DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 19 April 2017

Cinta Asma & Ferhad - Bab 32

“SAYA minta maaf, nek.”
“Bukan minta maaf dengan aku. Tapi isteri kau.
Jangan cakap boleh balik kalau kau memang tak boleh balik,”
marah Nek Som. Tak sangka cucu kesayangannya boleh buat
begitu. Dia mengeluh kesal.
“Yang sakit dan meninggal tu, ibu mentua kau. Kau
satu-satunya menantu dia, patutnya kau uruskan semua yang
berkaitan dengan arwah.”
“Kau juga sepatutnya ada di sisi isteri kau. Pujuk dia.
Kau tak tengok keadaan dia bila tahu ibunya sakit.” Nek Som
tahan sebak. Mengingatkan keadaan Asma yang hampir hilang
semangat, dia sangat sedih. Apabila Asma dapat menerima
kenyataan, dilihat gadis itu berusaha kuatkan semangatnya
dan tabah menjaga ibunya sehingga ke saat-saat akhir.
“Saya akan cuba balik secepat mungkin, nenek.”
“Tak guna dah kau balik sekarang ni. Semuanya dah
lepas. Ibu mentua kau dah selamat dikebumikan. Dah tak
ada apa lagi,” kata Nek Som. Kecewa benar daripada nada
suaranya.
“Lepas kau kahwin dengan Asma, nenek selalu
doa semoga hati kau berubah dan jatuh cinta dengan isteri
sendiri. Kau akan sayang dan jaga dia sebaik mungkin. Jaga
hati dan perasaannya. Jadi dahan tempatnya berpaut, jadi
pohon tempatnya berteduh. Tapi hati kau memang hati
kering. Sikit pun tak ada belas kasihan pada isteri sendiri.
Aku tahu kau dah bagi duit secukupnya kepada Asma supaya
dia boleh hidup lepas kau pergi. Tapi takkan sikit pun tak ada
hati perut? Dia kehilangan ibu. Tahu tak? Mesti dia nakkan
suaminya.”
“Nenek... ah...” Ferhad kehabisan kata. Bela diri
sekarang pun tidak mampu menenangkan hati neneknya.
Nek Som tetap akan menyalahkannya.
“Kalau aku mati esok-esok, kau jangan balik tengok
aku. Kau carilah duit banyak-banyak kat sana, buat masuk
kubur!” Talian diputuskan. Marah benar Nek Som dengannya.
Ferhad tarik nafas. Dia cuba pula menelefon
isterinya tapi tetap tidak berjawab sejak semalam. Hatinya
tidak tenteram. Jika dia ada sayap, tentu tanpa membuang
masa, dia akan terbang mendapatkan isterinya sekarang.
‘Buat masa ini abang hanya mampu titipkan doa agar
Asma tabah dan meredai pemergian ibu. Abang tahu sayang
seorang wanita yang kuat semangat, tabah dan sabar. Please
be strong, sayang.’
“Saya minta maaf. Disebabkan saya, awak terlepas
penerbangan,” pinta Tiffany dari belakang. Agak lama dia
berdiri dan memerhatikan tingkah laku Ferhad ketika sedang
bergayut di telefon. Dia tahu Ferhad susah hati. Dia nampak
Ferhad jentik air mata di hujung matanya.
Ferhad tersenyum tawar.
“Hari ini saya kehilangan ibu. Walaupun hanya
sekejap saya mengenalinya, kasih sayangnya membuatkan
saya rasa telah mengenalinya seumur hidup saya,” luah
Ferhad.
“Saya betul-betul minta maaf. Saya tak tahu...”
Tiffany teresak. Dia datang memeluk Ferhad. Ferhad
membiarkan sahaja dirinya dipeluk tanpa membalasnya.
‘Maafkan saya sebab pentingkan diri sendiri. Saya
buat begini sebab saya tak nak kehilangan awak. Saya tidak
boleh kehilangan awak,’ bisik hati kecil Tiffany.
“Saya okey. Saya reda dengan pemergian dia.
Tapi untuk memahamkan orang yang saya sayang, saya
tidak mampu. Mungkin masa akan tolong saya agar saya
dimaafkan...” bisik Ferhad penuh erti. “Awak pergilah berehat.
Saya nak buat kerja,” ucap Ferhad lagi.
“Temankan saya. Biar saya ubati kesedihan awak tu,”
bisik Tiffany. Matanya sayu menggoda.
Ferhad geleng sambil meleraikan pautan Tiffany.
“Kesedihan saya ni tak mampu diubati di atas katil,
Fany. Lagipun saya nak berubah. Mengadakan hubungan seks
bukan perubahan yang saya inginkan. Saya... saya...” Tanpa
menghabiskan kata, Ferhad berpaling dan terus masuk ke
dalam biliknya.
Tiffany terpaku melihat pintu bilik Ferhad yang
tertutup rapat.

