DAPATKAN TEASER PERCUMA!


Nama Penuh Anda

Alamat E-mel Anda

Wednesday 19 April 2017

Cinta Asma & Ferhad - Bab 30

“SIAPA yang telefon, bang?” soal Mariana.
“Mak.”
“Dia nak apa?”
Fakrul bersandar di sofa. Dia termenung seketika.
Dia tak ingat sangat rupa besannya. Malah bercakap pun
tidak. Kali pertama dan terakhir berjumpa pada malam
pernikahan Ferhad.
“Dia nak apa?” soal Mariana sekali lagi setelah
melihat suaminya diam mengelamun entah ke mana.
“Dia beritahu, besan kita tengah nazak di hospital.
Tak nak balik tengok ke?”
“Hmmm... esok saya ada seminar di Royal Hotel.
Tiga hari berturut. Tak boleh nak batalkan sebab saya salah
seorang panel,” beritahu Mariana.
“Esok abang ke Singapura... hmmm...”
“Minggu depan jelah kita balik kampung,” cadang
isterinya.
“Ferhad dah tahu? Dia balik?” tanya Mariana pula.
Fakrul angguk.
“Mak cakap dia akan balik secepat mungkin.”
“Betullah tu. Isteri dia perlukan dia saat-saat seperti
ini.”
“Siapa nak balik, mama? Papa?”
Fatin Nur hempas tubuh di sofa. Dia baru balik dari
tengok wayang dengan Iskandar, kekasihnya.
“Ferhad. Mak mentua dia sakit tenat. Ada kat
hospital.”
Terbuka luas mata Fatin Nur yang hampir tertutup.
“Balik? Buat apa abang balik?” soal Fatin Nur tidak
puas hati. Tidak ada kepentingan pun dia balik. Orang sakit
nak mati tetap akan mati walaupun balik beribu batu pun.
Jadi biarlah dia mati. Buat apa nak susahkan diri orang lain?
“Mak mentua dia sakit. Mestilah dia kena balik.
Isteri dia perlukan dia,” tekan Mariana. Memang patut anak
lelakinya itu balik.
“Tapi mama, abang tu tak sayang pun isteri dia tu.
Kahwin pun terpaksa. Jadi Fatin rasa buang masa dan duit je
kalau dia balik. Bukan dekat, beribu batu tu.”
“Terpaksa ataupun tidak, itu tetap mentua dia.
Lagipun Ferhad satu-satunya menantu. Jadi dia patut
bertanggungjawab menguruskan ibu mentuanya,” beritahu
Mariana.
“Betul apa yang mama cakap tu. Ferhad patut balik.
Dia ketua keluarga sekarang. Itu tanggungjawab dia.”
Fatin Nur pandang mama dan papanya silih
berganti. Tidak percaya apa yang keluar dari mulut mereka.
Pelik dengan sikap tiba-tiba mengambil berat orang tuanya.
Sedangkan selama ini mereka pentingkan kerja dan mengejar
harta dunia semata-mata tanpa menitikberatkan soal
keluarga.
Fatin Nur geleng kepala dan sengih sinis. Dia bangkit
duduk bersandar di sofa.
“Selama ni mama dan papa tak pernah ambil kisah
pun siapa yang sakit atau mati. Mereka yang ada kepentingan
dengan mama dan papa sahaja yang papa ambil kisah. Atuk
meninggal dulu pun mama dan papa tak balik. Jadi kenapa
tiba-tiba ambil kisah tentang orang sakit yang tak ada
kepentingan tu?” luah Fatin Nur.
Terdiam Fakrul dan Mariana mendengar kata-kata
anaknya itu. Menilai semula sikap mereka. Dalam diam
mereka mengakuinya. Terlalu banyak perkara mereka abaikan
semata-mata mengejar dunia. Perkahwinan mengejut Ferhad
mula membuka mata mereka. Sekelip mata barulah mereka
sedar, anak-anak mereka telah dewasa. Sudah terlambat untuk
mereka mengambil peranan dalam kehidupan anak-anak.
Melihat kedua-dua orang tuanya terdiam, Fatin Nur
bangun menuju ke biliknya. ‘Aku perlu buat sesuatu. Abang
tak patut balik semata-mata kerana budak kampung tu.’

