan salah
Su.” Dato’ Herwan membela anaknya. “Jadi tak salah kan
kalau uncle nak satukan korang berdua sekarang?”
Zayn memaksa mata untuk berkalih ke arah Suraya
yang diam menekur paha.
“Licik betul kau ni, kan? Bila aku tak layan WhatsApp
kau, tak jawab panggilan kau, kau suruh daddy kau datang
pujuk aku pulak? Kau ni memang tak tahu malu!” tegang
suara Zayn. Setegang wajahnya.
Hesy! Kenapalah dia tidak bermalam di rumah
kakaknya hari ini? Kalau dia menerima pelawaan kakaknya,
pasti dia tidak akan bertembung dengan dua orang makhluk
ini yang menunggunya di luar pintu kondominiumnya. Nak
tak nak, terpaksa dia menjemput mereka berdua ini masuk.
Ada hajat besar konon! Pigi dah!
“Zayn... I...” Suraya menongkat wajah. Sorotan
matanya penuh merayu. Meraih simpati daripada seorang
lelaki yang pernah jatuh kerananya. Jatuh ke suatu tempat
yang sangat dalam. Jatuh, dan nyaris-nyaris tidak mampu
bangkit.
“Saya rasa uncle boleh balik sekarang,” potong Zayn
laju. Sedikit pun tidak mahu mendengar suara perempuan
itu. “Saya dah dengar semua yang uncle cakap tadi. Thanks,
but no thanks!” tolak Zayn.
Berubah riak Dato’ Herwan.
“Fikir baik-baik, Zayn. Dulu, anak uncle ni jugak
yang Zayn gila-gilakan. Sampaikan Su ni sanggup nak
belakangkan uncle. Ni Su dah available semula. Zayn tunggu
apa lagi?”
“Oh, really uncle? Betul ke anak uncle ni macam
yang uncle cakapkan tu, atau dia sememangnya kemaruk nak
kahwin dengan anak kawan uncle tu? Apa nama dia? Redza?
Bukan diaorang dah terlanjur sebelum kahwin lagi ke?”
Laju Suraya mengangkat wajah. Dia berbalas
pandang dengan daddynya.
“Saya respect uncle sebab uncle sanggup take the
blame for everything. Sedangkan saya tahu hakikat yang
sebenar. Uncle tak perlu buat macam ni, sebab pandangan
saya terhadap anak uncle ni, sikit pun takkan berubah. She
is still the sly, manipulative and deceitful person she used to
be.” Zayn melontar pandangan penuh benci ke arah Suraya.
Tidak sangka Suraya sanggup mempergunakan daddynya
sendiri demi mendapatkan apa yang didambakan.
“Uncle, saya tak bermaksud nak burukkan anak
uncle depan uncle sendiri. Tapi uncle sendiri tahu apa yang
saya cakap ni betul. Saya buta dulu, uncle. Tapi saya muda
sangat lagi masa tu. Sekarang ni, saya bukan Zayn yang uncle
kenal dulu. Dan saya bukannya bodoh nak lihat penipuan
yang uncle cuba buat sekarang ni. Saya dah lama tahu perkara
yang sebenar tentang anak uncle ni, jadi uncle tak perlu nak
berpura-pura depan saya.”
“Zayn... I tahu you masih sayangkan I. The fact
that you’re still single proves that I’m right! I tahu yang you
sebenarnya...” rayu Suraya.
“Cut the crap! Kau tak tahu apa-apa pun pasal aku!”
Kasar bahasa Zayn. Tapi untuk orang seperti Suraya, dia tidak
perlu berlembut. Buang karan saja. “Jangan ingat aku macam
ni, aku masih mengharapkan kau!”
Membulat mata Suraya. Terkejut dengan perwatakan
Zayn kini. Selama ini, tidak satu pun pesanan WhatsApp yang
dihantarnya dibalas oleh Zayn. Panggilannya pun hanya
dibiarkan mati begitu saja, atau dimatikan terus oleh Zayn.
Namun, tidak terlintas di dalam hati Suraya yang Zayn sudah
berubah sehingga begini sekali. Bukan sekadar kasar bahasa
yang dilontarkan oleh Zayn, aura benci yang amat sangat
yang terbit dari setiap rongga lelaki itu pun begitu ketara.
Sehingga bisa terasa menampar ke pipinya.
“Uncle, sementara saya masih ada rasa hormat
pada uncle, saya minta sangat uncle bawak anak uncle ni
balik,” ujar Zayn dengan suara yang tertahan. Dia bangun.
Menghantar isyarat yang terang lagi jelas.
Dato’ Herwan bangun. Wajahnya benar-benar
kecewa.