“KENAPA TAK jawab?” tanya Aida kehairanan.
Asma diam. Buat ketika ini dia mahu sendirian. Dia
tidak ada keinginan untuk menjawab panggilan suaminya.
Biarlah dia mengubat hatinya dengan cara sendiri. Dia
kecewa. Dia sedih. Asma gigit bibir bawahnya. Mengawal hati
supaya tidak menangis lagi. Saat ini hanya pelukan suami
yang diperlukan, bukan kata-kata pujukan. Tapi apakan
dayanya, suaminya jauh beribu batu.
Kehilangan ibu, dia hilang lebih separuh
semangatnya. Dia kini sebatang kara. Yatim piatu. Tiada
saudara-mara yang dikenalinya di sebelah ibu ataupun ayah.
Hanya ihsan penduduk kampung dan Nek Som, dia mampu
menguruskan pengebumian ibunya.
“Asma... kau dengar tak aku tanya ni?”
“Dengar... Aku tak nak dia tahu aku tengah bersedih.
Aku tak nak suami aku susah hati. Nanti-nantilah aku telefon
dia balik,” jawab Asma.
Meskipun sekarang dia amat perlukan suaminya,
namun dia tidak mahu membuatkan Ferhad susah hati. ‘Aku
boleh lalui semuanya ini. Aku kuat. Aku boleh hadapinya.
Ibu telah lama menderita. Sudah cukup kesakitan yang ibu
tanggung selama ini. Aku reda dia pergi. Semoga ibu dan
ayah berjumpa di sana. Aku akan selalu mendoakan mereka,
menyedekahkan ayat-ayat suci al-Karim kepada mereka.
Walaupun aku tidak dapat berbakti ketika mereka ada di
dunia ini, aku akan usahakan agar mereka dapat kemuliaan
di sisi-Nya.’
Asma tarik nafas. Dia pandang telefon yang masih
berkelip-kelip. WhatsApp entah berapa banyak tidak dibaca.
Dia biarkan. Saat ini dia mahu mengenang kenangan manis
bersama ibu dan ayahnya. Saat ini dia mahu sendirian di
dalam pelukan memori ibu dan ayahnya. Rumah ini banyak
kenangan ditinggalkan untuknya. Dia akan tetap berada
di sini. Dia akan tinggal di sini bersama kenangan manis
mereka. Sesaat pun dia tidak akan lupa.
“Aku risau. Kau dah dua tiga hari tak makan. Kau tak
boleh macam ni. Kalau ibu tahu, tentu dia sedih.”
“Aku tak lapar, Aida. Aku dah makan sikit. Cukuplah
alas perut. Lagipun aku nak habiskan baca al-Quran ni untuk
ibu.”
“Jangan paksa diri sendiri. Ibu tentu tak suka kau
seksa diri kau.”
“Aku okey. Aku tak rasa terseksa pun,” tekan Asma.
“Tinggalkan aku sendirian. Tolonglah...” pinta Asma
kepada sahabatnya itu.
Aida mengeluh. Dia pandang Asma seketika sebelum
keluar dari bilik ibu Asma.
Asma meneruskan bacaan yang tergendala tadi.
Dalam tersengguk-sengguk menahan sendu, dia teruskan
juga. Rindu dalam hati semakin mencengkam jiwanya.
Sejak dua bulan lepas, bila rindu dan teringatkan
ibunya, pantas tangannya menghubungi ibunya. Tak kira
siang atau malam, pagi atau petang. Mendengar suara ibu
sudah terubat rindunya. Dia menyesal, kalaulah dia rakam
setiap kali berbual dengan ibu, tentu hari ini dia masih dapat
mendengar suara ibu.
‘Ibu... Asma rindu...’

“FERHAD TAK jadi balik ke Nek Som?” Bulat mata Aida
mendengarnya.
“Dasar lelaki dayus! Pentingkan diri sendiri.” Tanpa
sempat ditahan, Aida maki Ferhad di depan Nek Som.
Muna cubit lengan Aida supaya Aida sedar diri. Di
depan mereka ni nenek Ferhad. Tentu sekali Nek Som turut
terasa dengan makian Aida tu.
Aida ketap bibir. Keningnya bertaut. Menyesal tapi
lidah dah terlepas cakap.
“Hmmm... Nek Som malu ada cucu tak guna macam
Ferhad tu. Mak bapak dia pun sama tak guna. Ali... kalau
apa-apa jadi pada aku nanti, kau jangan beritahu mereka. Aku
tak nak mereka balik masa aku sakit ke mati ke. Biar mereka
hidup dalam dunia mereka. Tak payah ambil tahu pasal aku
lagi.”
Semua yang berada di situ terdiam. Ibu Aida
mencerlung mata memandang anaknya. Pak Ali dan Jamilah
terdiam. Muna dan Syarifah masing-masing menikus. Takut
melihat kemarahan di wajah Nek Som.

*KELUARAN APR 2017, BOLEH DAPATKAN DI PASARAN

No comments:

Post a Comment