“FANY, AWAK kena lakukan sesuatu. Buat apa sahaja asalkan
jangan bagi Ferhad balik ke Malaysia.”
“Tapi...”
“Jika betul awak cintakan dia dan tak mahu
kehilangan dia, awak kena pastikan dia tak balik ke Malaysia.”
“Tapi...”
“Awak cintakan dia atau tidak?” tanya Fatin Nur
dengan suara yang tegas.
“Sudah pasti saya cintakan dia. Tanpa dia, saya
macam tak boleh bernafas lagi,” akur Tiffany.
“Jadi awak kena halang dia balik,” arah Fatin Nur.
Talian diputuskan. Tiffany berpaling melihat Ferhad
yang sudah bersiap sedia mahu berangkat ke lapangan
terbang.
‘Fikir!’
‘Cepat. Fikirkan sesuatu. Aku tak boleh biarkan dia
balik.’ Tiffany ketap bibir. Wajahnya pucat dan dia amat takut
kehilangan Ferhad.
Tiba-tiba dia sesak nafas. Tercungap-cungap dia
menarik nafas, mencari oksigen. Tapi seolah-olah oksigen di
udara telah kehabisan. Dia panik.
“Fer... Ferhad...”
“Tiffany...”
“Fany... kenapa dengan awak ni?” Ferhad menerpa
Tiffany yang hampir terjatuh. Dia sempat menangkap tubuh
Tiffany dari terjatuh ke atas lantai.
“Fany... buka mata... Fany...” Ferhad tepuk-tepuk
pipi Tiffany untuk menyedarkannya. Tiffany terkulai lemah.
Ferhad segera mengangkat Tiffany ke dalam biliknya.
“Please... jangan tinggalkan saya...” rayu
Tiffany. Tangannya memaut tangan Ferhad yang ingin
meninggalkannya.
“Syyy... saya tak akan tinggalkan awak. Saya nak ke
dapur. Ambil air untuk awak,” beritahu Ferhad.
Tiffany geleng kepala dengan melihat Ferhad
sayu. Tidak. Sedikit pun dia tidak mahu Ferhad hilang dari
pandangan.
Ferhad tidak jadi melangkah. Di duduk di sisi katil.
Tangannya masih dipegang erat. Dia melihat sekilas jam di
tangan kirinya. Dia sudah terlewat.
Tiffany bangkit dan peluk Ferhad erat. Dia perlukan
pelukan panas lelaki itu untuk redakan perasaan paniknya.
Dia perlukan belaian dan pujukan lelaki itu untuk meleraikan
rasa yang semakin membuat dirinya hilang. Dia perlukan
lelaki itu sebagai penyebab untuk terus hidup dan bernafas
di bumi ini.
“Jangan pergi. Saya perlukan awak,” bisik Tiffany di
telinga Ferhad. Dia paut leher Ferhad. Dia cium leher dan
sekitar wajah Ferhad.
Ferhad tarik dan cuba leraian pelukan Tiffany. Dia
pegang tangan Tiffany dan menjarakkan tubuh mereka.
“Awak ni kenapa? Apa yang dah terjadi? Kenapa awak
berkelakuan macam ni?” soal Ferhad bertalu-talu.
Tadi, dia tahu yang Tiffany kena panic attack. Sebab
itulah Tiffany hampir jatuh dan pengsan. Tapi apa puncanya?
Apa penyebabnya?
“Siapa telefon awak tadi? Kenapa awak tiba-tiba
terkena panic attack?”
“Tak ada sesiapa. Saya... saya takut awak pergi dan
tak kembali lagi.”
Ferhad geleng kepala. Tingkah laku Tiffany semakin
tidak masuk akal. Semakin pelik.
“Saya kena pulang sebab keluarga saya perlukan
saya. Saya perlu pergi sekarang. Jika tidak, saya terlepas kapal
terbang,” jelas Ferhad.
“Tak! Awak tak boleh pergi tinggalkan saya sendirian.”
Pantas Tiffany membalas dan pegang tangan Ferhad erat.
Matanya sayu meminta dikasihani.
“Tolonglah... jangan tinggalkan saya. Saya... saya
sakit.”
Ferhad mendengus. Masanya semakin suntuk.
Dia cuba telefon daddy Tiffany tetapi tidak berjawab.
Terlepas kapal terbang hari ini, maka dia perlu tunggu
minggu depan pula untuk penerbangan seterusnya. Dia
mengeluh kesal. Berkali-kali dia menghubungi daddy Tiffany
namun masih tidak berjawab.
Ferhad raup wajahnya. Melihat Tiffany tidak bermaya,
dia tidak sampai hati. Lagipun dia sudah tidak sempat sampai
dalam masa yang ditetapkan di lapangan terbang. Dia telah
terlepas penerbangan ini.
“Rehatlah... saya tak akan tinggalkan awak. Lagipun
penerbangan saya dah berlepas.”
“Temankan saya,” pinta Tiffany.
Ferhad mengeluh namun dia tetap ikut berbaring di
sisi Tiffany. Matanya terkebil-kebil memandang siling.

No comments:

Post a Comment