“Uncle tak sangka Zayn begini keras orangnya.
Uncle datang ke mari untuk beri peluang pada Zayn... untuk
kembalikan cinta Zayn. Tapi ini balasan yang uncle dapat. I’m
so disappointed with you!”
Koyak senyuman di bibir Zayn. Penuh sinis.
“Peluang? Cinta? Saya lebih rela membujang sampai
ke mati daripada bersatu dengan anak uncle ni. Pompuan
macam dia tak layak nak saya angkat untuk jadi isteri saya.
Saya berterima kasih pada uncle sebab tolak pinangan
daripada pihak saya dulu. Terima kasih sangat-sangat! Tu
tindakan terbaik yang uncle pernah buat untuk saya! You
really did me a huge favour, uncle!”
Kuat dengusan Dato’ Herwan. Terhina dia dengan
penolakan dan kata-kata Zayn, seolah-olah Zayn dapat meneka
setiap penipuan dan helah yang mereka cuba lakukan. Merah
wajahnya. Merah dengan tanda marah dan juga tanda malu.
Lambat-lambat Suraya bangun. Tali beg disandang
di bahu.
“Zayn... I...”
“Please leave!” potong Zayn sekali lagi. Matanya kini
mencerlung memandang ke wajah Suraya. “Dan lepas ni,
kau tak payah menggatal nak call atau WhatsApp aku lagi.
Sila sedar diri yang aku takkan terima pompuan macam kau
dalam hidup aku! Jangan buat rasa benci aku ni bertambah
berlipat ganda lagi! Faham?” hambur Zayn keras.
Jatuh air mata Suraya. Terkesan betul dengan
kata-kata Zayn. Sesungguhnya, dosa-dosa yang pernah
dilakukan, yang seingatnya dapat disembunyikan daripada
Zayn, rupa-rupanya sudah lama diketahui oleh lelaki itu.
Tiada apa-apa lagi yang bisa dikatakan untuk menutup
kecurangannya. Beban kesalahan yang diletakkan di atas bahu
daddynya pun tidak menjadi. Sememangnya, tiada paksaan
daripada kedua-dua orang tuanya untuk dia berkahwin
dengan Redza dulu. Tiada langsung! Yang ada cuma rasa
tamak dan rasa tidak sabar untuk menunggu Zayn berjaya
dalam kerjayanya yang baru sangat bermula.
Sedikit pun Zayn tidak terusik dengan air mata yang
menitis di pipi Suraya. Sah-sahlah air mata palsu! Huh!
Tanpa sepatah kata lagi, Dato’ Herwan terus
angkat kaki. Terkedek-kedek Suraya mengejar langkah kaki
daddynya.
Dan Zayn tidak tunggu lagi. Daun pintu dihempas
kuat. Sengaja. Ingin menghantar suatu mesej yang terang
lagi jelas. Yakni, kunjungan mereka berdua langsung tidak
dialu-alukan!
Zayn menghenyakkan tubuh kembali ke sofa. Muka
diraup kasar. Sesungguhnya kedatangan Dato’ Herwan serta
Suraya tadi telah membangkitkan seribu macam kenangan.
Kenangan yang disangkanya telah dikuburkan berkurun
lama dahulu.
Suraya... gadis yang dicintai separuh mati.
Gadis sopan, bertudung litup dan amat menjaga tutur
kata, rupa-rupanya syaitan bertopengkan manusia. Gadis
muslimah yang sering menjaga tingkah lakunya ketika
bersama Zayn, rupa-rupanya menyimpan nafsu rakus
mengalahkan binatang. Pandai gadis itu berselindung di
sebalik pakaiannya yang sentiasa menutup aurat, sehingga
stoking pun tidak pernah lekang dari kakinya. Namun, bak
kata pepatah, bangkai gajah tidak mampu ditudung oleh
nyiru. Begitu jugalah dengan Suraya.
Zayn ternyata terkejut dengan penolakan yang
dibuat oleh keluarga Suraya akan peminangan yang
dilakukan daripada pihaknya sedangkan percintaan mereka
sudah direstui oleh kedua-dua belah keluarga. Sekelip
mata semuanya berubah. Satu demi satu drama yang tidak
dirancang bermain di depan mata. Mula-mula peminangannya
ditolak, kemudian selang beberapa minggu, Zayn mendapat
berita Suraya telah mengikat pertunangan dengan lelaki lain.
Rayuan daripada dirinya mengundang tangis yang
seakan tiada hentinya daripada Suraya. Konon dia turut
menderita akibat perpisahan mereka. Janji untuk memujuk
keluarganya agar menerima Zayn menjadi debu di angin lalu.
Sehingga ke hari pernikahan Suraya, gadis itu masih curi-curi
bertemu dengannya, memujuknya untuk membawanya lari
daripada pangkuan keluarga.
‘Licik kau Suraya! Kau permain-mainkan hati dan
cinta aku! Kau perdayakan aku dan aku macam orang bodoh,
percaya pada semua janji kau!’
Akhirnya Suraya sah menjadi milik lelaki lain.
Dan dirinya? Pada mulanya Zayn hampir menjadi gila
mengenangkan nasib Suraya yang bakal hidup terseksa
dipaksa menjadi isteri kepada lelaki yang konon dibencinya.
Simpatinya mencurah-curah. Rancangan demi rancangan
berlegar dalam minda untuk menyelamatkan Suraya,
walaupun dia harus mempertaruhkan nyawanya sendiri.
Namun, semuanya ternyata sia-sia.
Melihat kebahagiaan Suraya di depan mata ketika
berjalan beriringan dengan suami baharunya membuatkan
Zayn tertanya-tanya sendiri. Apakah matanya tidak buta tika
menyaksikan Suraya bergurau senda dengan Redza? Apakah
dirinya masih waras tatkala melihat Suraya berpelukan
dengan lelaki itu? Apakah?
Yang tidak dapat disangkal oleh sesiapa pun jua, Allah
itu Maha Kaya. Kebenaran yang cuba diselindung, tersingkap
satu per satu. Kejahatan yang mahu disembunyikan,
terbongkar tanpa terhijab lagi. Mata Zayn yang dulu buta,
menjadi celik secara tiba-tiba dan minda yang dulu tertutup,
kini bisa melihat kaca yang dulu disangka intan permata.
Jika sebelum itu dia hampir gila akibat kehilangan
Suraya, namun pengkhianatan dan pembohongan gadis itu
menjadikan hati serta jiwanya mati dengan serta-merta.
Rupa-rupanya, Suraya telah terlanjur dengan Redza kerana
tidak dapat menolak godaan daripada lelaki itu. Dan Redza
bijak menggunakan kelemahan Suraya itu untuk memaksa
Suraya agar berkahwin dengannya. Maka Suraya tiada pilihan
lain. Jari dituding ke serata arah demi menutup kesalahan
sendiri. Di mata Zayn, Suraya merupakan seorang mangsa
yang tersepit. Bodohnya dia!
Tiada lagi Zayn yang berlembut lidah setiap kali
berbicara dengan kaum Hawa. Sikapnya yang dulu setia dan
penyayang berubah menjadi seorang lelaki yang mendampingi
wanita hanya untuk menurut kemahuan bersosial dalam
masyarakat. Pada mulanya, Zayn seakan serik dengan
perempuan dan memilih untuk hidup bersendiri. Tetapi,
gara-gara pernah dituduh seorang lelaki homoseksual, Zayn
terpaksa mengubah gaya hidup demi menjaga nama serta
reputasi keluarganya.
Kaum wanita kembali digauli. Mereka didampingi
dan dilayan penuh hormat. Namun kemesraan yang lahir,
hanya pada luaran saja, bukan dari hati. Setiap kali didesak
agar hubungan yang terjalin menjadi lebih serius, Zayn akan
laju angkat kaki.
“Dammit!” jerit Zayn tiba-tiba. Rosak terus moodnya
hari ini.
Ting!!!
Zayn mencapai iPhone 7 dari dalam kocek seluarnya.
Aplikasi WhatsApp dibuka.
Sayang, I lapar... jom temankan I
makan.
“Hesy, ni sekor lagi! Dah lapar tu pergilah masak.
Yang ajak aku tu kenapa? Ni takde sebab lain nak makan
freelah ni!” dengus Zayn kasar. Jari-jari laju menaip balasan.
Sorry dear. I am too tired to even
move a muscle. Next time ya?
But I miss you, Zayn. Sejak you
balik dari Penang, you tak dtg jumpa
I pun!
“Aku tak datang sebab aku malas nak layan kau. Tu
pun tak faham ke?” Zayn bercakap sendirian.
Esok I datang jumpa you. Promise!
Oklah kalau macam tu. Esok tau!
Yes.
Bye sayang. See you tomorrow...
Tanpa membalas pesanan terakhir itu, Zayn
mencampakkan saja telefon ke atas meja kopi. Sayang konon!
Sejak bila mereka menjalinkan hubungan kasih sayang pun
dia tidak tahu. Sesungguhnya, dia penat mahu melayan
gadis-gadis kota yang rata-ratanya mempunyai objektif dan
niat yang sama. Terlalu mudah memanggil kaum lelaki
dengan panggilan ‘sayang’. Dia penat. Penat dan rimas!

No comments:

Post a Comment